Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 16:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optimering af lyd via netstrømmen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 15 April 2006 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Eriek og andre skriv gerne om resultatet det kunne være at andre også kunne lære noget eller blive indspireret.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Sendt: 15 April 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har flere gange brugt dette kabel fra NKT, det er ofte brugt inden for EDB installationer. Men det gør sig også godt til HiFi-installationer.

En anden ting man skal gøre sig klart, er hvis man vil bruge jord, så skal den være bedre end den ofte forkommende jord, da overgangs modstanden til jord må være helt op til 1666,7 ohm = dårlig jord forbindelse. Min erfaring er at overgangs forbindelsen til jord ikke bør overstige ca. 100 ohm, hvis man vil have fordel af jordforbindelsen, en lav overgangsmodstand er sjældent skyld i brum, men kræver ofte mere end et enkelt jordspyd i baghaven.

Dette kabel er også spændende i forbindelse med HiFi. (ingen er nok i tvivl om jeg syntes skærm er OK )

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2006 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Køb et SHUNYATA hydra  8 har lige købt et og alt hva jeg tilslutter det bliver levent

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Eriek og andre skriv gerne om resultatet det kunne være at andre også kunne lære noget eller blive indspireret.

Pt. har jeg fra tavlen og til strømskinnen (ca.17 meter) et 3x2,5mm2 multikårekabel med magnetisk skærm, det ligner meget det kabel som linkes til fra ovenstående link.

Pga. mine strømhungrende effektblokke vil jeg trække et eller to stk. 5x2,5mm2, et til hver monoblok fra en 16A gruppe. Pre, cd mm. vil jeg forsat lade være på det 3x2,5mm2 jeg har i forvejen.

Mit største problem er nok at et enkelt ht. kabel og signalkabelet til den ene monoblokke kommer til at ligge op af strømkablerne dog kun i en længde på 1,5 meter under mit gulv.

Jeg ved ikke hvor meget det har at sige når det kommer til stykket, men mon ikke det/de ekstra kabler jeg vil trække SKAL være skærmet.

mvh.Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 17 April 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

harmonic

Hvad er en SHUNYATA 8 ??? måske ikke alle ved det.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Eriek

Hvis du har skærm på, kan det vel næsten ikke gøres bedre. Men derudover kan du evt. prøve at købe / lave noget skærm og komme på dine signal og højtalerkabler. Jeg mener at man bør skærme alle sine kabler - har set det udført i samme udgave kabler med og uden skærm - resultatet med skærm på alt var absolut at foretrække.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 April 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Dejligt at dette temmelige vigtige emne kommer på banen. ! Jeg har været hele "registeret" igennem og må konstatere at "ren" strøm er et must ! Det er resulteret i at jeg i dag laver mine egne netkabler UDEN skærm ( de lægger et slør / gardin til lydbilledet ) ! Tilgændgæld bliver ALLE forbindelser i mine stik LODDET og der bliver sat RF stoppers på oppe ved apparaterne på netkablerne. ! Jeg har fået lavet en stikkontakt kun til anlæget med et jordspyd lige på den anden side af væggen !   ude i den gode muld, så vidt jeg husker målte vi den til UNDER 30 ohm ! Desværre bor jeg i et område hvor der er en hel del støj udefra, så det lyder stadig bedst sent om aftenen... det slipper jeg nok aldrig for...med mindre jeg flytter !  ! Jeg lånte en netstøjsanalysator  og den "optog" alt hvad der skete på nettet i en uges tid og jeg fik oven i købet en udskrift af det hele.....nice ! ´DET var ikke "læsning for sarte sjæle"  

Fortsat GOD TRÅD !  Hilsen Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 17 April 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hm tja, noget af det sværeste ved hifi er alle de forskellige meninger om samme emne. Nogen sværger til f.eks. skærmet netkabel andre sværger til uskærmet netkabel. Det sjove er så bare at alle har ret da der ikke er noget facit. Hvad kan man så lære af det. Som jeg ser det kan alle disse udsagn blot være en appetitvækker for en masse muligheder som man kan vælge at afprøve eller lade være.

For år tilbage fik jeg fat i en 3200 watt skilletrafo. Det var for jer som kender manden K.S.Møller, han testede mange skilletrafoer og fandt frem til en model. Umidelbart lød det også godt, men det kan godt være at den gav noget godt, den fjernede også noget godt. Der kom mere ro (sort baggrund) der var på en måde mere "hul igennem". tilgengæld synes jeg at den fjernede noget dynamik. Samtidig med at der var mere hul til musikken var der også en form for dis/filter for lyden. Valget stod så imellem om jeg ville "koges eller steges", jeg valgte kogning, den blev leveret tilbage.

Det er vel det samme når vi taler netkabler, der er intet rigtigt og intet forkert, det er op til ens smag i hvertfald langt hen af vejen.

mvh.Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Dejligt at dette temmelige vigtige emne kommer på banen. ! Jeg har været hele "registeret" igennem og må konstatere at "ren" strøm er et must ! Det er resulteret i at jeg i dag laver mine egne netkabler UDEN skærm ( de lægger et slør / gardin til lydbilledet ) ! Tilgændgæld bliver ALLE forbindelser i mine stik LODDET og der bliver sat RF stoppers på oppe ved apparaterne på netkablerne. ! Jeg har fået lavet en stikkontakt kun til anlæget med et jordspyd lige på den anden side af væggen !   ude i den gode muld, så vidt jeg husker målte vi den til UNDER 30 ohm ! Desværre bor jeg i et område hvor der er en hel del støj udefra, så det lyder stadig bedst sent om aftenen... det slipper jeg nok aldrig for...med mindre jeg flytter !  ! Jeg lånte en netstøjsanalysator  og den "optog" alt hvad der skete på nettet i en uges tid og jeg fik oven i købet en udskrift af det hele.....nice ! ´DET var ikke "læsning for sarte sjæle"  

Netstøjsanalysator hvad viste den,er det noget menigmand kan låne?Hvilke type støj,spidser fra relæer motorer o.lign.?

Der er muligheder for at forbedre bla. PS Audio o.lign produkter men det koster jo også en del penge.

Fortsat GOD TRÅD !  Hilsen Frankie

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Frankie

Jeg kan godt kende noget af det du siger om netkabler med skærm, idet jeg har oplevet nogle netkabler med skærm, har den skavank at de kan få det til at lyde som om der er et filter på musikken. Imidlertid er det ikke alle skærmede netkabler der påvirker det musikalske resultat på denne måde. Men det er min erfaring, at en del netkabler skærmet eller ikke skærmet, har samme negative filterlyd / indvirkning på resultatet. Lidt ligesom resultatet med jord eller ikke jord, meget forskelligt fra setup til setup.

Noget der har enorm betydning for resultaterene, er jo også det enkelte område man bor i og får strøm fra. Strøm er jo ikke bare strøm, som vi oplever her i tråden, og som du selv er inde på, når man laver en netstøjsanalyse, så opdager man det. Der er så stor forskel på hvor man bor, der kan være normt støj nogle steder og meget mindre andre steder, ligesom der er forskel på hvor langt man er fra transfomator, herunder hensynet til spæding.

Netop af den årsag kan et eget lille elværk være en god ting, trods det, at det koster i overkanten af 20.000 kroner, her tænker jeg på den tidligere nævnte ExactPower. Sådan en sag er ikke "af helt vejen", den kan holde en ensaret god forsyning til grejet. Har man nok strøm ind fungerer den forrygende, og i den forbindelse behøver man så ikke en separat gruppe.

Som Eriek skriver, det er individuelt og der findes ikke nogen facitliste for det at bringe HiFi ting sammen, og få god lyd ud af det, idet strøm, rum samt forståelse og opfattelse af lyd og god lyd, er meget individuelt og forskelligt.

med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Dette er faktisk en ret spændende tråd.
Jeg vil nu spørge eksperterne:
Hvor mange watt skal man regne med at kunne trække fra hver enkelt 16A stikkontakt uden det forringer lyden.
I mit setup, trækker jeg ca. 1.6KW når det hele er tilsluttet, så jeg kan faktisk godt se der er noget om snakken.
Burde jeg f.eks. have 2 stik á 16A?
Kan man nøjes med 1 kabel med f.eks. 5 ledere i á 2.5 kvadrat, altså en fælles jord, eller vil 2 kabler med 3 ledere i hver være bedre?

Endvidere, hvor meget betyder det at der er Jord, som jeg ikke anvender nu.
Jeg har en målertavle hvor der står "Jord i stigeledning" er det godt nok? Da jeg bor på 2. sal, kan det sikkert blive temmeligt dyrt at få lavet en ny jordledning, men hvis det ER nødvendigt må jeg jo have det også.

Jeg har også 2 PCér med 2 skærme, mon ikke de så skulle have en gruppe for sig selv?

Mit setup:
2 stk 2*200w transistoreffekt forstærkere, hjemmebyggede.
Holdi Pre NB2
Biwire til 2 stk Beveridge model 3
Pladespille Linn LP12 med Michell Focus one og Ortofon MC 30
Ortofon StepUp
Hjemmebygget rørRIAA
Tuner  og CDspille

John
Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Skal ikke lige gøre mig klog i dette.Tror at en del vil sige prøv og bliv klogere,hvad skulle de næsten ellers sige.Jeg har selv tvivlet på effekten eller...sagt på en anden måde ikke have troet det gav så meget inden jeg startede.Prøves skulle det...

Det ville være så let om der var en facitliste, dette er korrekt og dette duer ikke men sådan er det ikke helt. 

Hvornår smider man penge ud af vinduet,tja grændsen er vel lidt flydende...

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Toftdahl]

harmonic

Hvad er en SHUNYATA 8 ??? måske ikke alle ved det.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

[/QUOTE

undskyld mit mangelfulde indlæg

shunyata hydra 8  er et strøm conditoner/filter pris 20,000 man skal ik kigge meget på netted for at finde ud af det er noget der i den grad  dur og er nok det bedst ( også anmeldte) af  slagsen og .jeg har så  shunyata anaconda vx strøm cabler 4 stk til  80,000 kroner

jeg har også sperat strøm udtag men det her er den bedste invitering jeg har gjort mig  og hvis der brød brand var det det første jeg tog under armen

jeg har helt glemt alt mere om at bruge tusidvis af kroner på sindsygt dyre ht kabler de største forbedringer i lyden er når man optimere strømmen

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 18 April 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:

shunyata hydra 8  er et strøm conditoner/filter pris 20,000 man skal ik kigge meget på netted for at finde ud af det er noget der i den grad  dur og er nok det bedst ( også anmeldte) af  slagsen og .jeg har så  shunyata anaconda vx strøm cabler 4 stk til  80,000 kroner

jeg har også sperat strøm udtag men det her er den bedste invitering jeg har gjort mig  og hvis der brød brand var det det første jeg tog under armen

jeg har helt glemt alt mere om at bruge tusidvis af kroner på sindsygt dyre ht kabler de største forbedringer i lyden er når man optimere strømmen

Hvis jeg læser dit indlæg korrekt ville jeg også tage det under armen i tilfælde af brand, når det repræsenterer kr. 100.000,-

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
harmonic skrev:

Hvis jeg læser dit indlæg korrekt ville jeg også tage det under armen i tilfælde af brand, når det repræsenterer kr. 100.000,-

Ja ik

det skal så siges at jeg har købt kablerne brugt fra usa for en pris a ca 7000 stk, filteret er specialt lavet så det er en eu version men med amerikanske stik på bagsiden, så jeg havede mulighed for at købe dem brugt i usa.

Også  for hvis jeg skulle have   købt kablerne for nye hos macintosh nordic ,ville det uden tvivl ha gjort mig koneløs

men vil dog sige at med disse kabler er spørgsmålet om de gør en forskel  til det bedre nærmest latterligt da forskellen med og uden er som at gå fra mono til stereo

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 18 April 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
L.B. skrev:
harmonic skrev:

Ja ik

det skal så siges at jeg har købt kablerne brugt fra usa for en pris a ca 7000 stk, filteret er specialt lavet så det er en eu version men med amerikanske stik på bagsiden, så jeg havede mulighed for at købe dem brugt i usa.

Også  for hvis jeg skulle have   købt kablerne for nye hos macintosh nordic ,ville det uden tvivl ha gjort mig koneløs

men vil dog sige at med disse kabler er spørgsmålet om de gør en forskel  til det bedre nærmest latterligt da forskellen med og uden er som at gå fra mono til stereo

I princippet er prisen ligegyldig hvis det virkelig har den effekt som du her beskriver. "Koneløs" ... den kender jeg godt, men hun har efterhånden opgivet

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:
harmonic skrev:
L.B. skrev:
harmonic skrev:

Ja ik

I princippet er prisen ligegyldig hvis det virkelig har den effekt som du her beskriver. "Koneløs" ... den kender jeg godt, men hun har efterhånden opgivet

o

Jeg tror også min kone nåede til den konklosion at jeg var fuldstændig ude for pedægogisk rækkevide da jeg som et lille barn juleaften pakkede min pakke op og hev det 6 centimeter tykke kabel ud af æsken hvor jeg derefter kikkede på hende med våde øjne og sage det er et anaconda vx strøm kabel.

det gjorde nok heller ik tingene bedre da efter hun havde sagt med afsky i stemmen ET STRØM kael til 20,000 tusind krooooooner, at jeg prøvede at give hende den enginør mæssige forklaring på hvorfor det var så meget bedre en et almendeligt kabel til en tier

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 April 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:

at jeg prøvede at give hende den enginør mæssige forklaring på hvorfor det var så meget bedre en et almendeligt kabel til en tier

Den forklaring vil jeg da gerne høre.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 April 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har gået at tænk på jeg vil have lavet noget ved strømmen, så hvad er det mest optimale?

En separet el gruppe med 16A smeltesikringer, og 5*2,5 kvmm til stikkontakten.
Er det mest optimalt, eller kan det gøres bedre?

Skal det være med eller uden jord, og hvordan gøres dette?
Hvilken stikkontak er bedst til formålet?
Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 18 April 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg opnåede store forbedringer af lyden ved dels at få anlægget koblet til jord via et jordspyd i haven, dels ved at indkoble en Exact Power15A (spændingsregulator/netfilter) der sørger for ultrastabil netspænding til enhver tid og som hindrer at støj fra såvel egne som andre (nabolagets) elapparater forplanter sig til anlægget.

MVH

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum