Forfatter |
|
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 05 Januar 2015 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gevind i MDF kan sagtens holde, især hvis man mætter hullet med en gang lak.
Og din cirkel skabelon til overfræseren burde også fremhæves, der er ingen grund til at købe en færdig til 300kr når sidestyret let og enkelt kan tilpasses.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 05 Januar 2015 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Opstillingen var blot for at vise det øgede membranareal i forhold til i dag - men kunne da godt se, at det kunne misforstås
Men der er faktisk ikke brug for separate subwoofere - de nye basser har ganske vist en egenresonans omkring 18 Hz, men de har samtidig en ganske pæn frekvensgang op til min. 1000 Hz, og da jeg deler omkring de 200 Hz, kommer de slet ikke ud af deres "komfortzone".
Grundtanken er, at med otte af disse "baby'er", så kommer de hver især ikke til at arbejde særligt voldsomt, hvilket igen giver lav forvrængning  |
|
|
Husk, at tjekke kittet i dine vinduer, før du giver gas med de nye basser.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1875
|
Sendt: 06 Januar 2015 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter X skrev:
Gevind i MDF kan sagtens holde, især hvis man mætter hullet med en gang lak.
Og din cirkel skabelon til overfræseren burde også fremhæves, der er ingen grund til at købe en færdig til 300kr når sidestyret let og enkelt kan tilpasses.
|
|
|
Du er meget opmærksom
Ja, det er så heldigt, at sidestyret på min fræser ikke er nittet, men skruet på de to glidestænger - og så var det jo ingen sag lige at lave et par tilsvarende huller samt et styrehul i et stykke vinkel-alu, som jeg alligevel havde liggende __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 06 Januar 2015 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Husk, at tjekke kittet i dine vinduer, før du giver gas med de nye basser.  |
|
|
Godt nok er vores hus fra 30'erne, men det er dog moderniseret en del, og der forefindes ikke nogen kittede vinduer i det længere
Men måske viser der sig andre vibrerende genstande i stuen, når der bliver sat strøm til __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 11 Januar 2015 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er kommet lidt videre med forplade-ombytningen i dag, så her kommer lidt billeder fra processen
De gamle enheder tages ud og loddes fra:
Den løse front afmonteres:
Det var som forventet nødvendigt at skære i de eksisterende afstivninger:
Men her er det så lykkedes at få monteret test-forpladen:
Og så kom de nye enheder i:
Jeg har afbrudt forstærkeren til det øverste basmodul og skal så lige have justeret niveauet i det elektroniske delefilter, så spiller den ene højttaler med de nye enheder.
Jeg håber at kunne komme i gang med ændringerne på den anden højttaler snarest __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
thomas f Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 182
|
Sendt: 11 Januar 2015 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende at få din vurdering af, hvad de nye enheder kan sammenlignet med de gamle, som jo gør det ganske godt.... __________________ VH Thomas
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas f skrev:
Spændende at få din vurdering af, hvad de nye enheder kan sammenlignet med de gamle, som jo gør det ganske godt....  |
|
|
Ja, Peerless HDS enhederne kan bestemt noget! Jeg håber at komme i gang med den anden højttaler i morgen - vil helst ikke kommentere på lyden, inden jeg har fået skiftet ud i begge sider og har fået niveauerne justeret ordentligt ind __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk at kortslutte de øverste basser, så de ikke spiller med. Alternativt kortslut forstærkerindgangen.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2015 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Husk at kortslutte de øverste basser, så de ikke spiller med. Alternativt kortslut forstærkerindgangen. |
|
|
Hver bassektion har sin egen forstærker, og jeg har simpelthen pillet sikringen ud til forstærkeren i den øverste bassektion, så den spiller ikke
Men foreløbig er det kun den ene højttaler, der har fået installeret 10" i den nederste sektion - så jeg skal stadig have det gjort i den anden højttaler også for at få et rimeligt vurderingsgrundlag  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 18 Januar 2015 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så kom 10" Scan-Speak basserne på plads i den anden side også, og jeg har justeret på niveauerne, så det samlede basniveau er omtrent det samme som før.
Forstærkerne i begge de øverste baskabinetter er koblet fra, så det er kun 10" basserne, der spiller.
Jeg har kun fået lyttet en times tid, men jeg må sige, at det umiddelbare indtryk er, at der godt nok er forskel!
Selv om jeg spillede med 8 x 8" før, så er der noget mere "grunt" i bunden med de 4 x 10", som også virker noget mere impulsvillige. Derudover har bassen også fået noget mere detaljering
Der er vist ikke så meget at rafle om her - men nu skal jeg lige have justeret ind med rumkorrektion osv., da jeg kan høre, at 10" basserne opfører sig lidt anderledes i kabinetter/rum. Der er bestemt ikke noget, der går helt galt, men jeg skal have lavet nogle målinger, og det bliver ikke lige i dag - nu vil jeg bare nyde den nye lyd __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2015 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter nogen tids lytning blev jeg enig med mig selv om, at der manglede lidt niveau i bassen - og i dag fik jeg tid til at lave nogle målinger. De viste sig minsandten at visse det samme som mine ører sagde mig
Samtidig fik jeg rettet nogle småbuler ud i frekvensgangen i bassen. De var der ikke før med de gamle basenheder, men det skyldes nok tildels de nye enheders lidt anderledes opførsel. Noget af det skyldes nok også, at når jeg kun kører med enheder i de nederste baskabinetter, så får jeg ikke glæde af de udligninger, som løbetidsforskelle mellem øverste og nederste enheder giver.
Jeg vil dog sige, at der var tale om relativt små korrektioner i forhold til de eksisterende indstillinger, men alt i alt har finjusteringerne dog givet noget mere smæk i bassen og et lidt mere præcist lydbillede
Overordnet er jeg ikke i tvivl om, at de nye basenheder er kommet for at blive - og at alle 8 stk skal i - så jeg skal i gang med at planlægge, hvordan det hele skal foregå. Og der skal også tages en beslutning om, hvilken finish de nye forplader skal have __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2015 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der så ikke chance for, at der vil være for meget niveau, når begge brumbasser kommer i én højttaler, med de udglatninger du foretog med kun 2 enheder i.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2015 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Er der så ikke chance for, at der vil være for meget niveau, når begge brumbasser kommer i én højttaler, med de udglatninger du foretog med kun 2 enheder i.  |
|
|
Jo, niveauet vil helt sikkert blive lidt for "voldsomt" med alle basserne i - men det er jo så der, hvor Ground Sound er genialt
Jeg laver blot nogle nye målinger og retter til igen i Ground Sound filtrene, uden at det koster noget som helst i delefilterkomponenter __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2015 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2015 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan ser systemet ud lige nu i "test-tilstand":
Som tidligere nævnt, så er det kun de 4 nederste basser (10"), der spiller - og det gør de godt __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Ningbo Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 01 Februar 2015 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vildt imponerende!
Har du så tænkt dig at tage den øverste sektion af ?
Hvad hedder den hvide mellemtone enhed du bruger ?
__________________ mvh
Ningbo
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2015 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ningbo skrev:
Vildt imponerende!
Har du så tænkt dig at tage den øverste sektion af ?
Hvad hedder den hvide mellemtone enhed du bruger ? |
|
|
Nænæ-nænæ - den øverste sektion bliver også forsynet med 10" enheder
Det nuværende setup er blot et test-setup for at vurdere lyden fra 10" Scan-Speak basserne. Alle forpladerne skal i forbindelse med opgraderingen af basserne udskiftes (også forpladerne til diskant/mellemtone), og planen er at lave forplader i 20 mm aluminium. Jeg er bare endnu ikke blevet enig med mig selv om, hvilken finish alu-forpladerne skal have, men det kommer
Mellemtonen er en 6" keramisk enhed fra Accuton (tidligere Thiel) og diskanten er en beryllium dome fra Scan-Speak. __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2015 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....Var det ikke fordi de keramiske enheders navn Thiel lå helt tæt op ad den amerikanske højttaler producents navn Thiel, at de måtte have navneskift til Accuton?  Jim Thiel (USA) døde i 2009.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 01 Februar 2015 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altid fedt med nye opdateringer ! Virkelig gennemført
Hvor mange liter har de 26W at boltre sig på? Lukket kabinet?
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2015 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
.....Var det ikke fordi de keramiske enheders navn Thiel lå helt tæt op ad den amerikanske højttaler producents navn Thiel, at de måtte have navneskift til Accuton? Jim Thiel (USA) døde i 2009.  |
|
|
Faktisk så ved jeg det ikke, men du har sikkert ret
Jeg vil dog sige, at uanset, om enhederne hedder det ene eller det andet, så er de fremragende! __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|