Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 12:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optimering af lyd via netstrømmen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 April 2006 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
harmonic skrev:

at jeg prøvede at give hende den enginør mæssige forklaring på hvorfor det var så meget bedre en et almendeligt kabel til en tier

Den forklaring vil jeg da gerne høre.

Ha ha ja med fare for at dumme mig igen vil jeg undlade at komme med mit eget referat af hva jeg har læst og overrlade det til dem  der er nysgerrige  selv læse på netted  hvad der gør shunyatas produkter unikke

Vil dog sige at jeg har brugt et utal af timer ,og nærmest med FBI agtige metoder  på at læse og undersøge hvad der er det ultimative til netop mit fuld digitale setup

Kan dog anbefale at kigge nærmere på en here ved navn JEAN YVES KERBRAT  da hans setup er min referencee især STEREOTIMES besøg og beskrivelse kan også bruges på min lyd i min stue

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 April 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

Jeg opnåede store forbedringer af lyden ved dels at få anlægget koblet til jord via et jordspyd i haven, dels ved at indkoble en Exact Power15A (spændingsregulator/netfilter) der sørger for ultrastabil netspænding til enhver tid og som hindrer at støj fra såvel egne som andre (nabolagets) elapparater forplanter sig til anlægget.

MVH

Hvad koster en Exact Power15A, er det noget elektrikeren leverer?

JOhn

Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 April 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
shunyata anaconda vx strøm cabler 4 stk til  80,000 kroner

Er det ikke sådanne noget vi har her?

http://www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=13914

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 18 April 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

TaForm skrev:
Hvad koster en Exact Power15A, er det noget elektrikeren leverer?

Den køber du her... http://vassagohifi.com/main.php?site=visprodukt&groupinf o=15 

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

harmonic skrev:
shunyata anaconda vx strøm cabler 4 stk til  80,000 kroner

Er det ikke sådanne noget vi har her?

http://www.hifi4all.dk/ksb/annonce.asp?id=13914

ha ha det er min annonce

det der er til salg er lillebroren til anaconda vx

samme eneskaber men i mindre målestok

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 April 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Syntes stadig vi mangler lidt mere uddybende om strømanalyse uden at det dog skulle være en hel langhåret afhandling.

Exact Power kan vel ikke øge frekvensen som PS Audio,der er selvfølgelig forskellige tilgange til dette emne.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 April 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

harmonic skrev:
Kurt von Kubik skrev:
harmonic skrev:

at jeg prøvede at give hende den enginør mæssige forklaring på hvorfor det var så meget bedre en et almendeligt kabel til en tier

Ha ha ja med fare for at dumme mig igen vil jeg undlade at komme med mit eget referat af hva jeg har læst og overrlade det til dem  der er nysgerrige  selv læse på netted  hvad der gør shunyatas produkter unikke

Vil dog sige at jeg har brugt et utal af timer ,og nærmest med FBI agtige metoder  på at læse og undersøge hvad der er det ultimative til netop mit fuld digitale setup

Kan dog anbefale at kigge nærmere på en here ved navn JEAN YVES KERBRAT  da hans setup er min referencee især STEREOTIMES besøg og beskrivelse kan også bruges på min lyd i min stue

Vil det egentlig ikke sige, at du har brugt ligeså mange penge på netkabler som på resten af set-uppet?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Sendt: 18 April 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Syntes stadig vi mangler lidt mere uddybende om strømanalyse uden at det dog skulle være en hel langhåret afhandling.

Exact Power kan vel ikke øge frekvensen som PS Audio,der er selvfølgelig forskellige tilgange til dette emne.

Nej, man kan ikke regulere frekvensen som på ps-audio produkterne. Ulempen ved disse produkter er(var?) at de bruger en hulens bunke strøm, larmer og varmer. De regenerer en helt ny netspænding, hvor ExactPower blot regulerer spændingen til konstant 230 V (+/- 1%).

På ExactPower kan man faktisk koble alle sine komponenter på - både audio og video - (stabil netspænding er faktisk guf for fladskærme og projektorer). Dette synes jeg er en stor fordel.

Exact Power blev for ikke så mange numre siden anmeldt i HF

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 April 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
harmonic skrev:
Kurt von Kubik skrev:
harmonic skrev:

Vil det egentlig ikke sige, at du har brugt ligeså mange penge på netkabler som på resten af set-uppet?

ej ikke helt men men ca 45 tusind er der gået til strøm afdelingen (anlæg 130,000)

men i ny pris lige nu hvis man skulle købe det hos macintsh nordic så er der for over hundredtusind.

indrømmer at det er stukket lidt a for mig men efter flere anbefalinger fra divere lyngdorfaudio og tactaudio eksperter købte jeg det første  kabel og med så stor forbedring i lyden har jeg fortsat

med at opgradere indtil der var anacondaer hele vejen rundt og med det her nye hydre 8 filter er jeg rykked op i en klassse der er som fra en anden verden det lyder pluslig som rigtig live musik

det shunyatas anacondaer og hydra 8 gør er at skrælle flere lag af støj og larm og fnider  a så lyden bliver meget mere detajeret og lydscenen  bliver også enorm og jeg snakker ik en lille forskel her.

rocksound
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 April 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Goddag i tråden,

Vil lige starte med at sige at det er et spændende emne, men skal dog ærligt indrømme at jeg ikke har læst alle 14 siders indlæg igennem . Zappede hurtigt gennem de 9 første, inden jeg sprang hertil...

Jeg vil gerne prøve en stjernebox, men kan kun finde Furutech's til 1800kr hos hificable.dk.

Kan det passe man ikke kan finde andre færdig-monterede stikdåser med stjernekonfiguration??

Jeg har kigget på Bachmann's aluskinner, og andre skærmede alu-skinner. Men så vidt jeg har forstået, er det ikke med stjernekonfiguration. Er det ikke rigtigt?

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 22 April 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Rocksound

Kig LBs indlæg, han har selv lavet en stjerne BOX, hvilket synes at fungere fint. Man kan købe en alubox og bygge den i, den købes hos Brinch Elektronik.
Erfaringsvis via en del test´s, finder jeg Furutec uden indbygget filter som den bedste af købe skinnerne. Prøv at låne eller køb med returret??? www.hificable.dk er nok friske på et eller andet???, de har ry for at være okay.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

rocksound
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 April 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Rocksound

Kig LBs indlæg, han har selv lavet en stjerne BOX, hvilket synes at fungere fint. Man kan købe en alubox og bygge den i, den købes hos Brinch Elektronik.
Erfaringsvis via en del test´s, finder jeg Furutec uden indbygget filter som den bedste af købe skinnerne. Prøv at låne eller køb med returret??? www.hificable.dk er nok friske på et eller andet???, de har ry for at være okay.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Hej Toftdahl

Jeg har set LB's box, og synes den ser rigtig flot ud. Men jeg kan ikke selv lave sådan noget, desværre. Er ikke en DIY-mand

Så det jeg efterlyser, og som jeg glemte at skrive, er en billigere færdig-monteret stjernebox end Furutech'en. Den er uden tvivl lækker, men synes måske det er lidt for mange penge.

Men du har ret, jeg kan selvfølgelig købe den med returret, og så se om den er pengene værd.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 April 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Det man mangler er at vide, hvilket kabel fra sikringsgruppen og til stikkontakten med hi-fien der er bedst. Man beslutter sig for et kabel, jeg valgte 5 x 2,5 kvt. hos Harald Nyborg for at bruge 2 x 2,5 pr. leder. Det fungere godt, men det ville være rart, hvis der var en person, elektriker, der havde prøvet  forskellige kabler. Vi der ikke er elektriker kan ikke skifte kabler for at afprøve forskellige slags.

Er det en fordel med skærm?

Er 5 kvt. bedre end 2,5?

Der skal måske bruges andre kabler som f.eks. ligger løst i elektriker rør?

Der er så mange ting med strøm, vi ikke ved. Og vi behøver ikke alle at opfinde den dybe tallerken igen.

Jeg tror at skærm er en fordel, hvis man har problemer med støj der går ind på kablet. Er der ikke støj, må det være en ulempe fordi skærmen er magnetisk.

Med venlig hilsen

Sven Palvig

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 April 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Det man mangler er at vide, hvilket kabel fra sikringsgruppen og til stikkontakten med hi-fien der er bedst. Man beslutter sig for et kabel, jeg valgte 5 x 2,5 kvt. hos Harald Nyborg for at bruge 2 x 2,5 pr. leder. Det fungere godt, men det ville være rart, hvis der var en person, elektriker, der havde prøvet  forskellige kabler. Vi der ikke er elektriker kan ikke skifte kabler for at afprøve forskellige slags.

Der findes nok ikke et færdig facit.Kan elektrikkere da skifte kabler, jo mht. lovens bogstav så er det rigtig. 

Er 5 kvt. bedre end 2,5?

I mit tilfælde klart at 5kv er sagen,muligvis endnu kraftigere er bedre men hvor stopper legen?Så dog i DBA at man kan få 6kv kabel.

Der skal måske bruges andre kabler som f.eks. ligger løst i elektriker rør?

Der er så mange ting med strøm, vi ikke ved. Og vi behøver ikke alle at opfinde den dybe tallerken igen.

Jeg tror at skærm er en fordel, hvis man har problemer med støj der går ind på kablet. Er der ikke støj, må det være en ulempe fordi skærmen er magnetisk.

Med venlig hilsen

Sven Palvig

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 April 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Der er mange erfaringer med forskellige tværsnit, så et egentligt facit kan blive meget svært at opnå. Her på slottet har det vist sig at 2 x 2,5 mm2 pr. leder fungerer særdeles godt. jeg har ikke afprøvet størrer dimensioner, men mindrer, og 2 x 2,5 er klart at foretrække.

For nogle er det, for andre ikke. Jeg har ikke afprøvet skærmet installations-kabel, men et skærmet netkabel er ikke at foretrække, så derfor har jeg naturligvis ikke skærm på hverken installationskabel eller netkabel. Skærmen dræber mikrodynamikken og begrænser båndbredde. Musikken bliver rund og alt for "pæn"...

Med venlig hilsen

Sven Palvig

Og når vi er igang, kunne jeg godt tænke mig at høre, om der er svende som har lyttemæssig erfaring med at rense samtlige netstik, han som hun, i isopropyl-alkohol, incl. stikkontakten...( husk at slå hovedafbryderen fra..!!!!)

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede engang at polere med noget Brasso lign. ting.Der ver en stor skepsis omkring det men det er vel forventet.Men det bliver fint blank så det ser i det mindste godt ud.Rensede så med sprit.

Har da brugt VDH The Solution som skulle forbedre kontakten også på elkontakter.

Man kan også forsøge at lodde elstikkene som jeg har gjort.Men det bedste var nu som tidligere nævnt 2x2,5kv en fordobling af tværsnittet.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 April 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Og når vi er igang, kunne jeg godt tænke mig at høre, om der er svende som har lyttemæssig erfaring med at rense samtlige netstik, han som hun, i isopropyl-alkohol, incl. stikkontakten...( husk at slå hovedafbryderen fra..!!!!)

Jæb!
Det høres tydeligt uanset om stikket er forniklet eller ej.
Faktisk behøver man blot hive stikkene ud og sætte dem på plads igen, så er der forskel.
Bl.a derfor er det så vigtigt at man altid gentager en test mange gange, så det ikke er DET man har oplevet som den store forskel.
I øvrigt har ispropylalkohol en lidt kedelig tendens til at efterlade en hvidlig film på stikkene.
Man kan købe noget elektronikrens, der ikke efterlader noget, prøv f.eks. Århus Radio Lager.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Sendt: 25 April 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

For nogle er det, for andre ikke. Jeg har ikke afprøvet skærmet installations-kabel, men et skærmet netkabel er ikke at foretrække, så derfor har jeg naturligvis ikke skærm på hverken installationskabel eller netkabel. Skærmen dræber mikrodynamikken og begrænser båndbredde. Musikken bliver rund og alt for "pæn"...

"Skærmen dræber mikrodynamikken" ...interessant !

Er ved at lave nyt lytterum - forventer at lave en decideret tavle i lytterummet, med 25 A trukket fra hovedtavlen via 6 kvadrat kabel (I alt 50 A ind til huset). I hi-fi tavlen vil jeg have fire 16 A grupper: én per monoblok (som jeg snart skal have  ), og yderligere én til forstærker og én til CD-afspiller.

Måske overkill - men hva, det hele bygges fra bunden og bliver alligevel betalt over de næste 30 år

Nu kommer spørgsmålet: for enden af 6 kvadrat kablet, forventer jeg at montere et netstøjfilter (altså inden indgangen til min hi-fi-tavle).

Hvad er de ærede medlemmers kommentarer til dette tiltag ?

Og sidst men ikke mindst, jeg havde forestillet mig meget korte skærmede netkabler "direkte" fra tavlen til de enkelte enheder - men (jvf. ovenstående kommentar) er det måske en dårlig idé ?

Kan næsten ikke vente på Jeres kommentarer

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 25 April 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

MOtheFREAK skrev:

gl.jas skrev:

"Skærmen dræber mikrodynamikken" ...interessant !

Er ved at lave nyt lytterum - forventer at lave en decideret tavle i lytterummet, med 25 A trukket fra hovedtavlen via 6 kvadrat kabel (I alt 50 A ind til huset). I hi-fi tavlen vil jeg have fire 16 A grupper: én per monoblok (som jeg snart skal have  ), og yderligere én til forstærker og én til CD-afspiller.

Måske overkill - men hva, det hele bygges fra bunden og bliver alligevel betalt over de næste 30 år

Nu kommer spørgsmålet: for enden af 6 kvadrat kablet, forventer jeg at montere et netstøjfilter (altså inden indgangen til min hi-fi-tavle).

Hvad er de ærede medlemmers kommentarer til dette tiltag ?

Og sidst men ikke mindst, jeg havde forestillet mig meget korte skærmede netkabler "direkte" fra tavlen til de enkelte enheder - men (jvf. ovenstående kommentar) er det måske en dårlig idé ?

Kan næsten ikke vente på Jeres kommentarer

Det lyder dejligt med sådan en (måske) overkill-løsning! 

Jeg vil dog knytte en enkelt kommentar: Alle de netstøjsfiltre jeg igennem årene har (af)prøvet har alle været dynamik-dræbere i forskelligt omfang. Måske findes der noget 'derude' som faktisk virker uden ulemper - jeg er bare ikke stødt på det...

Har du konkrete problemer, som du mener et netstøjsfilter kan afhjælpe? Hvis ikke...så drop det! De tidligere bemærkninger til 'lyden' af skærmede kabler kan jeg kun tislutte mig.

Med venlig hilsen

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Sendt: 25 April 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Har du konkrete problemer, som du mener et netstøjsfilter kan afhjælpe? Hvis ikke...så drop det! De tidligere bemærkninger til 'lyden' af skærmede kabler kan jeg kun tislutte mig.

Tak for svaret, og jeg tænkte det jo også nok . Sagen er den at jeg aldrig har boet i huset, vi har købt det, bygger det helt om, så jeg har faktisk ingen erfaring med forholdene dér ...endnu.

Sagen er blot den, at jeg ønsker at indrette lydrummet så optimalt som muligt fra starten.

Andre med lignende erfaring ?

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes