Forfatter |
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 14 April 2015 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
gx55 skrev:
Det ser jo godt ud men er det ikke lidt ærgeligt og male dem har du over vejet og få dem anodisering i sted. |
|
|
Der har været rigtigt mange ting under overvejelse mht. overfladebehandling af de nye frontplader, men ikke anodisering. Det skyldes ganske enkelt, at
det high-tech "look" det ville give, ikke passer ind i vores stue herhjemme.
Enden på overvejelserne er blevet, at forpladerne skal pulverlakeres i den samme hvide farve som korpus på vore reoler - på den måde forsvinder de
ikke blot i lydbilledet, men også i synsbilledet  |
|
|
Eeeej skal du ikke holde dem i rå evt. børstet aluminium?! Det vil da se super lækkert ud i mine øjne __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 523
|
Sendt: 14 April 2015 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
gx55 skrev:
Det ser jo godt ud men er det ikke lidt ærgeligt og male dem har du over vejet og få dem anodisering i sted.
|
|
|
Der har været rigtigt mange ting under overvejelse mht. overfladebehandling af de nye frontplader, men ikke anodisering. Det skyldes ganske enkelt,
at det high-tech "look" det ville give, ikke passer ind i vores stue herhjemme.
Enden på overvejelserne er blevet, at forpladerne skal pulverlakeres i den samme hvide farve som korpus på vore reoler - på den måde forsvinder de
ikke blot i lydbilledet, men også i synsbilledet  |
|
|
High-tech look man kan jo få det i mange farver også mat. Jeg hved ikke hvor lange de er komme med og kunne gøre det i hvid mener at B&O og
DTU havde gang i et projekt om og kunne gøre det ellers en sort mat front ville også se godt ud ligesom raidho. __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1874
|
Sendt: 14 April 2015 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Eeeej skal du ikke holde dem i rå evt. børstet aluminium?! Det vil da se super lækkert ud i mine øjne  |
|
|
Du har fuldstændig ret - det ville se totalt lækkert ud!
Men igen - det ville slet ikke passe i vores stue, og højttalerne ville komme til at dominere stuen totalt, hvilket vi ikke har lyst til herhjemme __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2015 kl. 07:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
High-tech look man kan jo få det i mange farver også mat. Jeg hved ikke hvor lange de er komme med og kunne gøre det i hvid mener at B&O og DTU havde gang i et projekt om og kunne gøre det ellers en sort mat front ville også se godt ud ligesom raidho. |
|
|
Ja, anodisering/eloksering kan udføres i mange farver. Om der skulle være nogen, som er nået frem til at kunne udføre denne proces i hvid, skal jeg ikke kunne sige. Men der er ingen grund til at gå efter denne proces, som både er dyrere og mere besværlig (kræver meget mere overfladefinish fra vores hånd), når en almindelig pulverlakering kan laves i den rette farve uden problemer.
Mat sort vil slet ikke være relevant her hos mig. Mine højttalere har hele tiden være designet som et møbel, og den filsofi holder jeg fast i. Det betyder også, at hvad angår finish, så skal de passe ind i det øvrige møblement, som er holdt i lyse farver/træ. Derfor vil hverken børstet alu eller sort kunne passe ind.
Det er jo netop fordelen ved DIY, at man kan lave alt nøjagtigt, som man vil - OG så det passer ind i ens hjem __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 17 April 2015 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden forpladerne bliver sendt til maleren, skulle jeg lige sikre, at skruehullerne til montering på kabinetterne var i orden. Da alle skruehuller er udlagt ens, både i frontplader og kabinetter, er det nok at afprøve én af hver forplade:
Pladerne sidder heldigvis fint
Den opmærksomme læser vil muligvis bemærke, at det ser ud som om, at de nye frontplader er bredere end de oprindelige. Og ja, det er de!
Det er ikke en fejl, for faktisk har de originale forplader altid været lige en tand til den smalle side. Ikke at det har været et problem, og det er såmænd nok kun mig selv, der har lagt mærke til det, men når vi nu alligevel lavede nye, så finjusterede vi lige bredden en anelse __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 21 April 2015 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så bliver det lidt spændende - maleren ringede i dag og meldte, at de nye forplader var færdiglakerede!
Desværre kan jeg ikke nå at hente dem før fredag - men nøøiij, er godt nok spændt __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
MWB1977 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 22 April 2015 kl. 06:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må vi jo alle sammen bare vente i spænding
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 22 April 2015 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, hvilken farve blev de så.
Ferrari røde eller metallic blå?
Uanset farven så tror jeg lyden bliver fremragende.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 22 April 2015 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Nå, hvilken farve blev de så.
Ferrari røde eller metallic blå?
Uanset farven så tror jeg lyden bliver fremragende.
|
|
|
Hæhæ, diskussionen om farve/udseende kørte lidt tidligere i tråden
Og nu ved jeg jo faktisk ikke, hvilken farve, de har fået, men jeg håber da sandelig, at maleren har malet dem med RAL9010 (hvid) som aftalt! Vi får se på fredag ...
Lyden bliver selvfølgelig aldeles fremragende - fandt faktisk en fejl i min filteropsætning i Ground Sound i højre kanal efter du var her sidst, og efter den blev rettet, skete der faktisk en hel del til den gode side  __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2015 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du kommet vider med fronten er spændt på og se Resultatet __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 09 Maj 2015 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
gx55 skrev:
Er du kommet vider med fronten er spændt på og se Resultatet  |
|
|
Ja, det er jeg også - og fronterne står og venter!
Men desværre har jeg været nødt til at koncentrere mig om nogle andre ting det sidste stykke tid - der er også et hus og en have, der skal passes
Næste weekend skal jeg lige et smut til High End messen i München - men derefter burde der begynde at ske noget igen
Jeg lavede lige en lille opstilling forleden for at få en lille idé om udseendet:
 __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
gx55 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Maj 2015 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der skal være tid til det hele, det ser da godt ud __________________ Rigtige mænd kører A-klasse
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg tror at ideen med samme hvide farve reolerne er meget god Fik lige arbejdet lidt på tingene her i weekenden, hvor jeg fik skåret alle gevind i forpladerne op - der var selvfølgelig kommet lige præcis så meget maling i dem, at boltene skulle "voldes" i, så der var ingen vej uden om - alle 124 gevind fik en tur __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aschwarz Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 107
|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en fornøjelse af følge dine højttalere. Tak for at du vil dele dine oplevelser her.
|
Til top |
|
|
Heine Dupont Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 150
|
Sendt: 13 Maj 2015 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Aksa,
Ved godt at jeg jo nærmest er faldet af planeten...men nogle gange går der jo bare arbejde i den.
Jeg kan næsten ikke vente med at høre det nye og helt sikkert meget nydelige setup.
Det er rigtig sjovt at følge din tråd og jeg kan jo næsten blive lidt bekymret om du er ved at være færdig ;-).
Go tur til det tyske. Og nej, det blev så heller ikke i år at jeg kom afsted...havde ellers meget gerne underholdt med en omgang weissbier.
Hilsen Heine
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aschwarz skrev:
Det er en fornøjelse af følge dine højttalere. Tak for at du vil dele dine oplevelser her.  |
|
|
Selv tak!
Der er mange opgraderinger endnu "i posen"!
Alene i forbindelse med den nuværende udskiftning af forplader/opgradering til 10" basser har jeg planlagt nogle "tillægs"-opgraderinger, bl.a.
- udskiftning af dæmpematerialer i kabinetter
- forbedrede afstivninger i baskabinetter
- forbedring af kabler i diskant/mellemtone kabinetter
- forbedring af dæmpematerialet mellem forplader og kabinetter
Længere ud i fremtiden bliver der nok tale udskiftning af nogle af forstærkerne i højttalerne - og sikkert også andre ting ...
Så hvis alt går vel, bliver der mere læsestof __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 18 Maj 2015 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heine Dupont skrev:
Hej Aksa,
Ved godt at jeg jo nærmest er faldet af planeten...men nogle gange går der jo bare arbejde i den.
Jeg kan næsten ikke vente med at høre det nye og helt sikkert meget nydelige setup.
Det er rigtig sjovt at følge din tråd og jeg kan jo næsten blive lidt bekymret om du er ved at være færdig ;-).
Go tur til det tyske. Og nej, det blev så heller ikke i år at jeg kom afsted...havde ellers meget gerne underholdt med en omgang weissbier.
Hilsen Heine |
|
|
Nåeh, helt faldet af er du vel ikke! Det der med voldsom arbejdsramthed er ikke et ukendt fænomen - men det burde være reguleret ved lov
Lige nu er jeg i de forbederende stadier til den endelig montering af de nye forplader/basser, og der går nok lidt tid med at få lavet de forbedrede afstivninger. Efter det skal jeg montere nyt dæmpemateriale, men det skal der også eksperimenteres lidt med, så der kommer til at gå noget tid, inden jeg kan færdiggøre det nye "look"
Udstillingen i München kan jeg absolut anbefale, men man skal være i god trave-træning, for der er godt nok en del at kigge/høre på.
Som sædvanligt en meget spændende og blandet udstilling med voldsomt dyre ting imellem og lydgengivelse lige fra det sublime til det horrible - og pris og lyd hænger ikke nødvendigvis sammen!
Skulle du finde et hul i al travlheden, så er det nye setup jo allerede delvist kørende (omend kun med 4 x 10" i alt), og du kan bare stikke snuden forbi - det er absolut værd at lytte på allerede nu __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2015 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er nu i gang med at opgradere dæmpemateriale i kabinetterne
Baskabinetterne var dæmpet med Rockwool, som ikke er så spændende at arbejde med, fordi det støver, så både derfor og fordi jeg tror, at filt er bedre rent akustisk (det er bl.a. Troels Gravesens anbefaling), bliver hovedbestanddelen af dæmpningen udført med dette materiale. Dog benytter jeg tykt noppeskum i top og bund.
Yderligere kommer der MDM-3 i - her vil jeg eksperimentere lidt med mængde og placering
Jeg har taget billeder af første del af processen, men lige nu kan der ikke oploades pga et serverproblem.
Mikkel er ved at kigge på det, så billederne kommer, når problemet er løst __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 31 Maj 2015 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa, jeg forestiller mig, du af og til nok vil åbne og arbejde på dine ht'ere. Så angående rockwool, så skal du blot spraye det med almindelig hårlak, så støver det ikke.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2015 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Aksa, jeg forestiller mig, du af og til nok vil åbne og arbejde på dine ht'ere. Så angående rockwool, så skal du blot spraye det med almindelig hårlak, så støver det ikke.  |
|
|
Ja, den med hårlakken kender jeg godt, men for det første har Rockwool det også med at smuldre og gå fra hinanden (i hvert fald de bats, jeg har brugt), hvis man prøver at tage det ud, og for det andet tror jeg, at den tykke filt har bedre akustiske egenskaber.
Det første af de fire baskabinetter er i dag blevet monteret med filt, og jeg er lige ved at skulle til at montere enhederne igen - så får vi se, om der er noget at hente lydmæssigt
__________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|