| Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Var en tur forbi Akasa i går aften til en hyggelig aften med god lyd, god mad og god vin. Vi lytede til en pæn stak SACD skiver, som HD lyd fra USB stick. Endelig så vi den fremragende fil "Life of Pi".Har hørt Aksas anlæg gennem mange år og fulgt udviklingen. Med de seneste forbedringer er der sket en kraftig opstramning af lydbilledet og det hele virker langt mere homogent. Omvendt kan man sige, at det for bare nogle måneder siden var lidt mere diffust og i højere grad et flervejs system.Siden sidst er der så kommet ny forforstærker, strømfilter og ny digital kilde. Der er afgjort forbedringer i alle tre.Lydbilledet var stadig super stort og flot, men med bedre styr på tingene som blev på plads i perspektivet. Det hele flød også mere uanstrengt og især dynamikken i mellemtone området var fænomenalt meget mere på plads. Stemmer var en fornøjelse og sammenhængen opefter til SS beryllium domen er der bestemt ikke meget at udsætte på.Eneste mindre anke er en lidt tilbagetrukket impulsgengivelse i bunden, hvor de ellers gode Peerles basser efterhånden må siges at være overhalet indenom af mellemtone og diskant. En forbedring her bliver dog dyr og tidskrævende, så det trækker nok lidt ud.Aksas Equilibrium er afgjort blandt de absolut bedste systemer jeg har hørt og det gælder såvel færdige som DIY systemer. Resten af signalkæden skal bestemt heller ikke undervurderes. Her kan man så også passende tilføje, at Ground Sound filteret i høj grad viser hvad det magter. Det er bestemt ikke der begrænsningen ligger.Takker for endnu en hyggelig aften med god musik og en fremragende film, som afgjort skal ses igen.
|
|
|
Hej Jan,
Mange tak for de store roser!
Det var bestemt en aften, hvor der blev lyttet på alle mulige slags musik - og som du nævner, så kan man servere næsten hvad som helst for en Oppo BDP-105 - den spiller stort set alt, hvad der har med musik (og film) at gøre, hvilket er virkeligt praktisk
Hvad angår filmen, så blev den vist med min Epson EH-TW 4400 på mit 96" grå lærred fra Quality Screen, og det var bestemt heller ikke nogen dårlig oplevelse - en spændende og flot optaget film! Epson'en er i øvrigt den bedste model (efter min mening) af den sidste 2D-serie af projektorer fra Epson.
Du har ret i, at Peerless-basserne efterhånden ikke helt kan kan følge med resten af systemet, og jeg har da også for længst lagt planer for udskiftning af dem - men som du nævner, så er det ikke en udskiftning, der lige kan laves på et øjeblik, da den vil kræve nye forplader på hele systemet (de skal være ens!), og så er der lige den lille detalje med prisen på de 8 stk. SB Acoustics 10" basser, som jeg gerne vil have  Lige nu er budgettet bare ikke til det - men det skal nok komme!
Samlet set jeg dog ingenlunde utilfreds - jeg synes, at systemet spiller fænomenalt godt, og jeg får dagligt nye oplevelser med både gamle og nye skiver, hvor alle lækkerierne bare bliver gravet frem
Og jeg har absolut ikke tænkt mig at holde op med at forbedre på hverken højttalere eller resten af systemet - har da allerede nogle ideer, der kan udføres for rimelige penge __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janils.
Mener du at højttalerne er bedre end disse.
Og har du egentlig nogensinde hørt disse
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja dipolist, nu er det jo svært at tolke hvad du mener med "bedre". Det kommer så absolut an på hvad man prioriterer.
Jeg har hørt alle tre systemer samt også topsystemerne fra Raidho, TAD, m.fl. og alle er rigtigt gode højttalere. Alle er absolut fremragende, men mange kræver langt større rum end de fleste af os har. Desuden vil passive filtre ofte sætte nogen begrænsninger. Snakker vi lydtryk er der nok ikke meget som overgår Holgers højttalere, men ellers er jeg personligt meget glad for Raidhos nyeste D-serie som sikkert også kunne bringes til at spille i min almindelige stue.
Set i denne sammenhæng klarer Aksas Equilibrium (og filter/forstærkere) det imponerende godt. Nu bygger jeg selv med stort set samme enheder og filter som Aksa, så forståeligt nok er jeg MEGET personligt farvet. Mener det spiller fremragende og gør mange færdige systemer til grin - især når vi ser på prisen. Det gælder så både Aksas og mit eget system.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Janils.
Lidt farvet er vi alle vel på en eller anden måde.
Men hvorfor jeg spørger er at nogle mener at f.eks Gryphon er det ypperste man kan få.
Og så er der lige dem der mener at passive filtre er bedre end aktive, da der er konverteringer osv i de aktive filtre.
Og så mener jeg at have læst at du selv mente at Marten var toppen af alt, men det er så også nogle år siden og lidt til
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 03:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan vi jo hver især kun udtale os ud fra vores nuværende referenceramme - og den vil stort set altid være forskellig fra person til person. Derfor vil der også være utallige meninger om, hvad der er det "bedste", og jeg er sikker på, at det vil kunne diskuteres herfra og til evigheden
Jeg er også sikker på, at det kan lade sig gøre at lave et topsystem både med passive og aktive filtre. Men ønsker man muligheden for at tilpasse sin højttaler til det aktuelle rum uden at skulle bruge store mængder af dæmpematerialer m.m. (med dertil hørende negativ WAF), så mener jeg, at der ikke er nogen vej uden om aktive filtre.
Og her synes jeg, at Ground Sound filtrene gør det fremragende. Bevares - man skal overholde nogle regler i opsætningen, men gør man det, så fungerer det bare __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
reese Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Aksa
er blevet lidt nysgerrig. Du skriver, at din tidligere Oppo var modded i ASA - var det hos The Upgrade Company? Hvordan er
den nye i forhold hertil?
Det lyder - over årene - som et "sindsygt" spændende projekt-javascript:AddSmileyIcon('  ')
mvh reese
|
| Til top |
|
| |
reese Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry USA og ikke ASA.
reese
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
reese skrev:
Hej Aksa
er blevet lidt nysgerrig. Du skriver, at din tidligere Oppo var modded i ASA - var det hos The Upgrade Company? Hvordan er
den nye i forhold hertil?
Det lyder - over årene - som et "sindsygt" spændende projekt-javascript:AddSmileyIcon(' ')
mvh reese |
|
|
Hej Reese,
Min tidligere Oppo BDP-83SE købte jeg inkl. modifikationer fra ASi Technologies i USA, som udfører modifikationer af mange forskellige apparater. Se link her.
Jeg startede med at købe en helt standard Oppo BDP-83SE fra den danske importør, da den kom frem, og den var da udmærket, men jeg syntes, at der manglede noget, så jeg browsede frem og tilbage på nettet og fandt ASi Technologies, som så ud til at have nogle gode bud på modifikation af Oppo. Så jeg bestilte en komplet, modificeret Oppo derfra (det kunne ikke svare sig at sende min eksisterende Oppo frem og tilbage over Atlanten!). Jeg fik lavet nogle specielle ting - bl.a. fik jeg Burson opamps (diskrete komponenter på et lille print) monteret i stedet for blot at få opgraderet de eksisterende opamps i Oppo'en.
Jeg kan kun sige, at jeg har haft meget glæde af den opgraderede Oppo BDP-83SE fra USA, som var væsentligt bedre (også på billedsiden) end den standardmodel, jeg først havde købt. Den spiller i øvrigt stadig den dag i dag hos en af mine venner, som er rigtigt glad for den
Men den nye Oppo BDP-105 fra Custom Analogue Audio i Sydney (se link her) er en helt anden sag! Den er klasser bedre end den modificerede BDP-83SE!
Det skyldes efter min mening flere ting. For det første er 105'eren helt basalt en bedre maskine en 83SE'eren, selv uden modifikationer. Men når det er sagt, så er nogle af de modifikationer, som Custom Analogue Audio laver, helt unikke. Især deres ombygning/udskiftning af de clocks, som sidder i 105'eren er ret specielle, ligesom de clockgeneratorer, de benytter. Begge dele er lavet dedikeret til den SABRE DAC chip, som Oppo benytter. Desuden benytter man et helt diskret analogt udgangskredsløb og ikke en opamp-løsning. Dvs. at man har ændret på det oprindelige analoge udgangstrin og har ikke blot udskiftet komponenter med nogle bedre. Derudover er der naturligvis lavet nogle andre, mere ordinære opgraderinger (forbedrede regulatorer, kondensatorer etc.).
Slutresultatet er en maskine, der leverer et fantastisk lydbillede og en fænomenal lydkvalitet, og som jeg glæder mig over at lytte på hver dag __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
reese Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej AKSA
Tak for det.javascript:AddSmileyIcon('  ')
mvh reese
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2013 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der endelig ved at ske noget med de afskærmninger, som jeg er ved at få lavet til at skjule forstærkerne bag på kabinetterne
Der skulle bukkes nogle smalle kanter, som skal bruges til påskruningen af afskærmningerne, hvilket krævede en bukkemaskine af en vis størrelse, og der var desværre lidt ventetid på at komme til - men dette er endelig klaret, og der arbejdes nu på at få lavet den store runding, som skal vende bagud (afskærmningerne har U-facon, set ovenfra).
Jeg venter spændt på resultatet og håber at kunne bringe nogle billeder inden alt for længe __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2013 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nu blevet foretaget et "prøve-buk", hvor vi har brugt en lille rest af den hulplade, der er indkøbt. De øvrige stykker er klippet til i korrekt længde, men for at være sikre på, at vores oprindelige opmålinger af bukningerne holder stik, blev vi enige om at lave en lille prøve først
Så - det er altså meningen, at det lille test-emne ikke passer i højden!
Et par billeder:
Det røde på pladen er ikke rust, men en markering, vi har benyttet.
Her checker vi, at der er plads til elektronikken, samt at de små korte kant-buk passer i vinklen. Alt var fjong!
I skrivende stund er de rigtige afdækninger ved at blive bukket. Når de er klar, laver vi huller til påskruning (med 3 mm rundhovedede unbrako-bolte) i såvel plader som bagstykker, og derefter bliver afdækningerne sendt til lakering.
Med lidt held bliver den endelige montering måske et jule-projekt - men det afhænger af maleren ... __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 December 2013 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skrider fint fremad, kan man se. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2013 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Det skrider fint fremad, kan man se.  |
|
|
Ja, bestemt! Som tidligere nævnt var der noget ventetid på at få lavet de små korte buk, men det store, runde buk har heldigvis ikke taget så lang tid
Jeg forventer, at vi kan lave tilpasning med boring af huller m.v. en af de nærmeste dage. Der kommer forhåbentlig snart nogle flere billeder __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2013 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
De store bukninger er nu lavet på alle afskærmningerne, og alle afskærmninger er tilpasset.
Afskærmningerne bliver skruet ind i siderne på bagpladerne med M4 skruer. Vi har skåret gevind direkte i MDF-pladerne, hvilket virker helt fint.
Her kommer der lidt billeder fra tilpasningsprocessen.
Her skæres der gevind:
De første to afskærmninger prøvemonteres:
Prøvemontering af alle afskærmninger:
Vi mangler så lige at bore huller i siden på hver af de nederste afskærmninger til IEC-stikkene, der føder strøm til forstærkere og Ground Sound filtre i hver højttaler. Signalkablerne kommer ud i mellemrummet mellem den nederste og den mellemste afskærmning i en gummitylle, som der lige er filet en lille afrunding til i toppen af i den nederste afskærmning og bunden af den mellemste afskærming (fik ikke lige taget nogen billeder af dette).
Når hullerne til IEC-stikkene er boret, kan afskærmningerne sendes til maleren. De skal males (pulverlakeres) i en farve, der matcher højttalerfødderne, og de skal selvfølgelig ikke skrues fast med sorte skruer! Nogle rustfri unbrakoskruer med afrundede hoveder er indkøbt til formålet
Hullerne til IEC-stikkene får vi forhåbentlig klaret her i juleferien, så maleren kan få afskærmningerne umiddelbart efter nytår  __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2013 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik vi boret nogle fine huller til IEC-stikkene
Boring i hulplade er ikke det letteste i verden, men ved hjælp af et skarpt kop-bor i hårdmetal gik det helt fint. Tricket er at have godt underlag af træ, som man klemmer hulpladen fast imod, medens man borer.
Resultatet kan ses på nedenstående billeder, hvor vi lavede en prøvemontering:
Afskærmningerne er nu klar til at komme til maleren - håber at det kan blive i løbet af ugen (efter nytårsaften)! __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 30 December 2013 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg synes virkelig de er flotte, hold da op, jeg får lige en tanke om, hvis de spiller lige så godt som de ser ud.
Ja så er mand i himlen. Jeg får om et par timer min drømme forstærker det d
Er en hybrid konstruktion rør i indgang og mosfet i udgangen. Den hedder Beyound frontiers model tulip. Den er tilmed også en super dac indbygget
dacen, bruger rør i liniesignalet og til dacen har jeg købt en heed drev med NLE coax kabel. Som ht kabel er fra hartvig. Senere på året får jeg
pladespiller er en hartvig TT signature. Og undskyld jeg lige kom til at fortæller om mit anlæg.
Jeg synes det er en fed tråd så ville lige rose dig for dit udstyr. Så ville jeg lige nørde lidt.
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2013 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonic skrev:
Hej
Jeg synes virkelig de er flotte, hold da op, jeg får lige en tanke om, hvis de spiller lige så godt som de ser ud.
Ja så er mand i himlen. Jeg får om et par timer min drømme forstærker det d
Er en hybrid konstruktion rør i indgang og mosfet i udgangen. Den hedder Beyound frontiers model tulip. Den er tilmed også en super dac indbygget
dacen, bruger rør i liniesignalet og til dacen har jeg købt en heed drev med NLE coax kabel. Som ht kabel er fra hartvig. Senere på året får jeg
pladespiller er en hartvig TT signature. Og undskyld jeg lige kom til at fortæller om mit anlæg.
Jeg synes det er en fed tråd så ville lige rose dig for dit udstyr. Så ville jeg lige nørde lidt. |
|
|
Hej Sonic,
Tak for roserne
Højttalerne/systemet spiller forrygende! Om det så er lige så godt (eller måske bedre  ) end de ser ud, kommer nok an på, hvor godt den enkelte synes, at de ser ud
Det lyder også spændende med det, som du har gang i! Det ville være super, hvis du oprettede en tråd om det, f.eks. under "Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr", for det er da nogle lækre sager, du omtaler
Og det er OK at nørde lidt __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
| Sendt: 30 December 2013 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg får min forstærker kabler samt drev her om 30 min. Glæder mig helt vildt meget jeg skal nok oprette en tråd om mit grej, hvis du en dag kommer
i det sønderjydske så er døren åben.
| |
Aksa Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Januar 2014 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre holder maleren lukket i denne uge, så selv om det kribler i fingrene for at få afskærmningerne færdige, så må jeg pænt vente med at få dem afleveret til lakering til starten af næste uge ...
I mellemtiden er der lige dukket en yderligere modifikation op fra Joe Rasmussen til min i forvejen top-modificerede JLTI Oppo BDP-105, så den skal jeg have kigget på. Joe sidder ikke stille så længe ad gangen og har eksperimenteret videre med ESS Sabre DAC-chippen i Oppo'en. Jeg har netop modtaget instruktionerne på, hvordan man udfører modifikationen og har fået bestilt de kondensatorer, der skal bruges (havde ikke lige den rette værdi liggende) __________________ mvh
AKSA
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 02 Januar 2014 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd. Jeg vil lige spørge til hvilke SB-basser du har kig på, har selv 12" swr fra SB, men jeg har svært ved at finde erfaringer med især 12"eren. Så hvis du har erfaringer med 10" så kunne 2x10" måske være bedre end 1x12"?
|
| Til top |
|
| |