| Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er begyndt at trække strømforsyningskablerne til de seks forstærkere. Til den ende har jeg valgt 1,5 kvadrat installationskabel i 3-flet (fase, nul og jord). Nu er det jo ikke lige noget, man tager ned af hylden i byggemarkedet, så her har jeg selv måttet i gang. Jeg har lavet det første og længste kabel til den ene højttaler og har lidt ømme fingre. Fletning af 1,5 kvadrat kræver kræfter!
Kabelføringen bliver på den måde, at powerkablerne løber på bagpladen på den ene side af forstærkerne, medens signalkablerne løber på den anden side - for at sikre mod brum forårsaget af powerkablerne.
Hver af de tre forstærkere får sit eget forsyningskabel
 __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot fletning
Godt at noget som er godt for det praktiske resultat, også er kunstnerisk at se på
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon damen/veninden har lavet den fletning?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 24 November 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Flot fletning
Godt at noget som er godt for det praktiske resultat, også er kunstnerisk at se på  |
|
|
Tak-tak
Man kommer jo ikke rigtigt til at se den farvestrålende fletning, for alt bag på højttalerne bliver skjult af en inddækning __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2011 kl. 08:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Mon damen/veninden har lavet den fletning? |
|
|
Nænæ - som nævnt har jeg selv været i gang  og det kræver fingerkræfter at flette 1,5 kvadrat ledning! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 25 November 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
allanowich skrev:
Mon damen/veninden har lavet den fletning? |
|
|
Nænæ - som nævnt har jeg selv været i gang og det kræver fingerkræfter at flette 1,5 kvadrat ledning! |
|
|
Indrøm det.....du har smug trænet fingrene til bowling __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2011 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næh, jeg spiller ikke bowling
Er i øvrigt i gang med at flette flere kabler - efter at have været lagt ned af en gang influenza hen over weekenden ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2011 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter lidt stilstand pga. arbejdspres og juleforberedelser er jeg nu ved at være færdig med at lave (flette) kabler
Kabler fra trafoer til print er også indkøbt, så der skulle være basis for at få lavet lidt på det her i juleferien!
Derefter kommer turen til signalkablerne, hvor jeg har indkøbt noget godt skærmet mikrofonkabel
Jeg krydser fingre for at få lidt tid i julen til at lave noget mere! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2012 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der blev desværre ikke tid til så meget arbejde på projektet i juleferien som jeg havde håbet. Men lidt videre kom jeg da. Til kabelbefæstigelse har jeg brugt velcro, hvor jeg har lagt han og hun over hinanden og derefter skruet en rustfri skrue med ditto skive ind i bagpladen. Det holder fint på kablet!
Jeg har også fået lavet tilslutningerne til den første forstærker. Som det kan ses, har jeg stellet kølepladen. __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2012 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Projektet har næsten ligget fuldstændig stille i en periode pga. manglende tid
Jeg er dog næsten færdig med kabeltræk til 240 V på den ene højttaler - mangler blot at tilslutte ledningerne til netbrønden, som også er monteret direkte på bagsiden af højttaleren.
Jeg indsat en separat sikringsholder til hver forstærker lige efter netbrønden. Ikke fordi der er forskel på, hvor meget trafoerne trækker (de er alle på 300 VA, blot med lidt forskellig udgangsspænding til hhv. 100 W moduler og 70 W modulet).
Jeg lægger et par billeder, når jeg lige får taget dem
Heldigvis har jeg jo kunnet spille musik uanset den manglende aktivitet på projektet, da tilslutningerne til højttalerkablerne ikke er pillet af endnu, og delefiltrene sidder også stadig på deres pladser  Fjernelse af delefiltre og "gamle" tilslutninger bliver det absolut sidste, der bliver lavet, når ALT andet er på plads - der skal ikke være afbrydelser i musikken længere end højst nødvendigt! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 06 Marts 2012 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan - nu er det jo snart klar til mono-lyd   Bliver sjovt at se begge ht færdige.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæhæ - sigter nu mod stereolyd
Håber at komme lidt videre hen over de næste par weekender ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej det ser rigtig spændende ud skal jeg lige hilse at sige hvor langt er du fra at være helt færdig ?
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonic skrev:
| Hej det ser rigtig spændende ud skal jeg lige hilse at sige hvor langt er du fra at være helt færdig ? |
|
|
På elektroniksiden vil jeg tro, at jeg mangler 5-6 dages sammenhængende arbejde - desværre er de dage rigtigt svære at finde ...
Derefter skal der laves afdækninger til al elektronikken - det har jeg ikke helt styr på endnu, en af mine venner, som er rigtigt god til metalarbejde, skal hjælpe mig med det, så det bliver hans vurdering, når vi når så langt __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endelig! Så sker der noget
En god hifi ven og jeg har arbejdet et par dage og har fået al kabelføring på plads på begge højttalere.
Vi har sågar fået tilsluttet forstærkerne til bassystemerne, og de står og spiller nu - dog stadig med "fødning" fra Behringer filteret. Diskant/mellemtone kører stadig passivt med en ekstern forstærker, men jeg håber at kunne arbejde videre her i påsken og nærme mig det punkt, hvor GroundSound filtrene kan komme op og køre.
Et par detaljer:
Her ses løsninger for sikringerne. Alle sikringer er samlet sidder nederst på kabinettet, og sikringerne er naturligvis anbragt i samme rækkefølge som forstærkerne. Den midterste sikring er til diskant/mellemtone og er ikke sat i, da de fortsat fødes udefra.
Tilslutningerne til basenhederne er simpelthen lavet ved at smide et Speakon-stik på hver forstærker og tilslutte til de eksisterende bøsninger. Der bliver lavet en endelig løsning uden stik på dette sted senere.
Lyden? Ja, forstærkerne er lige taget ud af kassen, men allerede nu fornemmes bedre rum og et godt greb om bassen. Når de er brændt ind i en uges tid er det nok nemmere at sige noget mere om det. __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 05 April 2012 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver spændende AKSA!!!
Jeg er også selv så småt igang med klargøring til implementering af GroundSound. Imorgen bliver kabinetterne fræst, så de nye bas-mellemtoner kan komme helt ind på plads.
Jeg har fået SpeakOn kablerne lavet, så de er også klar. Så inden længe bliver delefiltrene pillet ud og GroundSound sat til...

|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2012 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Jeg er også selv så småt igang med klargøring til implementering af GroundSound. Imorgen bliver kabinetterne fræst, så de nye bas-mellemtoner kan komme helt ind på plads.
Jeg har fået SpeakOn kablerne lavet, så de er også klar. Så inden længe bliver delefiltrene pillet ud og GroundSound sat til...
|
|
|
Jep - rigtigt spændende
Jeg går ud fra, at eftersom du har lavet SpeakOn kabler, så skal dine GroundSounds ikke monteres i/på højttalerne?
Jeg regner med at sætte mine GroundSound filtre i diskant/mellemtone kabinettet, hvor der er et separat, akustisk neutralt rum bag diskanten __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2012 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et lille pip omkring lyden efter indkobling af NAKSA 100 forstærkerne til bassektionerne.
Efter nogle få dages "indbrænding" må jeg sige, at jeg er noget overrasket over, hvor stor betydning selv forstærkerne til dette område har for den samlede lyd.
Jeg har haft nogle særdeles velkendte (for mig altså) indspilninger igennem systemet de sidste dages tid, og må bekræfte mit første indtryk. På indspilninger med god ruminformation får man virkelig lukket op - både for rumstørrelsen og for beskrivelsen/afgrænsningen af rummet. Der savnes bestemt heller ikke detaljer, og nu høres det tydeligt, hvor meget støj Behringer-filteret tilføjer. Jeg må have GroundSound filtrene på hurtigst muligt!
Lige nu fornøjer jeg mig nu med den endnu engang forbedrede lyd __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 10 April 2012 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
finlytteren skrev:
|
|
|
|
Jep - rigtigt spændende
Jeg går ud fra, at eftersom du har lavet SpeakOn kabler, så skal dine GroundSounds ikke monteres i/på højttalerne?
Jeg regner med at sætte mine GroundSound filtre i diskant/mellemtone kabinettet, hvor der er et separat, akustisk neutralt rum bag diskanten  |
|
|
Det er nemlig rigtigt! De kommer til at stå sammen med resten af anlægget.
Jeg har valgt en alt-i-et løsning med delefiltre og fire forstærkermoduler i ét kabinet, ligesom Stefan Wehinger's på billedet:

|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2012 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Aksa skrev:
finlytteren skrev:
|
|
|
Jep - rigtigt spændende Jeg går ud fra, at eftersom du har lavet SpeakOn kabler, så skal dine GroundSounds ikke monteres i/på højttalerne? Jeg regner med at sætte mine GroundSound filtre i diskant/mellemtone kabinettet, hvor der er et separat, akustisk neutralt rum bag diskanten  |
|
|
Det er nemlig rigtigt! De kommer til at stå sammen med resten af anlægget.
Jeg har valgt en alt-i-et løsning med delefiltre og fire forstærkermoduler i ét kabinet, ligesom Stefan Wehinger's på billedet:

|
|
|
Jep - og det er også en fin løsning.
Min idé er dog at eliminere de lange højttalerkabler og kun have den interne kabelføring til enhederne. Færdig med at spekulere i forbedring af højttalerkabler!!
Derudover har vi brug for pladsen i skabene (hvor det ellers ville have været nødvendigt at placere forstærkerne) til musik og film  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |