Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 07:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjælp til akustik i stuen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 21 December 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

svanen skrev:

Hej Soxen

Bagenden af højttalerne står 45 cm fra bagvæggen og 58 cm fra sidevæggen. Og der er ca. 260 cm mellem højttalerne.

Jeg har fået at vide, at der skal en lydudmåling af stuen til! Kan du hjælpe med det?

Her er et link til hvordan min stue ser ud.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33284&P N=1&TPN=1

Bliver nok en anelse svært da jeg bor på den anden side af riget... 

Jeg ville nu også prøve mig lidt frem f.eks. flytte ht'erne 30-40 cm længere frem og måske rykke dem lidt tættere.  Evt prøve at ligge et kraftigt tæppe foran dem, eller hænge et op på væggen bag dem. Der er mange muligheder

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2005 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Har du prøvet stoppe et par sokker (helst rene) i basrefleksporten? Hvis højttalerne er bygget til at stå 1m fra bagvæggen, er det måske det der skal til. Du skal dog nok lige bruge et par uger til at vende dig til den nye (og sikkert bedre) bas. Hvis du synes at der er for lidt bas med lukket refleksport, skal du bare flytte højttalerne tættere på bagvæggen eller hjørnerne (få cm kan have stor betydning).

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 December 2005 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:
svanen skrev:

Hej Soxen

Bagenden af højttalerne står 45 cm fra bagvæggen og 58 cm fra sidevæggen. Og der er ca. 260 cm mellem højttalerne.

Jeg har fået at vide, at der skal en lydudmåling af stuen til! Kan du hjælpe med det?

Her er et link til hvordan min stue ser ud.

Bliver nok en anelse svært da jeg bor på den anden side af riget... 

Jeg ville nu også prøve mig lidt frem f.eks. flytte ht'erne 30-40 cm længere frem og måske rykke dem lidt tættere.  Evt prøve at ligge et kraftigt tæppe foran dem, eller hænge et op på væggen bag dem. Der er mange muligheder

Hej Soxen

Ja stod det til mig, kom de endnu længere frem, men så vil konen sgu nok skilles og det går jo ikke!!

JBL 4341, Sony X707ES, AA-DTI, XDP, PS1, PS4, Krell KAV 400xi, Analysis Plus Silver Oval In, AudioQuest Gibraltar, VdH DM300MK2
Til top Vis svanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svanen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 21 December 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke længere købe Black Holes, men de kostede kr. 999,- stk fra ny, og bør vel koste det halve brugt, eller lidt under.

Hvis tricket med sokker i basporten virker, er det dog langt det enkleste.
Du får tillige en hurtigere bas, hvor enheden standser hurtigere.

Dette kan du faktisk ikke få på andre måder end ved at lukke basportene til med sokker eller skumgummi.

Visse højttalerfabrikanter leverer endda skumpropper med, til at montere i basportene.
Vænner du dig til den mere kontrollerede bas, er det ikke sikkert at du vil kunne bruge basrefleks igen.

Med dit rum, kan der faktisk stadig være for meget bas, selv efter at der er sokker i basportene.

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej

Har du prøvet stoppe et par sokker (helst rene) i basrefleksporten? Hvis højttalerne er bygget til at stå 1m fra bagvæggen, er det måske det der skal til. Du skal dog nok lige bruge et par uger til at vende dig til den nye (og sikkert bedre) bas. Hvis du synes at der er for lidt bas med lukket refleksport, skal du bare flytte højttalerne tættere på bagvæggen eller hjørnerne (få cm kan have stor betydning).

Hilsen LAST

Hej LAST

Jeg har prøvet og det hjalp da på buldrebassen. Men desværre syntes jeg, der manglede noget. Måske er det fordi, jeg er vant til al den bulder og ikke har hørt The Grands spille uden. Når man stopper portene til, er det så kun basinformationerne man "kvæler" eller mister man andet? Nok et dumt spørgsmål, men jeg har ikke meget teknisk indsigt. Ønsker kun at spille fed musik og at det skal lyde godt

JBL 4341, Sony X707ES, AA-DTI, XDP, PS1, PS4, Krell KAV 400xi, Analysis Plus Silver Oval In, AudioQuest Gibraltar, VdH DM300MK2

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at se et svar jeg har fået tilbage fra Audiovision i Skive!

Hvilken service Og så uden beregning! Tusind tak for tippet Meyer.
I am a  man

Hej Ole

Tak for mail

Jeg kan lave en beregning til dig, som viser hvor du kan anbringe dine højtalere samt hvor du med fordel kan placere ved lytning.

Jeg sender den pr. post såsnart jeg har den færdig.

Den vil vise hvordan dine problemer kan afhjælpes, bare ved at stilloe dit anlæg optimalt op.

Med venlig hilsen

Poul Dalgaard
Audiovision

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Man kan ikke længere købe Black Holes, men de kostede kr. 999,- stk fra ny, og bør vel koste det halve brugt, eller lidt under.

Hvis tricket med sokker i basporten virker, er det dog langt det enkleste.
Du får tillige en hurtigere bas, hvor enheden standser hurtigere.

Dette kan du faktisk ikke få på andre måder end ved at lukke basportene til med sokker eller skumgummi.

Visse højttalerfabrikanter leverer endda skumpropper med, til at montere i basportene.
Vænner du dig til den mere kontrollerede bas, er det ikke sikkert at du vil kunne bruge basrefleks igen.

Med dit rum, kan der faktisk stadig være for meget bas, selv efter at der er sokker i basportene.

Hej Spencer

Er det kun bassen der aftager (nu spørger jeg rent teknisk) ved at putte skisokker i portene eller går det udover andet?

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 December 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hej

Nå du lukker refleksporten "mister" du selvfølgelig noget niveau i bassen. Problemet med den "lyd" der kommer fra porten er at den ikke er i fase med det der kommer fra basenheden. Desuden har mange refleksporte også en resonans omkring 700-1000Hz, som kan forstyre mellemtonen.

Lad sokkerne sidde og se hvad der sker

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

LAST skrev:

Hej

Nå du lukker refleksporten "mister" du selvfølgelig noget niveau i bassen. Problemet med den "lyd" der kommer fra porten er at den ikke er i fase med det der kommer fra basenheden. Desuden har mange refleksporte også en resonans omkring 700-1000Hz, som kan forstyre mellemtonen.

Lad sokkerne sidde og se hvad der sker

Hilsen LAST

OK Jeg er på vej op efter skisokkerne og vil prøve at lade dem sidde et stykke tid. Tak for tippet

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 21 December 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

svanen skrev:
Prøv lige at se et svar jeg har fået tilbage fra Audiovision i Skive!

Hvilken service Og så uden beregning! Tusind tak for tippet Meyer.
I am a  man

Hej Ole

Tak for mail

Jeg kan lave en beregning til dig, som viser hvor du kan anbringe dine højtalere samt hvor du med fordel kan placere ved lytning.

Jeg sender den pr. post såsnart jeg har den færdig.

Den vil vise hvordan dine problemer kan afhjælpes, bare ved at stilloe dit anlæg optimalt op.

Med venlig hilsen

Poul Dalgaard
Audiovision

Det er sku imponerende

Post lige svaret når det tikker ind - det er jo lidt interessant

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Så er der kommet tal og diagrammer fra AudioVision. Modtog mail kl. 22.13

Sætter dem ind på dette link:

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

svanen skrev:

Så er der kommet tal og diagrammer fra AudioVision. Modtog mail kl. 22.13

Sætter dem ind på dette link:

Gået kludder i det - kommer igen i morgen

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Så har jeg prøvet at sætte højttalerne op efter AudioVisions opmåling.

Jeg kan lige gentage stuens mål: Længde: 8 m, Bredde: 3,80, Højde: 255 m.

Fra bagvæggen: 1,16 m. Fra sidevæggen: 0,53 m. 2,45 m mellem højttalerne. Lytteposition: 5,14 m.

Alle mål beregnet fra højttalerens akustiske centrum = et punkt ned i gennem diskantens membran.

Og hvordan lyder det så nu? Basproblemet er næsten forsvundet, når sokkerne er i. Med sokkerne ude er der en lille smule buldren, men jeg kan bedst lide den lyd, korrekt eller ej.

Jeg har også fået et andet dybdeperspektiv. Det er meget nemmere at placere de forskellige instrumenter.

Eneste problem: Er bange for at få af kagerullen, når lillemor kommer hjem og ser hvordan hendes stue ser ud. Nå det går nu nok. Jeg har fået sat et par streger på gulvet. Så jeg hurtigt kan rykke højttalerne ud. Til hverdag er jeg hjemme alene indtil ved 3-4 tiden, og så er der jo tid til at lege...

Men der skal stadig dæmpes! 100%. Rumakustikken er ikke i orden. Det skal være sådan, at de kan komme noget længere ind mod væggen til hverdag. Og der kommer jeg sokkerne i.

Er også alvorligt bange for at "The Grands" bliver skiftet næste år. Selvom jeg er basfreak er det næsten for meget. Går og overvejer Vienna Concert Grand eller Strauss. Har hørt en masse godt om dem og har også haft en snak med Jensen. Har en løs aftale med "jkjaers" om at komme ud og høre hans Strauss'er i det nye år i Jyllands hovedstad. Gad vide om man nogensinde bliver tilfreds

Som sagt uploader "Henrik300" diagrammet og et bedre billede af stuen engang i dag for dem, der er interesserede (jeg skal nok få det lært med tiden)!!

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Er på vej til den lokale bodega for at spille skomagerbillard THORsdag hver torsdag = billige øl til 12 kr. + billard, hele aftenen. Tror ikke jeg kommer op før ved 10-tiden i morgen formiddag.

Evt. indlæg bliver besvaret i morgen! SKÅL!

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 23 December 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

svanen skrev:

Så har jeg prøvet at sætte højttalerne op efter AudioVisions opmåling.

Jeg kan lige gentage stuens mål: Længde: 8 m, Bredde: 3,80, Højde: 255 m.

Fra bagvæggen: 1,16 m. Fra sidevæggen: 0,53 m. 2,45 m mellem højttalerne. Lytteposition: 5,14 m.

Hvordan stod de før - så kan man jo lige se hvilke problemer du havde.

svanen skrev:

Og hvordan lyder det så nu? Basproblemet er næsten forsvundet, når sokkerne er i. Med sokkerne ude er der en lille smule buldren, men jeg kan bedst lide den lyd, korrekt eller ej.

Jeg har også fået et andet dybdeperspektiv. Det er meget nemmere at placere de forskellige instrumenter.

Det er jo ikke så dårligt  og bestem billigt

svanen skrev:

Eneste problem: Er bange for at få af kagerullen, når lillemor kommer hjem og ser hvordan hendes stue ser ud. Nå det går nu nok. Jeg har fået sat et par streger på gulvet. Så jeg hurtigt kan rykke højttalerne ud. Til hverdag er jeg hjemme alene indtil ved 3-4 tiden, og så er der jo tid til at lege...

He-he, det problem må der vist andre løsningsmetoder til at afhjælpe

svanen skrev:

Men der skal stadig dæmpes! 100%. Rumakustikken er ikke i orden. Det skal være sådan, at de kan komme noget længere ind mod væggen til hverdag. Og der kommer jeg sokkerne i.

Her slipper du IMHO ikke uden om at måle, men du kan da altid prøve dig frem

svanen skrev:

Er også alvorligt bange for at "The Grands" bliver skiftet næste år. Selvom jeg er basfreak er det næsten for meget. Går og overvejer Vienna Concert Grand eller Strauss. Har hørt en masse godt om dem og har også haft en snak med Jensen. Har en løs aftale med "jkjaers" om at komme ud og høre hans Strauss'er i det nye år i Jyllands hovedstad. Gad vide om man nogensinde bliver tilfreds

Som sagt uploader "Henrik300" diagrammet og et bedre billede af stuen engang i dag for dem, der er interesserede (jeg skal nok få det lært med tiden)!!

Man bliver vist aldrig HELT færdig....

God vind med projektet

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Tak Meier

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 December 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Et tip til at "snyde" konen lidt...

ryk din reol/stereobænk med et stykke ud fra væggen så ser det ikke så voldsomt ud

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Hej Jakobsen

Har prøvet! "Falkeøjet" så det med det samme

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Marts 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at du skulle prøve som jeg at sætte noget "kildevand" på i dobbelt træk VDH Clearwater. Det duer og samtidig er det vanvittigt billigt 45-50,- pr meter - dvs ca 90-100,- i dobbelt træk. Før havde jeg NLE 50 på og det var ikke godt for kontrollen. Da CW kom på åbnede HT'en helt vildt op og bassen blev rigtig god - ligesom jeg havde drømt om.

Nu lyder mine CD'er meget forskelligt især i bassen. Er der UMBA på CD'en ja så kommer der UMBA ud, men er den tørt indspillet ja så hoster man!

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2638&TP N=43

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

svanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Marts 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Jeg synes at du skulle prøve som jeg at sætte noget "kildevand" på i dobbelt træk VDH Clearwater. Det duer og samtidig er det vanvittigt billigt 45-50,- pr meter - dvs ca 90-100,- i dobbelt træk. Før havde jeg NLE 50 på og det var ikke godt for kontrollen. Da CW kom på åbnede HT'en helt vildt op og bassen blev rigtig god - ligesom jeg havde drømt om.

Nu lyder mine CD'er meget forskelligt især i bassen. Er der UMBA på CD'en ja så kommer der UMBA ud, men er den tørt indspillet ja så hoster man!

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2638&TP N=43

Jeg har overvejet Clearwater, men endte med Nordost Superflatline MK II. Synes faktisk de har rimelig styr på bassen. Men på et tidspunkt skal der da "leges" med kabler igen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes