| Forfatter |
|
Johnson Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 04 Januar 2006 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med kort varsel fik jeg mulighed for tirsdag aften – det var vist i går – at høre højttalerne Montana EPS2 fra PBN Audio i USA hos importøren High-Performance. Aftenen var lidt vanskelig at komme igennem, dels fordi jeg 'måtte' høre den ene CD efter den anden, uden at have nogen af mine egne med, men efterhånden som et par timer gik, blev jeg alligevel smerteligt klar over, at sådan lyder det ikke hjemme hos mig selv – hverken på KEF eller noget andet. Der blev spillet Gideon Kremer sammen med Keith Jarrett (spøjst mix af musikere), sangerinden + piano Radka Toneff med 'The moon is a harsh mistress' (pyha for en naturlig/rumlig stemmegengivelse), 'Call me' med Hans Thessink (guitar, sang og tuba, åja), Ben Webster, kirkeorgel af ukendt herkomst, 'Dodgeland' med Dodge og 'The duel' med Vail Johnson, pianomusik af Schubert, cello/ violinmusik af Bach og ikke mindst 'Take Five' fra CD'en time Out med Dave Brubeck. Min første tanke var gennemsigtighed og en god styring af bassen, trods et lidt lyst lydbillede. Efterhånden fandt jeg dog ud af, at det lyse havde mere med indspilningen end med højttalerne at gøre, for hvis der er bas at spille, spiller de bas. High-hatte og andet i det frekvensområde kom fint igennem og det samme gjorde cello og saxofon. Bortset fra ovenstående, var der også en meget fin dynamik i systemet, hvilket sikkert (også) havde noget at gøre med de andre komponenter. En CD afspiller fra Cary Audio med betegnelsen CD303/200, en forforstærker fra PBN Custom Shop med navnet K2 samt effektforstærkeren Olympia HT4, også fra PBN. Hvad skal jeg sige? Ja, jeg bliver nødt til at komme igen med en stak af mine egne CD'er samt en håndfuld LP'er, hvoraf jeg har nogle gode eksemplarer. Samtidig vil jeg dog høre de mindste højttalere, kaldet Monitor, hvad der ikke blev tid til denne aften, for de passer måske bedre til min pengepung. Men folk med hang til det ypperste bør ikke snyde sig for at lytte til EPS2 – det er både sikkert og vist. Om jeg hører levende musik? Ja, forleden var jeg til Valkyrien i Operaen, og det er en af de CD'er, jeg skal have med næste gang. EPS2 koster lidt mere end 60.000 for et par, men inden du køber noget i den prisklasse, eller noget dyrere, bør du nok låne dem et enkelt øre eller to.
Med de bedste HiFi hilsner til alle Johnson
|
| Til top |
|
| |
Johnson Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 04 Januar 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld, at teksten ser så underlig ud, måske er det fordi jeg har skrevet det fra en Macintosh, men det plejer nu ikke at se sådan ud.
Under alle omstændigheder: God nat.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 04 Januar 2006 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Johnson skrev:
Undskyld, at teksten ser så underlig ud, måske er det fordi jeg har skrevet det fra en Macintosh, men det plejer nu ikke at se sådan ud. Under alle omstændigheder: God nat.
 |
|
|
Sådan dér! Så ser det knapt så "slemt" ud.
- BR
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 07 Januar 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Under min morgensurfing fandt jeg en anmeldelse af de omtalte højttalerne på dette link http://highendnews.tripod.com/reviews/PBN_Montana_en.htm - jeg går i hvert fald ud fra, at det er de samme, men hvis nogle heldige ejere af kasserne læser med, kan de måske oplyse os andre. Under alle omstændigheder lyder det til, at jeg må have pakket en taske af mine bedste jazz/klassisk CD'er og bestille en demo.
Men det er uklart, hvar lille en forstærker, man kan nøjes med, for det er jo noen krabatbaskere, der er sat foran i de anmeldelser man kan læse. Forhåbentlige kan de også spille med andre forstærkere end PBNs egne.
__________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 07 Januar 2006 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt er det da lidt sjovt at danske højttalerenheder (her ScanSpeak og Vifa) bruges i så mange højkvalitets højttalere fra udlandet - at en dansker i USA laver highend højttalere med danske enheder er da ... spooky, for nu at citere Dame Edna ...
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Montana EPS2 er optimeret på en række punkter i forhold til den testede EPS:
- kabinettet er indvendigt ændret således at der ikke er parallelle flader, samt resonansen er forskellig fra pladedel til pladedel - dermed opnås endnu bedre kontrol over bl.a. stående lydbølger.
- alle enheder er nu fra SEAS, udviklet i tæt samarbejde med PBN Audio. Eksempelvis giver de to 9" basenheder en ultrakontant reaktion takket være større vandring. De to 4" mellemtoner giver en større klarhed. Diskanten har mindre luftstøj, bedre kammer og giver en blødere og mere transparent formidling.
- delefilteret er ændret til at dele (225Hz og 3500Hz) udenfor det kritiske midterområde.
- sidst men ikke mindst, har EPS2 fået fuldt justerbare spikes (se billede).
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 08 Januar 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men så må man jo hellere se at få lavet en lytteaftale med firmaet.

|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Bjarke - skal disse links i din signatur virke?
Bedre og billigere lyd? Byg selv =>Part I, Part II, Part III
--- for det gør de vist helst ikke?
bedste hilsner

|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

|
| Sendt: 09 Januar 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bedre sent set end aldrig - det er nogle meget nydelige kabinetter, du har lavet.
Hvis de lyder lige så godt, som de ser ud, har du vist ikke noget at klage over.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

|
| Sendt: 10 Januar 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Graffo skrev:
|
Bedre sent set end aldrig - det er nogle meget nydelige kabinetter, du har lavet.
Hvis de lyder lige så godt, som de ser ud, har du vist ikke noget at klage over.

|
|
|
Mange tak!
- BR
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Disse højttalere lyder utrolig godt. Da jeg ikke er vant til at lytte på så dyre højttalere, er mit sammenligningsgrundlag ikke det bedste, men nu har jeg så også hørt EPS2. De har en mere transparent lyd end noget andet, jeg har hørt, de er meget afslørende og de har en meget stramt kontrolleret bas.
Man kan diskutere med sin egen hørelse, om man vil have fronterne siddende på eller ej.
Da der ikke var nogen tonekontroller på det benyttede udstyr, var der ikke nogen reguleringsmuligheder. Men det er i hvert fald hverken mellemtone eller diskant, der mangler - der skal heller ikke være for meget, hvis det skal lyde naturligt. Og hvad er så det, når vi ved, at der også manipuleres med os i koncertsalen... godt indspillede stemmer lyder bedre end noget andet, jeg har hørt, og rumgengivelsen fejler bestemt heller ikke noget. Og så kan de spille højt - højt og ubesværet rent, så hvis penge ikke var et problem, skulle jeg have nye højttalere (fruen er dog heller ikke taget i ed). Jeg glemte i øvrigt at høre, hvor mange watt den benyttede effektforstærker var på, men det var vist flere hundrede.
Det bliver spændende at læse, hvordan HiFi guruerne ved diverse medier bedømmer disse store højttalere, og om de sætter dem i forhold til nogle andre kendte - der må vel være konkurrenter til den pris.

|
| Til top |
|
| |
tossi Branchemedlem

Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S
Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 501
|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har modellen mindre SPX'en, og den gør det faktisk ok, er meget neutral så man skal passe på med hvad udstyr man kombinener den med, for ellers kommer det nemt til at lyde kedeligt eller i værste tilfælde lyst. Den er heller ikke rigtig nem at placerer det er en rigtig ego højtaler, meget lille sweet spot.
Hvad angår effekt er min erfaring at den gerne vil have meget effekt, for rigtig at live op, om det er det samme med EPS2 ved jeg ikke
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
tossi skrev: "Den er heller ikke rigtig nem at placerer det er en rigtig ego højtaler, meget lille sweet spot."
Ja, det er ikke min opfattelse af EPS2 - den er ikke så kritisk med hensyn til lytteplads. Også her mangler jeg et stort sammenligningsgrundlag, men jeg har lyttet til et sæt Martin Logan Prodigy (de er endda lidt dyrere) ,og da var det nærmest et spørgsmål om millimeter til den ene af siderne, før det lød dårligere.
Der er langt bedre spredning på disse, men de er også lyse i klangen, eller også er de bare fri for kunstig bas, der f.eks. kan komme af at man har hævet oktaven over, eller hævet ved f.eks. 100-200 Hz, mens der intet kommer ud derunder 90 Hz.
Her er det omvendt, der kommer kun bas ud, hvis det er der. Importørens lytterum er nok noget af det værste, man kan udsætte dem for, så meget kan ændre sig ved en fornuftig opstilling. Inden længe skulle de flytte til bedre faciliteter, hvad de nok meddeler på en eller anden måde.

|
| Til top |
|
| |
tossi Branchemedlem

Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S
Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 501
|
| Sendt: 12 Januar 2006 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sjovt for min opfattelse de gange jeg har hørt Martin Logan er at de har en sindsyg god spredning, selv om man ikke lige sidder i sweet spot så er der en scene of lyden ændre sig ikke ret meget selv om man flytter sig.
Har ikke hørt EPS2, så vil helst ikke udtale mig om denne, men har også selv oplevet mine SPX til tider godt kunne blive lidt lyse i det, probelmet for SPX er mellemtonen, som til tider gerne vil stikke af især øvremellemtone nedre diskant, men med det rette udstyr og de rigtige, kan det rettes ind
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 13 Januar 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Graffo skrev:
|
Importørens lytterum er nok noget af det værste, man kan udsætte dem for, så meget kan ændre sig ved en fornuftig opstilling. Inden længe skulle de flytte til bedre faciliteter, hvad de nok meddeler på en eller anden måde.
|
|
|
Du har ret, lytterummet er en katastrofe - men det bliver der rådet bod på. Der flyttes til april, og faciliteterne bliver stærkt forbedret hen sidst på sommeren.
Iøvrigt er der ingen af MONTANA højttalerne som overdriver gengivelsen af original materiale. Selv de RIGTIG store modeller kan lyde "tynde" - men de formidler input til output 1:1 uden farvning.
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

|
| Sendt: 15 Januar 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis lyttefaciliteterne er bedre efter 1. april, må jeg høre mere, men sig mig engang, hvor mange watt skal man bruge for at køre med dem, det burde vel være nok med 120-140 watt?

|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Graffo skrev:
|
Hvis lyttefaciliteterne er bedre efter 1. april, må jeg høre mere, men sig mig engang, hvor mange watt skal man bruge for at køre med dem, det burde vel være nok med 120-140 watt?
|
|
|
Desværre, der bliver massivt byggerod til hen sidst på sommeren 
Hvad angår forstærkere til Montana EPS2, blot du har en solid 100 watts forstærker (8 ohm), så vil Montana EPS2 synge dig glad med al den kontrol som du kan ønske dig. Grundet EPS2's høje effektivitet kan du faktisk få rigtig gode resultater med mere moderate forstærkere, endogså moderate rørforstærkere.
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi er et par stykker der skal besøge importøren tirsdag aften, så vi har jo noget af glæde os til  __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

|
| Sendt: 16 Januar 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
Vi er et par stykker der skal besøge importøren tirsdag aften, så vi har jo noget af glæde os til |
|
|
Sørg endelig for at tage en masse billeder og ha' blyanten spidset - vi
ser frem til et FYLDIGT indlæg med lytteoplevelsen og lækre billeder.
- BR
|
| Til top |
|
| |