Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 18:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DIY lærred ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 December 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt et par gange om folk der med success har hjemmelavet deres projektor lærred, men jeg søger lidt kolde fact om emnet.

Jeg tænker på et fast"ramme" lærred i 100" størrelsen. Er vel dybest set bare en træplade med en kalt maling og en skrue i hvert hjørne som høvles op på væggen?
Speciel maling til lærred: Hvor kan de købes, hvordan bør/skal det påføres, bør man være opmærksom på noget under påføringen.
Sort kant: Er der nogel krav til denne ud over den er (mat?)sort?
Hvilket materialle: har hørt masonitplader som mulighed, men når det kommer maling på er det vel ligegyldig, så længe der ik er struktur i overfladen?
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 28 December 2005 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Der er en del som bruger diverse former for maling herinde. Hvis du søger kan du finde nogle forskellige farvekoder rundt omkring.

Personligt bruger jeg selv en plade med ScreenGoo og det har givet et rigtig godt resultat. Det endte med at koste mig 1200,- ialt for et 90" lærred. ScreenGoo giver et bedre billede end mit tidligere 2500,- Projecta lærred.

Men det er ikke ligegyldigt hvilken form for projektor, som du bruger på et givent lærred.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Det bliver en Sanyo Z4 eller Panasonic PT-AE-900.
ScreenGoo lyder spændende.. Hvor kan det købes henne?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Jeg købte mit her og jeg havde det dagen efter:

http://www.techhaus.dk/index.php?cPath=173_118

Du skal iøvrigt bruge Digital Grey til de projektorer.

Kristian T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 December 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Jeg købte mit her og jeg havde det dagen efter:

http://www.techhaus.dk/index.php?cPath=173_118

Du skal iøvrigt bruge Digital Grey til de projektorer.

Hvis rummet er 100% mørkelagt kan du bruge Digital Grey Lite

Til top Vis Kristian T's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian T

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Kristian:
Det er det ikke... Faktisk skal det kunne bruges selv ved "en del" lys. Ik at jeg forventer det bliver optimal. Men jeg bor i en lille 2 værelses og har kun persienner, så der må påregnes at ambientlight kan forkomme.

Men nu er jeg ellers forvirret:
Quality Screen skriver at lite har bedre GAIN end almindelig (og CRT white er bedst) i mens projectorcentrals regnemaskine siger at man skal have bedre GAIN ved mere ambientlight. Hvad skulle være fordelen ved et gråt/lav gain lærred???

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Grå giver dig et bedre sort niveau og Digital Grey skal eftersigende have et gain på 1.2 så det er ikke specielt lav gain.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Sort eller ej, jeg føler mig da stadig draget af at vælge CRT white for at få så lysstærkt billede som muligt. Hvad er downside?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 29 December 2005 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

En CRT har et lavere lys output end en LCD. Så jeg ville ikke vælge denne til en Z4. en gain på 1.5 lyder for højt, det er så ikke noget jeg har set, bare et gæt. Et normal hvidt lærred er gain 1.0 og grå lærred lægger typisk på 0.8.

Så jeg ville vælge Digital Grey med en gain på 1.0. Du for mere end nok lys ud på en Z4. Jeg har et hvidt gain 1.0 og har blændet meget ned for lys outputtet på min Z3.

Jeg forstår ikke helt Kristian's post. Det må da være modsat. Grey Lite har en gain på 1.2 og er vel så bedre til et lyst lokale end Grey.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:

Jeg forstår ikke helt Kristian's post. Det må da være modsat. Grey Lite har en gain på 1.2 og er vel så bedre til et lyst lokale end Grey.

Nej, det forvirrede mig også lidt.

Bluesky skrev:

En CRT har et lavere lys output end en LCD. Så jeg ville ikke vælge denne til en Z4. en gain på 1.5 lyder for højt, det er så ikke noget jeg har set, bare et gæt. Et normal hvidt lærred er gain 1.0 og grå lærred lægger typisk på 0.8.

Så jeg ville vælge Digital Grey med en gain på 1.0. Du for mere end nok lys ud på en Z4. Jeg har et hvidt gain 1.0 og har blændet meget ned for lys outputtet på min Z3.

Digital grey har 1,2 hvis man sidder lige for. Efter at have set nogle kontrast forskelle tror jeg at jeg vil gå efter digital light gray (1,4 gain). Da det skal bruges til både film, TV, PC og Xbox så tror jeg at light giver den rigtig kombination af gain, ren hvid og contrast, ud fra at:
  1. Lys: Jeg er ikke fanatisk imod lyse billeder, skal have rimmelig kontrast til PC brug, har nok noget ambient light og vælger nok at køre i eco mode det meste af tiden
  2. Mørk: FILM oplevelsen er første prioitet (skarpt forfulgt af Fifa og Burnout: hvilket jeg glæder mig meget til at se), en fornuftig sort kan blive kritisk i film og spil, set lidt bedre ud på væggen (igen, en 2v lejlighed og det bliver permanent monteret) og klar hvid kan måske alligevel bliver for hvid.
Jeg vælger nok et light grey kit med 1L både base og top, inc ruller (som jeg høre nogen har haft problemer med) og kant sort. Der er nok mere maling end jeg har brug for, men da jeg nok vælger en form for rå træplade, giver jeg basen 2 gange for at sikre at træet bliver mættet/dækket.
Men hvis nogen kan bruge ~500ml topcoat i light grey, så kan de jo give et kald

Alternativt overvejer jeg at købe 1L base, 500ml top (da den er dyrest) og så selv finde noget kant-sort og rulle (evt leje en spraypistol). Kantsort kunne fx være sorte lister eller matsort stof, som kunne give lærredet extra stil.

Rummet er forøvrigt 3,4x3,7 skulle det interessere nogen. Jeg overvejer et 100", men tænker det måske bliver LIGE stort nok (222x125 cm og pga en trappe bliver jeg nød til at smide det på den korte led af rummet).
Nogen tanker omkring det??

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 December 2005 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Jeg vælger nok et light grey kit med 1L både base og top, inc ruller (som jeg høre nogen har haft problemer med) og kant sort. Der er nok mere maling end jeg har brug for, men da jeg nok vælger en form for rå træplade, giver jeg basen 2 gange for at sikre at træet bliver mættet/dækket.
Men hvis nogen kan bruge ~500ml topcoat i light grey, så kan de jo give et kald

Alternativt overvejer jeg at købe 1L base, 500ml top (da den er dyrest) og så selv finde noget kant-sort og rulle (evt leje en spraypistol). Kantsort kunne fx være sorte lister eller matsort stof, som kunne give lærredet extra stil.

Hej, jeg har ikke selv brugt Screen Goo, men har lige været ved at kigge på deres hjemmeside, og ville lige gøre dig opmærksom på at de anbefaler at man giver en rå træplade et lag hvid maling inden man begynder med base coat. Og så har jeg læst en anmeldelse af Screen Goo, hvor de fandt ud af at de sagtens kunne give to lag af både base coat og top coat med 500 ml af hver. Så du bør kunne nøjes med 500 ml af hver (med mindre dit lærred er ret stort).
Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Du bør under ingen omstændigheder bruger 500ml til et lærred der skal være over 90"

Hvis du ruller det på er der lige nok til at du kan klare det (med en lille smule i overskud - altså ved 90") og det er forøvrigt meningen at det skal have to lag af hver. Hvis du absolut vil spare så bruge en normal grunder og 500ml base coat. Det er for dumt at spare på din top coat!

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2005 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

kvestergaard:
Takker. Den havde jeg ik lige opdaget.

Fenris:
Jeg tror jeg bestiller et kit (2x1L). Så kunne jeg jo også bruge eventuelle rester til at lave et andet lærred til brug uden for huset eller til salg. Det var nu ellers ik fordi jeg ville spare på topcoaten, men fordi jeg at ville bruge basen som grunder, men det kan jo så klares med en gang hvid maling som kvestergaard skriver.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes