Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 11:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optimering af lyd via netstrømmen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hej Sven Palvig,

Tak for din grundige beskrivelse af din oplevelse og tillykke med kvaliteten af den!

Dit glimragende indlæg viser, at det har gjort et dybt indtryk på dig - så glæd dig, for det bliver endnu bedre om 5-6 uger!

Stilheden mellem- og udklingningen af tonerne var også det, jeg selv først lagde mærke til. Det virker meget mere ægte og naturligt. Faktisk vil jeg gå så vidt at sige, at meget musik pludselig giver mening, hvor der førhen har været "forstyrrende elementer" på banen.

Det er klart at isolationen af stereo'en på sin egen, dedikerede linje ikke længere plages af støj fra andre apparater. Det tykkere kabel har også noget at sige, da elektronflow'et bliver lettere. De banker jo ellers rundt inde i kablet som et andet trafikuheld, de små stakler

En standard installation er som sådan "godt nok" til almindeligt brug - men til stereo'en... uha-uha-uha... og uha!

Med høflig hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

En ting man også bør prøve, er disse netbrønde fra Furutec, det giver også en masse - jeg som andre der har lyttet til dem i en udskiftning, er slet ikke i tvivl om deres fortræffelighed, mere dynamik og kontrol. Det var bestemt en af de ting jeg troede mindst på, men jeg måtte overgive mig, det er åbenbart et også svagt led i vores anlæg. Jeg kender til 3 forskellige der oplever det samme.

De koster også en del, men ikke i forhold til at være en så effektiv del i strømmen til det samlede setup. Jeg har set de kan købes via www.hificable.dk

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Æhhh... denne her?

Så har du ikke hørt denne her, den banker selv visse power conditioners: (ups... )

Med høflig hilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Daws og godaften i tråden,

Jeg vil da gerne lige sige, at jeg er lidt småimponeret over, at så mange har taget dette jammerligt billige tweak til sig

Vi skal jo ikke mere end nogle få år tilbage, førend de fleste mennesker stadig blankt affejede betydningen af diverse kabler. Men skuden ser ud til at være vendt, sk*de godt!

For mit eget vedkommende håber jeg denne tråd har givet lidt blod på tanden hos de, der endnu ikke har stiftet bekendtskab med dette glimragende tweak.

En beroligende faktor til at få det gjort kan måske være, at det i langt de fleste tilfælde ikke er noget større indgreb.

Her i hytten tog det ikke så længe, der var en smule boren huller, kabeltræk, opsætning af en kabelbakke i entréen og så ellers på med den nye gruppe og stikket i væggen. Elektrikeren skulle have et stykke under 2K dask for operationen, og de penge er den dag i dag stadig de bedste, der er smidt efter stereo'en

Så hvis du ikke allerede har fået det gjort, så er det helt din egen skyld!

Med høflig hilsen
G&S

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

G&S

Jeg mener netbrønden power ind på f.eks. forstærkeren, ikke netskinnen - eller misforstår jeg hvad du mener. Jeg er helt med på din opskrift med netskinnen, den er købt og med i en opgradering.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

G&S

Jeg mener netbrønden power ind på f.eks. forstærkeren, ikke netskinnen - eller misforstår jeg hvad du mener. Jeg er helt med på din opskrift med netskinnen, den er købt og med i en opgradering.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Oh well, det er langt over Sürhlingens sengetid - de ellers flinke damer her på plejehjemmet går deres første runde allerede kl. 21, hvad mener du!?

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

G&S

Tak for de fine billeder, det var netop disse netbrønde som jeg mener. Jeg kopierede bare de billeder og lagde dem ind, men det var jo ikke det rigtige at gøre, for der kom ikke noget billede, og de skal først igennem billed maskineriet.

Der er hørbar forskel til det bedre ved at anvende disse netbrønde - igen lidt af det der uforståeligt på den netvej.

Med venlig hilsen

jørgen Toftdahl

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

De nys afbildede "netbrønde" hedder vistnok IEC brønde.

mvh

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

freako

Det er nemlig rigtigt - Furutech IEC Inlets FI-10.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Fint nok med de netbrønde jeg har tænkt på den,men hvad om der sidder 10A træg sikringer i de originale som i mit tilfælde.Når man som jeg har 20A sikringer i målerskabet.Af sikkerhedsgrunde er det nok ikke så smart at kun have de 20A sikringer inde i kredsløbet,lydmæssigt vil det nok være det bedste,men jeg er betænklig ved det.Kan man så få en løs sikringsholder af tilstrækkelig god kvalitet som kan sættes ind i kredsløbet,det er spørgsmålet har dog ikke lige kunne finde noget.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Excalibur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Hej i forum!

Herlig tråd, mit gamle HiFi hjerte bløder over at se at jeg ikke er helt fra forstanden.

Det mente min omgangskreds nok da jeg for mange år fik en elektrikerven til at trække et separat kabel fra målerskabet og frem til stereoanlæget. Resultat ingen støj på ledningen.

I denne tråd er vi jo kommet et kvantespring frem i strømmens betydning for god musik og jeg har lært at det også har noget at betyde om strømmen er i fase, så nu må polsøgeren frem fra værkstedet og så er der dømt lytning.

I dybeste ærbødighed for denne tråd

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 26 Januar 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

"Ordentlig" strøm har betydning for lyden, ingen tvivl om det, men skulle en "billed-nørd" kigge med, så kan det også betale sig at dedikere en el-gruppe kun til billedet. Jeg har en gruppe til hifi og en til billede og det giver klart et bedre billede også.
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Januar 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Må lige tilføje den tråd jeg lige har oprettet her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=35130&P N=1

Har lavet en tråd for sig selv for at starte lidt test/erfaring op omkring LK's nye classic serie i porcelæn. Men den hører jo også lidt til her!! Nogen der allerede har erfaringer??

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Granholm

Jo mere plasic man kan fjerne, jo bedre. Så helt sikkert noget der kun kan være til det bedre, hvis de ikek udviser andre svagheder - men det må debatten og erfaringen vise.

Og da jeg har startet tråden her - tør jeg godt sige, at det er det okay at vi evt. køre stikkontakt debatten herfra også, det ville måske være at samle flere gode ting i samme tråd, da der har været fantastisk gode input fra mange af dem der har teknikken i orden.

Du kan jo evt. finde noget materiale og et billede hos LK og bringe.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Hej Toftdahl,

De var desværre pakket godt ind i Bauhaus så jeg kunne ikke se bagsiden. Forhåbentligt har LK ikke "ødelagt" det hele med en plastik klump omme bagved. Det virker som en solid klump porcelæn med en messing krans og ikke andet. Selve kontakterne er selvfølgeligt interessante. Jeg overvejer at købe 4 udtag med "glat" krans hos greenline og få kransen mat forchromet da messing ikke lige er mig. Der skal dog lyttes før de forchromes da der jo ikke er grund til at smide penge efter noget hvis de ikke dur!

Jeg skal alligevel have lavet en "skinne" med stjerne udtag så det vil jo være oplagt at vælge de her udtag til projektet. Der bliver godt nok en del ubekendte. Men jeg har prøvet stjerne udtag før så jeg kender noget af effekten herfra.

Mvh

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Hej Igen,

Læste lidt på ELVVS online shop http://www.elvvs.dk/category.2306.article.19593 . I øvrigt OK priser (måtte dog gerne være billigere) sammenlignet med Bauhaus der tog over 400 for et stikudtag. Men her er de endnu billigere: http://www.alletiders-el-vvs.dk/shop/default.asp?ProductID=1 017044511

Nederst står der hvad de består af: Består af porselænsokkel, stikkontaktindsats og messing afdækning. Ledningstilslutning max. 2x2,5 mm² stiv ledning.

Den "stikkontakt indsats" er nok der der kan være plastik. Jeg kan se at der er børnesikring i hullerne og de er næppe lavet af porcelæn hele vejen igennem... Jeg bliver nok nødt til at købe en og skille den ad.

Mvh

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 31 Januar 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Da jeg i sin tid installerede el i vores gamle lejlighed har jeg ubevidst "tænkt" mig om.

Det viser sig at min kontakt ved stereoanlægget er trukket i én lang ledning med jord i NKT's 2.5 kvadrat. Det er ikke så mærkeligt da min tavle sidder på den anden side af væggen ude i gangen. Stikledningen var forbundet med resten af gruppen til stuen, men er nu isoleret og har fået sin egen afbryder. Nu ved jeg også præcis hvor min fase befinder sig. Det kan betale sig at checke om man ikke skulle have hul igennem hele vejen til tavlen...pludeslig er dette tweak til at overskue.

Ovennævnte kan forbedres yderligere...hvilket giver anledning til følgende spørgsmål: Hi-fi sikringer? Kan de noget? Hvem forhandler dem?

Næste opgave er få lavet en stjernetilslutning. Er de fleste hifi-skinner internt rigget til i stjerne-konfiguration? Har kig på en Supra uden filter (har ikke gode oplvelser med filtre). Måske skulle jeg heller opfinde noget selv.. tage en lille hård membrandåse og placer tre bolte (FOJ) og med ringspadestik og møtrikker tilslutte det ønskede antal ledninger til apparaterne. Det hele skulle i såfald laves i en ordentligt kvalitet æske og ledning (det er jo farlig strøm og der kravler børn rundt på gulvet).

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Det kunne da godt være man skulle tage en snak med sin lokale elektriker om at lave en seperat gruppe så andre appareter ikke støjer på Fars net . Mht. kabeltræk er det så muligt at trække den eksisterende 1,5 kvadrat lakridsbørge ud af den nuværende installation eller skal man man helt forfra med nyt installationsrør og dermed ned i et nyt vægudtag ?  Omkring vægdåser er man så tvunget til at bruge LK's monopolistiske dåser eller findes der alternativer ? Shucko og den slags herligheder er jo ganske ulovlige grundet den blottede bandit .....øh nul     

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Har haft nogle strømskinner / stikdåser på prøve fra henholdsvis JPC og Supra.. må sige at de tøver jeg ikke med at anbefale..

De fungere faktisk ligeså godt som min egen kobber skinne indholdende "strømskinne" / stikdåse, måske endda en bitte smule bedre!... helt klart bedre lydende end en "standard" stikdåse indkøbt fra Råd & Dåd. (igen den der RO i lydbilledet samt mere klart og fast / skarpt skåret perspektiv)

Hvilken er bedst??  her har der været delte meninger, nogle menere den ene og andre den anden, sån godt fordelt ligeligt i 3 grupper blandt de der har lyttet,  (de der mener JPC er bedst, de der mener Supra er bedst og så den gruppe der ik kan høre forskel på disse to men kun på de to og standard stik dåse) jeg selv høre blandt de der ik kan høre en dyt forskel på dem!..

Hvilket for MIG understøtter at : JO! der er KLART forskel.. men til en grænse..

Når optimal virkning er nået, sker der stort set ik mere uanset hvad man gør og hvor meget man ofre.. (andet end indbildning) begge, både JPC & Supre fungere optimalt og levere varen!..  dette klasser over en standard stikdåse.. men så heller ikke mere.. (precis som med netkabler og til dels digitale kabler)

Så JO! jeg er helt med på at SELV! stikdåsen har betydning for lyden...

Hvad bliver mon det næste??   nogen der er friske på at afprøve forskellige STIK KONTAKTER???...... 

Kan iøvrigt også klart tilkendegive at seperat gruppe (16 A) til anlæget ER! en hørbar forbedring og stor FORDEL!.. kan herfra også varmt anbefales (dette kan faktisk give MERE! end at skifte netkabler og stikdåser, uanset hvor dyre disse så må være!)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Acer

Det er forfra med separat gruppe i måleskab, med egen sikring og nye kabler i 2,5 kvadrat frem til apparaterne, det giver et stort løft i den rigtige retning, for det lydmæssige.
Mig bekendt er det stadig LK og monopoltilstande, når sådan noget laves efter bogen. Og så må jeg anbefale at man får lavet strømskinne som G&S anbefaler længere oppe i tråden eller anvender en Furutec - og strømskinner bør efter alle de test´s jeg har lavet eller overværet, være dem uden indbyggede filter.
Men som Miju skriver - er der selvfølgelig også andre strømskinner som kan anvendes, men igen anbefales G&S skinnen / metoden.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Kan iøvrigt også klart tilkendegive at seperat gruppe (16 A) til anlæget ER! en hørbar forbedring og stor FORDEL!.. kan herfra også varmt anbefales (dette kan faktisk give MERE! end at skifte netkabler og stikdåser, uanset hvor dyre disse så må være!)

Er det så pga. den mindre modstand i en 16A sikring eller er forskellen der også med en 10 amperes børge?

Jeg må indrømme at jeg ikke er helt med på hvordan en seperat el-gruppe kan give bedre/renere strøm. Det hele ender jo alligevel i samme klemmerække ved HFi-relæet. Og støj på f.eks. ledning fra fra køkkenet med microovnen stoppes vel ikke af en sikring og evt. et  seperat HFi-relæ til Hifi-strømmen?

Misforstår mig nu ikke - jeg er ikke modstander (tværtimod) jeg kan bare godt lide at vide hvorfor ting virker.

Mvh.
Brian

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum