Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Billig ringkerne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 14 August 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Soxen - det du viser er en +/0 forsyning

hvis dine trafoer har den rigtige spænding til GC på 18volt(såvidt jeg husker) så kan du jo bare bruge en trafo til hver halvperiode, altså 2 x det du viser

MEN hvis du bruger brokoblede print kan man vist godt anvende noget lignende som du viser - kombineret med tidligere viste indslag viste LCAudio noget lignende engang, med seperat forsyning til hvert af de brokoblede print, men der stor risiko for ubalance

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 August 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hmm,

Jeg har eller set dette setup:

Ebbe44
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 August 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Det du sidst beskriver kræver jo netop en trafo med 2 sekundær viklinger.

Den du beskrev i forrige indlæg var en trafo med enkelt sekundær.

mvh
Ebbe

Til top Vis Ebbe44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ebbe44

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 August 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Trafoen 0/midtpunkt bør forbindes til midtpunkt mellem lytter og ikke som vist (chassis)

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Mr.Jones
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 September 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

peranders skrev:
2 x 28 VAC är precis maxspänning för LM3875/3886! 28 V ger runt 40 volt DC likriktat.

Det er så ikke korrekt. Der findes adskillige designs med LM3875/3886 med 2*35 Vac. Og det fremgår da også af databladene for disse to IC'er.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 12 September 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Mr.Jones skrev:
peranders skrev:
2 x 28 VAC är precis maxspänning för LM3875/3886! 28 V ger runt 40 volt DC likriktat.

Det er så ikke korrekt. Der findes adskillige designs med LM3875/3886 med 2*35 Vac. Og det fremgår da også af databladene for disse to IC'er.

Databladene angiver DC-spændingen chippen tåler, ikke hvilken AC-spænding du har før ensretning.
Efter ensretning er DC-spændingen jo 1,414 gange højere end AC-spændingen på trafoen.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 September 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Trafoen 0/midtpunkt bør forbindes til midtpunkt mellem lytter og ikke som vist (chassis)

Hvis det er en Gainclone man bygger, så er trafoens midtpunkt forbundet til samme stelpunkt som lytterne, da der anbefales stjernestel. Diagrammet er fra en Gainclone, som jeg iøvrigt har.

Forbinder du trafoens midtpunkt til chassis et tilfældigt sted, vil du temmeligt sikkert få kraftigt brum.

Printet er lavet med stjernestel, så du står ikke med en løs stelledning, du ikke ved hvor skal forbindes.

Mr.Jones
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 September 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Mr.Jones skrev:
peranders skrev:

Databladene angiver DC-spændingen chippen tåler, ikke hvilken AC-spænding du har før ensretning.
Efter ensretning er DC-spændingen jo 1,414 gange højere end AC-spændingen på trafoen.

Du kan ikke læse.

Det står på side 1 i databladet for LM3886 og i øvrigt også i noterne. LM3886 kan ganske udmærket håndtere vekselstrømsspænding på +/-35 Vac. Dvs. knap 50 Vdc. Der findes også adskillige designs, der gør netop dette.
Bl.a. denne (det er så LM3876): http://sound.westhost.com/project115.htm

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 September 2006 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Mr.Jones skrev:
Spencer skrev:
Mr.Jones skrev:
peranders skrev:

Du kan ikke læse.

Det står på side 1 i databladet for LM3886 og i øvrigt også i noterne. LM3886 kan ganske udmærket håndtere vekselstrømsspænding på +/-35 Vac. Dvs. knap 50 Vdc. Der findes også adskillige designs, der gør netop dette.
Bl.a. denne (det er så LM3876): http://sound.westhost.com/project115.htm

Det link du lige har sendt viser denne strømforsyning:

Der er 35V efter enstretning - ikke før. Trafoen er beskrevet 25-0-25.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 September 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt at LM3886 ikke brænder af ved 50V ind, men den leverer intet i 4 Ohms belastninger, ved så høj spænding:

http://www.national.com/pf/LM/LM3886.html

Det er denne graf du skal kigge på:

Skal du have et fornuftigt output ved 4 Ohm fra chippen, bør du max fodre den med 30V DC.

TroelsM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 September 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Spencer.

Det datablad du henviser til, viser tydeligt at absolut maksimal forsyningsspændding er 84V eller +/- 42V. Hvis den får +/-50V tror jeg ikke den overlever særligt længe...

Mvh TroelsM

EDIT: Der er faktisk også anført en forsynings-spænding på 14 -94V, men det er vist en fejl. Max er alle andre steder angiver til 84V i alt.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

TroelsM skrev:

Spencer.

Det datablad du henviser til, viser tydeligt at absolut maksimal forsyningsspændding er 84V eller +/- 42V. Hvis den får +/-50V tror jeg ikke den overlever særligt længe...

Mvh TroelsM

EDIT: Der er faktisk også anført en forsynings-spænding på 14 -94V, men det er vist en fejl. Max er alle andre steder angiver til 84V i alt.

Chippen lukker simpelthen ned ved overspændinger, eller kortslutning - lover de.
Men kommer du til at bytte om på plus og minus, så laver den et helt lille gnistfyrværkeri, og futter til himmels. Der er én på diyaudio.com, der har oploadet et foto af resterne af sådan en chip.
Der var ikke meget tilbage af chippen. +/-50V er jo 100V i forskel, og her eksploderer lytterne nok, hvis de ikke tåler spændingen (husk at tjekke dette, inden). Jeg ved ikke hvor meget overspænding en elektrolyt tåler, men har ikke lyst til at eksperimentere.

Man bør ikke give chippen mere end +/-30V hvis man har en højttaler der dykker til 4 Ohm.
Det glemmer mange, når de ser at der står 8 Ohm bag på højttaleren, og den alligevel går dybere.

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 September 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

@Ebbe44

Den ligner lidt det som jeg umiddelbart troede at den første tegning fra Brisse forestillede, men ikke gjorde alligevel. Jeg kunne ikke lure hvor lytterne var placeret i første omgang.

Hvis den kun udnytter trafoen halvt, er det ikke den løsning man skal gå efter.
Så lærte jeg også lidt idag.  

Den viste løsning er ikke bare "minder goed", den er ubrugelig. For det første sidder dioderne reelt bare i serie, så den ene er overflødig. Desuden er det dannede midtpunkt jo rent kapacitivt koblet, så med mindre forbruget i de to grene ALTID er HELT PRÆCIST det samme, vil midtpunktet drive i den ene eller anden retning.

Citér:
Jeg har eller set dette setup:

Ovenstående er en reel måde at gøre det på. Begge DC spændinger er fremskaffet ved dobbeltensretning, dvs begge halvperioder på begge trafoviklinger udnyttes. Der kan enten bruges en trafovikling med midtpunkt eller to separate, ens viklinger, der forbindes i "serie" (jeg bruger gåseøjne, fordi polariseringen reelt er ligegyldig). Når der er to trafoviklinger er der nogen, der sværger til at man skal bruge separate broensrettere, men jeg kan ikke se nogen tekninsk begrundelse for dette. Faktisk koster den løsning et ekstra diodespændingsfald.

Citér:

Mht til +/- forsyning fra en trafo med enkelt udtag, kan man så ikke bare gøre sådan her?

Jo, det kan man godt, men du får kun den halve ripplefrekvens (50Hz og ikke 100Hz), så lytterne skal være mindst dobbelt så store. Desuden vil hver trafovikling (hver halvdel) kun levere en strømpuls i hveranden halvperiode. Denne vil til gengæld være dobbelt så stor, hvilket givet 4 gange større tab til kobbermodstand og større krav til jernkernen. Alt ialt et dårligt bytte for at spare to dioder.

De øvrige viste diagrammer er blot variationer over ovenstående.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

TroelsM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hey Spencer.

Hvor kan du se at kredsen lukker ned ved overspænding? Det er mig bekendt meget, meget få IC'er der er så tolerante at de "bare lukker" ned ved overspænding på Vcc/Vdd

Det eneste jeg kunne finde var denne sætning: "Output over-voltage protection against transients from inductive loads", - men den omtaler vist kun overspændings-beskyttelse af UD-gangen og ikke forsyningen.

Mvh TroelsM

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

TroelsM skrev:

Hey Spencer.

Hvor kan du se at kredsen lukker ned ved overspænding? Det er mig bekendt meget, meget få IC'er der er så tolerante at de "bare lukker" ned ved overspænding på Vcc/Vdd

Det eneste jeg kunne finde var denne sætning: "Output over-voltage protection against transients from inductive loads", - men den omtaler vist kun overspændings-beskyttelse af UD-gangen og ikke forsyningen.

Mvh TroelsM

Hmm... skal prøve at lede efter det, men jeg kan egentlig ikke se hvorfor man bør bekymre sig om det, hvis bare højttalerne beskyttes.

Chippen koster jo kun godt en halvtredser pr. kanal, og har tydelige grafer i vejledningen, hvor man ikke bør være i tvivl om hvilken spænding man skal vælge, alt efter højttalertype.

Hvis man er i tvivl om både det ene eller andet, bør man læse dokumentationen. Forstår man det stadig ikke, er det nok et hint om at man skal holde sig fra ting der har med strøm at gøre.

TroelsM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Øhhh ja.. vi er enige om at man skal holde sig fra ting man ikke forstår... Det er sådan set derfor jeg blandet mig.

I værste fald er det nemlig ikke kun en 50'er til en ny chip, men også nye højtalere du skal have, hvis forsyningen er for høj... Hvis chippen dør så kan udgangen stå af på flere forskellige måder og én af mulighederne er at udgangen bliver lagt til enten plus eller minus...

Netop LM3886-forstærkerne kan man jo fint lave uden at vide særligt meget om elektronik, det kræver "bare" at man får de rigtige råd af de "erfarne" på www osv... Derfor er jeg lidt "hys" med at info man giver videre skal være korrekt.

Hvis jeg har misforstået noget så sig endeligt til.

Mvh

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 September 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

TroelsM skrev:

Øhhh ja.. vi er enige om at man skal holde sig fra ting man ikke forstår... Det er sådan set derfor jeg blandet mig.

I værste fald er det nemlig ikke kun en 50'er til en ny chip, men også nye højtalere du skal have, hvis forsyningen er for høj... Hvis chippen dør så kan udgangen stå af på flere forskellige måder og én af mulighederne er at udgangen bliver lagt til enten plus eller minus...

Netop LM3886-forstærkerne kan man jo fint lave uden at vide særligt meget om elektronik, det kræver "bare" at man får de rigtige råd af de "erfarne" på www osv... Derfor er jeg lidt "hys" med at info man giver videre skal være korrekt.

Hvis jeg har misforstået noget så sig endeligt til.

Mvh

Næh, du anbefaler vel det samme som jeg; at man vælger den korrekte forsyningsspænding (efter ensretning, vel at mærke).
Jeg anbefaler +/-30V til 4 Ohms højttalere (evt. endda lidt lavere), og +/-35V til rene 8 Ohms (min egen forstærker er med +/-35V).

Men kan du ikke lodde korrekt, så NFB-modstanden har en kold lodning, så kan du have hele forsyningsspændingen stående ude på klemmerne. Man kan fortælle folk hvordan det bør være, men ikke hjælpe dem imod deres egne fejl, af den karakter.

Jeg har selv nogle billige højttalere jeg tester på, og har ikke oplevet nogen katastrofer endnu - men det sker da nok en dag, man er lidt hurtig med loddekolben. Rørforstærkere roder jeg ikke med. Al respekt for dem der tør det.

EDIT: Et Audio Note byggesæt, tør jeg dog godt binde an med, da samlevejledningen skulle være ekstremt ligetil.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes