Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 07:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ariston RD40 eller anden pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 18 November 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Overvejer i øvrigt at prøve med løse kabler, hvor køber jeg VdH 501 i meter mål?

eller er der et andet bud som jeg har overset?

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 November 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Halløjsa ...

Highendsound har et godt udvalg af tonearmskabler ... få dog tingene på plads først. Dit værk er vel ikke direkte håbløst ... armen ... hmm ... pickup skal skiftes, før vi taler tonearmskabler.

Jeg ved ikke om der er basis for at ombygge dit værk, og lave en plint ... men en rega arm er normalt en rigtig rigtig god begyndelse til analog lyd. Det vigtigste ved et værk er ... at det holder hastigheden, at det isolerer fra eksterne vibrationer herunder motorvibrationer, og at de dæmper/bortleder pick-up skabte vibrationer fra pladen.

Derfor kan man nå langt ved at tweake en plint/bygge en ny eller blot afkoble den eksisterende.

Når vi taler armen ... så skal den være i orden ... Rega er det billigste alternativ ... alt hvad der pisker Rega er dyrere og svært at finde.

Men tab ikke modet ... det er det hele værd, når det først spiller.

SATMIT

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 November 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Når vi taler armen ... så skal den være i orden ... Rega er det billigste alternativ ... alt hvad der pisker Rega er dyrere og svært at finde.

Tja, jeg har solgt min Rega RB300 med Vdh MCS-150 internt kabel som gik direkte i riaaen.

Nu bruger jeg en stump kulfiberrør (60 kr meteren) og stumper fra en Lenco arm, samt hjemmeflettet 0.1 mm kobbertråd. Jeg vil ikke bytte tilbage, men det er måske fordi værket er så godt som det er

Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 November 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

TubeJ,

Tillykke ... det kan da meget vel være at det du har er bedre ... men det kan man jo ikke købe nogen steder. Min pointe er blot at Rega-armen er et godt grundlag at starte på ... og den findes i et stort antal ... derfor let at finde.

Rega armen kunne helle ikke finde vej til min pladespiller!

SATMIT

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 November 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

... men det kan man jo ikke købe nogen steder. Min pointe er blot at Rega-armen er et godt grundlag at starte på ... og den findes i et stort antal ... derfor let at finde.

SATMIT

Det kan du jo have ret i. Og det er da heller ikke fordi Rega armen er dårlig, der er bare meget som er bedre.

Jeg kastede mig ud i DIY arme efter at have set Altmann armen, og tænkt ok, hvis det virker så kan jeg også: http://www.altmann.haan.de/tonearm/default.htm

Det er ikke senere end i går jeg læste om en på nettet der havde lavet en Altmann kopi med alu armrør istedet. Han havde testet den op mod sin SME 309 på sit Oracle Alexandria værk. Og foretrak sin egen

Hvor god min arm lige er ved jeg ikke. Jeg vil tro man kan bygge meget vellydende arme for mellem 10 og 1000 kr. Men den ultimative arm kræver nok lidt talent. Jeg har set meget smukke Ladegaard og Schroder diy arme på nettet. Og kan man bare få 85% af kvaliteten af en ægte Schroder arm er det vel billigt til en ca. 400 - 500 kr, hvis det bliver så dyrt.

Desværre ikke min arm på billedet, smuk ikke?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 November 2005 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Halløjsa ...

Highendsound har et godt udvalg af tonearmskabler ... få dog tingene på plads først. Dit værk er vel ikke direkte håbløst ... armen ... hmm ... pickup skal skiftes, før vi taler tonearmskabler.

Jeg ved ikke om der er basis for at ombygge dit værk, og lave en plint ... men en rega arm er normalt en rigtig rigtig god begyndelse til analog lyd. Det vigtigste ved et værk er ... at det holder hastigheden, at det isolerer fra eksterne vibrationer herunder motorvibrationer, og at de dæmper/bortleder pick-up skabte vibrationer fra pladen.

Derfor kan man nå langt ved at tweake en plint/bygge en ny eller blot afkoble den eksisterende.

Men tab ikke modet ... det er det hele værd, når det først spiller.

SATMIT

Jeg tror at det gode ved 1210eren er værket og så er plinten meget resonansdød (skal den jo også være til prof brug) Armen er nok for tung og jeg tror at en anden arm ville gavne. min pointe omkring kabler var for at undgå stikforbindelsen i armen.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 November 2005 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Hvad med en Linn LP12 - den spiller musik !
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

king skrev:
Hvad med en Linn LP12 - den spiller musik !

jamen nu vil jeg jo hellere høre pladen end pladespilleren.

Nej seriøst, jeg har ikke specielt gode erfaringer med blødt ophængte pladespillere, men er åben for forslag.

Dog får LP12 så drøje hug, at jeg mener at det må kunne gøres bedre.

Men tror nu jeg ender med ny arm/PU på min nuværende, så må vi se om værket er godt nok!

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 November 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Linn har jo efterhånden nogle år på bagen ... for nu at sige det meget pænt, og dens nypris er efter min bedste overbevisning helt ud i skoven, idet man helst skal have den store strømforsyning før det rigtigt spiller.

Personligt er jeg ikke til Linn, men det hænger også sammen med at den er et noget nær det værste match til min arm, der har det bedst i relativt faste ophæng.

SATMIT

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

hvilken arm vil forventes at gå godt i spænd med min 1210er?

måske noget DIY, arm røret kunne jo skiftes ud med en lettere type, kulfiber f.eks. og så kunne jeg bruge arm ophænget som der er.

men jeg tror bare at jeg famler lidt for meget i blinde her...  måske jeg blot skal prøve en RB300?

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 November 2005 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

hvilken arm vil forventes at gå godt i spænd med min 1210er?

måske noget DIY, arm røret kunne jo skiftes ud med en lettere type, kulfiber f.eks. og så kunne jeg bruge arm ophænget som der er.

men jeg tror bare at jeg famler lidt for meget i blinde her... måske jeg blot skal prøve en RB300?

Hvorfor dog ikke bare prøve en DL110 eller DL103 fra Denon i første omgang?

Hvis du ellers læste mit indlæg højere oppe, vil du se at jeg faktisk har solgt en RB300 med VDH sølvtråd til fordel for en ombygget Lenco grammofon. Faktisk har VDH sølvtråden kostet mere end hele den ombygget Lenco grammofon incl. pick-up.
Selvfølgelig er smag og behag forskellig, men der bliver hørt meget mere musik nu end med den gamle Thorens 321 grammofon med Rega arm.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2005 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:
Hvorfor dog ikke bare prøve en DL110 eller DL103 fra Denon i første omgang?

Hvis du ellers læste mit indlæg højere oppe, vil du se at jeg faktisk har solgt en RB300 med VDH sølvtråd til fordel for en ombygget Lenco grammofon. Faktisk har VDH sølvtråden kostet mere end hele den ombygget Lenco grammofon incl. pick-up.
Selvfølgelig er smag og behag forskellig, men der bliver hørt meget mere musik nu end med den gamle Thorens 321 grammofon med Rega arm.

Jo jeg læste dit indlæg, og netop det fik mig til at overveje om jeg selv skulle lege med DIY arm

PU er bestemt næste skridt, overvejer dog stadigvæk kablingen også, jeg kan ikke tro at den nuværende løsning er optimal (langt fra tror jeg)

Din Lenco vækker i øvrigt minder, min første plov var en L-78

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 November 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

men jeg tror bare at jeg famler lidt for meget i blinde her...  måske jeg blot skal prøve en RB300?

Ja, ja, men du skrev det her kyhn , jeg fik jo et chok da jeg læste det

Hvorfor beholdt du dog ikke din Lenco? Den er sikkert bedre end din 1210.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2005 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

TubeJ skrev:
kyhn skrev:

Ja, ja, men du skrev det her kyhn , jeg fik jo et chok da jeg læste det

Hvorfor beholdt du dog ikke din Lenco? Den er sikkert bedre end din 1210.

ja hvorfor beholdte jeg ikke den...

den blev byttet ud for 15 år siden, dengang gjorde man så mange dumme ting.

anyway jeg tror ikke at 1210eren er totalt umulig, men ej heller perfekt

(jeg fik et bud på en RB300 derfor min tvivl)

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 November 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Hej kyhn.

Jeg fandt den her tekst på nettet: "for years i thought i couldn't set the gyro up
but every time i got the technics out
-even though they don't do hifi things-
i was dancing...."

Technics var en sl1200 og gyro var en Mitchell Gyrodeck. Han byttede så sin Gyrodeck ud med en Garrard 401, som han så mente var en upgrade i forhold til Technics.

Melder du tilbage nå du har fået din Denon sat på og spillet til?

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 November 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Med mulighed for evig udelukkelse i H4A mener jeg at en 11 kg. tung Kenwood KD-8030 ting kan være med her! Den spiller bare så stram en bas så det skriger til himlen! - med Ortofon MC10-30 serien. Er typisk i sort pianolak - og altid med ridset låg! Har en rimelig fed pickup arm der ikke skal justeres konstant. Prisen for sådan en fætter bør ikke være over 2K u/pick-up. En ret overset spilledåse - selv SL1200 serien har alvorlige problemer he'r.

Mvh/Mik112 

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Jeg tillader mig lige at "bonke" denne tråd

jeg kan ikke helt tilslutte mig vuderingen af Ariston RD40

med mindre der er tale om den udgave, som er med den lette pladetallerken..., den udgave er ikke specielt "død" ..., det skal også understreges at der findes gode og mindre gode RD40 "samples" jeg tænker her på afvigelser i/af lejet, spindel & pladetallerken..., den er jo noget så Engelsk på godt og ondt mht. de mekaniske tolerencer /

Den tunge pladetallerken som kunne fåes, var udført med en langt højere precision pga. omkostningen var pebred mht. den zinklegering som den var fremstillet af

ydermere et andet faktum, så gik Ariston bort fra at levere RD40 med integreret pladestrammer/konkav platter.

Jeg lyttede i en periode dagligt til en af de gode Ariston RD40 (AC) med "heavy platter" og monteret med Fidelity Research FR64SS arm samt Ortofon SPU Gold

Den lød altså ikke helt "tosset" i forhold til ref. spillen i samme lokale som var en Sota Sapphire med Eminent Technology ET2 arm og en "stinkende" dyr håndviklet MC (ultra low output)

jeg er eller meget enig i mange af de ting der bliver bragt på bane her i denne tråd bla. at Luxman PD441 er et super produkt (officielt blev danmark tildelt ca. 40 stk. af dem)...., og at Luxman PD310 ikke levere en ydelse der står mål med ideen bag den.

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Forøvrigt jeg vil på det kraftigste advare mod Ariston's arme..., de er intet! værd  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes