| Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Men så er der jo det med spredningen ved så stor en enhed og rimelig høj delefrekvens. Men ok, der findes jo så store mellemtoner og som er gode især til den nedre mellemtone.  |
|
|
Nemlig! Og det skal man så også tage med i betragtningerne
I virkeligheden er det at lave højttalere et stort kompromis - men derfor kan man sagtens få det til at lyde godt! Man er blot nødt til at tage stilling til en række ting og bestemme sig for, hvad der skal prioriteres __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 09 November 2011 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
|
Men så er der jo det med spredningen ved så stor en enhed og rimelig høj delefrekvens. Men ok, der findes jo så store mellemtoner og som er gode især til den nedre mellemtone.  |
|
|
Ja helt sikkert kan man få mellemtoner, der er gode i nedre mellemtone! Jeg har selv SS 18WU og er godt tilfreds med dem. Og Aksa's mellemtone kan jo også noget mere end en mindre enhed, ex 4".
Angående off-axis spredningen skal man jo selvfølgelig vælge en enhed, som passer til det tænkte formål. Hvis man kigger på kurverne for enhederne, kan man se ca. max delefrekvens med god spredning:
Eton 1500 Hz
S280 900 Hz
Og to lidt billigere og som er nogenlunde samme konstruktion (de er i hvert fald potente):
SS-Discovery 200 Hz
XLS 500 Hz
Aksa skrev:
I virkeligheden er det at lave højttalere et stort kompromis - men derfor kan man sagtens få det til at lyde godt! Man er blot nødt til at tage stilling til en række ting og bestemme sig for, hvad der skal prioriteres  |
|
|
Helt enig!
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så til noget helt andet!
Dag jeg monterede forstærkerne på venstre side af højttalersystemet i sidste weekend, benyttede jeg lige lejligheden til kontrolveje sektionerne.
Det viser sig, at hver side af systemet nu er nået op på en vægt af 97-98 kg! Dette er uden fødder og baser. Sidstnævnte vejer såvidt jeg husker en 8-9 kg, så vi er altså oppe over de 100 kg pr. side
Ikke ligefrem plastikkabinetter! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er sgu hardcore 
Hvis du skal have andre basser i, er det så meningen at de nuværende kabinetterskal udskiftes eller skal det være enheder som passer til den nuværende størrelse og volumen?
(Regner med at kabinetterne skal bruges fortsat, men man ved jo aldrig...)
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Ja det er sgu hardcore 
Hvis du skal have andre basser i, er det så meningen at de nuværende kabinetterskal udskiftes eller skal det være enheder som passer til den nuværende størrelse og volumen?
(Regner med at kabinetterne skal bruges fortsat, men man ved jo aldrig...) |
|
|
Nænæ - kabinetterne forbliver de samme! Jeg vil naturligvis kigge på, at parametrene på basenhederne passer bedst muligt i forhold til kabinetterne, men heldigvis er det også sådan, at når man har lidt effekt og GS filtre at gøre godt med, så kan man sagtens klemme enhederne ned i nogle lidt mindre kabinetter end hvad der lige er efter bogen, og så equalise sig ud af afrulningen  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa
Når nu dine ht'er vejer så meget, bliver de så en del af huset ved salg?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tvivler på at AKSAs dejlige store hus er til salg - han har lige købt det!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2011 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså - hverken højttalere eller hus er til salg!
Jeg er så heldig at have fået et rigtigt godt lytterum, lavet i gedigne materialer og med meget "venlige" rumresonanser (dvs. ikke særligt voldsomme peaks)
Og skulle flytning komme på tale, så er det værd at huske, at the Equilibrium Project højttalerne er modulopbyggede. Modulerne er hverken skruet sammen eller på anden måde sat sammen - de er blot stablet oven på hinanden! Dog er der blygummi i bunden af hvert modul, så der er ikke noget, der står og rasler - selv når der kommer orgelmusik på ved realistiske niveauer __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 13 November 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Her lige et par skud af venstre side af systemet med monterede forstærkere.
Forstærkerne skal naturligvis skjules, når det hele er færdigt. Mere om dette senere  |
|
|
Jeg synes godt nok det er syndt med de forstærkere monteret på bagsiden af dine ellers så flotte kabinetter. Jeg håber du finder en anden løsning.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2011 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
Jeg synes godt nok det er syndt med de forstærkere monteret på bagsiden af dine ellers så flotte kabinetter. Jeg håber du finder en anden løsning.
m@dsen |
|
|
Den opmærksomme læser vil have bemærket, at jeg for nylig har nævnt, at der bliver lavet en løsning, hvor forstærkerne bliver skjult  Løsningen vil blive pænt forarbejdet i passende materialer - jeg har bare ikke lagt mig fast på den præcise løsning endnu, så derfor har jeg hverken nævnt eller vist, hvordan løsningen bliver
Lige nu prioriterer jeg at få elektronikken sat sammen og få det hele til at spille med den nye elektronik - så må kosmetikken lige vente lidt ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 14 November 2011 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
m@dsen skrev:
|
m@dsen
|
|
|
Den opmærksomme læser vil have bemærket, at jeg for nylig har nævnt, at der bliver lavet en løsning, hvor forstærkerne bliver skjult Løsningen vil blive pænt forarbejdet i passende materialer - jeg har bare ikke lagt mig fast på den præcise løsning endnu, så derfor har jeg hverken nævnt eller vist, hvordan løsningen bliver
Lige nu prioriterer jeg at få elektronikken sat sammen og få det hele til at spille med den nye elektronik - så må kosmetikken lige vente lidt ... |
|
|
Ja for det er vel vores allesammens højtalere, de står bare hjemme hos dig jeg mener, vi er jo en hel del der følger denne tråd med spænding.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 14 November 2011 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
Aksa skrev:
m@dsen skrev:
m@dsen
|
|
|
Den opmærksomme læser vil have bemærket, at jeg for nylig har nævnt, at der bliver lavet en løsning, hvor forstærkerne bliver skjult Løsningen vil blive pænt forarbejdet i passende materialer - jeg har bare ikke lagt mig fast på den præcise løsning endnu, så derfor har jeg hverken nævnt eller vist, hvordan løsningen bliver Lige nu prioriterer jeg at få elektronikken sat sammen og få det hele til at spille med den nye elektronik - så må kosmetikken lige vente lidt ... |
|
|
Ja for det er vel vores allesammens højtalere, de står bare hjemme hos dig jeg mener, vi er jo en hel del der følger denne tråd med spænding.
m@dsen |
|
|
Hæhæ - ja, det kan man vel på en måde godt sige
Ved godt, at der er en del interesserede og prøver naturligvis at komme med løbende opdateringer
Desværre er der ikke rigtigt noget, der har rykket sig på projektet i den forløbne weekend pga. andre opgaver (hus!), men håber at komme lidt videre i løbet af ugen ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille update omkring lyden fra de nye enheder: Jeg har nu lyttet på systemet med SS beryllium diskanten og Thiel/Accuton mellemtonen i et stykke tid og må sige, at der hele tiden er positive overraskelser, når jeg sætter kendt musik på. Der er simpelthen så meget hul igennem, så meget klarhed og så meget præcision, koblet med et flot rum.
Og dette er med et ikke-optimeret passivt delefilter (OK, der sidder altså Mundorf Silver og Silver/Gold kondensatorer i det ...), så hvad kan det ikke blive til, når jeg får hele det aktive setup til at køre __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende at høre hvad der sker når der kommer aktiv deling på 
Hvad gør du forresten med diskanterne, smækker du dem bare direkte på effektrinnet, eller har du en kondensator imellem som DC sikkerhed/opstarts "knald".
Det ville være lidt synd med Kondensator på, men nogle effektrin kan dræbe diskanterne med DC under opstart. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hvad gør du forresten med diskanterne, smækker du dem bare direkte på effektrinnet, eller har du en kondensator imellem som DC sikkerhed/opstarts "knald".
Det ville være lidt synd med Kondensator på, men nogle effektrin kan dræbe diskanterne med DC under opstart. |
|
|
Det bliver rigtigt spændende!
Med hensyn til diskanterne, så regner jeg med at koble dem direkte på effektrinnene, som er mine NAKSA 70'ere. De er meget "venlige", hvad angår opstart og giver iflg. leverandøren ikke nogen problemer med DC i opstarten. Det passer fint med, at jeg kun hører et svagt "blub", når jeg starter dem op
Jeg ville rigtigt, rigtigt gerne undgå kondensatorer på diskanterne - de farver jo!!! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 15 November 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
LGrau skrev:
Hvad gør du forresten med diskanterne, smækker du dem bare direkte på effektrinnet, eller har du en kondensator
imellem som DC sikkerhed/opstarts "knald".
Det ville være lidt synd med Kondensator på, men nogle effektrin kan dræbe diskanterne med DC under opstart.
|
|
|
Det bliver rigtigt spændende!
Med hensyn til diskanterne, så regner jeg med at koble dem direkte på effektrinnene, som er mine NAKSA 70'ere. De er
meget "venlige", hvad angår opstart og giver iflg. leverandøren ikke nogen problemer med DC i opstarten. Det passer fint
med, at jeg kun hører et svagt "blub", når jeg starter dem op
Jeg ville rigtigt, rigtigt gerne undgå kondensatorer på diskanterne - de farver jo!!!  |
|
|
Spurgte Robert GS om netop dette, den gang jeg købte mit første aktive forstærkesæt af ham. Netop fordi jeg havde læst en
masse om at det skulle være farligt for diskanterne med aktive systemer.
Men hans forstærkere har ingen problemer med diskanterne. Så ingen passive komponenter her
Om det så er designet af selve forstærkermodulet, skal jeg ikke kunne sige. Men det virker kanon
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2011 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2011 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som sagt skulle det ikke være nødvendigt
Jeg ville nok også være bekymret for, at sådan en dims giver lydforringelser. Et eller andet sted er den jo inde og "smage" på signalet i ht-kablerne ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2011 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indgangsimpendansen er nok rimelig høj så burde have minimal indflydelse.
Men selvfølgelig en direkte forbindelse er at foretrække.
Må indrømme jeg var noget nervøs for direkte opkobling til diskant, derfor er mit 1.projekt også uden accuton diskanten, som ligger i skuffen .
Men har ikke oplevet nogle problemer. Der er dog også relæer i udgangen på surround receiveren. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, det er da altid rart med en god diskant i skuffen!
Jeg har selv haft Thiel/Accuton mellemtonerne liggende i et par år - de blev indkøbt på et tidspunkt, hvor jeg havde råd, men ikke tid __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |