| Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 07 November 2011 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ finlytteren
Skulle din vej falde forbi Sjælland/København, så kan du da altid stikke næsen forbi og få en lytter - du siger bare til
Heldigvis har en af mine meget gode hifi-venner også GroundSound, så der er også hjælp at hente der
Jeg er ikke så bekymret for, at det ikke skal lykkes. Jeg er udstyret med en rigtigt god portion stædighed - og derudover har jeg jo arbejdet med elektronisk delefilter og målinger i en årrække, så selve grundideen i det er jeg fuldt fortrolig med, og så er det jo i virkeligheden bare et stykke nyt software, jeg skal lære at kende
Og hvis noget driller helt vildt, så ved jeg at Robert GS også er meget hjælpsom __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 07 November 2011 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 07 November 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
@ finlytteren Skulle din vej falde forbi Sjælland/København, så kan du da altid stikke næsen forbi og få en lytter - du siger bare til
Heldigvis har en af mine meget gode hifi-venner også GroundSound, så der er også hjælp at hente der
Jeg er ikke så bekymret for, at det ikke skal lykkes. Jeg er udstyret med en rigtigt god portion stædighed - og derudover har jeg jo arbejdet med elektronisk delefilter og målinger i en årrække, så selve grundideen i det er jeg fuldt fortrolig med, og så er det jo i virkeligheden bare et stykke nyt software, jeg skal lære at kende
Og hvis noget driller helt vildt, så ved jeg at Robert GS også er meget hjælpsom  |
|
|
Jeg takker mange gange for tilbuddet!!! Jeg er ikke så tit på Sjælland, men kommer jeg det, så vil jeg holde dig op på tilbuddet!
Gad vide om din gode hifi ven har samme diskant og også thiel mellemtone? I så fald kan du hilse 
Ja Robert er absolut villig til at hjælpe! Som thor er inde på, så er man jo bare lidt nysgerrig 
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 07 November 2011 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som AKSA refererer til så "roder" jeg også med Ground Sound filtre. Desuden bruger jeg de samme 2 enheder i mellemtone/top som AKSA (... var der faktisk først!  ) og ikke mindst bor jeg ikke så langt væk ... altså også her på Djævleøen! Mine systemer er nok ikke så flot udført som AKSA's men til gengæld er det 4-vejs og kører med rør-forstærkere. Lyden er anderledes, men målet er stadig masser af god lyd fra et første klasses DIY system. Fronten er dækket med kulfiberplade. Mere finish end dæmpning.  Her er sidste udkast til sidesystemet der skal dække fra ca. 100 Hz og op. Med sub bliver det altså et 4-vejs system. 12" der skal køre op til ca. 400 Hz er en TAD 1201. Som nævnt Ceratech og Scan Speak BE i toppen. Hele den øverste sektion kan fjernes og erstattet med et TAD 4002 driver/horn. Filteret er så et andet - nemt at skifte over med Ground Sound.  Her Ground Sound DCN28 - forforstærker/DAC/filter - som jeg "leger" lidt med lige for øjeblikket. Her er kulfiberpladen massiv - fra Black Diamond Racing. Var forbi AKSA i week-enden, men GS filtrene var endnu ikke klar. Lyttede dog via et ikke optimalt passivt filter. Som jeg selv har oplevet det, passer de 2 enheder bare sammen og her er der opløsning, glathed og detaljer, så man kun kan fryde sig og nyde musikken. Fantastisk at tænke på, hvordan det bliver endnu bedre med den aktive deling.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 November 2011 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg syntes jo nok, at jeg havde set den kombi et sted... 
Kan se du har opgraderet til DCN28! Vi nåede jo ikke at høre den, da Robert og dig var herovre ifbm. chassis600 sættet. Går ud fra den er endnu bedre end 23/24... Og så 8 balancerede udgange - det er lidt fedt!!!
Glæder mig til at høre, hvilke delefrekvenser og -ordener der bliver valgt til aksa's feeede projekt.
Den BE-diskant vi hørte på dengang, er iøvrigt delt ved 3700 Hz, hvis det kan være inspiration...
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 07 November 2011 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
DCN28 er kun til låns. Ellers kører jeg med samme DCN24 GS filter som AKSA.
Ja, den delte ved 3.200 Hz - MEN med et 1. ordens filter. Det vil være lidt mærkeligt at anvende det med et digitalt filter og desuden er min erfaring med 1. ordens filtre alt andet end positiv. Jeg går som dig (og AKSA) ud fra et 4. ordens filter. Regner med at dele ved ca. 2.000 Hz.
__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scan-Speak BE diskanten har jo en egenresonans på 500 Hz, så der er absolut ikke nogen grund til at dele så højt som 3700 Hz. Jan og jeg er helt enige om ca. 2000 Hz som udgangspunkt - også i betragtning af at Accuton/Thiel enheden kan gå væsentligt højere op uden problemer. Dermed lægger man delefrekvensen et sted, hvor begge enheder "har det godt" og dermed kan yde deres bedste
Delingen ned til basserne bliver nok omkring de 250 Hz. Basserne er lineære op til ca. 1000 Hz, så vi er igen langt uden for et område, hvor de stresses = god lyd
I øvrigt kunne jeg da godt tænke mig at skifte basserne ud med nogle 10/11" enheder, men mine drømmeenheder, Thiels 11" basser, ligger på over 7k stykket, og der skal bruges 8 stk.!!! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
DCN28 er kun til låns. Ellers kører jeg med samme DCN24 GS filter som AKSA.
Ja, den delte ved 3.200 Hz - MEN med et 1. ordens filter. Det vil være lidt mærkeligt at anvende det med et digitalt filter og desuden er min erfaring med 1. ordens filtre alt andet end positiv. Jeg går som dig (og AKSA) ud fra et 4. ordens filter. Regner med at dele ved ca. 2.000 Hz.
|
|
|
Ja det var måske ikke hensigtsmæssigt med 6dB på et elektronisk filter. Men det var jo også for at simulere det passive filter. 48 dB butterworth er nok mere hensigtsmæssigt elektronisk. Men lidt justering er potentialet bestemt større end det opnåede resultat...
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Scan-Speak BE diskanten har jo en egenresonans på 500 Hz, så der er absolut ikke nogen grund til at dele så højt som 3700 Hz. Jan og jeg er helt enige om ca. 2000 Hz som udgangspunkt - også i betragtning af at Accuton/Thiel enheden kan gå væsentligt højere op uden problemer. Dermed lægger man delefrekvensen et sted, hvor begge enheder "har det godt" og dermed kan yde deres bedste
Delingen ned til basserne bliver nok omkring de 250 Hz. Basserne er lineære op til ca. 1000 Hz, så vi er igen langt uden for et område, hvor de stresses = god lyd
I øvrigt kunne jeg da godt tænke mig at skifte basserne ud med nogle 10/11" enheder, men mine drømmeenheder, Thiels 11" basser, ligger på over 7k stykket, og der skal bruges 8 stk.!!! |
|
|
En af de fede ting ved DS filtrene er, at det jo kun tager omkring 1 sekund at uploade en ny filteropsætning. Det giver jo nærmest uanede muligheder! 
Du kan eksempekvis have et filter, hvor basserne spiller op til måske 600 Hz og mellemtonen aflastes lidt mere - så man kan skifte filter alt efter humør og musik...
Mine HT er konstrueret som 2½ vejs med sub. Det giver rigtig mange kombinationsmuligheder. Jeg kan have filtre, så de bruges som hhv. 2vejs med sub, 2½vejs med sub, 3vejs, 3½vejs og 4vejs...
Og i alle sammensætninger kan delefrekvenserne ændres, så alt i alt nærmest uendelige muligheder!
8*7.000... ja deeet løber op Godt du ikke har 50 basser som en vis anden herre! 
Alternativt kunne disse måske bruges? Ved ikke hvad de koster, men vil umiddelbart gætte på omkring halvdelen af de nævnte 11" Thiel...
Etons basser er absolut gode! Det er faktisk også Eton der sidder i siden på mine Mahler.
Igen bliver jeg lige nødt til at rose dig for de kabinetter. Det er top nice. En rigtig mandeHT!!!
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9892
|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal man have en god mande stemme gengivelse, skal man ikke lade en enhed fra 10"- 12" varetage dette område ved at dele over 300hz. Med mindre man er til oppustethed i dette område.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer jo lidt an på situationen, synes jeg.
Sidder man og finlytter Gregorians, har du ret. Men hører man højt rock og der skal være smæk på tamtam'erne, klarer 4 basser jobbet bedre end en enkelt mellemtone.
Men det tager som sagt et sekund at loade et andet filter. Rock - Jazz - Classic - Flat...
Lidt ligesom i bilen - bare lidt smartere 
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren
Ok, det kan der selvfølgelig være noget om. Det komme jo an på hvad man skal bruge systemet til. Godt nok.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Skal man have en god mande stemme gengivelse, skal man ikke lade en enhed fra 10"- 12" varetage dette område ved at dele over 300hz. Med mindre man er til oppustethed i dette område.  |
|
|
Det kommer så sandelig an på HVILKEN 12" eller 10". P.t. spiller mine 1201 op til 1 kHz uden problemer (de anbefales op til 2.000 Hz). Har tidligere haft en PHL 10" der delte til et bånd ved ca. 1.800 Hz. Om noget er "oppustet" kommer nok i højere grad an på filteret og enhedens opførsel i dens arbejdsområde. Iøvrigt så har de Alcone der bliver henvist til både for høj Qt og for høj Fs til at kunne bruges som bas i et system med en rimelig fornuftig størrelse. __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Scan-Speak BE diskanten har jo en egenresonans på 500 Hz, så der er absolut ikke nogen grund til at dele
så
højt som 3700 Hz. Jan og jeg er helt enige om ca. 2000 Hz som udgangspunkt - også i betragtning af at Accuton/Thiel
enheden
kan gå væsentligt højere op uden problemer. Dermed lægger man delefrekvensen et sted, hvor begge enheder "har det
godt"
og dermed kan yde deres bedste
Delingen ned til basserne bliver nok omkring de 250 Hz. Basserne er lineære op til ca. 1000 Hz, så vi er igen langt uden for
et
område, hvor de stresses = god lyd
I øvrigt kunne jeg da godt tænke mig at skifte basserne ud med nogle 10/11" enheder, men mine drømmeenheder, Thiels
11"
basser, ligger på over 7k stykket, og der skal bruges 8 stk.!!! |
|
|
Nu har jeg prøvet med flere forskellige diskanter(B&G bånd, 9900, morel mdt32s, morel supreme). og jeg syntes selv ikke at
de lyder godt når de bliver delt så lavt, de mangler simpelthen niveau/krop, når de bliver delt så lavt. 9900 revelator, skulle
jo
kunne deles helt nede ved 17-1800 hz. Men det fandt jeg hurtig ud af, lød tyndt og presset. Og jeg spiller ikke engang
synderlig
højt. Men jeg syntes man nemt høre diskanten blive mere uklar når den skal arbejde ved unødigt lave frekvenser.
Og når du nu har så fin en mellemtone, så ville jeg klart dele tættere på 3.000 hz. Men prøv det.... du kan jo hurtigt ændre
det
med dcn24 :o)
Er det fordi du har valgt en 6" mellemtone og tænker på afstanden imellem den og diskanten?
Og hvad med de 250 hz som nedre for en 6" mellemtone? bliver baffelstep ikke et problem?
Ellers kan du jo altid dele 8"'erne lidt højere(400hz)... skære dem ved ca 40hz og lave nogle 140 liters lukkede hjørnesubs,
med en 15" SB:
http://rabu-acoustics.dk/hoejttaler-enheder-9/sb-acoustics-6 8/bas-71/sb-acoustics-15-sb42fhc75-6-676.html
Du har jo filteret til det  mangler bare lidt ekstra effekt
Men det er bare min mening. Jeg syntes at en mellemtone spiller mere klart når den ikke skal spille meget lavere end 400-
500hz. Og så skal man vel lave langt mindre baffelstepkompensation i en ca 30cm bred baffel.
Men nu skal jeg ikke komme med for mange gode ideer - er selv i udviklingsfasen, så mine teorier kan bestemt være
fejlbehæftede  Men hvo intet vover - intet vinder
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 08 November 2011 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
.Iøvrigt så har de Alcone der bliver henvist til både for høj Qt og for høj Fs til at kunne bruges som bas i et
system med en rimelig fornuftig størrelse. |
|
|
Du har fuldstændig ret, havde egentlig kigget på andre Alcone til øvre bas/Mellemtone, og fik ikke tjekket data ordentligt i
farten __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
En af de fede ting ved DS filtrene er, at det jo kun tager omkring 1 sekund at uploade en ny filteropsætning. Det giver jo nærmest uanede muligheder! 
Du kan eksempekvis have et filter, hvor basserne spiller op til måske 600 Hz og mellemtonen aflastes lidt mere - så man kan skifte filter alt efter humør og musik...
Mine HT er konstrueret som 2½ vejs med sub. Det giver rigtig mange kombinationsmuligheder. Jeg kan have filtre, så de bruges som hhv. 2vejs med sub, 2½vejs med sub, 3vejs, 3½vejs og 4vejs...
Og i alle sammensætninger kan delefrekvenserne ændres, så alt i alt nærmest uendelige muligheder!
8*7.000... ja deeet løber op Godt du ikke har 50 basser som en vis anden herre! 
Alternativt kunne disse måske bruges? Ved ikke hvad de koster, men vil umiddelbart gætte på omkring halvdelen af de nævnte 11" Thiel...
Etons basser er absolut gode! Det er faktisk også Eton der sidder i siden på mine Mahler.
Igen bliver jeg lige nødt til at rose dig for de kabinetter. Det er top nice. En rigtig mandeHT!!! |
|
|
Jep, der er uanede muligheder med GS filtrene. Jeg har nu ingen planer om at køre med flere forskellige setups, når jeg engang bliver færdig med at eksperimentere.
Eton-enhederne er også fede - de er netop nr. 2 på ønskesedlen, hvis jeg ikke kan få råd til Thiel 11" enhederne
Rosen for kabinetterne må gå til min snedker, som fremstillede dem i sin tid. Den slags har jeg desværre ikke talent for at lave. Designet og ideen bag hele systemet er til gengæld helt min egen __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Nu har jeg prøvet med flere forskellige diskanter(B&G bånd, 9900, morel mdt32s, morel supreme). og jeg syntes selv ikke at de lyder godt når de bliver delt så lavt, de mangler simpelthen niveau/krop, når de bliver delt så lavt. 9900 revelator, skulle jo kunne deles helt nede ved 17-1800 hz. Men det fandt jeg hurtig ud af, lød tyndt og presset. Og jeg spiller ikke engang synderlig højt. Men jeg syntes man nemt høre diskanten blive mere uklar når den skal arbejde ved unødigt lave frekvenser.
Og når du nu har så fin en mellemtone, så ville jeg klart dele tættere på 3.000 hz. Men prøv det.... du kan jo hurtigt ændre
det med dcn24 :o)
Er det fordi du har valgt en 6" mellemtone og tænker på afstanden imellem den og diskanten?
Og hvad med de 250 hz som nedre for en 6" mellemtone? bliver baffelstep ikke et problem?
Ellers kan du jo altid dele 8"'erne lidt højere(400hz)... skære dem ved ca 40hz og lave nogle 140 liters lukkede hjørnesubs,
med en 15" SB:
http://rabu-acoustics.dk/hoejttaler-enheder-9/sb-acoustics-6 8/bas-71/sb-acoustics-15-sb42fhc75-6-676.html
Du har jo filteret til det mangler bare lidt ekstra effekt
Men det er bare min mening. Jeg syntes at en mellemtone spiller mere klart når den ikke skal spille meget lavere end 400-
500hz. Og så skal man vel lave langt mindre baffelstepkompensation i en ca 30cm bred baffel.
Men nu skal jeg ikke komme med for mange gode ideer - er selv i udviklingsfasen, så mine teorier kan bestemt være
fejlbehæftede Men hvo intet vover - intet vinder  |
|
|
Hvad angår delefrekvensen til diskanten, så er det jo kun et udgangspunkt. Men jeg er ikke nødvendigvis enig i, at det er et problem at dele især SS diskanter forholdsvist lavt - det afhænger mere af filtreringen end selve frekvensen - og jeg har gjort det med held i flere konstruktioner.
Næh - tænker ikke så meget på afstanden mellem diskant og mellemtone, og baffelstep har ikke tidligere givet større problemer. I hvert fald ikke noget, der ikke kan klares med GS'erne
Thiel/Accuton mellemtonen kan helt sikkert klare delingen ved 250 Hz uden nogen som helst problemer. Lige nu kører den helt ufiltreret nedefter, og selv ved pæne lydtryk lyder den fantastisk - den ruller simpelthen akustisk af. Her hjælper den akustiske ventil i mellemtonekabinettet sikkert også pænt til
Jeg tror ikke, at jeg vil dele 8" enhederne væsentlig højere. Det er polypropylen, som godt kan have en tendens til at farve opefter. Hjørnesubs er der ikke mulighed for i min stue. Derfor er jeg også på sigt ude efter nogle lidt mere potente basenheder - så må vi se, hvordan jeg lige får det finansieret ...
Men - når alt ovenstående er sagt, så vil jeg da også sige, at jeg har tænkt mig at eksperimentere en del, inden jeg lægger mig fast på delefrekvenser m.m. Til de mere tekniske målinger har jeg en god målemikrofon. Til resten - det bedste måleudstyr, der findes: Ørerne!!! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Aksa
Kanon. jeg tænkte nok, at du havde tænkt nærmere over sagerne. Var bare nysgerrig. Der er jo så mange muligheder,
faldgrupper osv. at det altid er interessant at høre hvordan andre har fået det til at spille
skal nok blive godt altsammen, på den ene eller anden måde
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
allanowich skrev:
Skal man have en god mande stemme gengivelse, skal man ikke lade en enhed fra 10"- 12" varetage dette område ved at dele over 300hz. Med mindre man er til oppustethed i dette område.  |
|
|
Det kommer så sandelig an på HVILKEN 12" eller 10". P.t. spiller mine 1201 op til 1 kHz uden problemer (de anbefales op til 2.000 Hz). Har tidligere haft en PHL 10" der delte til et bånd ved ca. 1.800 Hz. Om noget er "oppustet" kommer nok i højere grad an på filteret og enhedens opførsel i dens arbejdsområde.
Iøvrigt så har de Alcone der bliver henvist til både for høj Qt og for høj Fs til at kunne bruges som bas i et system med en rimelig fornuftig størrelse.
|
|
|
Men så er der jo det med spredningen ved så stor en enhed og rimelig høj delefrekvens. Men ok, der findes jo så store mellemtoner og som er gode især til den nedre mellemtone.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |