Forfatter |
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1875
|
Sendt: 02 August 2014 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasserne ser sådan ud:
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
Sendt: 02 August 2014 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej har ikke lige fuldt med på det sidste ? Men hvad er der i kasserne please gæt hvad der er i.
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 02 August 2014 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det være noget akustik regulering? Ser ud som det er købt brugt pga gaffa tapen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2014 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er tale om et brugtkøb - og med lidt god vilje kan man nok godt kalde det for en slags "akustikregulering".
Her er indholdet:
 __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 02 August 2014 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Heine Dupont Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 150
|
Sendt: 02 August 2014 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver bare virkelig interessant at høre hvad sådan en flok "små" slamberter kan tilføre. Ingen tvivl om at det bliver et step op ad stigen men, hvor
meget mon - og hvad kommer det mon til, at betyde for helheden ? Jeg glæder mig på dine vegne og ser i den grad frem til at høre resultatet...og jo,
jeg havde gættet det :-).
Er det stadigt tanken at det egentligt blot er et skift af enheder og baffel - og ellers en fastholdelse af konceptet i øvrigt med en forstærker pr. 2
enheder og samme rumfang?
Hilsen Heine
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2014 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heine Dupont skrev:
Det bliver bare virkelig interessant at høre hvad sådan en flok "små" slamberter kan tilføre. Ingen tvivl om at det bliver et step op ad stigen men, hvor
meget mon - og hvad kommer det mon til, at betyde for helheden ? Jeg glæder mig på dine vegne og ser i den grad frem til at høre resultatet...og jo,
jeg havde gættet det :-).
Er det stadigt tanken at det egentligt blot er et skift af enheder og baffel - og ellers en fastholdelse af konceptet i øvrigt med en forstærker pr. 2
enheder og samme rumfang?
Hilsen Heine |
|
|
Ja, det bliver spændende, hvad de nye "babyer" kan, når jeg kommer så langt. Enhederne var der lige pludselig til en god pris, så jeg slog til, også selv om jeg har ikke har planer om at starte ombygningen før om nogen tid - formodentlig bliver det et efterårs-/vinterprojekt.
Og ja, enhederne skal direkte erstatte de veltjente Peerless'er i de eksisterende kabinetter med det eksisterende forstærker-setup, hvor der er knap 400 watt til rådighed for det samlede bassystem - pr. side!  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Heine Dupont Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 150
|
Sendt: 03 August 2014 kl. 03:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, ja, ja - en mand og hans power :-) ... Nej, pjat det du har til rådighed lyder bare mega godt og der er rigeligt med muskler. Der er jo ingen grund
til at foretage nogle ændringer der overhovedet.
H.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 03 August 2014 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heine Dupont skrev:
Ja, ja, ja - en mand og hans power :-) ... Nej, pjat det du har til rådighed lyder bare mega godt og der er rigeligt med muskler. Der er jo ingen grund
til at foretage nogle ændringer der overhovedet.
H. |
|
|
Næh, forstærkerne er jeg såmænd rigtigt godt tilfreds med
Og hvis vi endelig skal tale om effekt, skal man jo huske, at i et aktivt system med højttalerenhederne koblet direkte på forstærkerens udgang, får man "fuld valuta" for pengene, medens man i et system med passivt delefilter mister op mod 50% af effekten ...
Jeg har i øvrigt nogle "luskede" planer om at udskifte alle forplader med nogle forbedrede ifm opgradering af bassystemerne. Mere om dette senere  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 04 September 2014 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medens jeg går og tænker lidt over, præcis hvordan jeg vil implementere de nye basenheder, så skal de øvrige planlagte ændringer på systemet stadig færdiggøres.
I den planlagte forbedring af "strømforholdene" (  ) mangler jeg nu blot at få monteret Furutech vægudtaget:
IEC-bøsningerne har jeg fået monteret.
Vægudtaget skal erstatte en eksisterende enkelt Fuga kontakt med jord (fra separat gruppe i el-tavlen). Fuga kontakten er godtnok indbygget, men jeg gider ikke grave et kæmpe hul i væggen for at gøre det samme med det nye udtag, så Furutech'en bliver monteret i et udenpåliggende underlag.
Furutech laver ganske vist en "færdig" udtag/underlags-kombination, men den er uforholdsvis meget dyrere end at købe udtaget alene, så jeg har lavet mit eget underlag i MDF. Det er i øjeblikket ved at blive malet i samme farve som den væg, det skal monteres på.
Der er ikke noget særligt fancy ved det hjemmelavede underlag, men der er da et par små fif, som jeg vil dele med jer, når jeg kommer frem til monteringen, så der kommer et par fotos __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
thomas f Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 182
|
Sendt: 04 September 2014 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej AKSA
Det er jeg spændt på at se!
Har selv overvejet at skifte alm. FUGA ud med noget Schuko. Jeg har et FUGA panelunderlag, der gør det lidt vanskeligt.... LK laver dog et OPUS66 panelunderlag der fås med Schuko-kontakt, der kunne være en mulighed, men Furutech-løsningen er nok mere hifi-rigtig (dog er den vel ikke "pille-sikret"....? ;-)) __________________ VH Thomas
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 04 September 2014 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas f skrev:
Hej AKSA
Det er jeg spændt på at se!
Har selv overvejet at skifte alm. FUGA ud med noget Schuko. Jeg har et FUGA panelunderlag, der gør det lidt vanskeligt.... LK laver dog et OPUS66 panelunderlag der fås med Schuko-kontakt, der kunne være en mulighed, men Furutech-løsningen er nok mere hifi-rigtig (dog er den vel ikke "pille-sikret"....? ;-)) |
|
|
Hej Thomas,
Jo, Furutech'en er pillesikret! Pillesikringen ligger i den forreste plastikdel og forhindrer ikke de kraftige kobberkontakter i at gribe godt fat i stikbenene, når man sætter et stik i __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2014 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom jeg videre med vægudtaget og underlaget
Her ses den færdige kombination inden montering:
Underlaget består 2 lag MDF, som er skruet sammen med et par gedigne skruer, hvilket ses her:
Endvidere sker der det, at når kontakterne monteres, så griberne "kløerne" på hver kontakt fat i den underste MDF-plade og holder derved yderligere sammen på tingene.
Som det ses her, er kløerne temmelig kraftige (vist i ikke tilspændt tilstand):
Her ses monteringen af den bagerste plade på væggen. Pladen dækker den oprindelige vægdåse.
Den forreste plade er så blot monteret med de to skruer, hvorefter kontakterne er monteret (med ledninger) og kløerne spændt til.
Derefter monteres dækpladen blot uden på. Her ses enkeltdelene i kontakten:
Den holdes på plads af de yderste kontaktdele (med pillesikringer) med blot en enkelt skrue i hver kontakt.
Slutresultatet ser sådan ud:
(beklager det lidt ringe billede - det er lidt besværligt at fotografere inde under skabet  )
Det er absolut lækkert at sætte stikkene i denne luksus-kontakt, men jeg kan ikke svare på, om der er en lydmæssig forbedring - endnu - for jeg har ikke haft mulighed for at lytte ordentligt til systemet, siden jeg blev klar sent i går aftes __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 09 September 2014 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo egentlig meget pænt arbejde. Men jeg bliver nødt til at informere dig om, at dette er ulovligt..
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2014 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du mener fordi underlaget er lavet af MDF? Eller ... ?
__________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 09 September 2014 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er flere ting.
1: Først og fremmest må du ikke selv lave den for for udvidelser selv.
2: Du bruger ikke godkendt materiel, men fremstiller det selv.
3: Fordi du har fremstillet et beslag, så fører du ikke kablet ydrekappe ind i en godkendt lukket kapsling.
Det kan fikses ved at købe en godkendt (euro)dåse til de 2 stikkontakter. Disse kan enten mures ind eller sættes på væggen.
forlænge det eksisterende kabel med en ydrekappe eller trække et nyt kabel fra der hvor den forsynes.
Alt dette sagt, så kan jeg ikke se der skulle være noget farligt ved det du har lavet. Men regler er regler...
Det er ikke til at se hvor kablet i væggen kommer fra. Derfor er jeg lidt bange for at du kan ha beskadiget kablet, da du borede i
væggen. Der er en regl omkring usynlig føring (AKA i væggen) den føres enten vandret eller lodret frem til dåsen og da udgangen i
sidden på dåsen er i samme højde som din skrue, kan du meget nemt ha´ boret i det.
Venlig hilsen el-installatøren/elektrikeren
|
Til top |
|
|
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 09 September 2014 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke rigtig se idéen med blygummi i din sandwich konstruktion da du har skruet pladerne på, skruerne overføre jo resonanserne til for/bagpladen uden om blygummiet, ødelægger det ikke lidt idéen bag formålet ?
__________________ Vh. Søren
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2014 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
Der er flere ting.
1: Først og fremmest må du ikke selv lave den for for udvidelser selv.
2: Du bruger ikke godkendt materiel, men fremstiller det selv.
3: Fordi du har fremstillet et beslag, så fører du ikke kablet ydrekappe ind i en godkendt lukket kapsling.
Det kan fikses ved at købe en godkendt (euro)dåse til de 2 stikkontakter. Disse kan enten mures ind eller sættes på væggen.
forlænge det eksisterende kabel med en ydrekappe eller trække et nyt kabel fra der hvor den forsynes.
Alt dette sagt, så kan jeg ikke se der skulle være noget farligt ved det du har lavet. Men regler er regler...
Det er ikke til at se hvor kablet i væggen kommer fra. Derfor er jeg lidt bange for at du kan ha beskadiget kablet, da du borede i
væggen. Der er en regl omkring usynlig føring (AKA i væggen) den føres enten vandret eller lodret frem til dåsen og da udgangen i
sidden på dåsen er i samme højde som din skrue, kan du meget nemt ha´ boret i det.
Venlig hilsen el-installatøren/elektrikeren |
|
|
Hej Casper,
Du har naturligvis ret, og der er ikke noget af det, du skriver, som er nyt for mig - men jeg kan heller ikke se noget som helst farligt i min "konstruktion". Og med hensyn til materiel, så er Furutech vægudtaget milevidt bedre end det sædvanlig "godkendte" bras, vi bruger i vores huse.
Hvad angår kablet i væggen, så er der ingen som helst grund til bekymring. Jeg har nemlig selv været med til at lægge det ind, da det blev trukket umiddelbart efter vi købte huset - så jeg ved nøjagtigt, hvor det er (det er nemlig ført lodret) __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2014 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Kan ikke rigtig se idéen med blygummi i din sandwich konstruktion da du har skruet pladerne på, skruerne overføre jo resonanserne til for/bagpladen uden om blygummiet, ødelægger det ikke lidt idéen bag formålet ? |
|
|
Hele ideen i "constrained layer damping", som er grundlaget for måden mine forplader er opbygget på, går - såvidt jeg forstår det - ud på, at man sammensætter materialer med forskellige resonansfrekvens med en eller anden form for dæmpende masse imellem, hvilket giver en meget "død" samlet konstruktion. Så det handler ikke så meget om at dæmpe den ene eller den anden plade, men om den samlede dæmpning. Og i den sammenhæng tror jeg ikke, at boltene giver de store problemer
I hvert fald er mine kombinerede forplader utroligt veldæmpede i forhold til en tilsvarende MDF plade af samme tykkelse. Det kan så godt være, at det kunne have været endnu bedre, hvis jeg havde kunnet undvære boltene, men det ville for det første have krævet en lidt anden konstruktion og for det andet ville jeg have mistet fleksibiliteten med de udskiftelige (ydre) forplader, som jeg har været meget glad for, da det giver opgraderingsmuligheder uden nødvendigvis at skulle lave en helt ny konstruktion  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 09 September 2014 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
......ja, man skal se pladerne som én plade. Så den er skam god nok.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|