| Forfatter |
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ang impedanser har batterier så lav indre modstand at de gerne smelter en svensknøgle..men ved stigende frekvenser stiger den indre modstand også - derfor bruger man kondensatorer,præcis som i gængse strømforsyninger!
Flere vil vel også bruge det om det var så godt - næh for det er jo besværligt målt med den indsats der skal til at plugge en 230vac stikprop ..
holfi er godt k(h)ørende,og de færreste vil vel anfægte hans bevæggrunde til at anvende batterier?
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke deltaget i tråden før, så jeg genoptager lige i min gennemtrængende naivitet trådens oprindelige emne. Jeg fik lavet en nogenlunde separat gruppe til mit HIFI, eller også var det en helt separat gruppe, men én stikkontakt uden afbryder og med vistnok 2X2,5kvmm pr. leder, dog kun 1X2,5kvmm til jord. Sådan har jeg forstået det i hvert tilfælde. Fra den famøse stikBørge, går der så et 3X1,0 kvmm skærmet netkabel op til min hjemmelavede stjernefidusdåse. Hverken jord eller skærm er forbundet i fordelerfidusen. Jeg vil så i forlængelse af alle andre blot tilføje, at det er faktisk ikke nogen helt tosset idé. Jeg er ret glad for det, og det skal Svend P have tak for, idet det faktisk var ham der leverede materialerne og udførte arbejdet - he´s the man  . I den spæde begyndelse var det godt, men også bare en kende nervøst, nu er det lækkert, og der er et uimodståeligt godt tag i sagerne. I den virkelige verden er der nok mere noget der forsvinder end noget der kommer, men så farvel til det da  . Don´t come back. Forbedringen er i nogenlunde samme klasse som hvis du f.eks. bruger bananrør som stik på dine HT kabler. Prøv så at tage et ekstra og skær det så midt over, og stop den ene halvdel ind i det, som sidder på kablet. God kantakt er bestemt af det gode
|
| Til top |
|
| |
Absalon Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det virker som om tråden virkelig er død! Der var dog irriterende, ikke at få svar på sit spørgsmål, eller i det mindste, et kvalificeret bud.
Med venlig hilsen __________________ MusikLab D33 MusikLab D303
SiriuS/GamuT D200
Gradient Revolution Active
Heimdall Brahma
Rega P9 Apheta Ios
Pioneer KRP-500M
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 02:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Absalon skrev:
|
Hej
Allerførst en tak til Jørgen Toftdahl for en fremragende tråd! Dernæst en tak til Jørgen Toftdahl for ikke at lade sig provokere!
Jeg har fulgt tråden med stor interesse. Efter lang ventetid har jeg fået leveret en Furutech e-TP60 E, er igang med nærlytningen, og første indtryk er, flere detaljer!
Den elgruppe anlægget er koblet til, indeholder bla. 2 køleskabe, har overvejet separat gruppe. Jeg har jordspyd i forbindelse med vægudtaget. Kan man foredstille sig, at en f.eks. Exactpower, kunne erstatte en separat gruppe, og at man kombinerede den med netop Furutech'en. Har forøvrigt "kun" 2 faser i huset, er der nogle der har et bud på hvordan det influerer på anlægget.
Med venlig hilsen
|
|
|
Hej...
Få etableret en separat gruppe til hifi - det er efter al sandsynlighed også en del billigere end en Exactpower!
Det kan dårligt blive værre som det er nu, hvor du (blandt andet?) har to køleskabe koblet på...
Du vil opleve en stor forbedring med en decideret hifi-gruppe.
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
absalon
Undskyld den lange svartid, jeg har har været lidt fraværende. Ja den ExactPower kan erstatte en separat gruppe, den er meget effektiv. Men som Nilau skriver, er en separat gruppe meget billigere at investere i, og det giver et kæmpe løft. ExactPoweren sørger for at du altid har ensartet spænding og kvalitet af strømmen, hvilket er ret så vigtigt. Så har man mod på omkostningen, er det absolut toppen.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Absalon Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 25 Marts 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak, både til Nilau og Toftdal, jeg ringer til elektrikkeren!
Med venlig hilsen __________________ MusikLab D33 MusikLab D303
SiriuS/GamuT D200
Gradient Revolution Active
Heimdall Brahma
Rega P9 Apheta Ios
Pioneer KRP-500M
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 26 Marts 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ekstra lille fordel er det, at lyset ikke blinker når forstærkeren tændes.
Jeg havde besøg af en person, der ville sammenligne sin hjemmebygget digitale forsærker, der havde to store trafoer, og den blev sat til opvarmning på den alm. gruppe. Der blev advaret om, at nu blinkede lyseset, hvad det også gjorde.
Senere da der skulle lyttes til den, blev den flyttet og der blev igen sagt, at nu blinker lyset. Stor undren for dem, for med den egen gruppe, skete det ikke.
Jeg er stadig fornøjet med den gruppe der blev lavet til hi-fien. Jeg går nogle gange tilbage, når gæster vil høre forskel, og den er der. Et godt tweak.
Med venlig hilsen
Sven Palvig __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 27 Marts 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan jeg ikke lige huske hvad G&S havde skrevet i hans gode råd oversigt tror godt at jeg kan tilføje noget uden at få nogle på nakken for det.
Prøv at tænk på at få så få kontakter og stik i strømforsyningsvejen som muligt grundet de er med til at øge modstanden-impedansen i kablet.Få så gode kontakter i de stik som muligt som bruges-kan også ses som en lav modstand og en evne til at overføre mange ampere i stikkene som skal bruges.Hvad man så vælger må være op til den enkelte at vudere...
Hvad med et seperat fejlstrømsrelæ til ens HIFI gruppe nogen der har prøvet dette,har lige noteret mig at andre ting også er koblet på den via. de respektive sikringsgrupper her i huset.Andre steder må det være lige så.Kan se at relæet er beregnet til 40A også den type jeg så i byggemarkedet var det samme så det må være almindeligt.
Det kan bare være svært at overbevise andre om fordelen hvis man evt. bor til leje de tror jo man er skør og måske har de lidt ret....kommer han nu igen...
Har tænkt på undret mig over den dramatiske forbedring af en fordobling fra 2,5kv til 5kv kabel i l et kabel på ca.10meter.Grunden er at det også skal igennem en i mit tilfælde 10A træg sikring 5x20 i selve forstærkeren, den skulle vel have en større begrændsende effekt end kablet,her tænkes på den modstand den må udgøre.Også om man vælger en mere audiophil sikring.En saglig /faglig kommentar ville da være dejligt om nogen sidder inde med viden på dette område.
Desværre er den nødvendig grundet det forsvarlige vil jeg sige,20A forsikring i tavlen er jo ikke og spøge med direkte i forstærkerene hvis det skulle gå galt. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Nu har jeg ikke deltaget i tråden før, så jeg genoptager lige i min gennemtrængende naivitet trådens oprindelige emne.
Jeg fik lavet en nogenlunde separat gruppe til mit HIFI, eller også var det en helt separat gruppe, men én stikkontakt uden afbryder og med vistnok 2X2,5kvmm pr. leder, dog kun 1X2,5kvmm til jord. Sådan har jeg forstået det i hvert tilfælde. Fra den famøse stikBørge, går der så et 3X1,0 kvmm skærmet netkabel op til min hjemmelavede stjernefidusdåse. Hverken jord eller skærm er forbundet i fordelerfidusen.
Jeg vil så i forlængelse af alle andre blot tilføje, at det er faktisk ikke nogen helt tosset idé.
Jeg er ret glad for det, og det skal Svend P have tak for, idet det faktisk var ham der leverede materialerne og udførte arbejdet - he´s the man .
I den spæde begyndelse var det godt, men også bare en kende nervøst, nu er det lækkert, og der er et uimodståeligt godt tag i sagerne. I den virkelige verden er der nok mere noget der forsvinder end noget der kommer, men så farvel til det da . Don´t come back.
Forbedringen er i nogenlunde samme klasse som hvis du f.eks. bruger bananrør som stik på dine HT kabler. Prøv så at tage et ekstra og skær det så midt over, og stop den ene halvdel ind i det, som sidder på kablet. God kantakt er bestemt af det gode
|
|
|
Var det ikke dig der var skeptisk og temmelig afvisende på dette emne.Men anlæget starter jo også ved måleren og ingen anlæg er stærkere end det svageste led. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goddag i tråden.
Jeg har med stor interesse gennemlæst hele tråden, men har et par spørgsmål.
Pt. bruger jeg et skærmet 3 x 2,5 kabel fra tavle og til fordelerboxen. Kablet minder meget om et Jorma kabel med magnettisk skærm, kablet er af multikåre typen.
Kablet er jordet via et jordspyd. Jord og skærm er forbundet i begge ender.
Desværre er jordspydet placeret i min baghave og tavlen er ud mod min forhave, hvileket gør at jordkablet løber parralelt med netkablet som det skal påmonteres ved starten af kablet ude ved tavlen.
Jeg har spekuleret på om det kan gøres bedre med et 5x2,5 kabel, men hvilket kabel skal det så være.
Jeg har ikke set et bud på et specielt kabel i denne tråd. Er der nogle gode bud på et mærke e.lign..
Vil det kunne betale sig at ændre noget her?
mvh.Eriek
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved der er noget der hedder Erikson 5x2,5kv installationskabel og Harald Nyborg har et billigere mærke det har jeg brugt,mener ikke der er skærm på nogen af dem,det billige mærke har ikke.Måske har Erikson nogle data på deres kabler på nettet har ikke checket det.
Ved ikke om din tanke er at lave dobbelt leder evt. eller lave 2,5kv til eks. hver monoblok eller 2,5kv til digital og 2,5kv til analog/forstærkere eks.Der er flere måder at gribe tingene an på.
Det kan være svært at afgøre om det kabel du benytter i forvejen ikke er lige så godt som noget andet installationskabel det skulle da lige være om du ønsker det dobbelt.
Det kan selvfølgelig også laves med Van Den Hul strømkabler som jeg har set, det koster bare kassen hvis kablet vel og mærke kan sælges i løse meter.Det er sikkert en god løsning.
Mht. jord så afhænger det også af kvaliteten/modstanden til jorden tror jeg om det virker ordentlig og sikkert også noget med kabler mellem apperaterne og stel o.s.v.Jeg vil ikke gøre mig til ekspert. Elektrikkeren har et specielt apperat til at checke modstanden med,den må være temmelig høj og det er lovligt men sikkert ikke så meget bevendt til HiFi. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
|
| Sendt: 09 April 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JRGW, hvor søren ved du fra at jeg bruger monoblokke . Men jo jeg har et sæt Vincent sp991, jeg er blevet anbefalet af importøren at køre dem fra sin egen gruppe og med 16A, og en anden gruppe til det øvrige udstyr.
Det jeg så tænker er om det 2,5 mm2 jeg har er godt nok eller om det vil være bedst at doble op i mm2 med to stk. af den type jeg har så det ene er fase og det andet er 0 altså to ens kabler ved siden af hinanden, eller et kabel på 5x2,5 mm.
Det øvrige udstyr vil under alle omstændigheder få sitv eget kabel og sikringsgruppe.
Hvordan er det med skærm, er vi der henne hvor det er et spørgsmål om man er til æbler eller pærer.
mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit indtryk er også at de Vincent godt kan lide en solid strømforsyning,kraftige elkabler gør god nytte.Skal dog ikke kunne sige hvordan en standard Vincent SP991 reagerer da mine er noget ændret.
Tror det vil være godt medet ekstra kabel på dobbelt altså 5kv til monoblokkene det har jeg også til mine SP991 blot en til hver.Syntes det er godt med 5kv til de forstærkere.Du kunne så lade det andet kabel være og bruge det til digital/det øvrige udstyr.Det sejeste ville være seperat 5kv til hver monoblok som jeg har hvis du gider alt det kabeltræk.I praksis er det rigtig svært at arbejde med de stive ledere når stikdåser skal samles.Dobbeltkabel gør det værrer.
Du skal nok i givet fald checke at du bruger den samme fase så blokkene ikke kører med 180 grader forskudt fase i forhold til hinanden det tror jeg ikke er godt.
Skærm er vel ikke af det dårlige,men sige om det betyder så meget kan jeg ikke lige sige måske du kan læse noget det på Van Den Hul hjemmeside om dette der er en FAQ om kabler. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aften JRGW, har dine blokke så også hver deres sikring?
Det kan da godt være at jeg skulle prøve med to kabler af 5x2,5, et kabel til hver monoblok.
Så vil jeg nok lade mit skærmede 2,5 forblive til pre, cd, basforstærker (ICE).
Hvilket kabel vil du så anbefale et gummikabel eller de alm. gammeldags grå pvc instalationskabler.
Hvad har du lavet ved dine monoblokke.
mvh.Eriek
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JRGW, Så har jeg fundet to typer 5x2,5 i Jem Og Fix et alm. instalationskabel til 350 kr. ca. og så et Erikson til 678 begge ruller er 50 meter. Erikson kablet er ifølge embalagen blyfrit. Der er ikke skærm på nogle af dem. Jeg ender nok med Erikson kablet.
mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber da ikke at du evt. ville bruge gummikabel fra målerskabet det går ikke.Til apperaterne skal det være blødt kabel om skærm her kan det vel være en god ting evt. kunne man nøjes med at forbinde skrærmen til jord fra kontaktenden.
En 20A sikring trækker begge monoblokke en anden sikring det digitale.Men jeg vil da gerne prøve en 20A sikring til hver blok.Penge og muligheder begrændser.
Prøv at søg på Vincent tråden der er lidt ude for det oprindelige emne.
Syntes at interessen er dalende for tråden.....lidt ærgeligt men måske er emnet godt belyst. __________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det med gummikablet var kun et spørgsmål om evt. type. Jeg tror nok at jeg har bestemt mig for at købe erikson kablet, selv om det er dobbelt så dyrt som et alm. instalationskabel. 678 kr. for 50 meter er jo heller ikke dyrt. Så bliver det spændende om der er lyd forskel da monoblokkene kommer til at stå ved hver ht. og kabellængden bliver henholdsvis 14 og 17 meter.
Ja det er ærgeligt hvis tråden dør da emnet tit er oppe og vende.
mvh.Eriek
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bly er vel ikke en god leder så det kunne da godt være det var bedre,kunne også se at NKT kabel var fri for PVC det eneste jeg kunne finde data på ved at søge på nettet.Jeg kunne ikke lige umiddelbart lige se hvad der var det rigtige kabel og om det så lovende ud eller ej.
__________________ Hilsen JRGW
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
|
| Sendt: 10 April 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW under hvilket emne ligger den vincent tråd du hentydede til jeg kan ikke lige finde den under analog. Hvilken pre bruger du sammen med blokkene.
mvh.
|
| Til top |
|
| |