Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 02 Februar 2015 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
allanowich skrev:
.....Var det ikke fordi de keramiske enheders navn Thiel lå helt tæt op ad den amerikanske højttaler producents navn Thiel, at de måtte have navneskift til Accuton? Jim Thiel (USA) døde i 2009.  |
|
|
Faktisk så ved jeg det ikke, men du har sikkert ret
Jeg vil dog sige, at uanset, om enhederne hedder det ene eller det andet, så er de fremragende! |
|
|
Ja, deres kvalitet, kan man ikke tage fra dem. De er brugt i mange gode højttalere, f.eks Martens m. fl. High Fidelity havde i sin tid en rapport fra fabrikken og deres produktion af dem. Det er jo aluminium, der bliver brændt ved meget høj temperatur så de bliver til en art keramik. De er skrøbelige ved forkert håndtering, men er solide i deres stempel bevægelse, når de laver lyd.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1875
|
Sendt: 02 Februar 2015 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Altid fedt med nye opdateringer ! Virkelig gennemført
Hvor mange liter har de 26W at boltre sig på? Lukket kabinet? |
|
|
Jeg takker for roserne
De 2 stk. 26W/8867T00 har 65-68 liter lukket kabinet at more sig med. Det er ikke helt nok iflg. beregningerne på Speakerbuilder, som siger 79 liter - meeeen med 8 stk. 10" i alt kan man tillade sig at equalize en smule ekstra. Endvidere kan man også trylle lidt med dæmpematerialerne for at få enhederne til at "se" et lidt større volumen - og allerede nu lyder det slet ikke helt skævt  __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Ja, deres kvalitet, kan man ikke tage fra dem. De er brugt i mange gode højttalere, f.eks Martens m. fl. High Fidelity havde i sin tid en rapport fra fabrikken og deres produktion af dem. Det er jo aluminium, der bliver brændt ved meget høj temperatur så de bliver til en art keramik. De er skrøbelige ved forkert håndtering, men er solide i deres stempel bevægelse, når de laver lyd.  |
|
|
Ja, der er tale om en rimeligt heftig enhed, som faktisk vejer 3.5 kg - noget der kan gøre selv basenheder misundelige. Og her taler vi altså "bare" om en mellemtone __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
janils skrev:
Husk at kortslutte de øverste basser, så de ikke spiller med. Alternativt kortslut forstærkerindgangen. |
|
|
Hver bassektion har sin egen forstærker, og jeg har simpelthen pillet sikringen ud til forstærkeren i den øverste bassektion, så den spiller ikke
Men foreløbig er det kun den ene højttaler, der har fået installeret 10" i den nederste sektion - så jeg skal stadig have det gjort i den anden højttaler også for at få et rimeligt vurderingsgrundlag  |
|
|
Jan mener nok at du skal sikre dig de øverste basser ikke virker som bas absorber.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Aksa skrev:
janils skrev:
Husk at kortslutte de øverste basser, så de ikke spiller med. Alternativt kortslut forstærkerindgangen. |
|
|
Hver bassektion har sin egen forstærker, og jeg har simpelthen pillet sikringen ud til forstærkeren i den øverste bassektion, så den spiller ikke
Men foreløbig er det kun den ene højttaler, der har fået installeret 10" i den nederste sektion - så jeg skal stadig have det gjort i den anden højttaler også for at få et rimeligt vurderingsgrundlag  |
|
|
Jan mener nok at du skal sikre dig de øverste basser ikke virker som bas absorber. |
|
|
Det har du da ret i! Det havde jeg faktisk ikke overvejet ...
De er godt stadig tilsluttet direkte til forstærkeren, men det giver jo ikke ligefrem en kortslutning, så jeg må lige se på det  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Roky skrev:
|
|
Jeg takker for roserne
De 2 stk. 26W/8867T00 har 65-68 liter lukket kabinet at more sig med. Det er ikke helt nok iflg. beregningerne på Speakerbuilder, som siger 79
liter - meeeen med 8 stk. 10" i alt kan man tillade sig at equalize en smule ekstra. Endvidere kan man også trylle lidt med dæmpematerialerne
for at få enhederne til at "se" et lidt større volumen - og allerede nu lyder det slet ikke helt skævt  |
|
|
Ja okay :) - Ja med 8 styk, så burde der være overskud nok :D
Jeg har selv 2 subber med hver 1 stk 26W4867T00 i ca 60 Liter og med 2 akustiske ventiler. De giver også et ret godt hug (17 Kvm)
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skrev jeg godt nok om længere fremme i tråden. Tænd for forstærkeren igen og kortslut indgangen. Det vil hjælpe en hel del.
Glæder mig til at høre de foreløbige resultater på fredag!
Aksa skrev:
Kjeldsen skrev:
Aksa skrev:
janils skrev:
|
|
|
|
Jan mener nok at du skal sikre dig de øverste basser ikke virker som bas absorber. |
|
|
De er godt stadig tilsluttet direkte til forstærkeren, men det giver jo ikke ligefrem en kortslutning, så jeg må lige se på det  |
|
|
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
thomas f Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 182
|
Sendt: 04 Februar 2015 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det samme her;-)
janils skrev:
Det skrev jeg godt nok om længere fremme i tråden. Tænd for forstærkeren igen og kortslut indgangen. Det vil hjælpe en hel del.
Glæder mig til at høre de foreløbige resultater på fredag!
Aksa skrev:
Kjeldsen skrev:
Aksa skrev:
janils skrev:
Husk at kortslutte de øverste basser, så de ikke spiller med. Alternativt
kortslut forstærkerindgangen. |
|
|
Men foreløbig er det kun den ene højttaler, der har fået installeret 10" i den nederste sektion - så jeg skal stadig have det gjort i den anden
højttaler også for at få et rimeligt vurderingsgrundlag  |
|
|
|
|
De er godt stadig tilsluttet direkte til forstærkeren, men det giver jo ikke ligefrem en kortslutning, så jeg må lige se på det  |
|
|
|
|
|
__________________ VH Thomas
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2015 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Glæder mig til at høre de foreløbige resultater på fredag! |
|
|
Forstærkerne i bassektionerne er koblet direkte til basenhederne via Speakon bøsninger/stik, så jeg kan blot pille stikkene fra forstærkerne ud og sætte "tomme" stik i, hvor plus og minus er kortsluttet. Så er de øverste basser kortsluttet. Løsningen med at kortslutte indgangen til forstærkeren er lidt svær, da det samme signalkabel går til både den øverste og den nederste basforstærker, og vi vil jo gerne have de nederste (nye) enheder til at spille
Hvad angår lyden, så er der helt klart tale om forbedringer - men ikke en revolution
Men jeg er godtnok spændt på, hvad der sker, når jeg får alle 8 stk. 10" sat i på et tidspunkt! __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 07 Februar 2015 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Aksa skrev:
Roky skrev:
|
|
Jeg takker for roserne
De 2 stk. 26W/8867T00 har 65-68 liter lukket kabinet at more sig med. Det er ikke helt nok iflg. beregningerne på Speakerbuilder, som siger 79
liter - meeeen med 8 stk. 10" i alt kan man tillade sig at equalize en smule ekstra. Endvidere kan man også trylle lidt med dæmpematerialerne
for at få enhederne til at "se" et lidt større volumen - og allerede nu lyder det slet ikke helt skævt  |
|
|
Ja okay :) - Ja med 8 styk, så burde der være overskud nok :D
Jeg har selv 2 subber med hver 1 stk 26W4867T00 i ca 60 Liter og med 2 akustiske ventiler. De giver også et ret godt hug (17 Kvm)
|
|
|
Ja, på 17 kvm må 2 stk. 26W4867T00 gøre det helt fint! Det er jo 4 ohms udgaven af mine, og den har nogle lidt andre parametre. Din tilgang med akustiske ventiler gør, at du undgår at skulle lave kabinetter på omkring de 90 liter, som standardberegningerne siger for dine enheder i lukket kabinet.
Her har jeg 35 kvm med både træloft og trægulv, hvilket har en noget "basopsugende" effekt, så noget mere membranareal er helt klart på sin plads  Til gengæld har træet bestemt gavnlig indflydelse på resten af lyden
Vi så film her i går, hvilket helt tydeligt viste, at de nye 10" enheder kan noget helt andet og mere end de gamle 8" - de havde meget mere magt over bunden, flere klasser bedre end 8-tommerne nogensinde har haft. Og det er stadig "kun" med 4 stk. 10" op mod 8 stk. 8" .... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
michaelvv Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1166
|
Sendt: 07 Februar 2015 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg måske spørger dumt, men som ejer af et par 15" HPD-385a i et par
"små" 425 liters kabinetter , hvad er ideen i alle disse små 8"'er ???
Synes mine er okay på de 16kvm de spiller på, hvordan får i noget i retning af en
dyb bas på disse "højttalere" ???
Har hørt en del "high-end" slanke højttalere, men mangler simpelthen det "hug" en
15-18" giver mig..
/MVH Michael.
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
AKSA: 90 liter lyder af lidt meget. Jeg har rodet en del med forskellig mængde dæmpevat i Højttalerne- uden lød de mærkeligt. Teoretisk ser enheder
65-70 liter volumen. Med eq spiller de lineært ned til 20 hz - jeg har afskåret dem skarpt omkring 25 hz. Jeg har dem envidere placeret ude i hjørnet,
så roomgain hjælper til - vel en 9 dB. Bruger 1x15 tommer enhed (lav qts) til hver Højttaler over 50 hz i åben baffel- Så enhederne er aldrig presset.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelvv skrev:
Undskyld jeg måske spørger dumt, men som ejer af et par 15" HPD-385a i et par
"små" 425 liters kabinetter , hvad er ideen i alle disse små 8"'er ???
Synes mine er okay på de 16kvm de spiller på, hvordan får i noget i retning af en
dyb bas på disse "højttalere" ???
Har hørt en del "high-end" slanke højttalere, men mangler simpelthen det "hug" en
15-18" giver mig..
/MVH Michael. |
|
|
Overordnet set er jeg enig med dig - og i den ideelle verden ville jeg lave et sæt subwoofere med hver 2 stk. 15" eller 18" basser i åben baffel til mit system
Nu er det bare sådan, at min stue skal kunne bruges til andet end hifi, og det er både mit og fruens ønske, at vore hifi-løsninger ikke kommer til at dominere rummet totalt.
Altså må der for mit vedkommende en anden løsning til.
En del af det "hug", du taler om, handler om at have nok membranareal. I princippet får man med 4 stk. 8" enheder et membranareal svarende til en 15" enhed. Alligevel vil man ofte opleve, at 8-tommerne ikke kan levere "hugget" ift en 15".
Hvordan kan det så være?
Jeg ved det faktisk ikke, men gætter på, at en del af årsagen kunne være, at de fleste 8" enheder er beregnet til at spille optimalt i et andet område end en 15", og at 15" enheden typisk har noget overskud nedefter, som 8-tommerne mangler.
Mine oplevelser med udskiftning af 8" enheder med 10" enheder med nogle ganske andre parametre peger i hvert fald i den retning. Her oplever jeg, at blot 4 stk. 10" faktisk leverer noget af det "hug", som jeg savnede med 8 stk. 8". Og det på trods af, at det samlede membranareal på 10" enhederne er noget mindre end arealet for 8" enhederne.
Når jeg på et tidspunkt får alle 8 stk. 10" monteret, vil det samlede membranareal pr. side ligge et eller andet mellem det tilsvarende areal for en 15" og 18", hvilket må siges at være respektabelt. Når dertil regnes fravær af passivt delefilter, som både æder dynamik og energi, får enhederne faktisk gode muligheder for at levere et godt "hug". Det er ikke sikkert, at det kan matche en 15/18", men det skal nok komme et godt stykke derhenad!
Med hensyn til ægte dybbas, så går det helt fint med at gengive selv den dybeste orgeltone - med lidt hjælp fra room gain og en smule equalizing __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående det hug i bassen med 4x 8" kontra en 15", kan det ikke skyldes, at der er flere svingspoler + lav impedans at holde styr på for et effekttrin, der jo så  skal være af en vis kaliber her? __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Angående det hug i bassen med 4x 8" kontra en 15", kan det ikke skyldes, at der er flere svingspoler + lav impedans at holde styr på for et effekttrin, der jo så skal være af en vis kaliber her? |
|
|
Det kunne da bestemt være en mulighed i nogle systemer.
Mine forstærkere er dog særdeles stabile, og hvert basmodul har sin egen forstærker, som derfor kun driver to enheder (samlet impedans 4 ohm), hvilket ikke kan siges at være usædvanligt eller specielt krævende. I øvrigt er der ingen forskel på impedansen for de gamle og de nye enheder, og de nye gør det væsentligt bedre ... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 08 Februar 2015 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har en kunde der skal til at lave sådan et system bare med 8 stk 21".
skal nok se om jeg ikke kan få ham til at poste lidt om det her.
http://www.humblehomemadehifi.com/download/Humble%20Homemade %20Hifi_Serious%20Sub_copy.pdf
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2015 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter succes med afprøvningen af de nye basenheder er jeg i dag gået til biddet og har bestilt en 20 mm aluminiumsplade til de nye forplader!
Pladen er 100 x 200 cm og vejer lidt over de 100 kilo, men vi får den leveret skåret op i tre "strimler", hvor de to af strimlerne bliver til forplader, medens den tredje strimmel bliver gemt til bedre tider
Vi skærer selv op i de 2 x 3 forplader, der udgør de samlede forpladesæt.
Det er helt bevidst, at såvel forplader som kabinetter er modul-opdelte, da det gør det vanskeligere for vibrationer at vandre mellem de forskellige kabinetter og forplader. Det er især vigtigt, at mellemtone/diskant ikke bliver forstyrret af vibrationer fra baskabinetterne. __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 18 Februar 2015 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Janhp Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
Sendt: 19 Februar 2015 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Aksa Jeg har fulgt med, og læst hele tråden. Lad mig først sige! (så du ved hvor jeg kommer fra) Jeg vil af hele mit hjerte ønske dig held og lykke med det store projekt som du har udført, og stadig væk arbejder videre på. Og håber at du når der hen med det, hvor du gerne vil hen. Men jeg har noget kritik af det (set ud fra min optik) som jeg havde tænkt mig at skrive om her, men vil gerne forberede mig lidt mere. så ser jeg at du skriver dette!. *Det er især vigtigt, at mellemtone/diskant ikke bliver forstyrret af vibrationer fra baskabinetterne.* kunne du ikke lige uddybe dette, så man har den dybere forståelse hvorfor at *det er især vigtigt..............* Mvh. Jan H.Pedersen
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 19 Februar 2015 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
En del af det "hug", du taler om, handler om at have nok membranareal. I princippet får man med 4 stk. 8" enheder et membranareal svarende
til en 15" enhed. Alligevel vil man ofte opleve, at 8-tommerne ikke kan levere "hugget" ift en 15".
Hvordan kan det så være?
|
|
|
Hej Aksa,
Seje ting du har gang i :-)
En forklaring på lige netop det med samme areal fordelt på forskellige diameter giver forskelligt "hug", er muligvis den at enhedens membran i
bestræbelsen på at overføre akustisk energi til luften (relativt høje impedans) udviser en meget reaktiv belastning.
Det er sådan at den maksimale effektoverførsel er hvor afsender impedansen er lig med modtager impedansen. Det er ret skidt for mindre
enheder da membranens radius indgår i beregningen af denne reaktive impedans.
Jo mere reaktiv en impedans er jo sværer er det at overføre energien. En 15" har en anelse bedre "strålingsimpedans" end tilsvarende mindre
enheder selvom de har samme areal er deres strålingsimpedans netop betinget af membran radius og derved "dårligere".
Så selvom en 15" har en forfærdelig lav reel impedans er den endnu lavere for enheder <15". Det tror jeg er noget af forklaringen på hvorfor en
stor membran i basområdet kommer godt fra land!
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|