Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optimering af lyd via netstrømmen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 19 September 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Ghammel&suhr: Var der ikke noget med en opfølger på  emnet om div. automatsikringer/ smeltesikringer? samt power conditioner?

Spencer: hvordan går det din power cond. var den pengene værd?

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 September 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Uden at vi overhovedet behøver genåbne debatten om hvorvidt det rent teknisk kan have sin rigtignokhed osv., så er det helt absurt, at forestille sig, at man kan høre forskelle i den størrelsesorden.

En hver lydtekniker med respekt for sig selv ved hvor vanvittige historier ens hjerne kan binde én på ærmet, når det gælder om at lytte efter en ændring man mener at have gjort. Vi snakker om at rive voldsomt i EQ's, kompressorer, effektprocessorer mm. en hel dag/aften, for tilsidst at opdage, at pågældende effekt var bypass'et, selvom man syntes at den da gav lidt, om ikke helt så meget som man havde ønsket.

Min personlige mening er at Ghammel & Suhr savner enhver respekt for, og i den grad undervurderer, placeboens mægtige kraft.

Min mening.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Uden at vi overhovedet behøver genåbne debatten om hvorvidt det rent teknisk kan have sin rigtignokhed osv., så er det helt absurt, at forestille sig, at man kan høre forskelle i den størrelsesorden.

En hver lydtekniker med respekt for sig selv ved hvor vanvittige historier ens hjerne kan binde én på ærmet, når det gælder om at lytte efter en ændring man mener at have gjort. Vi snakker om at rive voldsomt i EQ's, kompressorer, effektprocessorer mm. en hel dag/aften, for tilsidst at opdage, at pågældende effekt var bypass'et, selvom man syntes at den da gav lidt, om ikke helt så meget som man havde ønsket.

Min personlige mening er at Ghammel & Suhr savner enhver respekt for, og i den grad undervurderer, placeboens mægtige kraft.

Min mening.

Fint nok med en sund skepsis overfor div.wodoo. Men indenfor dette emne synes der alligevel at være belæg nok for (mig) ang. fordelene ved dette "tweak".  Så jeg synes egenligt der er  grund nok til at genåbne denne tråd, iøvrigt kan du jo bare undlade at følge den

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 19 September 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

quad skrev:

Fint nok med en sund skepsis overfor div.wodoo. Men indenfor dette emne synes der alligevel at være belæg nok for (mig) ang. fordelene ved dette "tweak".  Så jeg synes egenligt der er  grund nok til at genåbne denne tråd, iøvrigt kan du jo bare undlade at følge den

Der er "belæg nok ang. fordelene"? Og hvilke fordele er det?

Tror du på Hifi?

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

quad skrev:

Hvis det virkeligt interesere dig kan du jo hamre de 17sider igennem

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 19 September 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

quad skrev:
Stemer skrev:

quad skrev:

Hvis det virkeligt interesere dig kan du jo hamre de 17sider igennem

Jeg har skam fulgt lidt med hist og her - jeg prøver bare at få dig til at sige højt, at det drejer sig om hørbare fordele - hvilket lige nøjagtig er det jeg siger, at jeg ikke mener man kan høre på det niveau, men derimod kun bilde sig selv ind. Det var bare det. 

Tror du på Hifi?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 19 September 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Min mening.

Så-så Stemer!

Jeg har nu i ret lang tid eksperimenteret med diverse netkabler og jeg kan garantere, at der er KÆMPEFORSKELLE på dem! Det er lige før disse kablers indflydelse er lige så stor som med forskellige signalkabler! Du skal være velkommen for at høre for dig selv. Selv den mest 'utrænede' vil ikke være i tvivl.

Forskellene kan falde vidt forskellige ud...

Kabel A: Glat og finkornet lyd, men 'grundtonerne' i mellemtone området var nærmest fraværende. På eksempelvis en akustisk guitar høres nærmest kun strengelydene...og ikke kassen. Violiner blev til miniaturevioliner. Alle sangere fik mindre krop og pondus.

Kabel B: Mellemtone alt for dominerende og decideret massiv og ubehagelig. Næsten som overstyring! Lettere 'rungende' og upræcis bas. (Diskant svær at bedømme i denne sammenhæng!).

Kabel C: Dynamikforladt, mørkt og kedeligt. Livløst.

Med vilje skriver jeg ikke hvad kablerne hedder, da andre meget vel kan opleve dem anderledes på andet grej. Og dog...det skal ikke være nogen hemmelighed at kabel C er Supra....

Kabel A udviser samme karakteristika på alle de apparater det har været brugt på. F.eks CD-drev, konverter, effektforstærker, elektrostatiske højttalere.

Som sagt...kom forbi og hør selv! Og glem bemærkningerne om de mange kilometer kabel fra elværket og frem...

PS. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvordan det kan være at 230V-kabler kan være forskellige!

Mvh.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 September 2006 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Lidt i ånden her i tråden, har nogle prøvet Furotech's netkabel FP-314 Ag der skulle være kryogenbehandlet på en eller anden måde.Har set det til salg i løse meter i Tyskland hos http://www.audioservice-blank.de

Det kan da betales for penge sådan da.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 September 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Jeg vil så bære brænde til bålet ved at bemærke, at jeg har eksperimenteret en hel del med at LAVE netkabler selv.

I et af mine eksperimenter blev der benyttet fuldstændigt samme mængde ledermateriale i to kabler, isoleret med det samme materiale - men konfigurationen af de to kabler var noget forskellig. Ingen af lytterne vidste på forhånd, hvilket af kablerne, der eventuelt (ifølge eventuelle teorier) burde være det bedste - eller om der for den sags skyld var forskel på kablerne. Men - ved lyttetesten var der ingen som helst tvivl om, hvilket kabel, der lød bedst.

Mange af kabelfirmaerne kommer med de utroligste pseudovidenskabelige forklaringer på, hvorfor deres kabler virker. Jeg vil derimod omgående indrømme, at jeg ikke aner, hvorfor der er så store forskelle på netkabler (og her giver jeg Nilau fuldstændig ret) - jeg kan bare konstatere, at der er der altså. Og jeg vil også nævne, at jeg ikke aner, hvorfor den netkabelkonstruktion (jeg kalder det The Equilibrium Power Cable), som jeg er endt op med, giver så stor positiv effekt. Men det er afprøvet i adskillige anlæg med samme positive effekt.

Jeg tror ikke en hattefis på voodoo, men jeg mener til gengæld, at der er ting, der påvirker lyden, som vi endnu ikke har fundet ud af at forklare, endsige måle. Og et eller andet sted er det da meget sjovt

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 20 September 2006 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Jeg har nu i ret lang tid eksperimenteret med diverse netkabler og jeg kan garantere, at der er KÆMPEFORSKELLE på dem! Det er lige før disse kablers indflydelse er lige så stor som med forskellige signalkabler! Du skal være velkommen for at høre for dig selv. Selv den mest 'utrænede' vil ikke være i tvivl.

De eneste blindtests jeg har kunnet finde på Nettet (netkabler), er endt med konklusionen: "ingen forskel", og når jeg ved hvordan man kan rive 10dB i en EQ, der er bypasset, men stadig synes man hører forskellen - ja, så mener jeg stadig, at folk her på stedet savner en del ydmyghed overfor placeboeffekten.

(Jeg kan ikke huske den præcise placering af de blindtests - alle Hifi-fora har jo navne man nemt kan blande sammen oppe i hovedet, hvis man ikke lige er tilmeldt nogle af dem - men der var én hvor de maskerede 3 netkabler, og sendte dem på omgang fra bruger til bruger, der så lyttede derhjemme.)

Tror du på Hifi?

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2006
Sendt: 20 September 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

En må siges om netkabler.

Når man sætter sit storrageSccoop på og beder det om at tegne en kurve over spændingen, inden man starter sit anlæg, medens man starter det og medens det er fuldt belastet, skulle resultatet gerne være en fuldstændig ret kurve - helt uden udsving. Er det ikke sådan, kan der sagtens være en god grund til at udskifte til nogle kabler hvor der kan gå mere strøm.

Er der derimod ingen udsving i kurven, vil det være totalt spild af penge. Lyden kommer jo ikke gennem netkablerne...

Har man ikke et storageScoop, kan et almindeligt voltmeter også bruges, der må så ikke være udsving overhovedet. Selvfølgelig skal spændingen være de 230 volt HELE TIDEN.

John

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe
Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 September 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

TaForm skrev:

Har man ikke et storageScoop, kan et almindeligt voltmeter også bruges, der må så ikke være udsving overhovedet. Selvfølgelig skal spændingen være de 230 volt HELE TIDEN.

John

Vil det så sige, at de 6-7V netspændingen falder (fra ca. 234V til 227V), når jeg tænder min poweramp tyder på, at jeg burde bruge tykkere netkabler?
I givet fald, vil det så kunne afhjælpe spændingsfaldet?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 20 September 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Det er jo ikke kun et spørgsmål om netkablet, men om hele installationen i huset, og for den sags skyld linien hele vejen til kraftværket (og kraftværket selv i princippet).

Samtidig er det ikke nødvendigvis af nogen betydning, om spændingen stiger eller falder lidt undervejs; Alle almindelige hifi-enheder bruger jo ikke 230V, men istedet transformerer den ned, stabiliserer den med lyt'er og begrænser den med halvleder spændingsbegrænsere. Slutresultatet er, at der er langt lavere spændinger på spil inde i apparaterne, og de vil oftest være ligeglade med lidt udsving i forsyningsspændingen.

Tror du på Hifi?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Det er jo ikke kun et spørgsmål om netkablet, men om hele installationen i huset, og for den sags skyld linien hele vejen til kraftværket (og kraftværket selv i princippet).

Samtidig er det ikke nødvendigvis af nogen betydning, om spændingen stiger eller falder lidt undervejs; Alle almindelige hifi-enheder bruger jo ikke 230V, men istedet transformerer den ned, stabiliserer den med lyt'er og begrænser den med halvleder spændingsbegrænsere. Slutresultatet er, at der er langt lavere spændinger på spil inde i apparaterne, og de vil oftest være ligeglade med lidt udsving i forsyningsspændingen.

I know!
Men nu er det ikke hver dag jag får at vide, at et tykkere kabel fjerner spændingsfaldet.
Hvis det var sandt, skulle vi jo grave Ohm op og give ham en endefuld.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
TaForm skrev:

John

Vil det så sige, at de 6-7V netspændingen falder (fra ca. 234V til 227V), når jeg tænder min poweramp tyder på, at jeg burde bruge tykkere netkabler?

I princippet ja, i virkeligheden skal der være større forskel for at man kan høre det.
Faktisk regulere de forskellige spændingsregulatorer netop spændingen ned og der er som regel plads til udsving i den størrelsesorden, men falder spændingen f.eks. til 166,3591V er der grund til at gøre noget ved det.

John

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe
Til top Vis TaForm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TaForm Besøg TaForm's Websted

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Stemer skrev:

I know!
Men nu er det ikke hver dag jag får at vide, at et tykkere kabel fjerner spændingsfaldet.
Hvis det var sandt, skulle vi jo grave Ohm op og give ham en endefuld.

Der er jo en grund til at man ikke anvender en ganske tynd kobbertråd i al netforsyning.
Du kunne jo lave forsøget, en tynd telefonledning 230V belastning med f.eks. 10A, bare for sjov. Det ser morsomt ud når den brænder over.

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 September 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

TaForm skrev:
Kurt von Kubik skrev:
TaForm skrev:

John

I princippet ja, i virkeligheden skal der være større forskel for at man kan høre det.
Faktisk regulere de forskellige spændingsregulatorer netop spændingen ned og der er som regel plads til udsving i den størrelsesorden, men falder spændingen f.eks. til 166,3591V er der grund til at gøre noget ved det.

John

Med et tykkere netkabel?
Der er i øvrigt ikke spændingsregulatorer i et udgangstrin.

TaForm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
TaForm skrev:
Kurt von Kubik skrev:
TaForm skrev:

John

John

Med et tykkere netkabel?
Der er i øvrigt ikke spændingsregulatorer i et udgangstrin.
Nej, det "behøver" der ikke være, men som regel har man sat det hele til på den samme gruppe og falder netsspændingen vil den gøre det på alle apparater som er tilsluttet.
Du kunne jo prøve at sætte en variotrafo på din forforstærker og høre hvordan den så kommer til at lyde hvis den kun får 166,3591V. Det er klart at man ikke kan høre det hvis spændingen er 167,14203V.

Sony X55ES
Ortofon Stepup
Riaa Hjemmebygget
Beveridge Model 5 HT
Beocord 2000 hehe

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 September 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg at du har eksperimenteret med lavere masse på udgangsterminaler med held... Kubik-kunne det ikke tænkes at kontakter og stik/matrialer i elforsyningen også har betydning???

Måske mere end lige kobberet i selve kablet måske er højere kvalitet i stikkene det som evt. giver forskellen til bedre kabler i forhold til alm. kabel??

Hvem siger lige at de standardkontakter LK NES er så gode som vi næsten alle har og stadig bruger pga. konservatisme. 

De er vel lavet ud fra et lov cost synspunkt måske ikke med de bedste matrialer.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Det her er klart en af de sjoveste tråde jeg har læst :-) En klassiker.
Til top Vis lagerfeldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lagerfeldt Besøg lagerfeldt's Websted

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes