Emne: The Equilibrium Project active
|

|
| Forfatter |
|
Tubetram Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 764
|
| Sendt: 09 Juli 2013 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må jo siges at være en ordentlig omgang Oppoen har fået,,så skal den jo bare spilles til,,
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 09 Juli 2013 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubetram skrev:
Det må jo siges at være en ordentlig omgang Oppoen har fået,,så skal den jo bare spilles til,,  |
|
|
Ja, det er der ingen tvivl om!
Den er nok ved at være spillet til - har haft den i næsten to uger, og der er blevet spillet en del musik
Når det lyder så godt, får man simpelthen lyst til at hive en masse forskellig musik frem, som man ikke har hørt et stykke tid ... __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 09 Juli 2013 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
E det en du har købte og så fået modificeret eller hvordan?
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2013 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morell skrev:
| E det en du har købte og så fået modificeret eller hvordan? |
|
|
Den er købt "færdig-modificeret".
Joe Rasmussen, som laver modifikationerne, bor i Sydney, så det med at sende en maskine frem og tilbage halvvejs rundt om jorden er lidt for besværligt. En gang forsendelse må være nok.
Den er i øvrigt også kodefri på både bluray og DVD  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2013 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der efterhånden blevet opgraderet ganske betragteligt på tingene her det sidste års tid, så jeg tænkte, at det ville være på sin plads med en lille opsummering. På selve The Equilibrium Project højttalersystemet er der blevet lavet følgende forbedringer:
- De oprindelige diskant- og mellemtoneenheder (Scan-Speak ringradiator og Focal Audiom mellemtone) er blevet udskiftet med Scan-Speak beryllium diskant og Accuton mellemtone
- De passive filtre mellem diskant og mellemtone samt Behringer DCX2496, der styrede basserne, er udskiftet med Ground Sound filtre
- NAKSA 70 (2 stk. stereomoduler) og NAKSA 100 forstærkere (4 stk. monomoduler) monteret bag på kabinettet - slut med højttalerkabler!
- Signalkabel fra forforstærker til højttalere (til Ground Sound filter indbygget i diskant/mellemtonekabinet) skiftet fra mikrofonkabel til Mundorf Silver/Gold kabel (homemade)
- NAKSA 70 forstærkere til diskant/mellemtone udskiftet med NAKSA 80 forstærkere
Det var vist sådan nogenlunde, hvad der er sket på selve højttalerne.
Der er så også skete et par vigtige ting på selve anlægget:
- AKSA GK-1 preamp udskiftet med AKSA GK-2 preamp (udskiftning af main board - kabinet og fjernbetjeningsdel er stadig de samme)
- Oppo BDP-83 SE (kraftigt modificeret) udskiftet med Oppo BDP-105 JLTI Level 3 (også en kraftigt modificeret model)
Alle ovennævnte opdateringer har bestemt givet nogle kraftige forbedringer af lyden  - jeg vil prøve at komme med en beskrivelse af dette område senere __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Heine Dupont Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 06 August 2013 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber der er mange der følger med i denne tråd, da der er ret meget læring man kan drage af det - bl.a. at sikre ensartet kvalitet hele vejen igennem systemet.
Jeg synes selv, at jeg har hørt en del systemer gennem tiden og også nogle nyere aktive systemer til den større pengepung.
Men der er intet af det jeg har hørt der når AKSA's system til sokkeholderne når det gælder formidling af musik, som at være der selv. Jeg betragter mig selv, som priviligeret, at jeg har hørt, hvordan The Equilibrium Project formidler musik.
H.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2013 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heine Dupont skrev:
Jeg håber der er mange der følger med i denne tråd, da der er ret meget læring man kan drage af det - bl.a. at sikre ensartet kvalitet hele vejen igennem systemet.
Jeg synes selv, at jeg har hørt en del systemer gennem tiden og også nogle nyere aktive systemer til den større pengepung.
Men der er intet af det jeg har hørt der når AKSA's system til sokkeholderne når det gælder formidling af musik, som at være der selv. Jeg betragter mig selv, som priviligeret, at jeg har hørt, hvordan The Equilibrium Project formidler musik.
H. |
|
|
Heine, du giver næsten den største ros, jeg kan forestille mig! For alt mit arbejde med The Equilibrium Project højttalerne og resten af mit system handler netop om det, du siger: formidling af musik.
Jeg er totalt ligeglade med "hifi", som bare er lyd for lydens skyld, og hvor man kan fokusere på denne og hin parameter. Hvad nytter det altsammen, hvis systemet ikke kan give en musikoplevelse?
Lige nu sidder jeg og lytter til en orgelplade med Widors 5. og 6. orgelsymfoni. Optagelsen er lavet i Lincoln Cathedral, som jeg ikke har været i, men jeg kan høre, at det er et stort, velklingende kirkerum og føler mig nærmest hensat til en af kirkebænkene dér ...
Tilbage til virkeligheden: Der er stadig planlagt forbedringer på højttalerne i de kommende år (der er også lige det der med pengene, så alt kan ikke laves på én gang), og jeg har da også planer for yderligere forbedringer af resten af systemet. Men som du selv er inde på, så er jeg meget kritisk med, hvilke komponenter, jeg putter ind i kæden - det skal kunne spille musik __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 182
|
| Sendt: 06 August 2013 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heine Dupont skrev:
Jeg håber der er mange der følger med i denne tråd, da der er ret meget læring man kan drage
af det - bl.a. at sikre ensartet kvalitet hele vejen igennem systemet.
Jeg synes selv, at jeg har hørt en del systemer gennem tiden og også nogle nyere aktive systemer til den større
pengepung.
Men der er intet af det jeg har hørt der når AKSA's system til sokkeholderne når det gælder formidling af musik, som at
være der selv. Jeg betragter mig selv, som priviligeret, at jeg har hørt, hvordan The Equilibrium Project formidler
musik.
H. |
|
|
... jeg er meget enig! Når man lytter på AKSA's system glemmer man umiddelbart hvad det er der formidler musikken. Man
bliver overvældet af dynamikken, klarheden, detaljerne og den kraft og naturlighed hvormed systemet formidler...!
Jeg hørte systemet for første gang da det kørte med passiv top og i de "gamle" kabinetter (se tidligere i tråden) og allerede
dengang overbeviste det mig om, at man kunne nå MEGET langt ved at bruge gode komponenter, der ikke nødvendigvis
koster en mill, og sund fornuft, så jeg lod mig overbevise og byggede selv et set Equilibrium Jr (senere opgraderet med
GrondSound Coolback II 600 se: http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php).
AKSA's nuværende system har udviklet sig på alle områder siden jeg hørte det første gang, og jeg oplevede det i seneste
aftapning en MEGET varm augustdag (i sidste uge - tak for godt selskab og kølig bryg af høj kvalitet  ) og det er helt
utroligt, hvad dette system formår! Mit indtryk er, at det "bare" formidler, hvad der er på indspilningen - hverken mere eller
mindre. Jeg mener selv at have nået et stykke af vejen og min vurdering er, at der ikke er nogen vej uden om aktiv drift,
hvis man vil opnå fuld kontrol og max præcision. Det er umiddelbart svært for mig at vurdere, hvad de mange ændringer
helt præcis har betydet, og hvilken opgradering der har givet størst "effekt", men samlet set hænger det hele bare rigtig godt
sammen.
AKSA's system er til stadighed kilde til stor inspiration og hvem ved.... Måske en dag jeg også skifter til Accuton og SS BE...
Vi ses  __________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2013 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas f skrev:
... jeg er meget enig! Når man lytter på AKSA's system glemmer man umiddelbart hvad det er der formidler musikken. Man
bliver overvældet af dynamikken, klarheden, detaljerne og den kraft og naturlighed hvormed systemet formidler...!
Jeg hørte systemet for første gang da det kørte med passiv top og i de "gamle" kabinetter (se tidligere i tråden) og allerede
dengang overbeviste det mig om, at man kunne nå MEGET langt ved at bruge gode komponenter, der ikke nødvendigvis
koster en mill, og sund fornuft, så jeg lod mig overbevise og byggede selv et set Equilibrium Jr (senere opgraderet med
GrondSound Coolback II 600 se: http://www.groundsound.com/GalleryThomasF.php).
AKSA's nuværende system har udviklet sig på alle områder siden jeg hørte det første gang, og jeg oplevede det i seneste
aftapning en MEGET varm augustdag (i sidste uge - tak for godt selskab og kølig bryg af høj kvalitet ) og det er helt
utroligt, hvad dette system formår! Mit indtryk er, at det "bare" formidler, hvad der er på indspilningen - hverken mere eller
mindre. Jeg mener selv at have nået et stykke af vejen og min vurdering er, at der ikke er nogen vej uden om aktiv drift,
hvis man vil opnå fuld kontrol og max præcision. Det er umiddelbart svært for mig at vurdere, hvad de mange ændringer
helt præcis har betydet, og hvilken opgradering der har givet størst "effekt", men samlet set hænger det hele bare rigtig godt
sammen.
AKSA's system er til stadighed kilde til stor inspiration og hvem ved.... Måske en dag jeg også skifter til Accuton og SS BE...
Vi ses  |
|
|
Hold da op - det vælter jo ind med roser her! Mange tak
Jeg er enig med dig i, at den aktive drift og de elektroniske delefiltre (atter engang tak til Robert GS for de fine produkter og de gode input undervejs  ) er noget nær uundværlige, når man går den vej, vi er gået. Jeg mener principielt, at alle højttalere burde være udstyret med rumkorrektion til bassen - der findes næsten ingen almindelige lytterum, der ikke giver problemer med almindelige, passive højttalere. Men efterhånden som alt bliver digitalt, bliver det jo nemmere og nemmere at korrigere for "unoder".
Og så er jeg glad for, at du siger, at det hele hænger sammen, for det er en vigtig parameter for mig, da "The Equilibrium Project" altid har handlet om ligevægt/balance i gengivelsen ("equilibrium" betyder netop "ligevægt").
For fuldstændighedens skyld kan jeg nævnte, at det "kølige bryg", som Thomas omtaler, var tre forskellige typer velafkølet "Brew Cat" øl, som absolut faldt på et tørt sted den lune august-eftermiddag __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Heine Dupont Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 160
|
| Sendt: 12 August 2013 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
...jeg synes faktisk netop det allermest interessante her er AKSA's tilgang til den samlede "løsning". Den kan bruges af alle der har en DIY i maven uanset budget. Vi er en tre stykker der er i gang med egne projekter, hvor dette projekt er inspirationen til konceptet.
Hvis jeg når 80% af kvaliteterne fra AKSA's system er jeg en glad mand - og så må det jo udvikles over årene.
Mit udgangspunkt har været en løsning der tillader eksperimenter med enheder, kabinetter, forstærkere, kabling og det hele - så må den super lækre integrerede løsning vente til senere.
Min erfaring med anskaffelse af udstyr er, at man for omkring 15-20 K kan komme langt i en 3-vejs aktiv version 1 af høj kvalitet. Og det er altså inklusive det helt afgørede rumkorrektionssystem, som jo netop er en af kilderne til kvaliteten. Det siger jo sig selv, at en højttaler skal tilpasses til det rum den er i for, at yde det maksimale, hvilket er en stor begrænsning på traditionelle højttalere.
Hvis nogen har brug for tips kan i bare sige til :-)
Hilsen Heine
PS. Thomas - dine JR. ser da også rigtigt flotte ud og spiller garanteret super godt. Hvordan synes du de lyder i forhold til "Equilibrium"?
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 12 August 2013 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haf haft fornøjelsen af AKSAs højttalere flere gange, lige siden den spæde start for mange år siden. Som inkarnerede højttalerbyggere har vi haft god udveksling af erfaringer og således er der da også en del ligheder mellem vores systemer. Var forbi for et par måneder siden, og har således ikke hørt den seneste udgave af systemet. Ser dog frem til næste besøg. Mit system som anvender samme mellemtone/diskant og Ground Sound delefilteret hedder "Eloquence" og er omtalt på min hjemmeside her: LINKHar dog et væsentligt mindre lytterum og bruger andre forstærkere og basser. Må som AKSA indrømme, at både Accuton og SS beryllum domen, lægger overlæggeren rimeligt højt, med hensyn til den lydmæssige kvalitet. GroundSound filteret er uundværligt i mit set-up. Er resten af systemet i orden, kan det høres. Er det ikke - kan det også høres!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 12 August 2013 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du fik da sat det finér pænt på, hva´Jan. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
nesnetsirhc Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 21 August 2013 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mojn Aksa
Jeg er en af de tre entusiastiske (udenforstående siger fanatikere), som Heine nævner. Og efter antallet af telefonbeskeder fra hans køretur hjem fra
sin Equilibrium lyttesession, så virker det som en oplevelse, man har trang til at dele med andre. Jeg slutter mig til hyldestkoret, end skønt jeg ikke
har haft fornøjelsen. Men vi skabsautister beundrer kompromisløsheden og det ekstreme fokus og målrettethed, som lyser ud af hele forløbet, som det
er grundigt beskrevet.
Af dine billeder ses det, at baskabinetterne ikke er inddelt indvendigt. I mine blivende kabinetter (der faktisk ret utilsigtet er kommet til at ligne
Equilibrium meget i princippet), opererer jeg med to 10" woofers og to 8" nedre mellemtoner foruden øvre mellem og diskant i en 4-vejs konstruktion.
Men det er vanskeligt at finde hints til volumenberegning, når man monterer to parallelkoblede enheder i samme kabinet. Jeg er gået ud fra lidt under
det dobbelte volumen i lukket kabinet, hvis der kun var en enkelt enhed.
Jeg har dog set regneark med beregninger for flere enheder. Men det skorter lidt på beskrivelser fra hjemmebyggere, og jeg stoler lidt mere på folk
med gode øren. Hvordan har du grebet det an?
Torben
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2013 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesnetsirhc skrev:
Mojn Aksa
Jeg er en af de tre entusiastiske (udenforstående siger fanatikere), som Heine nævner. Og efter antallet af telefonbeskeder fra hans køretur hjem fra
sin Equilibrium lyttesession, så virker det som en oplevelse, man har trang til at dele med andre. Jeg slutter mig til hyldestkoret, end skønt jeg ikke
har haft fornøjelsen. Men vi skabsautister beundrer kompromisløsheden og det ekstreme fokus og målrettethed, som lyser ud af hele forløbet, som det
er grundigt beskrevet.
Af dine billeder ses det, at baskabinetterne ikke er inddelt indvendigt. I mine blivende kabinetter (der faktisk ret utilsigtet er kommet til at ligne
Equilibrium meget i princippet), opererer jeg med to 10" woofers og to 8" nedre mellemtoner foruden øvre mellem og diskant i en 4-vejs konstruktion.
Men det er vanskeligt at finde hints til volumenberegning, når man monterer to parallelkoblede enheder i samme kabinet. Jeg er gået ud fra lidt under
det dobbelte volumen i lukket kabinet, hvis der kun var en enkelt enhed.
Jeg har dog set regneark med beregninger for flere enheder. Men det skorter lidt på beskrivelser fra hjemmebyggere, og jeg stoler lidt mere på folk
med gode øren. Hvordan har du grebet det an?
Torben
|
|
|
Hej Torben,
Mange tak for roserne
Det har været en lang rejse, og jeg synes selv, at jeg er nået til et godt sted! Men rejsen slutter aldrig, tror jeg - der vil altid være det eller det andet, som man godt kan tænke sig bare at gøre en lille nøk bedre
Mine baskabinetter er ganske rigtigt ikke opdelt indvendigt, selv om der er to enheder i hvert kabinet. Men det er heller ikke nødvendigt, så længe man benytter helt ens enheder, hvilket jeg jo gør. Normalt beregner man blot dobbelt volumen af én enhed, hvis man sætter to i det samme kabinet.
Jeg havde engang (i DOS-tiden - for æoner siden) et program, der kunne beregne basporte for kabinetter med flere enheder - og mon ikke der stadig findes noget på nettet? Da jeg ikke kører med basrefleks, har jeg ikke interesseret mig for det i de sidste mange år.
Mht. flere enheder i samme kabinet, så er det vigtigt kun at komme ens enheder i samme kabinet! Det kan lade sig gøre at sætte forskellige enheder i samme kabinet, men det er efter min mening for ækvilibrister og meget svært at beregne, og i øvrigt unødvendigt, når man blot kan indsætte en skillevæg, som ydermere vil forstærke kabinettet.
Hvis du vil køre med aktiv bas, så vil jeg i øvrigt anbefale, at du benytter dig af et lukket kabinet, da det gør det hele noget nemmere at styre. Det kræver selvfølgelig, at de enheder, du har valgt, opfører sig nogenlunde fornuftigt i et lukket kabinet
God vind med projektet - og kom endelig forbi, hvis du er i staden en dag! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er p.t. lidt i venteposition, da jeg går og venter på, at afskærmningerne til forstærkerne på bagsiden af højttalerne skal blive færdige, så jeg kan få dem malet og monteret ...
Men - for at jeg ikke skulle kede mig for meget, har jeg leget lidt med strømmen til systemet. Da vi flyttede ind huset for et par år siden, fik jeg lavet en separat gruppe til anlægget, hvilket jeg også har haft tidligere - med gode erfaringer. Strømmen er trukket på den måde, at jeg kan vælge hvilken af de tre faser, jeg vil bruge til anlægget. Det har jeg så eksperimentet med, men det viser sig, at ingen af faserne er helt støjfri. Jeg har nogle Copenhagen Transformers støjfiltre, som jeg har benyttet til afspiller og forforstærker, men det har ikke kunnet fjerne lidt kontaktstøj i højttalerne af og til - uanset hvilken fase, jeg har benyttet.
Jeg er ikke tilhænger af traditionelle netstøjfiltre på effektforstærkerne, men har efter nogen søgen fundet en løsning, der fungerer på hele anlægget - vel at mærke uden at æde dynamikken. Der er tale om et særligt støjfilter, hvor der ikke indgår komponenter direkte i "signalvejen". Filteret er helt passivt, i modsætning til en del af de nyere power regeneratorer fra bl.a. PS Audio og IsoTek.
Ind med Audience AdeptResponse, som tingen hedder - og ud med kontaktstøj i højttalerne!  Hele anlægget, med forstærkere og næsten 2 kVA trafoer kører gennem gennem denne tingest, og det virker bare!
At det så tilligemed forbedrer lyden at få ren strøm, kan vel ikke helt undre - det er i hvert fald tilfældet. Og så er der 12 stk. kvalitets Schuko-bøsninger på bagsiden
Audience'n kan trække op til 16 A, og så er det da lidt smart, at hele anlægget kan tændes på én gang med den kraftige kontakt på fronten __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, den kunne have heddet All in One, ikke. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2013 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Ja, den kunne have heddet All in One, ikke.  |
|
|
Hæhæ - ja
Jeg skal i hvert fald ikke tænke på yderligere fordelerskinner - bruger "kun" 7-8 udtag __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
thomas f Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 182
|
| Sendt: 10 September 2013 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
.... lyder spændende med den "strømskinne". Hvor køber man sådan en fætter og har du haft låget pillet af og luret på
indmaden?
__________________ VH Thomas
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2013 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas f skrev:
.... lyder spændende med den "strømskinne". Hvor køber man sådan en fætter og har du haft låget pillet af og luret på
indmaden? |
|
|
Hej Thomas!
Mig bekendt er der ikke en dansk importør af Audience-produkterne (de laver efter sigende også nogle virkeligt gode strømkabler). Jeg har købt Audience'n brugt af en bruger herinde, som havde den til salg
Nyprisen i dag ligger på ca. USD 5000 for den model, jeg har, men der findes også endnu dyrere modeller. Kigger man lidt på nettet, kan man se, at den har fået rigtigt mange roser af mange af de store udenlandske hifi-magasiner ...
Jeg har ikke haft låget af endnu - lige nu har jeg travlt med at lytte på mit "nye" anlæg __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var en tur forbi Akasa i går aften til en hyggelig aften med god lyd, god mad og god vin. Vi lytede til en pæn stak SACD skiver, som HD lyd fra USB stick. Endelig så vi den fremragende fil "Life of Pi".
Har hørt Aksas anlæg gennem mange år og fulgt udviklingen. Med de seneste forbedringer er der sket en kraftig opstramning af lydbilledet og det hele virker langt mere homogent. Omvendt kan man sige, at det for bare nogle måneder siden var lidt mere diffust og i højere grad et flervejs system.
Siden sidst er der så kommet ny forforstærker, strømfilter og ny digital kilde. Der er afgjort forbedringer i alle tre.
Lydbilledet var stadig super stort og flot, men med bedre styr på tingene som blev på plads i perspektivet. Det hele flød også mere uanstrengt og især dynamikken i mellemtone området var fænomenalt meget mere på plads. Stemmer var en fornøjelse og sammenhængen opefter til SS beryllium domen er der bestemt ikke meget at udsætte på.
Eneste mindre anke er en lidt tilbagetrukket impulsgengivelse i bunden, hvor de ellers gode Peerles basser efterhånden må siges at være overhalet indenom af mellemtone og diskant. En forbedring her bliver dog dyr og tidskrævende, så det trækker nok lidt ud.
Aksas Equilibrium er afgjort blandt de absolut bedste systemer jeg har hørt og det gælder såvel færdige som DIY systemer. Resten af signalkæden skal bestemt heller ikke undervurderes. Her kan man så også passende tilføje, at Ground Sound filteret i høj grad viser hvad det magter. Det er bestemt ikke der begrænsningen ligger.
Takker for endnu en hyggelig aften med god musik og en fremragende film, som afgjort skal ses igen.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|