| Forfatter |
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver sku spændende at høre om dine oplevelser med de nye enheder og elektronik 
Kunne du ikke lige "fixe" en tilsvarende ht - bare til indbygning i en væg....? , ellers får jeg sku aldrig den bedre halvdel med på spøgen
Hilsen Thomas - der glæder til et par billeder både bag ht og fra sweetspot.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, de nye enheder og deres lyd kan du læse lidt om oven for - lad os kalde det en foreløbig melding
Jeg har fået taget billeder - også af montering af forstærkerne på bagpladerne! Fik nemlig sat forstærkerne på i højre side i løbet af weekenden. Skal bare lige finde tiden til at uploade, resize m.m. Måske lidt senere i dag
Sweetspot-billedet kommer til at vente til al elektronikken er på plads - lige nu står det og roder på gulvet under reolen, hvilket ikke er for kønt
Hvis alt går vel, kommer jeg i gang med montering af forstærkerne i venstre side i aften ... __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et enkelt billede fra monteringen af forstærkerne - en NAKSA 70 forstærker monteret på bagsiden af diskant/mellemtone sektionen.
Denne forstærker er på 2 x 70 watt - rigeligt til at drive en diskant og en mellemtone
Flere billeder senere! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her lige et par skud af venstre side af systemet med monterede forstærkere.
Forstærkerne skal naturligvis skjules, når det hele er færdigt. Mere om dette senere __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det godt nok nogle seriøst fedt HT!!! Wow det er lækkert 
Berryliumsdiskanten er eminent god. Bækkener klinger meget realistisk. Havde man kunne få den med større frontplade, havde jeg også skiftet til dem.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig omkring Scan-Speaks berylliumdiskant. Den er virkelig frigjort og naturlig - og har samtidig en god energi  Violiner lyder også helt vidunderligt
Større forplade? Har du 9900-diskanter (Revelator)? Du kunne da fylde ud med en kraftigt ring af filt i mellemrummet - og hvis der mangler noget at skrue diskanten fast i, kan der laves en passende skive i MDF, som skrues/limes på indefra. Hvis det kniber med pladsen til at få en MDF-ring ind, så laver man den blot i to stykker og limer den sammen, når man har fået den ind i kabinettet __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et sæt Mahler, jeg er i gang med at modificere. Jeg mener det er en lettere modificeret D2905/930000 der sidder i dem.
Men de er monteret i en anden forplade som er limet i (130 mm)...

|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha! Men tænker at det må kunne løses, hvis man vil have en virkelig god diskant
Det afhænger naturligvis af, hvor "modig" man er mht at skære i det eksisterende kabinet - men min erfaring er nu, at hvis man er lidt omhyggelig og giver sig god tid, så kan man sagtens klare den slags tilretninger
Pøj-pøj med projektet! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa
Det ser sgu godt nok flot og spændende ud.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille kommentar omkring vinkelbeslagene, som er benyttet til montering af forstærkerne på bagpladerne: Der er tale om en kraftig vinkelprofil i aluminium (godstykkelse 3 mm), hvilket skulle give en god, stabil og til dels vibrationsdæmpende (aluminium har god egendæmpning) løsning __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 November 2011 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Aha! Men tænker at det må kunne løses, hvis man vil have en virkelig god diskant
Det afhænger naturligvis af, hvor "modig" man er mht at skære i det eksisterende kabinet - men min erfaring er nu, at hvis man er lidt omhyggelig og giver sig god tid, så kan man sagtens klare den slags tilretninger
Pøj-pøj med projektet! |
|
|
Jotak i lige måde!
Jo det må kunne løses på en pæn måde. Hvis man ellers kan få den fastlimede frontplade ud, uden at beskadige den skarpe kant...
Jeg har fået kigget lidt mere igennem af tråden - og så du har købt GS filtre. Jeg har faktisk også anskaffet DCN24 med advanced software til min ombygning. Tilsluttet fire PA3CC moduler. Så det skal nok blive godt!
Det bliver spændende at høre hvad du synes, når du bliver færdig med dem!
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Jotak i lige måde!
Jo det må kunne løses på en pæn måde. Hvis man ellers kan få den fastlimede frontplade ud, uden at beskadige den skarpe kant...
Jeg har fået kigget lidt mere igennem af tråden - og så du har købt GS filtre. Jeg har faktisk også anskaffet DCN24 med advanced software til min ombygning. Tilsluttet fire PA3CC moduler. Så det skal nok blive godt!
Det bliver spændende at høre hvad du synes, når du bliver færdig med dem! |
|
|
Man kan vel komme til frontpladen bagfra ved at tage den øverste bas/mellemtone ud? Eller sidder diskanten i sit eget rum? __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 182
|
| Sendt: 03 November 2011 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej AKSA
Jeg tror da snart jeg skal et smut forbi dit lyd-nirvana igen så jeg kan blive inspireret...
Godt nok har jeg ikke så meget tid til DIY for tiden, men det er jo også fint med nogle projekter til fremtiden...
Vi ses __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 03 November 2011 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas f skrev:
Hej AKSA
Jeg tror da snart jeg skal et smut forbi dit lyd-nirvana igen så jeg kan blive inspireret...
Godt nok har jeg ikke så meget tid til DIY for tiden, men det er jo også fint med nogle projekter til fremtiden...
Vi ses |
|
|
Hej Thomas,
Det finder vi bare ud af
Men det er jo slet ikke nirvana endnu - de aktive filtre mangler at blive implementeret (sammen med en del andre småting) __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik "lige" monteret alle forstærkere i venstre side her i weekenden (ingen billeder - det ligner højre side til forveksling
Så nu skal jeg i gang med kabeltræk til forstærkerne og opsætning af GroundSound filtrene ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 07 November 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare et godt råd til hurtig "grund"-opsætning af groundsound dcn24, hvis det har interesse, og du ikke allerede har fået info
fra Robert GS eller andre.
Hvis du har den advancerede Xoverwizard II. så kan jeg dog ikke være med. Har kun den lille udgave, som ikke kan måle
selv.
Jeg startede med at sætte mine dcn24, til 24db linkwitz reiley, ved alle delinger.
Dernæst valgte jeg jeg nogle "normale" "standard" værdier til delefrekvens. dvs ca 500 hz mellem bas og mellemtone og ca
3Khz mellem diskant og mellemtone.
Gain valgte jeg til at passe, så den mindst følsomme enhed spiller med 0db gain. og herefter indstiller jeg groft de andre
enheder efter denne mindst følsomme enhed. Dvs en mellemtone med en følsomhed på 88db, sættes til 0db i filteret, og så
kan en diskant med følsomhed på 91db sættes til ca -3db. ved godt der kommer baffelstep osv. Men på denne måde rammer
du rimeligt tæt på, til det første lytteindtryk har indprintet sig.
Så kan man altid arbejde ud herfra.
Og husk også endelig at tjek op om alle enheder spiller det de skal og ikke andet. dvs, tjek efter både ved at lytte ved lav
volumen og dobbelttjek i filtrenes indstillinger. Ville være synd at give diskanten frit spil ned til f.eks 20hz
Det gav i hvert fald mig de hurtigste resultater, så jeg kunne komme i gang med at lytte på sagerne.
Og HUSK endelig at gemme dine forskellige "profiler" i Xoverwizard. På den måde kan du gå tilbage og prøve og
sammenligne med en nyere indstilling. Det giver tit nogle "aha" oplevelser, når man nu kan lege med sit filter så hurtigt
Hvis det har yderlig interesse. så spørg endelig. så skal jeg med glæde hjælpe med at opsætte et filter, gemme det som en
profil og sende det til dig. så kan du uploade det i dit filter og komme nemt i gang
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 November 2011 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også XOW advanced. Hvis der er noget jeg kan hjælpe med, siger du bare til!
Når du skal lave målinger foregår det ved at bruge den grønne "playknap" i menulinien...
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 07 November 2011 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Digital_Thor og @ finlytteren
Jeg har "kun" den lille udgave af XoverWizard II - vil benytte HolmImpulse til målinger.
Indtil videre har jeg kun kigget overfladisk på softwaren, så det kan sagtens være, at jeg får brug for nogle hints undervejs
Jeg havde netop også tænkt at starte med nogle 24 dB L/R filtre og så arbejde mig videre derfra __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 November 2011 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjælland er jo desværre isoleret fra resten af landet, grundet storebæltsbroen...
Havde det ikke været så langt og havde det ikke kostet noget at krydse Storebælt, så ville jeg ikke have stillet mig helt afvisende for at komme og hjælpe med målingerne. Så kunne jeg jo høre dine fantastisk imponerende ht...
Men mon ikke du får det til at lykkes? Resten af projektet er jo perfektioneret til ug med kryds og slange...
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 07 November 2011 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|