Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optimering af lyd via netstrømmen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
harmonic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 April 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
MOtheFREAK skrev:

[QUOTE=gl.jas]

Er det en fordel med skærm?

For nogle er det, for andre ikke. Jeg har ikke afprøvet skærmet installations-kabel, men et skærmet netkabel er ikke at foretrække, så derfor har jeg naturligvis ikke skærm på hverken installationskabel eller netkabel. Skærmen dræber mikrodynamikken og begrænser båndbredde. Musikken bliver rund og alt for "pæn"...

"Skærmen dræber mikrodynamikken" ...interessant !

Er ved at lave nyt lytterum - forventer at lave en decideret tavle i lytterummet, med 25 A trukket fra hovedtavlen via 6 kvadrat kabel (I alt 50 A ind til huset). I hi-fi tavlen vil jeg have fire 16 A grupper: én per monoblok (som jeg snart skal have  ), og yderligere én til forstærker og én til CD-afspiller.

Måske overkill - men hva, det hele bygges fra bunden og bliver alligevel betalt over de næste 30 år

Nu kommer spørgsmålet: for enden af 6 kvadrat kablet, forventer jeg at montere et netstøjfilter (altså inden indgangen til min hi-fi-tavle).

Hvad er de ærede medlemmers kommentarer til dette tiltag ?

Og sidst men ikke mindst, jeg havde forestillet mig meget korte skærmede netkabler "direkte" fra tavlen til de enkelte enheder - men (jvf. ovenstående kommentar) er det måske en dårlig idé ?

Kan næsten ikke vente på Jeres kommentarer

Det lyder dejligt med sådan en (måske) overkill-løsning! 

Jeg vil dog knytte en enkelt kommentar: Alle de netstøjsfiltre jeg igennem årene har (af)prøvet har alle været dynamik-dræbere i forskelligt omfang. Måske findes der noget 'derude' som faktisk virker uden ulemper - jeg er bare ikke stødt på det...

Har du konkrete problemer, som du mener et netstøjsfilter kan afhjælpe? Hvis ikke...så drop det! De tidligere bemærkninger til 'lyden' af skærmede kabler kan jeg kun tislutte mig.

Med venlig hilsen

Nilau

Har du prøvet Shunyata hydra 8

mvh

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 April 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Nilau

Jeg er af samme opfattelse som dig, angående netstøjsfiltre. Det er aldrig lykkedes mig at lytte til noget, hvor der har været et netstøjsfilter involveret, uden at det har været en dynamik og musik dræber, og jeg har dæleme testet meget igennem tiderne.
I alle de tilfælde hvor et sådan har været medspiller, og det efterfølgende har været afmonteret, har det været en direkte befrielse og musikken har været som genoplivet.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 April 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

MOtheFREAK skrev:

gl.jas skrev:

For nogle er det, for andre ikke. Jeg har ikke afprøvet skærmet installations-kabel, men et skærmet netkabel er ikke at foretrække, så derfor har jeg naturligvis ikke skærm på hverken installationskabel eller netkabel. Skærmen dræber mikrodynamikken og begrænser båndbredde. Musikken bliver rund og alt for "pæn"...

Er ved at lave nyt lytterum - forventer at lave en decideret tavle i lytterummet, med 25 A trukket fra hovedtavlen via 6 kvadrat kabel (I alt 50 A ind til huset). I hi-fi tavlen vil jeg have fire 16 A grupper: én per monoblok (som jeg snart skal have  ), og yderligere én til forstærker og én til CD-afspiller.

Måske overkill - men hva, det hele bygges fra bunden og bliver alligevel betalt over de næste 30 år

Nu kommer spørgsmålet: for enden af 6 kvadrat kablet, forventer jeg at montere et netstøjfilter (altså inden indgangen til min hi-fi-tavle).

Og sidst men ikke mindst, jeg havde forestillet mig meget korte skærmede netkabler "direkte" fra tavlen til de enkelte enheder - men (jvf. ovenstående kommentar) er det måske en dårlig idé ?

Øjøjøjøøøøøøøøøøjjj et lækkert projekt du der skal igang med.
Fedt med hver sin gruppe til de enkelte enheder. Dog har jeg læst mig til i dette forum, at det helst skal være samme fase, da der ellers kan opstå noget støj imellem apparaterne pga. de 120 graders faseforskydning.

Så skriver du, at du vil trække korte skærmede kabler direkte fra tavlen til de enkelte enheder. Du sætter vel en dåse eller en stikkontakt for enden af kablet?? Ellers tror jeg ikke at det er helt lovligt..

Men ellers synes jeg det lyder godt. Har dog ikke det store kendskab til netstøjfiltre..

Mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 April 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Har i også prøvet de små fra PS Audio?De har dog været testet i High Fidelity hvis det kan bruges til noget.

Har du overvejet de Audiophile sikringer når du nu skal igang?

Rart at se at der nu er kommet gang i tråden igen.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 April 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg synes ind imellem det er fornuftigt, at vende rationalet omkring netkabler og prøve at få idéen af, hvorfor de overhovedet skulle have indflydelse på lydgengivelsen.

Først er det nødvendigt at forstå, at i f.eks. din poweramp, da lytter du via udgangsbolcherne direkte ned i din strømforsyning, som for det meste består af elektrolytter, ensrettere og så transformer(e). Herefter er du ude på lysnettet.

Hvis du har flere apparater tilsluttet, som indgår i kæden, så ser de allesammen det samme lysnet og dermed ser de også hinandens strømforsyninger fra primærsiden.

Det sidste punkt kan faktisk godt udgøre en væsentlig del af årsagen til hele problematikken.

Enhver transformer består af viklinger og jernkerner, som tilsammen er induktive komponenter. Ringkerner har primær og sekundærviklingerne liggende oven i hinanden, hvilket tillige gør dem kapacitive. Begge disse forhold betyder tidsforskydning af strøm i forhold til spænding.

Hvis det ene apparat ser nettet + de andre apparater, da vil den altid hente sin strøm det sted, hvor den er nemmest tilgængelig. Det kan godt være hos et andet apparat i kæden, fremfor på nettet. Det kan forklare hvorfor 5X2,5 kvmm kan være en helt fin fidus, idet man derved opnår, at det ene apparat "måske" henter strømmen på nettet fremfor hos et andet apparat.

Hele sammenkoblingen af systemet i forhold til koblingen til nettet bliver derved ret interessant.
Måske endda det kan svare sig at eksperimentere med kraftigt tværsnit til 1 apparat og tyndere til andre og/eller evt. lange kabler til nogle apparater og kortere til andre.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 April 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Kurt Von Kubik

Ret så spændene indspark du der kom med.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Det meste lyder da fornuftig Kubik dog vil jeg ikke mene at tyndere kabel er vejen frem så skulle det da være fordi det har nogle bedre elektriske egenskaber som er gavnlige i sammenhængen.

Har hørt at Audiovector har prøvet med forskel i ledernes tykkelse på + og - leder i højtalere ved ikke om det er gavnligt Ole K. hævder det i højtalersammenhæng.Der er vel ikke nogen der har prøvet med forskel på fase og nul kablet om det gør noget.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Det meste lyder da fornuftig Kubik dog vil jeg ikke mene at tyndere kabel er vejen frem så skulle det da være fordi det har nogle bedre elektriske egenskaber som er gavnlige i sammenhængen.

Har hørt at Audiovector har prøvet med forskel i ledernes tykkelse på + og - leder i højtalere ved ikke om det er gavnligt Ole K. hævder det i højtalersammenhæng.Der er vel ikke nogen der har prøvet med forskel på fase og nul kablet om det gør noget.

Hejsa JRGW!
Hvis du ikke kan forstå princippet med tynde kabler til enkelte apparater, så har du ikke helt forstået det jeg skrev.

Min idé er, at i princippet er kablets tykkelse hen til tavlen uden betydning.
Dog vil der opstå betydning i det øjeblik, at du "afkobler" apparater fra hinanden på den måde.
Enten kobler du enkelte apparater hårdere til nettet og/eller kobler du apparater blødere til nettet.
Rationalet er, at de enkelte apparater helst ikke bør se hinanden for meget via lysnettet.
Styr på impedanserne bliver dermed vigtigt, og derfor kan det give mening at trække tykke kabler hen til anlægget, så de værste strømslugere henter deres energi på lysnettet fremfor i naboapparatets primærspole eller jernkerne, som jo helst skulle levere til sin egen elektronik.

Håber ikke det bliver for indviklet, men tanken er: At strømmen altid løber den vej med den mindste modstand. Derfor hentes den også altid der hvor udgangsimpedansen er lavest. Om det er på lysnettet eller i en transformer i f.eks. en CD spiller der står lige ved siden af, spiller ingen rolle for strømslugeren, men hvad med CD maskinen?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Hvad så Kubik når cd og effekt slet ikke umiddelbart ser hinanden da de har hver deres kabel og sikring i målerskabet så skal de i det mindste til målerskabet for at hænge sammen.Her må modstanden i kabeltrækket så være for stor til de gider stjæle for hinanden.Det kunne være terorien bag dette.

Hvis man nu gik til yderligheder eks. 5 apperater med hver deres seperate kabeltræk så ville de være forbunden i måletskabet og måske have sværer ved at stjæle hos hinanden.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 April 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Hvad så Kubik når cd og effekt slet ikke umiddelbart ser hinanden da de har hver deres kabel og sikring i målerskabet så skal de i det mindste til målerskabet for at hænge sammen.Her må modstanden i kabeltrækket så være for stor til de gider stjæle for hinanden.Det kunne være terorien bag dette.

Hvis man nu gik til yderligheder eks. 5 apperater med hver deres seperate kabeltræk så ville de være forbunden i måletskabet og måske have sværer ved at stjæle hos hinanden.

JÆB

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 April 2006 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
JRGW skrev:

JÆB

Det var også en af ideerne til min DIY stjerneboks hvor jeg flytter udtaget helt hen på vægen hvor jeg før hentede strøm til min fordeler dåse! Nu skal alle apparater hen på væggen til hver sit udtag! Det betyder at det enkelte apperat ikke har fået længere til lysnettet, men der er blevet væsentligt længere imellem apparaterne!

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Bruger siden: 14 November 2005
Sendt: 26 April 2006 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

mørch skrev:

Øjøjøjøøøøøøøøøøjjj et lækkert projekt du der skal igang med.
Fedt med hver sin gruppe til de enkelte enheder. Dog har jeg læst mig til i dette forum, at det helst skal være samme fase, da der ellers kan opstå noget støj imellem apparaterne pga. de 120 graders faseforskydning.

Ja, det bliver monsterspændende at høre resultatet deraf - Må iøvrigt hellere konsultere min elektriker omkring faserne

Så skriver du, at du vil trække korte skærmede kabler direkte fra tavlen til de enkelte enheder. Du sætter vel en dåse eller en stikkontakt for enden af kablet?? Ellers tror jeg ikke at det er helt lovligt..

Kunne være kanon, men har dog påtænkt nogle ordentlige CES stik

Men ellers synes jeg det lyder godt. Har dog ikke det store kendskab til netstøjfiltre..

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 26 April 2006 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Har du overvejet de Audiophile sikringer når du nu skal igang?

Jeg vil afgjort bruge smeltesikringer, men Audiophile sikringer er mig ikke bekendt - nogle referencer ?

Til top Vis HPA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HPA Besøg HPA's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 April 2006 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

MOtheFREAK skrev:

gl.jas skrev:

Etableringen fra tavlen med 6 mm2 lyder som en glimrende ide, men ikke med skærmede kabler. Jeg har ikke afprøvet dem alle, men er endnu ikke stødt på skærmede kabler der ikke dæmper/filtrerer musikken....

Mht netfiltrer gælder der samme erfaring. De reducerer dynamikken og båndbredden og dermed musikglæden....

Din "fødeopbygning" lyder aldeles glimrende, så lad endelig høre når du har lytte-resultater...

P.S. Er der ikke andre der har "lytte-erfaring" med at rense samtlige NETSTIK(han som hun) i deres setup...?

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 26 April 2006 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Granholm skrev:
Kurt von Kubik skrev:
JRGW skrev:

JÆB

Det var også en af ideerne til min DIY stjerneboks hvor jeg flytter udtaget helt hen på vægen hvor jeg før hentede strøm til min fordeler dåse! Nu skal alle apparater hen på væggen til hver sit udtag! Det betyder at det enkelte apperat ikke har fået længere til lysnettet, men der er blevet væsentligt længere imellem apparaterne!

Mvh

Bingo - jeg opsætter tavlen 50 cm bag anlægget - for hvert apparat, sit kabel og sin gruppe - så strømtyveriet må være elimineret

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 26 April 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Mht netfiltrer gælder der samme erfaring. De reducerer dynamikken og båndbredden og dermed musikglæden....

Din "fødeopbygning" lyder aldeles glimrende, så lad endelig høre når du har lytte-resultater...

Mht netfiltre, at de reducerer dynamikken og båndbredden - den køber jeg - men min elektriker siger at situationen er anderledes når filtret sidder før tavlen... (han har erfaring med hospitals- og laboratorie strøm) !

Nogle som har kommentarer til dette ?

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge tidligere i tråden om sikringer eller søg på emnet sikringer og du vil finde.

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 26 April 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Prøv at kigge tidligere i tråden om sikringer eller søg på emnet sikringer og du vil finde.

Tikkertakker

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

MOtheFREAK skrev:

gl.jas skrev:

Prøv så at lave i det mindste en bypass kontakt til dette netstøjsfilter så vil du kunne koble det ind eller lade være som du finder bedst.Helst en kontakt med så lille et tab som muligt.

HPA
Branchemedlem
Branchemedlem

High-Performance Audio

Sendt: 28 April 2006 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Prøv så at lave i det mindste en bypass kontakt til dette netstøjsfilter så vil du kunne koble det ind eller lade være som du finder bedst.Helst en kontakt med så lille et tab som muligt.

God idé, talte allerede med elektrikeren, og den er han frisk på

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes