Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 17:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Haugaard’s - Nu med vintage (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:
Haugaard skrev:

Der er blevet lidt tomt hos Haugaard . En hårdhjertet hifisælger skulle have sine effekttrin igen.

Heldigvis har jeg da min Krell KAV400xi  Det er altså imponerende så meget lyd (og andet. Se nedenfor) der er i den lille kasse. Jeg synes den mangler lidt autoritet i forhold til Audia Flight Pre + Flight 100. Her er der også tale om udstyr i en ca. 3x højere prisklasse.

Her i eftermiddags havde Krell'en spillet i ca. 2 timer og var blevet godt lun. Men hvor lun?

Af med låget og på med grilltermometeret:

43 grader kunne jeg få dyret til at vise! Temperaturen er sikkert faldet et par grader i de minutter det tog mig at demontere kabler og låg så måske har kølepladerne været oppe omkring 50 grader. En ting er dog sikkert; vores fingre er aldeles uegnede til temperaturmåling. Alt over kropstemperatur føles varmt. (OK mit grilltermometer er nok ikke det mest nøjagtige måleinstrument men har ikke andet)

I øvrigt en alvorlig kleppert af en trafo Krell har udstyret denne forstærker med. Det er nok ikke løwn når de opgiver den til 2x200 w.

Haugaard

Hej Haugaard

Prøv at smække en KAV 2250, efter din 400xi. Du vil nok glemme alt on Flight 100.

vh. Henrik

Ja det var selvfølgelig også en mulighed. Den simpleste løsning er vel bare at sætte sig ned og nyde musikken via KAV400xi. Det er bare alt for spændene at prøve nogle af de eksotiske sager der findes derude

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Jeg har ikke hørt den - kun omtale. Men det er da ufatteligt, at der kan komme så meget lyd ud af den bette amp. Den er jo næsten tom indeni? Hvis det ikke var for den overdimensionerede trafo, kunne man da snildt forveksle den med en digital forstærker a lá ICE og lign...

Sikke en skam vi ikke har en Krell forhandler i Midtjylland

I virkeligheden er den nok slet ikke så bette. Læg mærke til at kabinette er næsten kvadratisk så den er ganske dyb. Trafoen er, som du selv har lagt mærke til enorm. Dog "mangler" der store ensretterbroer og ladelytter i forhold til hvad vi er vant til at se. Jeg har ingen anelse om hvorledes forsyning udjævnes men den metode Krell benytter fyder øjensynligt mindre end hvad vi er vant til at se. Sluttelig skal det nævnes, at elektronikdelen er meget kompakt opbygget med flere prints stakket ovenpå hinanden. Ligheden med ICE eller PWM forstærkere kan jeg ikke få øje på. Jeg tror ikke et ICE modul er meget størrer end den fjernbetjening du kan se til venstre for Krell'en.

Hvis den Krell virkelig har vakt din nysgerrighed må du springe ud i det og vove dig uden for midtjylland 

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Det var dog en noget tom Krell, du har købt, der mangler vel ikke noget 

ingen ting på besøg, eller er du ved at gå sommer kold, måske er det div. importør der holder sommer lukket

Du har fat i noget der Janwa. Måske MANGLER der noget i kassen . Jeg må forsøge at holde hovedet koldt lidt endnu. Der er to uger til jeg holder ferie

Måske kan jeg finde et nyt besøgsemne til ferien . Nogen der ved hvor man kan låne en FPB300cx?

Haugaard

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:

AM-E skrev:
Jeg har ikke hørt den - kun omtale. Men det er da ufatteligt, at der kan komme så meget lyd ud af den bette amp. Den er jo næsten tom indeni? Hvis det ikke var for den overdimensionerede trafo, kunne man da snildt forveksle den med en digital forstærker a lá ICE og lign...

Sikke en skam vi ikke har en Krell forhandler i Midtjylland

I virkeligheden er den nok slet ikke så bette. Læg mærke til at kabinette er næsten kvadratisk så den er ganske dyb. Trafoen er, som du selv har lagt mærke til enorm. Dog "mangler" der store ensretterbroer og ladelytter i forhold til hvad vi er vant til at se. Jeg har ingen anelse om hvorledes forsyning udjævnes men den metode Krell benytter fyder øjensynligt mindre end hvad vi er vant til at se. Sluttelig skal det nævnes, at elektronikdelen er meget kompakt opbygget med flere prints stakket ovenpå hinanden. Ligheden med ICE eller PWM forstærkere kan jeg ikke få øje på. Jeg tror ikke et ICE modul er meget størrer end den fjernbetjening du kan se til venstre for Krell'en.

Hvis den Krell virkelig har vakt din nysgerrighed må du springe ud i det og vove dig uden for midtjylland 

Haugaard

Ja, du har ret - tingene kommer ikke af sig selv! Hvad med kvaliteten af selve ampen og betjeningen af denne? Kan man se (og høre), at Krell har sparet? Det er jo trods alt ikke normalt for Krell at udvikle udstyr i denne prisklasse. Og hvad med varme problemer - kan den tåle at stå tændt i flere timer???

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Hej AM-E,

Hvad med kvaliteten af selve ampen og betjeningen af denne? Kan man se (og høre), at Krell har sparet? Det er jo trods alt ikke normalt for Krell at udvikle udstyr i denne prisklasse.

KAV400xi er det eneste Krell produkt jeg har haft inden for dørene så jeg kan ikke sammenligne finish og lyd med deres dyrere modeller. Konkret kan jeg sige finishen er i top, alle samlinger er pænt lavet, stik og betjeningsknapper virker solide og som noget der kan holde i mange år. Jeg mener ikke man kan sige at Krell har "sparet", de har blot en forstærker i programmet i en anden prisklasse end deres mere kendte produkter. Skal man sætte en finger på noget, så er det den lille slim-line fjernbetjening. Layoutet på den er uoverskueligt og man skal have den op i hånden for at bruge den. Den virker lidt "billig" i forhold til forstærkeren.

Og hvad med varme problemer - kan den tåle at stå tændt i flere timer???

Som jeg har skrevet tidligere oplever jeg ingen problemer med varmeudvikling. Ja forstærkeren bliver varm, men ikke noget der giver mig bekymringer. Hos os står den ofte tændt hele dagen uden problemer. Det vil selvfølgelig spille ind hvad den skal drive og jeg har ingen anelse om hvorvidt mine højtalere er en specielt nem belastning.

Haugaard

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Hej Haugaard.

Jeg synes da bare du skal ta' ned til Jensen, han har sørme et par bette Krell 750 Mcx stående, dem gad jeg godt ha' stående... Hvis bare man havde pengene...
DE ER FEDE!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Hej Haugaard.

Jeg synes da bare du skal ta' ned til Jensen, han har sørme et par bette Krell 750 Mcx stående, dem gad jeg godt ha' stående... Hvis bare man havde pengene...
DE ER FEDE!

Mvh.

God idé Milu meeeeen jeg er bange for at sådan et monstersæt befinder sig en (hel) del over min økonomiske formåen.

Haugaard

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Juli 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Det er da nogle og lækre "ingetng" du har på besøg Haugaard

SKÅL!!!!

MVH WRONG

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

Det er da nogle og lækre "ingetng" du har på besøg Haugaard

SKÅL!!!!

MVH WRONG

Jamen der er jo INGENTING på besøg. Det anlæg der fylder huset med god musik er fastboende  

Måske kunne man få nogle højtalerkabler på besøg ved lejlighed

Haugaard

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Tju hej hvor det går

Der er kommet et par Van den Hul slanger af typen "Clearwater" til huset. De er just termineret med bananrør fra HighEnd Sound i biwire konfiguration.

Spændene om det er

Haugaard

SJAG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 07 August 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg se at få tunet de der GUF ting i en fart....

Mvh SJAG 

Til top Vis SJAG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SJAG

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 August 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:

Tju hej hvor det går

Der er kommet et par Van den Hul slanger af typen "Clearwater" til huset. De er just termineret med bananrør fra HighEnd Sound i biwire konfiguration.

Spændene om det er

Haugaard

Hehe, du har set lyset!

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

SJAG skrev:

Mvh SJAG 

Jamen jeg venter jo bare på at få at vide hvad tid vi skal køre. Jeg er klar!

Haugaard

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Haugaard skrev:

Tju hej hvor det går

Spændene om det er

Haugaard

Hehe, du har set lyset!

Jeg ved såmænd ikke om jeg har set lyset  Men jeg må vel klare mig med dem indtil fruen vinder i lotto (spiller ikke selv) så jeg kan få et sæt Kimber BiFocalXL

Haugaard

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:
SJAG skrev:

Mvh SJAG 

Jamen jeg venter jo bare på at få at vide hvad tid vi skal køre. Jeg er klar!

Haugaard

Så har SJAG og jeg tilbragt dagen hos MITO Nord med måling på højtalerne. Konklusionen var vel egentlig at alt var perfekt og at 6 års "tilspilning" ikke havde ændret det helt store på afstemningen. Der blev ændret lidt på værdien af en kondensator hvilket medførte en lidt flottere frekvenskurve på diskanten.

Det blev også konstateret at Haugaard skal holde fingrene væk! Målingen på den ene højtaler viste alt for lavt niveau på mellemtone enheden. Det gav Lars Mikkelsen grå hår indtil han opdagede at der var byttet om på to modstande (noget jeg havde eksperimenteret med) Fejlen blev rettet og Haugaard følte sig passende dum!

Vi fik også et par tips til opstilling med hjem som ved første lyt lyder til at være "lige i skabet"

Haugaard

SJAG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 14 August 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Ja, så kom vi endelig til vindmøllernes land efter 6 års fravær. 
Dagens første måling af mellemtone og diskant:

Det man kan se er den målte respons sammenholdt med teoretisk korrekt for Duelunds synkronfiler med centerfrekvens 900 Hz og a=3,4.
Lars Mikkelsens første kommentar: Uha, dem har vi vist været heldige med !". Med mit kendskab til Lars vil jeg nok vælge et andet ord end "held".
Der er dog et hæv i diskanten at arbejde med. Løsningen blev at ændre kondensatoren i diskantens sugekreds (?) fra 1uF til 4 uF. (diagram kan ses tidligere i tråden)
Der måles igen:

Desværre fik jeg i begejstring ikke taget et "efter" foto, men performance kom meget tæt på target kurven.

Som Haugaard skriver skulle der efterfølgende laves en kontrolmåling af den anden højttaler for at sikre at begge er OK. Til vores store overraskelse manglede der ca 15 dB niveau på mellemtonen. Efter en del febrilsk søgen efter fejl i måleopstillingen opdagede vi at unge Haugaard ved en meget gammel modifikation af højttaleren havde om byttet serie og parallel modstandene på hhv 2,2 og 12 Ohm.

Så kom modstandene og lyden tilbage på plads. Haugaards hørelse får karakteren 5 øreskyllesæt med vatpind opad. Er der nogen derude som har modtaget anbefalinger af udstyr fra Haugaard bør sagsanlæg overvejes. 
Jeg selv, som har tilbragt adskillige timer i den søde plet , har egentlig altid troet det var pejsen som "stjal" noget af lyden .

Bottom line: Det var som altid en fornøjelse at tilbringe et par timer hos MITO Nord. 6 års eftersynet var absolut godkendt.
Næste besøg: August 2012. Alle Hifi4all læsere bedes holde strækningen fra Fyn til Aggersund Nord fri for traktorer (knallerter/cykler/løbehjul for jer under 18) til den tid

Mvh SJAG 

Til top Vis SJAG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SJAG

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Hey HAugaard.

NÅ!. Så har du sgu ikke skudt helt ved siden med de speakers alligevel, ihvertfald set ud fra målingerne

SKÅL!.

MVH WRONG

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

SJAG skrev:
Som Haugaard skriver skulle der efterfølgende laves en kontrolmåling af den anden højttaler for at sikre at begge er OK. Til vores store overraskelse manglede der ca 15 dB niveau på mellemtonen. Efter en del febrilsk søgen efter fejl i måleopstillingen opdagede vi at unge Haugaard ved en meget gammel modifikation af højttaleren havde om byttet serie og parallel modstandene på hhv 2,2 og 12 Ohm.

Haugaard

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:
Hey HAugaard.

NÅ!. Så har du sgu ikke skudt helt ved siden med de speakers alligevel, ihvertfald set ud fra målingerne

SKÅL!.

MVH WRONG

Jaja gode mester Wrong. Nu er det jo ikke KURVER det drejer sig om. Næh du Musik, og det kan de f....... spille!

Haugaard 

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:
wrong skrev:
Hey HAugaard.

SKÅL!.

MVH WRONG

Jaja gode mester Wrong. Nu er det jo ikke KURVER det drejer sig om. Næh du Musik, og det kan de f....... spille!

Haugaard 

Jeg må hellere tage et par lokale jyske flasker med næste gang jeg skal til fyn. Så kan jeg give øllen og du kan give et stykke musik

MVH WRONG

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes