Forfatter |
|
mich1352 Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 544
|
Sendt: 07 November 2003 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Jeg skal selv til at bygge en 2vejs højtalere... Jeg skal bruge noget træ, som er let andvendlig og er gode til byg selv.
Der skal sidde en bas, og en diskant i den???
Hvad vil i anbefale, hvad med kirsebær træ??? Det skal gerne være noget pænt træ...
Mvh Michael...
|
Til top |
|
|
Cerberus Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 07 November 2003 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MIchael,
Jeg kan forstå at du vil bygge en højttaler i massivtræ, men det vil jeg fraråde dig. Masivtræ er ikke velegnet til dette formål, og det er også meget dyrt. Benyt dig istedet af finerede plader, det kan være f.eks. MDF, Spån, eller krydsfiner.
Er der ikke en lokal møbelfabrik hvor du kna købe en fineret plade?
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 07 November 2003 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
MDF!! andet duer bare ikke for os alm. dødlige DIY. folk.
Og med dette kan lige så gode resultater opnså som med nok så avancerede materialer, blot man bruger lidt fornuft og gør det rigtigt!
Krydsfiner duer ikke! der er for resonant ..
Hvis man vil bruge det i kosmetisk øjemed for at bruge fineren? så skal man lime krydsfiner og MDF sammen, det kan give en fin løsning eks. 12mm. krydsfiner & 12 mm. MDF. limet sammen med viskoseelastisk lim eller silikone, her har man noget der fungere.
Faktisk kan de to pladesr forskellige egenskaber til sammen give en god effekt og sammen med god intern afstivning eks. en matrix A´la B&W. samt lidt bitumen på de interne sider 4 - 8 mm.
Dødere og bedre bliver det ikke og er heller ikke nødvendigt eller hørbart!!
mvh.
Mike. __________________ M.
|
Til top |
|
|
mich1352 Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2003 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor kan man købe disse ting???
Er der steder på nettet???
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 07 November 2003 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonus Faber bruger stavlimet ædeltræ, så det burde være muligt for hjemmefuskeren også. Jeg har selv arbejdet med rigtig træ, og det kan sagten give et godt resultat, du skal bare huske en god intern afstivning. Hvis man benytter matrix afstivning kan jeg ikke forestille mig at det ydre materiale har stor betydning for den endelige lyd.
|
Til top |
|
|
miba Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 07 November 2003 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
silvan eller et andet velasorteret byggemarkede eller trælasthandel sælger ofte plader udskåret efter mål...
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
Sendt: 07 November 2003 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
mich1352 skrev:
Hvor kan man købe disse ting???
Er der steder på nettet???
|
|
|
http://www.ferrywood.dk Det billigeste sted jeg kender specielt deres birketræs krydsfiner der dog ikke er møbelkvalitet, men hvis man sorterer lidt i bunkerne kan man gøre et rigtigt godt køb. De har ingen service og det ligner et hul i jorden. De plejer dog at være flinke til at låne strøm til en medbragt rundsav hvis der skal skæres lidt på stedet. Det lyder dog ikke som om du har den store erfaring i at arbejde med træ?? der skal lidt værktøj til for at få et godt resultat!! Specielt undersænkning af enheder kan være svært uden en overfræser og helt præsise samlinger kan også volde lidt kvaler, men her kan man redes af en fuge der dog kræver at man maler kabinettet så det kan skjules ;o) - held og lykke!
Mvh
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 08 November 2003 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som også bla.Granholm sårn ca.skriver, kræver det et større snedker/maskinværksted, uanede mængder skruetvinger samt en engleagtig tålmodighed at lave nogetsomhelst fornuftspræget i massivt træ.
jeg startede hvad jeg troede var et fjortendagesprojekt for et par år siden, min plan var et par pyramidestub-formede(set forfra)baskabinetter med et par sekskantede (stadig set forfra) mellemtonekabinetter placeret løst ovenpå, i stavlimet asiatisk eg..
Projektet tog det meste af halvanden måneds ledige aftener idet jeg måtte konstatere at massivt træ har helt sin egen måde at opføre sig på. Det flossede, splintrede, slog sig, og skulle hertil præcisionsudvælges for mindste skævhed eller ihvertfald skævheder der kunne søges anbragt ved ligeså store skævheder i modsat retning... Jeg takkede i ånden de kolleger der igennem tiderne havde indkøbt en større mængde skruetvinger i assorterede størrelser og uendelige mænger"specialværktøj" blev udviklet i de dage og helst inden limen tørrede..
Et system bestående af 10"TC-basser, 5"ScanSpeak revelatorer og 30"høje diskantbånd placeret på mellemtonekabinetterne stod nu endeligt færdige, for efter kun ca.et år's tid, at blive massivt bortdømt af en vis herr Duelund der mente at mine ellers rasende flotte konstruktioner(?!) slet ikke kunne spille musik godt nok!
Mit næste kabinetprojekt(i MDF)var en ren fornøjelse i forhold til, til trods for tiltede fronter, omfattende matrixafstivning, sære - ingen vej tilbage - dæmpematerialer og forplader delvist udført i modellervoks..
Mvh. Jens/Modifix, -der stadig har billeder af"egetræskabinetterne"i al deres komplexitet.. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
Til top |
|
|
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
Sendt: 09 November 2003 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
MDF!! andet duer bare ikke for os alm. dødlige DIY. folk. - Javel ja...der kan man se..!!?
Og med dette kan lige så gode resultater opnså som med nok så avancerede materialer, blot man bruger lidt fornuft og gør det rigtigt!
Krydsfiner duer ikke! der er for resonant .. - Nå nå da da....?? Vil straks indstille produktionen. Desuden må jeg ha´en snak med Dick Shahinian.... .. Tak Mike.
Hvis man vil bruge det i kosmetisk øjemed for at bruge fineren? så skal man lime krydsfiner og MDF sammen, det kan give en fin løsning eks. 12mm. krydsfiner & 12 mm. MDF. limet sammen med viskoseelastisk lim eller silikone, her har man noget der fungere.
Faktisk kan de to pladesr forskellige egenskaber til sammen give en god effekt og sammen med god intern afstivning eks. en matrix A´la B&W. samt lidt bitumen på de interne sider 4 - 8 mm. - hvorfor skal alt overdæmpes med det bitumen..?
Dødere og bedre bliver det ikke og er heller ikke nødvendigt eller hørbart!! - skal det være "dødt" ?
mvh.
Mike. |
|
|
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 09 November 2003 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er heller ikke af den mening at en højttaler skal være så død som mulig, men derimod så stiv som mulig. En tung højttaler har det med at æde energi, og dermed dræbe lyden. Hvis man derimod laver en stiv højttaler der ikke ressonerer, eller hvor man kan styre resonanserne, så burde det være bedre.
Dette er et område som der ikke findes så meget omkring på nettet (links modtages med kyshånd).
Til dem der har højttalerstandere som er fyldt om med strandsand og blyhagl, prøv at fjerne dette og få livet tilbage i jeres højttalere. Den "ro" man får i lyden er et udtryk for tabt energi i de tunge standere. Jo tungere de er, jo sværere er det at få dem til at holde op med at svinge. En let og stiv fod, vil derimod hurtigt komme af med energien.
Lidt off topic - sorry - men et vældigt spændende emne.
Jeg er ikke ekspert, men har dog gjort mig både erfaringer og tanker, der peger henimod forholdsvis lette stive kabinetter fremfor tunge og døde.
|
Til top |
|
|
kibri Branchemedlem

|
Sendt: 09 November 2003 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan Kjeldsen... ..
Død over MDF, tunge standere, hagl, sand, glas, bitumen og andet musikdræbende tingeltangel...
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 09 November 2003 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skal en ht. ikke være så død så mulig / tung så mulig ?
Jeg vil da mene at det eneste der skal bevæge sig er ht.membranen.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 10 November 2003 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK!! lad det hele swinge og resonere!!.. det giver jo lyd alt sammen!! jo mere lyd jo bedre ik!??? det giver jo liv!!!! yeee RIGHT!!!... 
OK!!.. vil stærkke mig til at X finer kan bruges til sider top & bag plader.. hvis der er god MDF afstivning inde i!.. og baflen er af MDF!..
Og JA!! det er KUN!! membranen der skal bevæge sig og overføre sin energi til luften!! ikke til omgivelserne via kabinetterne!..
Bitumen og anden absorberende materiale kan gøre så at der netop overføres minimal energi fra membranen via enheden til sælve kabinetterne og fra disse vidre...
Der hvor der tabes energi og lyden bliver død er der hvor membranens energi får lov til at forplante sig for meget ud i hele kabinettet og bringe dette i svingninger, undgås dette så meget som nu fysisk muligt vil de meste af energien forblive i enheden og overføres til luften som den skal!!..
Jo mere viberation og resonans der vidreføres fra hele højtaleren via kabinetterne og ud til eks, standere eller gulv, jo mere energi tabes fra gengivelsen! dette er rigtig nok! derfor må afstivninger og dæmpning mm. sørge for at denne energi ikke slipper væk fra enheden, derfor skal baflen have et så dødt og stabilt og tungt fæste ( kabinettet + afstivninger ) som muligt, der netop ikke tillader energien at slippe væk!..
mvh.
Mike. __________________ M.
|
Til top |
|
|
Cerberus Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 10 November 2003 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blot for at nævne det i sikkert allerede ved;
Døde konstruktioner er standard for Amerikanske kabinetter, af en eller anden grund foretrækker de denne konstruktion. Denne konstruktion forsinker/opbevarer energi.
Hurtige/stive konstruktioner er mere europæiske, idet man her går efter at få afleveret energien på en måde der understøtter det princip man nu konstruere efter.
I øvrigt Schelde og Kjeldsen i har helt ret, f.eks. Tannoy benytter sig af Krydsfiner konstruktioner, og firmaer som f.eks. Living voice benytter spånplader til deres ht'er.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 10 November 2003 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber vi kan få et par eksperter på banen, som har forsket i dette emne. Jeg er selv ved at søge forskellige steder.
Alle muligheder må være åbne, så vi kan få en saglig diskussion.
B&W anvender iøvrigt også krydsfiner i Nautilus-serien og den husker jeg da at Mike synes godt om  .
Piega har også nogle interessante konstruktioner, hvor det yderste lag ganske vist er aluminium, men indenunder er det en sandwichkonstruktion af forskellige træfiner blandet med korkplader.
Skal vi fortsætte i denne tråd, eller er det ok med dig Michael at vi fortsætter her?
|
Til top |
|
|
kibri Branchemedlem

|
Sendt: 10 November 2003 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, Cerberus ! - du har nemmerlig helt ret...
Jeg ser kunstruktionen som ét hele - når enheden er skruet i baflen, er de ét, hvad enten den baffel og resten af kabinettet måtte være lavet af. Og det er netop hvordan energien bliver afleveret igen, der er interresant. MDF "holder for længe" på øvre bas/mllemtone frekvensspektret. Krydsfinér (eller spån, for den sags skyld), har en noget mere fasekorrekt aflevering/afledning af dette område specielt.
Der er helt klart forskellige måder at angribe det på og kabinettet gør det ikke alene...
|
Til top |
|
|
mich1352 Forum Bruger

|
Sendt: 10 November 2003 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, helt ok...
Er der glad for at der gåes til den...
KEep on going...
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 10 November 2003 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel ikke meget anderledes med kabinetter end med højttalermembraner, der er for og imod begge dele.
En højttalermembran skal enten være så stiv som overhovedet muligt (aluminium, magnesium etc.), med det resultat at der ikke er så mange opbrydninger i membranens arbejdsområde. Til gengæld er dem der så er, så meget desto kraftigere (se databladet for en Seas L-serie enhed for eksempel). Eller også kan man lave membranen i et materiale der også har opbrydninger i det hørbare område (coated pap, polypropylen etc), men hvor disse opbrydninger er mindre/mildere således at man kan korrigere for dem eller måske endda helt undgå at skulle gøre noget ved dem. Efter min mening kan der siges både for og imod for begges vedkommende og jeg har da personligt hørt gode konstruktioner af begge skoler.
Hvis man laver et tungt højttalerkabinet bliver det godt nok svært at sætte i svingninger. Til gengæld bliver amplituden og udklingeningstiden på svingningerne så meget desto større. Synes jeg har læst et sted at der som tommelfingerregel skal være en faktor 1000 til forskel på den bevægelige masse og kabinettets masse for at gardere sig mod kabinetresonanser. Dvs. 45g Mms = 45 kg kabinet. Derudover må kabinetmaterialets egenresonans også spille ind som beskrevet ovenfor.
/U.
|
Til top |
|
|
mich1352 Forum Bruger

|
Sendt: 10 November 2003 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Lige et spørgsmål ind i debaten...
Vil i anbefale mig at samle kabinetet med Lim...
Jeg har besluttet mig for at lave det med 12 mm MDF og 12 mm Ahorn, eller kirsebær.
Hvad vil i anbefale til intern isolering????
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 10 November 2003 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael
Se også Lazy's indlæg "Helt forkert lyd". Som fyld bruger jeg selv rester til pudefyld hos den lokale stof/husflids forretning. Jeg købte to store sække for 40-50 kr. Jeg har ikke erfaring med andet.
Dette materiale er dog kun velegnet til lukkede kabinetter.
|
Til top |
|
|