Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: The Equilibrium Project active Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 63
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 April 2013 kl. 23:27 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Mht. overstyring af effektforstærkere tænkte jeg nu mest på overstyring af indgangen, hvor der netop kan være stor forskel på konstruktionen. Jeg kan ikke mindes en situation, hvor jeg har fået en effektforstærker til at klippe, men det skyldes måske, at jeg altid har sørget for at have et fornuftigt forhold mellem forstærkereffekt og højttalernes driftseffekt

Og er helt enig omkring forforstærkerens udgangsniveau. Hvis man opnår maksimalt udgangsniveau omkring kl. 12 på volumenkontrollen, så er tingene nogenlunde på plads!

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 April 2013 kl. 23:33 | IP-adresse registreret Citér Tubetram

Har heller ingen problem med overstyring af effekt trin,,,og forforstærker kan jeg justere udgangsspænding på ..så ingen
problem her
vil finde en modstandkombination der dæmper gryphon amp så jeg kan komme tættere på 0db i gain
mvh
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram

thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Maj 2013 kl. 11:32 | IP-adresse registreret Citér thomas f

Hej AKSA

Hvor stort kabinetvolumen skal Accutonenhederne spille i og spiller de med ventil...?

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2013 kl. 14:55 | IP-adresse registreret Citér Aksa

thomas f skrev:

Hej AKSA

Hvor stort kabinetvolumen skal Accutonenhederne spille i og spiller de med ventil...?

Hej Thomas,

Faktisk så skal Accuton'en have det samme volumen som Focal'en - og jeg har bibeholdt den akustiske ventil, da det giver en lidt mindre "flyvsk" impedanskurve

Det gør så til gengæld, at enheden ruller lidt tidligere af nedefter - men med elektroniske delefiltre er det jo en smal sag at justere ind, så det passer!

Jeg har eksperimenteret lidt frem og tilbage med delefrekvenser og har nogle anbefalinger, som jeg kan give ved lejlighed. Du vil da i øvrigt også kunne høre de forskellige indstillinger hos mig, hvis du har tid

thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2013 kl. 17:38 | IP-adresse registreret Citér thomas f

Ja, håber snart at få tid til at komme forbi.... Der er dog lidt travlt for tiden med baby mv...

Der kommer nok også til at gå lidt tid inden jeg får købt nye enheder, men man kan jo aldrig starte for tidligt med at gøre sig
tanker og planlægge projektet

Kabinettet til mellemtonen skal jo være ca 7 liter, mener jeg? Det er oprindeligt ca 15 liter (brugt til en SS 8546) og lige nu er
volumen reduceret med nogle plastposer med sand. Jeg påtænker dog en anden løsning da jeg er lidt bange for at sandposerne
nemt kommer til at støde mod bagsiden af enhederne og/eller terminalerne på disse... Gode ideer efterlyses...? Måske nogle
træklodser der skrues/limes fast eller en masse bitumenplade?

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2013 kl. 17:12 | IP-adresse registreret Citér Aksa

thomas f skrev:
Kabinettet til mellemtonen skal jo være ca 7 liter, mener jeg? Det er oprindeligt ca 15 liter (brugt til en SS 8546) og lige nu er
volumen reduceret med nogle plastposer med sand. Jeg påtænker dog en anden løsning da jeg er lidt bange for at sandposerne
nemt kommer til at støde mod bagsiden af enhederne og/eller terminalerne på disse... Gode ideer efterlyses...? Måske nogle
træklodser der skrues/limes fast eller en masse bitumenplade?

Ja, ca. 7 liter er korrekt. I mit kabinet er der fra "fødslen" indskudt en vandret plade mellem diskant og mellemtone, således at de to enheder sidder i hvert sit kammer. Det giver så ca. 7 liter til mellemtonen

Måske ville det være muligt at lave sådan en plade i flere stykker og så lime/skrue den sammen inden i kabinettet? Jeg tænker, at rundingerne på sider kunne man tegne af udefra, så det skulle nok være til at få til at passe, og der er ingen tvivl om, at det kan blive rigeligt stærkt, hvis man både limer og skruer

thomas f
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2013 kl. 12:53 | IP-adresse registreret Citér thomas f

Aksa skrev:

Måske ville det være muligt at lave sådan en plade i flere stykker og så lime/skrue den sammen inden i kabinettet? Jeg tænker, at rundingerne på sider kunne man tegne af udefra, så det skulle nok være til at få til at passe, og der er ingen tvivl om, at det kan blive rigeligt stærkt, hvis man både limer og skruer

Ja, måske en mulighed. Har tidligere lavet noget tilsvarende i et gammelt Avenace Concrete kabinet...

Jeg har dog måske mulighed for at skaffe en masse bitumenpladerester fra en bekendt der har et støjisoleringsfirma og så er det vel bare at være lidt kreativ

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2013 kl. 21:57 | IP-adresse registreret Citér Aksa

thomas f skrev:

Aksa skrev:

Ja, måske en mulighed. Har tidligere lavet noget tilsvarende i et gammelt Avenace Concrete kabinet...

Jeg har dog måske mulighed for at skaffe en masse bitumenpladerester fra en bekendt der har et støjisoleringsfirma og så er det vel bare at være lidt kreativ

Ja, bitumen er nok forholdsvis uskadeligt. Det bør nok være muligt at forme det, så du hverken kommer i uføre med ledninger, terminaler eller membraner

Og da det er forholdsvis "klistret", skal det nok blive liggende, der hvor du lægger det

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2013 kl. 08:06 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Selv det er lækkert sommervejr lige nu, kan der godt ske noget på hifi-fronten

I går modtog jeg to stk. af de spritnye NAKSA 80 forstærkermoduler fra Aspen Amplifiers i Australien. Jeg bruger i øjeblikket NAKSA 70 moduler til at drive diskant/mellemtone i Equilibrium højttalerne, men disse vil blive udskiftet med de nye 80'er moduler ganske snart.

Ifølge Hugh R. Dean fra Aspen Amplifiers er der tale om helt nyudviklede moduler og ikke blot en opgradering af de eksisterende. Det var også tydeligt, da jeg pakkede dem op i går, at der er tale om helt redesignede print, hvor der er ændret på topologien. For de interesserede er der mere information (og billeder) her: NAKSA 80

NAKSA 80 bygger på de erfaringer, der er blevet gjort med både NAKSA 70 og 100 modulerne, og de første tests på nettet tyder virkeligt godt

På den praktiske side så passer 80'er modulerne på de samme køleplader, og de bruger også den samme trafo, så "ombygningen" hos mig kommer til at bestå af lidt mekanisk arbejde samt lidt ny ledningsføring, hvilket er lidt arbejde til en regnvejrsdag

Der kommer lidt mere om lyden, når jeg har fået de nye "babyer" op og køre!

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juni 2013 kl. 09:45 | IP-adresse registreret Citér m@dsen

Glæder mig til at læse om dem. Jeg kunne godt være intereseret i 70´erne hvis de skal sælges når du når så langt.

m@dsen

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2013 kl. 11:29 | IP-adresse registreret Citér Tubetram

Hej Aksa
så godt på Diyaudio at du havde bestilt et par af Hugh nye babyer---er det rigtig,som jeg opfatter det, at lyden går fra det lidt
fyldige varme, til at være noget mere opløst ,over i det slanke..kan nemlig godt lide klangbalancen i Lifeforce 100 ...

skal blive spændende at høre hvad du siger til de nye
mvh Bjarne

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2013 kl. 14:06 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Tubetram skrev:
Hej Aksa
så godt på Diyaudio at du havde bestilt et par af Hugh nye babyer---er det rigtig,som jeg opfatter det, at lyden går fra det lidt
fyldige varme, til at være noget mere opløst ,over i det slanke..kan nemlig godt lide klangbalancen i Lifeforce 100 ...

skal blive spændende at høre hvad du siger til de nye
mvh Bjarne

Hej Bjarne,

Tjah, jeg har jo ikke hørt modulerne endnu, så jeg kan ikke rigtigt svare på, hvad jeg selv mener om lyden. Men ud fra hvad jeg har set beskrevet, så tror jeg ikke, at den generelle lydfilosofi har ændret sig, der er simpelthen bare kommet mere "hul igennem" og dynamik - og de er stadig musikalske ...

Og som sagt - jeg skal nok skrive noget om lyden, så snart jeg får dem i gang herhjemme

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2013 kl. 08:46 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Fik lige nappet et billede af den ene forstærker

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret Citér Tubetram

Hej
kræver den Naksa kun en trafo for at spille???så er det blever lidt nemmere end de gamle amp
det ser faktisk rigtig godt ud

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2013 kl. 13:38 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Tubetram skrev:
Hej
kræver den Naksa kun en trafo for at spille???så er det blever lidt nemmere end de gamle amp
det ser faktisk rigtig godt ud

Ja, det er ligesom NAKSA 70 stereomodulet - i øvrigt samme trafo: 300 VA med 2 x 30 v udtag

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2013 kl. 13:09 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Har været væk det meste af ugen på forretningsrejse, men er endelig kommet i gang med opdateringen igen, så her kommer en lille update:

• NAKSA 80 modulerne er monteret på de eksisterende køleplader (det er lavet så smart, at der ikke skal bores nye huller - de gamle huller passer )

• NAKSA 80 moduler monteret bag på højttalerne

• Højre kanal færdigsamlet og afprøvet

• I gang med at samle de sidste forbindelser i venstre kanal

• Forhåbentlig får jeg hul igennem og kan begynde at lytte i løbet af weekenden

allanowich
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
    Lokalitet: København
    Sendt: 15 Juni 2013 kl. 13:13 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Aksa
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2013 kl. 11:43 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Jeg fik det meste af det resterende arbejde klaret i går aftes, og her til morgen fik jeg lavet de sidste tilslutninger

Så - for 10 minutter siden kom der hul igennem igen!

Alt lyder fint - og NAKSA 80'erne er meget tyste. Jeg syntes ellers, at NAKSA 70'erne var meget stille, men 80'erne er altså lige end tand bedre på dette punkt. Egentlig lige meget - man skal have øret helt hen i enhederne for at høre noget som helst sus under alle omstændigheder.

Lige nu får det hele bare lov til at stå og spille via tuneren, inden jeg begynder at lytte lidt mere indgående - så ingen lytteindtryk lige nu

Tubetram
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2013 kl. 11:56 | IP-adresse registreret Citér Tubetram

Meget godt kan siges om Aksa moduler,,og en af de bedre ting er, de virker bare,,og når de først er justeret ind ,så kører de i
    årevis,,,dette gælder for de ældre moduler..og kan kun forestille mig at de nye er i samme klasse
    skal blive spændende at høre om dine lytte intryk

jeg har fået monteret et rørtrin som udgang på min dac---og det viser sig at Groundsound filter ikke er begrænsende for de ting
    man ændrer i afspille kæden...prøvede for nylig at sætte mit gamle filter (med spoler og caps )til mine HT..der fandt jeg ud af
    hvor meget de degraderer lyden.(har du prøvet det samme Aksa)?

mvh Bjarne

Aksa
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Tubetram skrev:
    Meget godt kan siges om Aksa moduler,,og en af de bedre ting er, de virker bare,,og når de først er justeret ind ,så kører de i
    årevis,,,dette gælder for de ældre moduler..og kan kun forestille mig at de nye er i samme klasse
    skal blive spændende at høre om dine lytte intryk

jeg har fået monteret et rørtrin som udgang på min dac---og det viser sig at Groundsound filter ikke er begrænsende for de ting
    man ændrer i afspille kæden...prøvede for nylig at sætte mit gamle filter (med spoler og caps )til mine HT..der fandt jeg ud af
    hvor meget de degraderer lyden.(har du prøvet det samme Aksa)?

mvh Bjarne

Ja, det er jo faktisk sådan med NAKSA 80 modulerne, at de bliver samlet hos en lille lokal leverandør i Melbourne. Hugh får dem så hjem og tester og indjusterer hvert eneste modul, inden det får lov til at komme videre! Der er virkelig tale om kvalitetskontrol her

Mht til Ground Sound, så er det intet problem at høre forskel på de øvrige komponenter i lydkæden. Jeg havde for eksempel ikke nogen som helst problemer med at høre forskel på mit gamle sølvkabel i finsølv og et nyt kabel med Mundorf silver/gold tråd, som jeg satte mellem afspiller og forforstærker ...

Jeg har ikke prøvet at sætte det gamle passive filter ind igen (de gamle filtre er solgt sammen med de gamle enheder, som de var udviklet til), efter Ground Sound kom på - men der var ingen tvivl om forbedringen, da jeg gik fra passiv til aktiv. Der kom simpelthen bare mere hul igennem på trods af højkvalitetskomponenter i det passive filter (Mundorf silver/oil kondensatorer m.m.)

<< Forrige Side af 63 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum