Emne: The Equilibrium Project active
|

|
| Forfatter |
|
Tubetram Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 764
|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg bruger en Gryphon Encore til diskant,,og Groundsound til bas
Gryphon er på -10db i filter ,,og groundsound er 0db...så det er jo ok
mvh
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubetram skrev:
mvh |
|
|
Ja, rent filtermæssigt er der ikke noget problem, hivs du altså ikke har lavet nogen PEQ'er med + dB i filteret ...
Jeg kan se, at gain i din Encore er på 32 dB. Og Ground Sound er på 22 dB. Det er jo netop en forskel på 10 dB. Det er så der, du nok har problemet, hvis du synes, at der skal skrues voldsomt op for forforstærkeren for at få systemet til at spille højt nok. Hver gang man sænker med -3 dB, svarer det til en halvering af lydstyrken.
Eller også har du behov for at spille voldsomt højt
Hvad er følsomhed og impedans på dine diskanter? Og tilsvarende på basserne?
Og hvordan er enhederne koblet sammen? __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Sub100 Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.
Bruger siden: 31 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Tubetram skrev:
mvh |
|
|
Ja, rent filtermæssigt er der ikke noget problem, hivs du altså ikke har lavet nogen PEQ'er med + dB i filteret ...
Jeg kan se, at gain i din Encore er på 32 dB. Og Ground Sound er på 22 dB. Det er jo netop en forskel på 10 dB. Det er så
der, du nok har problemet, hvis du synes, at der skal skrues voldsomt op for forforstærkeren for at få systemet til at spille
højt nok. Hver gang man sænker med -3 dB, svarer det til en halvering af lydstyrken.
|
|
|
Jeps, men 3 db er elektrisk halvering/fordobling - 6 db er akustisk halvering/fordobling & 9 db er hørbar
halvering/fordobling
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
pt er følsomhed 91 til 92 db....impedans omk 7 til 8 ohm
har normalt ikke problem med at spille højt nok...har bare nogle skiver der er meget lavt indspillet,,,og jo her bliver spillet højt.
sadan nogle Linearray har ikke meget forvrængning ved store lydtryk,,
her er lige et link til mine ht
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1083&titl e=ls-9-line-array
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sub100 skrev:
Aksa skrev:
Tubetram skrev:
mvh |
|
|
Jeg kan se, at gain i din Encore er på 32 dB. Og Ground Sound er på 22 dB. Det er jo netop en forskel på 10 dB. Det er så
der, du nok har problemet, hvis du synes, at der skal skrues voldsomt op for forforstærkeren for at få systemet til at spille
højt nok. Hver gang man sænker med -3 dB, svarer det til en halvering af lydstyrken.
|
|
|
Jeps, men 3 db er elektrisk halvering/fordobling - 6 db er akustisk halvering/fordobling & 9 db er hørbar
halvering/fordobling  |
|
|
Helt enig! Og jeg mener, at 9 dB er meget hørbart! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubetram skrev:
pt er følsomhed 91 til 92 db....impedans omk 7 til 8 ohm
har normalt ikke problem med at spille højt nok...har bare nogle skiver der er meget lavt indspillet,,,og jo her bliver spillet højt.
sadan nogle Linearray har ikke meget forvrængning ved store lydtryk,,
her er lige et link til mine ht
http://forum.speakerbuilder.dk/forum_posts.asp?TID=1083&titl e=ls-9-line-array |
|
|
Ja, det er jo ikke ligefrem en lav følsomhed. Hvis du havde mulighed for at koble basserne, så du fik en impedans på 4 ohm, ville det hjælpe lidt.
Men egentlig har du behov for en effektforstærker med nogenlunde samme gain som din Gryphon Encore ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Sub100 skrev:
Aksa skrev:
Tubetram skrev:
jeg bruger en Gryphon Encore til diskant,,og
Groundsound til bas
mvh |
|
|
|
|
|
halvering/fordobling  |
|
|
Helt enig! Og jeg mener, at 9 dB er meget hørbart! |
|
|
Ja det er jo så en fordobling
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt system
Og nej, der er ikke megen forvrængning når effekten lægges ud på så mange enheder og de skal bevæge sig så lidt + at
bånd altid har et meget større membranareal og skal bevæge sig endnu mindre.
Og når der er så mange bånd, eller et langt bånd så mener jeg det er alle andre diskanter fuldstændig overlegen.
Et enkelt lille bånd kan mangle krop, men ikke som du har det der
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak jeg er også meget godt tilfreds med disse Linearray
ang følsomhed...jeg skal have basserne koblet 3 i parallel gange 4...disse 4 i serie ,,giver lavere impedans ..omk
3.6ohm,,samtidig noget højere følsomhed
pt er de koblet 6 og 6 i serie og derefter parallel,,,giver tæt ved 8ohm
det vil også hjælpe på groundsound amp da den får nemmere ved at trække dem...så nærmer jeg faktisk Gryphon amp i
instilling på filter
mvh
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubetram skrev:
tak jeg er også meget godt tilfreds med disse Linearray
ang følsomhed...jeg skal have basserne koblet 3 i parallel gange 4...disse 4 i serie ,,giver lavere impedans ..omk
3.6ohm,,samtidig noget højere følsomhed
pt er de koblet 6 og 6 i serie og derefter parallel,,,giver tæt ved 8ohm
det vil også hjælpe på groundsound amp da den får nemmere ved at trække dem...så nærmer jeg faktisk Gryphon amp i
instilling på filter
mvh |
|
|
Ja, det burde hjælpe noget
Om det så er nok, kan du jo så vurdere på ...
Jeg undrer mig lidt over det ret lave gain i Ground Sound forstærkerne, men der er sikkert en god forklaring på det. Jeg kan også se, at de nyeste Ground Sound forstærkere har et noget højere gain på mellem 26 og 28,5 dB. __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvilke GS amp er det du omtaler...synes ikke jeg kan finde dem..er det også kits?
må hellere en dag finde ud af at måle hvilken spænding der kommer ud af min Pre (der er masser af muligheder for at ændre
på den .da der sidder modstande i udgang)
kan du høre forskel på om du bruger den ene eller anden type filter..Butterworth mm...det er jo spændende at sidde foran
anlægget og ændre on fly
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Men egentlig har du behov for en effektforstærker med nogenlunde samme gain som din Gryphon Encore ... |
|
|
Ahhh - så er budskabet ikke helt kommet i gennem omkring det med at optimere følsomhed for effektforstærker koblet til DCN23 / DCN24  Det maksimale ud fra DCN23 / DCN24 er 24Vpp og det kommer når der er 0dB digitalt i DAC og dermed maksimal bitopløsning. Alt derunder er -dB og mindre opløsning. Det er om at have så god opløsning i DAC (og for den sags skyld i ADC, som skal optimeres ved at have et setup i software med 0dB gain). Ground Sound forstærker modulerne har optimeret gain i forhold til deres normale forsyningsspænding og den maksimale udgangsspænding fra DCN23 / DCN24 og for kommende moduler. Lidt regning eksempel: Normal rail spænding for PA3CC er ca.+/-63Vdc. Med 22dB gain og et maksimalt niveau ind på 12Vpp => 150,96Vpp => 75,48Vp Altså vil der være overskud til en let overstyring / clip. Hvis man regner lidt på Gryphon amp: Rail er nok omkring +/-95Vdc (500W i 8 ohm - eller er de brokoblet???). Vi går ud fra at de ikke er brokoblede. Med 32dB gain og et maksimalt niveau ind på 12Vpp => 477,72Vpp => 238,86Vp Altså vil der være en kraftig overstyring / clip ved 0dB ud fra DCN24 i tilfældet med Gryphon forstærkeren eller også er opløsningen absolut ikke optimal. Det skal selvfølgelig lige siges at man kan jo vælge at forstærkeren skal kunne overstyres kraftigt fordi man decideret kan lide lyden når det går hårdt for sig men det har i min verden ikke noget med Hi-Fi at gøre. Hvis man kigger lidt nærmere på de forskellige Ground Sound forstærker moduler vil man se forskellig gain, som afspejler deres maksimale effekt og dermed deres behov for følsomhed: PA1CC - 20,5dB (nominel forsyningsspænding +/-50V) PA3CC - 22dB (nominel forsyningsspænding +/-63V) PA6CC - 23,5dB (nominel forsyningsspænding +/-90V) PA12CC - 23,5dB (nominel forsyningsspænding +/-90V) HPA1K - 23,5dB (nominel forsyningsspænding +/-45Vdc & +/-90V) HPA2K - 26,5dB (nominel forsyningsspænding +/-60Vdc & +/-120V) Opgivelserne på de to Klasse H moduler var forkerte - er rettet nu (har vist glemt at læse korrektur  ) Mvh. Robert GS
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubetram skrev:
hvilke GS amp er det du omtaler...synes ikke jeg kan finde dem..er det også kits?
må hellere en dag finde ud af at måle hvilken spænding der kommer ud af min Pre (der er masser af muligheder for at ændre
på den .da der sidder modstande i udgang)
kan du høre forskel på om du bruger den ene eller anden type filter..Butterworth mm...det er jo spændende at sidde foran
anlægget og ændre on fly  |
|
|
Jeg hentydede til den nye HPA2K, men var nu blot som et eksempel på, at der ved er ved at ske ændringer i forhold til gain. Det ser ikke ud til, at den omtalte amp kan købes separat.
Men kunne du ikke prøve at låne dig til en amp med højere gain - bare for at prøve det?
Hvilken pre var det du havde?
Ja, man kan godt høre forskel på de forskellige filtertyper, og forskellene er også tydelige, når man måler. Mit valg af filtertype er netop foretaget ud fra, at jeg synes bedst om Linkwitz-Riley rent lydmæssigt __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, der nåede Robert GS vist at svare, medens jeg sad og skrev __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg forstår Robert korrekt...vil det rigtige være at sætte et modstandsnetværk foran Gryphon ,for at dæmpe den nogle db
så kan jeg sætte gain til 0db på denne også (håber det er rigtig opfattet)...skal siges.jeg har ingen problemer med overstyring
eller lignende-
Aksa ,,mit foretrukne filter er også LR
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm - ja, jeg er ikke sikker på, at jeg forstår det - men har heller ingen problemer med overstyring.
Jeg fandt lige data for din Gryphon Encore:
 __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
fandt dette på GS hjemmeside
How do I optimize for best performance in the DA converter?
To obtain the best resolution in the DA converter you have to adjust the input sensitivity of the attached power amplifier at full
power to the full voltage swing of the filter. E.g. DCN23 has a maximum of 12Vpp at the output and if the attached power
amplifier has a higher sensitivity for full power out than 12Vpp you can place two resistors at the input of the amplifier like this:
R3 & R4
det er nok den rigtige løsning
Min pre er en Tram2
mvh
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

|
| Sendt: 19 April 2013 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og en masse mere her
http://www.groundsound.com/faq.php
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2013 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved nærmere eftertanke, tror jeg nu godt, at jeg ved, hvor Robert GS vil hen. Han går efter at sikre, at niveauet i DCN24 er så tæt på 0 dB som muligt for at sikre den bedst mulige opløsning i DSP'en.
Så nu prøver jeg at popularisere det, som Robert har sagt en lille smule:
- Første vigtige ting er, at forforstærkeren skal levere et output, som kommer tættest muligt på det maksimale indgangsniveau, som filteret kan acceptere uden klipning. Min holdning er, at dette niveau skal sættes således, at 0 dB niveauet skal sættes således, at det nås ved det højeste niveau (indstilling på volumenkontrol), som man forestiller sig, man vil spille ved.
- Den næste vigtige ting er, at filteret internt justeres således, at man totalt aldrig kommer over 0 dB. Det er beskrevet nærmere tidligere i tråden.
- Den sidste vigtige ting er, at indgangsniveauet på effektforstærkerne er indstillet sådan, at de ikke overstyrer ved maksimal ydelse og udgangsniveau fra filteret. Denne indstilling vil afhænge af forstærkernes overstyringsmargin. Som jeg forstår det, kan der været ret stor forskel på effektforstærkeres overstyringsmargin, både afhængig af gain i forstærkeren og forstærkerens konstruktion.
Robert GS - korriger endelig, hvis jeg har misforstået noget, eller har over-generaliseret __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 24 April 2013 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Ved nærmere eftertanke, tror jeg nu godt, at jeg ved, hvor Robert GS vil hen. Han går efter at sikre, at niveauet i DCN24 er så tæt på 0 dB som muligt for at sikre den bedst mulige opløsning i DSP'en.
Så nu prøver jeg at popularisere det, som Robert har sagt en lille smule:
- Første vigtige ting er, at forforstærkeren skal levere et output, som kommer tættest muligt på det maksimale indgangsniveau, som filteret kan acceptere uden klipning. Min holdning er, at dette niveau skal sættes således, at 0 dB niveauet skal sættes således, at det nås ved det højeste niveau (indstilling på volumenkontrol), som man forestiller sig, man vil spille ved.
- Den næste vigtige ting er, at filteret internt justeres således, at man totalt aldrig kommer over 0 dB. Det er beskrevet nærmere tidligere i tråden.
- Den sidste vigtige ting er, at indgangsniveauet på effektforstærkerne er indstillet sådan, at de ikke overstyrer ved maksimal ydelse og udgangsniveau fra filteret. Denne indstilling vil afhænge af forstærkernes overstyringsmargin. Som jeg forstår det, kan der været ret stor forskel på effektforstærkeres overstyringsmargin, både afhængig af gain i forstærkeren og forstærkerens konstruktion.
Robert GS - korriger endelig, hvis jeg har misforstået noget, eller har over-generaliseret  |
|
|
Ja - helt korrekt (næsten) vis man starter bagfra... 1. Den vigtige ting er, at indgangsniveauet på effektforstærkerne er
indstillet sådan, at de ikke overstyrer ved maksimal ydelse og
udgangsniveau fra filteret. Denne indstilling vil afhænge af
forstærkernes overstyringsmargin. Som jeg forstår det, kan der været ret
stor forskel på effektforstærkeres overstyringsmargin, både afhængig af
gain i forstærkeren og forstærkerens konstruktion (rettere forsyningsspænding). 2. Lige så vigtig er, at filteret internt justeres således, at man
totalt aldrig kommer over 0 dB. Det er beskrevet nærmere tidligere i
tråden. 3. Forforstærkeren bør kunne afgive et acceptabelt niveau i forhold til maksimalt input niveau uden at dette opnås i hverken bunden af potentiometret eller toppen (indstilling på volumenkontrol). Sorry men sådan er det altså ! Mvh. Robert GS
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|