Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 06:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optimering af lyd via netstrømmen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

jeg er seriøst træt af at se dig falbyde varer ved enhver given lejlighed!! - og din belærende tone er spildt på mig,der i den grad kan finde graverende fejl i din strøm af informationer - et rigtig godt råd herfra er at du fremover holder dig i strikt til emnet helst i telegramstil,og kun henvender dig personligt til mig,ifald du har relevante spørgsmål!

mvh/slowon

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

slowon

Jeg sætter dagsordenen for tråden og fastsæter emnet, det overså du. Derudover ved jeg ikke hvilken belærende tone jeg bruger. Jeg bringer de erfaringer som løbende viser sig, som andre gør, ligesom det jeg forholder mig til, svarer ret godt til det andre oplever med produkter. 
Hvilke varer faldbyder jeg, ingen, jeg henviser til de produkter som anvendes bredt og testes, oplyser om anvendelige links - ganske som man gør i test's andre steder og på andre fora, derudover henviser jeg til en bred vifte af produkter og links, og igen som andre gør bredt.

Dit helt fejlplacerede angreb og surhed, bør du holde for dig selv, det må absolut være din uvidenhed der taler. Men hvis det er den tone du ønsker, forlader du bare stille og roligt tråden.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Skal vi nu til det igen? Ærligt talt SLOWON, jeg er heller ikke alt for fjollet med Toftdahl's meninger, men er det en grund til at (af-)reagere med personlige angreb? Lad dog manden give udtryk for sine meninger - enig eller ej - og hold for dig selv, hvad du eventuelt er træt af. Du kunne sikkert lære noget af Toftdahl, selv om du ikke tror det, og han har helt sikkert grund til selv at tro på det, han skriver i sin egen tråd. Jeg ser faktisk heller ingen som helst faldbyden af nogen art; Toftdahl nævner nogen produkter, som han mener er relevante. Det du opfatter som en belærende tone, er måske et problem, som du selv har skabt?

mvh

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg er altid parat til at lytte til andres råd og gør det bredt, jeg henviser til andres råd og erfaringer, ligesom jeg meget tit er ud med roser til andre for deres store viden og øsen ud af disse erfaringer og viden. 
Disse mange råd som bruges bredt af os alle, hvadenten de kommer fra den ene eller anden, er netop det der gør at forum er en berigelse for os alle, og er vel også meningen med forum.

Jeg gider simpelhen ikke at bruge min tid på at give andre karakter eller kritisere deres frembringen af erfaringer og oplevelser. Af den simple grund, ingen af os har patent på den gode lyd, idet de mange setup og lytterum er så forskellige, det ville være en umulighed.
For mig er det lærerigt at læse de mange tråde, for i virkeligheden er der megen god læsning og lærdom i det meste, hvis man anskuer det fra en positiv og åben side.
Dernæst tror jeg ikke nogen kan være enige i alt det alle skriver eller mener, ud fra faktum at oplevelser, erfaring, setup samt grundlag er forskelligt.
Og selvfølgelig fylder vi mere eller mindre i forum, igen under hensynet til det foranstående, men jeg håber da at det er efter oprigtige oplevelser og erfaringer, og med gode hensigter vi henvender os og deltager i trådene.

Så jeg vil opfordre til at vi fortsætter alt det positive i denne tråd, fra de mange gode indlæg som mange brugere bidrager med, hvadenten man er nybegynder eller den erfarne entusiast - og hurra for vores forskelligheder, sammen når vi langt og ender op med god musik og bedre resultater.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Marts 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

"Dit helt fejlplacerede angreb og surhed, bør du holde for dig selv, det må absolut være din uvidenhed der taler."

uvidenhed der taler...hvem er nu sur og  fejlplacerer angreb??

glemte helt at nogen mener emneopretteren også er udstyret med taktstok - så jeg skal ikke blande mig yderligere i dit partitur.

mvh/slowon

CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:

"Dit helt fejlplacerede angreb og surhed, bør du holde for dig selv, det må absolut være din uvidenhed der taler."

uvidenhed der taler...hvem er nu sur og  fejlplacerer angreb??

glemte helt at nogen mener emneopretteren også er udstyret med taktstok - så jeg skal ikke blande mig yderligere i dit partitur.

mvh/slowon

Der er sku da godt nok en der har en dårlig eller er det år, jeg synes da toftedal har kommet med rigtig mange gode råd og ideer, det er vel det det her forum er til. jeg er utroligt glad for det her forum da tonen er posiktiv og folk altid er rare og hjælpsomme, det er vel ikke lavet for vi skal svine hinanden til, be happy

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg skriver ikke så meget på siden her, men en gang imellem bruger jeg meget tid på det. I flere forbindelser har jeg læst flere af Jørgen Toftdahls indlæg. Umiddelbart virker han som velargumenterende, og kommer ikke med stilkpiller....det klarer andre fint. Jeg indstiller at man giver mere plads til hinanden istedet for at være så smålig. Et direkte angreb på Jørgen Toftdahls person fortæller desværre mere om Slowon end Jørgen Toftdahl. Det er en blindgyde, brug krudtet på at grave i haven, men unuanceret kritik, det holder ikke. Men det kunne være rart at man gjorde sig nogle tanker inden man poster kritik af andre. Internettet er nogle lidt for nemt....der hører ansvar med.....etik osv.

Hold en respektfuld tone tak.

Mvh

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Rolig nu drenge!
Lad nu være med at sabotere en god tråd, der jo nok har relevans for os alle. Jeg har absolut fået nogle gode inputs ved at følge med i emnet.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Marts 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Tilbage til emnet så har jeg endnu engang eksperimenteret.Denne gang har jeg lavet kabelsystemet om med endnu et 5x2.5kv kabel til måleren.Nu har jeg koblet det sådan at hver monoblok har hver deres 5kv kabel til samme audiophile sikring.Samtidig har cd-maskinen sin egen 5kv kabel til en anden audiophil sikring.Dette er altså en fordobling af kv tallet da lederene nu ligger dobbelt i forhold til før.

Det virker skal jeg love for mere dynamik og større lydbilled tja. jeg trode ikke på den dramatiske forskel inden jeg begyndte.Hvorfor skifte udstyr når det eksisterende kan forbedres.

Tror også det er en fordel at have samlet det i vægen i stedet for at gå ud med en fordelerdåse så der er yderligere en samling/kontakt/stik som jeg undgår.Men besværlig har det været trælse tykke kabler at rode med.Især også at lodde de tykke kabler på Neutrik stikkene.Men resultatet.....

Hvordan kunne man dog leve med de samlinger i lampesteder o.lign før er en gåde.

Men igen hvornår stopper det/manien.......

Håber ikke tråden er død på trods af det personlige fnidder.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

JRGW

Tråden er bestemt ikke død og skal ikke dø, da den bliver mere og mere givende for lydudviklingen, via de mange forskellige indlæg - det lille optrin er pist væk og efterfølgende ignoreret.

Kanon spændende som du har ændret på tingene. Og ja, som du siger, hvorfor købe nyt grej og skifte ud i en uendelighed, det koster en formue, endda ofte uden at blive bedre. Det er netop hovedessensen i min opfattelse af god lyd og HiFi, og ofte fremhæver - før man har den rigtige strøm kan man ikke høre og bedømme sit HiFi rigtigt.
Jeg vil gå så langt og sige, man har ikke hørt sit HiFi anlæg før man har fået etableret separat gruppe i målerskabet, udført på den rigtige måde.

Det er spændende at du oplever det samme og kom frem med en anden variant af kabelføringen Måske du kort kunne ridse op hvordan det samlet er lavet, herunder hvad dit materiale valg har været, bare så der er et samlet billede af dit system.

Hvornår det stopper - vores interesse i at udvikle / frembringe god lyd stopper nok aldrig. Men når man har god strøm som udgangspunkt og optimeret det lidt hen ad vejen, ligesom elektronikken har fået sin optimering og tweaks, så begynder man at have nogle gode sammenligningsgrundlag og referencer, og derved bliver HiFi livet lidt lettere ligesom ens valg af grej bliver lettere.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2006 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Det er besværligt mht. at få billeder lagt ind det driller jeg har dog tidligere lavet tråde med både de Neutrik Powercon og Klangmodul GIII ellers prøv at søge på de ting og du skal finde.

Kender en som har lavet powerudtag i en trykstøbt alukasse med de Powercon har har jeg stjålet iden,det var måske en ide til en strømskinne for andre.Han har valgt pga. den lave kontaktmodstand.Har forøvrigt som navnt tidligere lavet en tråd med dette,der var bare lidt skepsis på tanken.Sådan plejer man jo ikke......

Powercon kan altså klare 20A modsat andre normale kontakter vi normalt bruger og det borger for lavere modstand.Kunne evt. monteres i en aluskinne som jeg har gjort.Den skal så loddes besværligt med dobbelte stive kabler.Du undgår også at andre bruger dem...

Edit: PS Audio bruger dem i deres Power Plant 600 til eksport så de bruges....Et effekttrin solgt her i landet er også født med dem i stedet for de normale stik i indgangen.

Har brugt 2 Powercon stik, et stk. til hver af forstærkerne og et normalt 3 benet LK stik unden afbryder til Audio Areo Capitole cd mask.

Det som er sket er at kablet bare er lagt dobbelt 2ledere til fasen og 2ledere til 0.Jeg undgår så en strømskinne kontakterne er bare sat op på vægen.3 kabler med hver 5kv forstærkere og cd bliver drevet af hver deres sikring.Der er så yderligere stik koblet til de andre hen over dem.

Tjek det grundig, mål hellere en gang for meget om du går i gang med at slå de 20A sikringsmoduler til det er jo ikke 10A sikringer som springer forholdsvis let.Der må ikke være belastning på når de kobles ind.

Måske er fremtiden endnu et klangmodul så hver forstærker kan drives af hver deres sikring der er nemlig plads til den i kassen som de sidder i.

Edit: prøver lige igen med billeder:

Det er type NAC3MPB.

Her skal så bruges:

Det er type NAC3FCB.

Klangmodul GIII:

Ifølge en anden tråd må man godt bruge op til 21A sikring når ledningen er 2,5kv.Det er er fagmand der har udtalt sig om dette i tråden.Vores elektrikker satte dem op uden videre.Man kan købe bla. 20A til dette modul.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

JRGW

Tak for gennemgangen - jeg kan godt huske du tidligere har lavet noget i en anden tråd, det var kun af hensyn til af få det samlet her i tråden, så andre også kunne se lidt om dit arbejde og resultater. Men spændende at du har fået den effekt ud af det - kanon med alle de forskellige forsøg.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Absalon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Sendt: 19 Marts 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Allerførst en tak til Jørgen Toftdahl for en fremragende tråd!
Dernæst en tak til Jørgen Toftdahl for ikke at lade sig provokere!

Jeg har fulgt tråden med stor interesse. Efter lang ventetid har jeg fået leveret en
Furutech e-TP60 E, er igang med nærlytningen, og første indtryk er, flere detaljer!

Den elgruppe anlægget er koblet til, indeholder bla. 2 køleskabe, har overvejet separat gruppe.
Jeg har jordspyd i forbindelse med vægudtaget.
Kan man foredstille sig, at en f.eks. Exactpower, kunne erstatte en separat gruppe, og
at man kombinerede den med netop Furutech'en.
Har forøvrigt "kun" 2 faser i huset, er der nogle der har et bud på hvordan det influerer
på anlægget.

Med venlig hilsen

Heimdall Brahma
Rega P9 Apheta Ios
Pioneer KRP-500M
Til top Vis Absalon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Absalon

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Måske skulle man spare lidt skillinger op til elektrikeren? Jeg har egen gruppe til anlægget - med jord - dog kun 1,5 kvadrat kabler. For nylig skiftede jeg mine 10A sikringer ud med 13A, hvilket jeg ikke synes at kunne høre - endnu. Jeg kører dog også 192kHz/24Bit på CD-spillen, og balanceret drift, så der er masser af varme og dynamik i forvejen. I øvrigt er mine højttalere noget ½-skod, så det kunne da være det blev tydeligere med nogle bedre æsker...

Det lyder jo næsten som MEGA-overkill, det JRGW har lavet, men jeg tror på, at lyden bliver langt bedre. Det MÅ afprøves!

P.S. Godt gået Christian!
P.P.S. Godt gået Toftdahl!

mvh

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt lige over en side med nogle vilde eksempler på hvar meget kraft der er på højspændingsnettet før det bliver til 230V i vores stikkontakter! Bare for at vise at der altså er rigeligt træk efter transformatorstationen så det altså ikke er hele kæden helt til kulkraftværket vi skal bekymre os om!

http://205.243.100.155/frames/longarc.htm

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

de der kan huske hiraga`s monster (8w klasse a) kan måske også huske high fidelitys artikelserie om samme forstærker - hvor bl a en akkumulatorfabrikant gik så vidt,at han installerede et passende antal akkumulatorer til at drive en rørforstærker (2a3) under sit stuegulv! angiveligt med en fantastisk lyd til følge..forfølger man ideen - er den både bedre og billigere end de ekstreme tiltag jeg har set præsenteret her i tråden -

billigere fordi de fleste idag bruger transistorer med et langt lavere spændingsbehov,der jo mættes med langt færre akkumulatorer!! bedre fordi apparaterne er fuldstændigt adskilt - endda galvanisk - fra nettets myriader af alt andet end 230 vac 50 hz -  hvilket man på ingen måde er,uanset hvor mange sikringsgrupper man sætter i serie eller parallel - for ikke at tale om hvor mange kvadrat solid core der anvendes - skærmet eller uskærmet - plastic eller whatever!

jeg har hørt en del monstre - originale som uoriginale - monteret op med 2 stk akkumulatorer  efter nettrafoen - og alle har lydt markant bedre når nettet blev koblet fra,trods den ekstreme strømforsyning på flere farad`s elektrolytter!

mvh/slowon

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Så er der jo lige den hage med akkumulatorer, at der skal opladning til - under hvilken der måske ikke er så meget hifi-lyd, eller slet ingen lyd?
Denne ulempe opvejes sandsynligvis af den renere lyd, når der er saft på batterierne... ægte HiFi-nørder er jo villige til at leve med næsten hvad som helst!

Ergo: Bak lastbilen ind gennem stuevæggen!

mvh

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 Marts 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

man kan jo lade op over et kontaktur stillet efter ens fravær..og under alle omstændigheder fungerer batterierne som gigantiske kondensatorer,hvilket alt andet lige,nok skal glatte ud på riplen fra det fæle net.

mvh/slowon

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 20 Marts 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Man skal bare lige være opmærksom på evt. brintudvikling under opladning - altså lad være med at brug bilbatterier og lignende der ikke er forseglede!

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Har også hørt fra en person son jeg finder kompetent i HIFI sammenhæng som siger at akkmulatordrift ikke er så godt vist nok noget med impedans så vidt jeg husker.Så skulle man jo sværge til eks. Holfi de bruger det i nogle sammenhænge.

Flere vil vel også bruge det om det var så godt,kunne da godt bruges til mindre strømforbrugende udstyr.

Prisen vil nok også være højere på at lave akkumulatordrift i udstyr og vil forbrugerne forstå dette.Det ændre selvfølgelig ikke på hvad det optimale er.Det optimale vil så være at lave en A-B test med samme udstyr på henholdsvis akku. og lysnet drift.Alternativt kan lysnettet vel også optimeres ved PS Audio udstyr eller de andre lign. fabrikater som tager det uheldige væk fra lysnettet.

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum