Emne: Optimering af lyd via netstrømmen ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nickname skrev:
|
Hejsa KvK
I forhold til hvad bliver de skærmede netkabler bamsede og grumset, i hvert til fælde ikke i forhold til de hospitaler som du selv er så glad for, dem har jeg prøvet og kasseret igen.
Men det er rigtigt du sagtens kan få bedre netkabler, men så bliver prisen ofte også noget højere, og netkabler lyder/opfører sig ikke ens i alle setup, så det med at dømme alt over en kam, er nu nok lidt af en formodning.
|
|
|
Jeg har både det ene og det andet af disse kabler, og de skærmede maskinkabler vi her ser, har intet at gøre selskab med f.eks. hospitalskablerne. Men meget vil afhænge af situationen som sådan. Men lad det lige være sagt med det samme, prisen har på det bestemteste ikke noget med lydkvaliteten at gøre. Mange af de dyre netkabler er misforståelser.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Nickname skrev:
|
Hejsa KvK
I forhold til hvad bliver de skærmede netkabler bamsede og grumset, i hvert til fælde ikke i forhold til de hospitaler som du selv er så glad for, dem har jeg prøvet og kasseret igen.
Men det er rigtigt du sagtens kan få bedre netkabler, men så bliver prisen ofte også noget højere, og netkabler lyder/opfører sig ikke ens i alle setup, så det med at dømme alt over en kam, er nu nok lidt af en formodning.
|
|
|
Jeg har både det ene og det andet af disse kabler, og de skærmede maskinkabler vi her ser, har intet at gøre selskab med f.eks. hospitalskablerne. Men meget vil afhænge af situationen som sådan.
Men lad det lige være sagt med det samme, prisen har på det bestemteste ikke noget med lydkvaliteten at gøre. Mange af de dyre netkabler er misforståelser.
|
|
|
Det kræver et godt anlæg at blotlægge et godt og et dårligt kabelsforskelle, men det er rigtigt at prisen ikke nødvendigvis har afgørende betydning for kvaliteten, det kan lige så godt være envnen/heldet til at matche elementerne i anlæget.
Mine dyre kabler spiller bedre end mine billigere kabler!
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Standardkablerne koster da vel forhåbentlig ingenting??? |
|
|
Hvad er billigst "At gå eller køre Mercedes , sammelignet med at flyve , sådan kan man jo ikke stille det op,- vel..
Ikke alle har,- som du, specielle forudsætninger for at kunne vurdere ting op imod det dyreste og mere ekstreme Hi-FI, men vil være yderst tilfredese med blot at få skiftet deres standardkabel ud til en god og fornuftig kvalitet og evt. få sat ord på hvilken lydmæssig forbedring de kan forvente.
Og det er såmænd også det, som de mest almindelige og fornuftige mennesker vil gøre, og ovenikøbet få stor glæde og gavn af.
De sidste få %, som konstant jagter spøgelser ,- og det til deres dødsdag, fordi de mener at kunne høre dybt graverende fejl på deres dyre multi dollar anlæg, er en lidt speciel type mennsker, der i virkeligheden burde have deres egen terapigruppe.
"Optimering af lyden via netstrømmen" hedder overskriften og gode bud fra dig er i den grad velkomne.
Ikke om hvorvidt det ene vanvittige dyre kabel, holdt om mod det andet lige så vanvittige dyre kabel, måske er maginalt bedre i den øverst diskant, og så bagefter begynde at pege fingre af det, vi andre har økonomi til at anskaffe os .
Det bliver ingen af os klogere af, vel? og det er heller sjovt.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
De få gange jeg har hørt dyre strømkabler er det netop blevet bamset og grumset. Tror det kan være fordel på dårlige anlæg.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
|
Kurt von Kubik skrev:
Standardkablerne koster da vel forhåbentlig ingenting??? |
|
|
Hvad er billigst "At gå eller køre Mercedes , sammelignet med at flyve , sådan kan man jo ikke stille det op,- vel..
Giv dig tid til at læse og forstå indlægget og kom så ned til jorden igen .
Jeg ved at du kan, hvis du vil, så derfor er er ingen grund til at besvare gode spørgsmål med dumme spørgsmål.
ikke alle har som du, specielle forudsætninger for at vurdere ting op imod det dyreste og ekstreme Hi-FI, men vil være yderst tilfredese med blot at få skiftet deres standardkabel ud til en god og fornuftig kvalitet og evt få sat ord på hvilken lydmæssig forbedring de kan forvente,
Og det er såmænd også det, som de mest almindelige og fornuftige mennesker vil gøre og ovenikøbet få stor glæde og gavn af.
De sidste få %, som konstant jagter spøgelser ,- og det til deres dødsdag, fordi de mener at kunne høre dybt graverende fejl på deres dyre multi dollar anlæg, er en lidt speciel type mennsker, der i virkeligheden burde have deres egen terapigruppe.
"Optimering af lyden via netstrømmen" hedder overskriften og gode bud fra dig er i den grad velkomne.
Ikke om hvorvidt det ene vanvittige dyre kabel, holdt om mod det andet lige så vanvittige dyre kabel, måske er maginalt bedre i den øverst diskant, og så bagefter begynde at pege fingre af det, vi andre har økonomi til at anskaffe os .
Det bliver ingen af os klogere af, vel? og det er heller sjovt.
|
|
|
Jeg tror desværre ikke jeg har fået udtrykt mig særligt klart. Jeg har aldrig nogensinde hørt et såkaldt "high end" netkabel gøre noget som helst godt. Jeg har heller aldrig hørt et netfilter hjælpe på noget som helst. Det jeg siger er, at du bør prøve standard kablerne igen. Ind imellem er de at foretrække. Jeg har prøvet rigtig mange mærkelige netkabler, og jeg må her gentage, at prisen overhovedet ingen gyldig vejviser er. Meget ofte gør de mere skade end gavn.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| De få gange jeg har hørt dyre strømkabler er det netop blevet bamset og grumset. Tror det kan være fordel på dårlige anlæg. |
|
|
Hvor er det dog bare igen et indlæg som kun er lavet som provokation - bliv dog voksen mand, det må man da kunne fatte selv i Gentofte!!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke ment som provokation absolut alvorligt ment.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Ikke ment som provokation absolut alvorligt ment. |
|
|
Hvis man ikke vil provokere må man vælge sine ord med lidt større omhu!
Det du siger er at det kræver et dårligt anlæg at have glæde af dyre/gode net-kabler!
Hvis du ikke kan se det som en provokation så må du meget undskylde, men så har du en hel del skolepenge tilgode.....
Dette PB blev sendt til mig, bare lige til info:
Alt behøver vel ikke foregå ligesom i High Fidelity hvor man ikke tør skrive sin ærlige mening af frygt for at genere de læsere der allerede har det testede produkt eller af frygt for at producenterne ikke skal udlåne ting til test. En af skribenterne i dette blad har været hos mig medbringende dyr Accuphase Cd og Transparent Audio netkabel til 14.000 0g dets egenskaber var netop som jeg beskrev i tråden. Oplevet det samme med Furutechkabel i HIFI klub hvor 25 personer var enige for en gangs skyld.
Måske er fejlen at du har behov for et dårligt kabel som ikke afslører dit anlægs basale mangel på kvaliteter. Dette er en provokerende måde at formulere sig på, bare et eksempel!
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Timeout...
Tråden fortsættes og overskriften er stadig Optimering af lyd via netstrømmen, et område, som mange allerede har opdaget at det er værd at rette fokus på,- og det med relativt få midler.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener modsat Kubik at netstøjfiltre har en hørbar virkning og det kan være både positivt som negativt. Negativt på effektforstærkeres udgangstrin. Hvad hjælper det med ren strøm når flere og flere apparater får Swithmode forsyninger som støjer flere hundrede gange mere end traditionelle. Den støj løber i stelvejene og overføres direkte igennem luften også. Swithmode forsynings støj i Cd spiller genfindes forstærket op på udgangen af effektforstærkeren og kan ligefrem få denne til at brænde af.
Håber nu ikke diverse Linn ejere nu føler sig provokeret.
Denne støj får anlægget til at lyde hårdt og skærende og så kan det jo være en fordel med et netkabel der hvirker modsat ikke fordi det filtrerer noget som helst men fordi det farver.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Mener modsat Kubik at netstøjfiltre har en hørbar virkning og det kan være både positivt som negativt. Negativt på effektforstærkeres udgangstrin. Hvad hjælper det med ren strøm når flere og flere apparater får Swithmode forsyninger som støjer flere hundrede gange mere end traditionelle. Den støj løber i stelvejene og overføres direkte igennem luften også. Swithmode forsynings støj i Cd spiller genfindes forstærket op på udgangen af effektforstærkeren og kan ligefrem få denne til at brænde af. Håber nu ikke diverse Linn ejere nu føler sig provokeret. Denne støj får anlægget til at lyde hårdt og skærende og så kan det jo være en fordel med et netkabel der hvirker modsat ikke fordi det filtrerer noget som helst men fordi det farver. |
|
|
Filtre er sørme hørbare da! Har dog kun hørt dem som dæmpere. SMPS er ikke noget der hører hjemme i HIFI. Heller ikke Linn´s udgave af det. I øvrigt overføres støjen helt fint via signalkablerne.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Filtre er sørme hørbare da!Har dog kun hørt dem som dæmpere.SMPS er ikke noget der hører hjemme i HIFI. Heller ikke Linn´s udgave af det.I øvrigt overføres støjen helt fint via signalkablerne. |
|
|
Som dæmpere ja det var vel også det der var meningen eller---? Selvfølgelig skal de ikke dæmpe effktforstærkere dynamik men det er kun i kraft af at filter på denne svarer til at gøre trafoen mindre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Kurt von Kubik skrev:
| Filtre er sørme hørbare da!Har dog kun hørt dem som dæmpere.SMPS er ikke noget der hører hjemme i HIFI. Heller ikke Linn´s udgave af det.I øvrigt overføres støjen helt fint via signalkablerne. |
|
|
Som dæmpere ja det var vel også det der var meningen eller---? Selvfølgelig skal de ikke dæmpe effktforstærkere dynamik men det er kun i kraft af at filter på denne svarer til at gøre trafoen mindre. |
|
|
Jeg skulle vel mene, at et netfilter gjorde det muligt for en amp at performe mere optimalt. Men det er bestemt ikke mit indtryk - uanset om det er line level eller power. Klemt og uinteressant er min oplevelse.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 April 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Diamagnetic skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
|
Som dæmpere ja det var vel også det der var meningen eller---? Selvfølgelig skal de ikke dæmpe effktforstærkere dynamik men det er kun i kraft af at filter på denne svarer til at gøre trafoen mindre. |
|
|
Jeg skulle vel mene, at et netfilter gjorde det muligt for en amp at performe mere optimalt.Men det er bestemt ikke mit indtryk - uanset om det er line level eller power.Klemt og uinteressant er min oplevelse. |
|
|
Det du oplever som klemt og uinterressant vender jeg netop til noget positivt som ro og frihed for forstyrrende fnidder.
Jeg ønsker ikke PA lyd i min stue.
Det er ikke ørerne som hører som er det viktigste ved lydopfattelse, men hvordan hjernen reagerer på det tilførte. Derudover har ens musiksmag vel også en vis betydning for hvordan man ønsker anlægget skal præsentere informationerne?
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju Fuldt medlem!

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
MIJU skrev i et andet indlæg om dette emne og jeg fik lov til at gengive den, da den på en god og fornuftigt måde argumentere for, hvorfor netkablet er af stor betydning, og fordi det hører ind under trådens overskrift Optimering af lyd via netstrømmen.
Hvad virker i netkabler og hvorfor, og hvad er fup og fidus??
Påstanden lyder ofte, at den sidste meter netkabel , hvad angår indstrålet støj og forhindring af dette, ikke kan gøre meget fra eller til. Ligeledes om strømmen skal bevæge sig gennem kobber eller sølv og om lederen er isoleret i plast, teflon, silke eller hvad ved jeg? Det har ingen betydning, dette har absolut ingen reel betydning!,- det er jo bare 50 Hz strøm!!..
Det har på ingen måde samme indflydelse, som hvis det var et signal eller højtalerkabel! (her har selve lederen og ikke mindst hvordan den er isoleret stor indflydelse, og det enda én betragtelig del!)
Nogle hævder også at den sidste meter fungere som et filter? Næppe!.. det er KUN strøm og der sker kun ændringer, hvis man benytter div. former for elektronik eller materialer der kan påvirke, fjerne, ændre på spændingen, altså netfiltre mm.. samt RF stoppere osv..
Det er det samme strøm du har tilrådighed,- hvad der kommer ind i den ene ende, kommer også ud i gennem installationskablet i væggen!.. dette medmindre der fjernes noget "snavs" med jern, ferit kærner/støv (RF: stoppers) eller lignende (nogle kabler har dette indbygget) og her betvivler jeg ikke at der er en positiv effekt!
Omvendt kan afskærming have en betragtelig betydning. fordi det forhindrer udstråling og påvirkning af andre nærliggende netkabler og især signalkabler.. Dette fordi, der bag på de fleste apperater netop samles en masse ledninger, både signal, højtaler og ikke mindst netkabler på et relativ lille område, og ofte flere af disse, da der som oftest også er flere apperater. Så her er der stor risiko for, at uskærmede eller mindre godt skærmede kabler (både net og signal kabler) kan påvirke hinanden negativt.. Her er skærmningen en fordel, da den kan forhindre eller i det mindste mindske dette en del. Jeg er meget sikker på, at denne mindskning eller forhindring af ud og indstråling kablerne imellem, er den største del af den positive effekt, der opleves af bedre og især skærmede netkabler.. Jo bedre skærming, og jo bedre de forhindrer hinandens indbyrdes påvirkning, jo bedre "lyder" det!.. Indstråling forhindres kun, hvis kablet sidder efter et net filter der tager sig af den indstråling der allerede er kommet i installationskablerne inde i væggen samt ikke mindst hele vejen fra el. værket! Denne afskærmning af RF. mm. er mest effektiv hvis skærmen er forbundet med jord og derved kan "dumpe" støjen igen!!... (skærmen kan faktisk i uheldige tilfælde virke som en antenne, der faktisk tiltrækker støj!) En jording af skærmen i netkabler vil dumpe ind og udstrålet støj, så her er dobbelt effekt! De fleste signalkabler har skærm, dog kun forbundet i den ene ende og er såkaldt psudo balanceret, så disse er alligevel modtagelige for indstråling! (de udstråler måske lidt mindre?) og de sender blot støjen tilbage til det apparat, hvor den ene ende af skærmen er forbundet til.- altså støj indstråling forhindres ikke, men mindskes kun i modtagerapperatet! Det cykler rundt fra kabel til afsender-appareat osv, og vil så med stor sansynlighed komme med netkablet ud igen, og når denne opsamlede støj fra apperater selv og indstråling kommer tilbage på nettet, kan det komme ind via netkablet igen osv, samt ikke mindst videre til næste udstyr i kæden... (det er dog bedre end ingenting!) Netkabler (og ikke mindst signal kabler) udstråler ret meget energi. Man kan nemt måle spænding mm. på ydersiden af et kabel.. (elektrikere har udstyr der kan måle dette og anvender ofte det i deres arbejde). Det viser med alt tydelighed, at der omkring et uskærmet eller dårligt skærmet kabel vil være et uhensigtmæssigt spændingsfelt.
Denne udstråling vil naturligvis finde vej til signalkablerne, hvis disse kommer i nærheden,- især de uskærmede og måske også højtalerkabler hvis disse er i nærheden også, og det gør de jo normalt på bagsiden af udstyret. Så hele "ormegården" bag apperaterne er et stort elektrisk støj felt, hvor ind og udstråling fare frem og tilbage! Jo ringere kabler, jo støre indbyrdes påvirkning! Jeg har oplevet klar forskel og stor forbedring ved at lægge netkablerne så langt fra signal og højtalerkablerne som praktisk muligt, og der er en klar forringelse af lyden hvis de kommer for tæt sammen. (prøv selv!). Men selv med stor afstand (som er praktisk muligt) er det altså ikke helt nok, og især ikke hvis nogle af signalkablerne er uskærmede og der måske også er højtaler kabler tilstede i "området" der oftest ikke her skærm. Så her vil god skærmning af netop netkablerne, have en klar og tydelig positiv indvirkning! (sjovt nok opleves det , at når der køres ægte balanceret med gode skærmede balancerede kabler,- ja, så er lydforbedringen mindre med disse skærmede netkabler og afstand til disse) Så alle de skærmede netkabler man kan købe har en virkning, og den er at mindske eller forhindre dette fænomen jeg her har beskrevet.. Men man behøver ikke at købe kabler til flere tusinde kr. meteren, da der er et hav af forskellige installations kabler og industrielle kabler, der alle er super godt skærmede. Det er bare at prøve sig frem og finde de bedste! Skærmede netkabler koster mellem 15 og 50 kr. pr. meter ( og det enda for de dyreste!) og de bedste af disse er mindst lige så gode som de allerdyreste "hifi" net kabler... (de gør helt det samme!,- altså har helt samme funktion!) Leder, materiale, udseende mm. er ren gimmik, psudo akustik, indbildning og "kejserens" nye klæder!!..
DET ER LIGEMEGET HVAD DE ER LAVET AF,- BARE DE SKÆRMER OPTIMALT!.. Her behøves ikke guld og sølv, teflon eller andet fint, men kun god afskærmning og materialer der hjælper til med at mindske ind og udstråling!... ikke andet!... Derfor finder jeg, at når først man skifter fra et dårligt (medfølgende standard) net kabel til et godt skærmet, er forskellen stor og markant, men herefter er den meget lille, og finder man et optimalt skærmet kabel, - dette uanset om det koster 50 kr. m. eller 5000 kr. m. så bliver det faktisk ikke bedre! (og at købe netkabel til 5000 kr. m. er derfor som at købe sand, når man bor i Sahara)
Det er også af mindre betydning, hvad tværsnittet på kablet er, - er dette blot det samme, som det der er i væggen!.. så er det ok!... bedre bliver det ikke!.. (dette er som regel mellem 1,5 og 2 mm.) De industrielle, dobbeltskærmede 2,0 mm. netkabler med bly og metal i kappen, til 55 kr./m. jeg anvender, måler sig med netkabler til 10.000 kr. (har prøvet det og ejeren af dette 10.000 kr. dyre netkabel fik en meget lang næse!) Det bliver altså IKKE bedre !
Jeg har jord forbindelse til yderskærmen via et seperat jordspyd på disse kabler! hvilket VIRKELIG gør tricket, når der ikke er jord i selve hoved instalationen det har vi desværre ikke, ellers kunne man udemærket anvende denne jord.
Jeg mener, at alt dette med hundedyre netkabler og at de skulle være så gode, netop er kejserens nye klæder! Nogle "kloge" hoveder siger, at de kan høre en forskel! (f.eks producenter og sælgere af netkabel) og så følger resten trop! (de vil jo ikke virke dummere, hverken over for sig selv eller andre, så pludselig kan alle godt høre at de dyreste netkabler er bedst og meget bedre end de billigere osv. Det er 99,9% psykoakustik! Er det dyrt,-så er det godt og virker derfor meget bedre, og det kan man høre ganske klart, især hvis man vitterligt har ofret så meget på det!...
Nu er vi jo heldigvis enkelte der godt tør råbe... "HAN HAR JO IKKE NOGET TØJ PÅ!" (det har ingen virkning, ud over en vis grænse, hvilket bestemt ikke koster flere tusinde kr!) 99,9% er fup og fidus, ren voodoo og penge ud af vinduet!..
Jovist er der forskelle på netkabler og de gode skærmede netkabler virker! (skodkabler lyder helt sikkert som skodkabler!, men det er der altså en helt logisk forklaring på!
Men at opnå en optimal virkning koster ikke så meget!.. det kræver lidt logik og eksperimenteren og ikke meget mere..
Gode netkabler kan give bedre lyd! Helt sikkert, -men også kun til en vis økonomisk og teknisk grænse.. Herefter sker der INTET!.. Denne grænse overskrides klart af langt de fleste "hifi" netkabel producenter og deres priser.. Det er som sagt, at købe sand i Sahara!!
mvh.
__________________ miju www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.aspTID=10408&KW=miju www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12509&KW=miju www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30427&PN=1
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiJu skrev
De industrielle, dobbeltskærmede 2,0 mm. netkabler med bly og metal i kappen, til 55 kr./m. jeg anvender, måler sig med netkabler til 10.000 kr.
Har du et link eller navn til denne kabel type som du benytter?
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
En pædagogisk forklaring.. (Ukent skribent)
Strøm fra lysnettet? Det er da, som det skal være! Nej, faktisk er strøm ikke bare strøm. Fx sender køleskabe, lysstofrør og motorer alle startstrøm-pulser ud i lysnettet, og de kan i værste fald give hørbar forvrængning midt i hifi-nydelsen. Nogle enkelte hifi-fabrikanter, er ganske enkelt gået over til at bruge batterier for at opnå en helt ren energi-kilde til deres forstærkere. Men med et netstøjsfiltre er du godt på vej. Faktisk kan man tale om, at disse filtre er en økonomi-udgave af den kompromisløse akkumulator-drift.
Et netstøjfilter kan have tre forskellige filtre indbygget i sig.
Bemærk at mange kvalitets filtre undlader at montere en DC/jævnstrømsfælde (?)
1) En jævnstrømsfælde, der udgøres af de fire dioder og de to elektrolytkondensatorer. Fælden fjerner eventuel jævnstrøm i 230 V-forsyningen.
2) En overspændingssikring, der med en såkaldt VDR-modstand fjerner utilsigtede spændingsspidser på lysnettet.
3) Et HF-filter, der fjerner højfrekvente overlejringer på nettet. Fra tilslutningen til lysnettets 230 V løber strømmen først gennem jævnstrømsfælden, der har til opgave at fjerne evt. jævnstrøm på nettet. En speciel modstand fjerner støjspidserne
Fra jævnstrømsfælden, der består af de 4 dioder og 2 store kondensatorer møder strømmen herefter en 250 V VDR-modstand (Voltage Dependent Resistor = spændings-afhængig modstand). Denne specielle modstand har til opgave at fjerne støjspidser, der skyldes start af motorer, lysstofrør m.m. Modstanden virker ved, at dens modstand formindskes, når spændingen over den øges. Over de 250 V, som modstanden er påstemplet, mindskes dens modstand kraftigt; derved kvæles disse spændingspeak, der let kan være op til 600 V!
Nu, da der hverken er jævnstrøm eller spændingspeak tilbage, renses strømmen til sidst gennem et dobbelt phi-filter. I filtret har det til opgave at rense netstrømmen for HF (Høj Frekvens) og består af de to kobberspoler, samt de to små 0,1 my-IF-kondensatorer. Kondensatorerne kortslutter de høje frekvenser til nul, og spolerne leder kun lave frekvenser som 50 Hz. HF-støj kan let løbe langs lysnettet. Den kan fx komme via Computere, der med clockfrekvenser på mange MHz er stor støjkilde. Men også fra dårligt dæmpet amatørradio-udstyr og alskens andet elektronikgrej der kan udsende HF
Hvis HF'en fx slipper ind i en forstærker, hvori der sidder dioder og transistorer mv., kan disse ensrette HF-støjen og detektere den som en gammel krystalradio. Det betyder hørbar forvrængning. Og i værste faldt kan du lytte med på samtalerne fra radiosendeme.
SÅ ENKELT, MEN MED STOR VIRKNING!

Filterets opgave er altså at rense din el-forsyningen for uvedkommende støj. Bor du f.eks. i nærheden af industri eller tæt bebyggelse er netfiltret en åbenlys fordel. Populært sagt er strømmen ikke helt "ren", og det vil klart kunne høres via et godt stereo-anlæg og hvor du f.ek.s kan opleve net støjen som et uroligt lydbillede, diffust stereo-perspektiv og en mindre grad af detaljering i hele frekvensområdet, m.m, medmindre det bortfiltreres
Det er altså lidt forskelligt, hvor stor effekt et netstøjsfilter har. Har du f.eks. et anlæg, hvor strømforsyningen er gjort ekstra stabil og har gode arbejdsbetingelser - eller en forstærker, der fra fabrikken allerede har indbygget netstøjsfilter; ja, så er effekten naturligvis noget mindre.
Dette simulerede osciltoscop-foto viser 230 volt netspændingens sinus formede forløb nederst og lysnet-støjen (flere tusinde gange forstørret) øverst. Støjen modulerer (ændrer) netspændingen lynhurtigt op og ned (op til flere milliarder gange i sekundet), så der bliver små afvigelser i det sinusformede forløb.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoFan skrev:
MiJu skrev
De industrielle, dobbeltskærmede 2,0 mm. netkabler med bly og metal i kappen, til 55 kr./m. jeg anvender, måler sig med netkabler til 10.000 kr.
Har du et link eller navn til denne kabel type som du benytter? |
|
|
Ja det kunne jeg også tænke mig at prøve!  Interressant med bly der gør det tungt. En kammerat laver sine egne signal/højttalerkabler der også er omviklet med bly og det lyder en del bedre end mine Duelund kabler.
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
NOAC-E, Screened mains cable, (ligner Supra s netkabel) |
| | |
|
|
|
til 31 kr. meteren (uden moms) | |
| |
|
Area |
Con- |
Overall |
Stock |
Pris per meter |
| |
Type |
mm2 |
struction |
diam. mm |
number |
1- |
100- |
500- |
| |
3-conductor+screen |
|
|
NOAC-E 3G1.5 |
1.5 |
32×0.23 |
8.2 |
55-604-38  |
31.70 |
22.90 |
18.50 | |
| Flere direkte link til "industri" netkabler ønskes | |
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
BeoFan skrev:
|
MiJu skrev
Har du et link eller navn til denne kabel type som du benytter?
|
|
|
Ja det kunne jeg også tænke mig at prøve! Interressant med bly der gør det tungt. En kammerat laver sine egne signal/højttalerkabler der også er omviklet med bly og det lyder en del bedre end mine Duelund kabler. |
|
|
Desverre kan jeg ikke give navn på det, det er noget jeg har fået af en pensioneret inginør der har arbejdet med forskelligt måleudstyr, han havde en rulle liggende, som han havde fået i sin tid til at anvende til det målegrej han udviklede og som der er ekstremt følsomt, og derfor skal skærmes og beskyttes efter alle kunstens regler, og altså også hvad angår netstrøm kablet.
Han aner faktisk ikke hvad det er for noget, han husker det ganske enkelt ikke, han mener heller ikke at det fås mere, da nye bestemmelser har gjort en del af de materialer i det ulovligt at anvende (bly og andre tungmetaller mm.) han kunne fortælle at det dengang ( 1990) kostede 55 kr./m. ex. moms.. hvilket er relativ dyrt i industrielle sammenhænge. (en rulle kostede 5500 kr. ex moms.)
Det var brugt ude i Nordsøen på Olieplatforme, hvor de monterede noget ekstremt følsomt måleudstyr , og hvor det skulle kunne tåle lidt af hvert (mildest talt!)
Jeg fik resten godt 12 m. hvilket jeg har fået 6 kabler ud af.
Det udemærker sig ved at være ekstrem vejer bestandigt, samt kemikalie bestandigt og det kan heller ikke brænde eller smælte, det er også meget stræk og knæk beskyttet og modstandsdygtigt.
Det har en gennemsigtig ydderkappe, her efter en fortinnet kobberskærm, og her under noget plast hvor der atter er noget stål net og og så igen noget folie skærm, og så en jern/ferit og bly holdig gummi kappe hvor 5 stk 1,0 mm. ledere er indkapslet. (rød+ & hvid - og blå + & sort - samt grøn gul jord.)
Der er altså en ydder flet skærm og en inner folie skærm, og så stål net der fysisk beskytter, og bly / ferit gummi giver ydderligere RF skærming mm.
Den gennemsigtige ydderkappe, kan ikke brænde eller smælte og er så ekstrem modstandsdygtig mod vand, kemikalier / syre og temperatur sving mm.
Dette har jeg bemærket ved lodning og hvis loddekolben røre, der sker intet!!
Alligevel er det meget fleksibelt og lækkert at have med at gøre.
Jeg forbinder den ydderste flet skærm til et lille jord udtag i afsender ende og lader svæve i modtager ende, og den inderste folie skærm lader jeg svæve i afsender og montere et lille jord udtag i modtager ende... disse to skærme kun forbundet i en ende men hver sin føre jeg til jord.
Har ydder mere monteret en rigtig RF stopper på i modtager enden.
Det virker kanon!..
Langt mere effektivt end de fleste meget dyre net kabler jeg har prøvet og "hørt" og helt på højde med noget af det bedste.. (især den dobbel skærmede konfiguration gør når denne jord forbindes, at det bare fingere super godt!... og bly/ferit materialet i virker som en mega lang RF stopper, så der kommer bare intet "snavs" ind eller ud af dette kabe udover hvad der allerede er i strømmen, og her sis lidt endda fra..)
Disse kabler er jeg glad for og passer godt på!.. det er nok det sidste der skiftes på mit grej!
Men altså lige hvad det er for noget, ved jeg deverre ikke, har forsøgt at forhøre lidt, men ingen vil kendes ved det.. ærgeligt! da jeg gerne ville have meget mere. (men det laves jo vist heller ikke mere grundet de brændhæmmende kemikalier, bly og tungmetaller mm. der er i kablet og som nu er mere eller mindre forbudt.)
Prøv iøvrigt at forbinde skærmen på et skærmet netkabel til jord og lad det svæve i modtager enden.
Her opleves en ganske optimal vrkning og dette uanset hvilket kabel det er, det bliver faktisk ikke stort bedre.
Et skærmet netkabel hvor skærmen IKKE er forbundet til noget men bere helt svæver, har kun ringe effekt (selv om skærmen da gør lidt for at holde "snavs" ude og inde, men langt fra hvad der opleves med skærmen forbundet til jord.
Det opleves iøvrigt at disse netkabler har aller størst effekt på grej der ellers ikke er jordet, altså steder hvor der ikke er jord i selve hus instalationen (2 pol stik) her kan man forbinde skærmen til et lille kabel man så trækker ud i haven til et 2m. kobberrør banket ned i jorden..
Her opleves intet mindre end en lille åbenbaring, og denne øges betragteligt, hvis selve apperaterne ligeledes forbindes til et sådant jordspyd, og herved kan dumpe de stelstrømme der ellers står og køre rund gennem signalkablerne oftest!..
Her slipper man af med en del støj, stelstrøm samt ind og udstråling mm. og får renere signal gennem signal kabler mm.
mvh.
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|