| Forfatter |
|
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Hmm...
Er nogen som har problemer med forvrængning ved høje frekvenser via overførsel fra SB? Jeg taler om de frekvenser, diskanten normalt varetager. Det er ret tydeligt at høre på Cat Power's track "The Greatest". Det lyder som om, at diskanten rasler. Denne forvrængning finder ikke sted, når jeg bruger min cd-afspiller. Kan det være noget med FLAC konverteringen?
Ps. hvor stor en betydning har et godt cd-drev (til FLAC ripping) - hvis sådan noget findes? Alle cd-drev er jo vel bare standard med et påtrykt mærke...eller??
|
|
|
Det problem oplever jeg ikke.
Der ér forskel på cd-rom drev. Det er ikke bare et standard drev med forskellige labels. Ellers ville de jo heller ikke performe så forskelligt i diverse tests.
Du kan tjekke om dit rip er nøjagtigt med dette software: http://www.accuraterip.com/
Hvis der er mere end 2 andre der får samme resultat som dig, er du sikker på at dit rip er 100% korrekt rippet, altså ikke én eneste bit vender forkert. Hvis dette er tilfældet er det ihvertfald ikke rippet der er problemet.
At du komprimerer til flac bør heller ikke give nogle problemer, da du kan, som det tidligere er nævnt i tråden, crc tjekke wav filen inden komprimering til flac. Pak derefter flac filen ud til wav igen, og crc tjek denne. Resultatet burde være nøjagtigt det samme.
Så problemet kan altså opstå under ripningen, eller måske når squeezeboxen afspiller flac-filen, hvis den har en fejl i algoritmen. Prøv at sætte Slimserveren til at sende filen til squeezeboxen i wav format istedet for flac, så sker konverteringen ikke i boxen, men på serveren istedet.
Benytter du trådløst eller har du netværkskabel tilsluttet?. Kunne måske tænke mig at der kunne være lidt problemer med at følge med over den trådløse del, hvis nu den ikke får så godt et signal fra routeren.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2298
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
tranum1 skrev:
AM-E skrev:
Hmm...
Er nogen som har problemer med forvrængning ved høje frekvenser via overførsel fra SB? Jeg taler om de frekvenser, diskanten normalt varetager. Det er ret tydeligt at høre på Cat Power's track "The Greatest". Det lyder som om, at diskanten rasler. Denne forvrængning finder ikke sted, når jeg bruger min cd-afspiller. Kan det være noget med FLAC konverteringen?
Ps. hvor stor en betydning har et godt cd-drev (til FLAC ripping) - hvis sådan noget findes? Alle cd-drev er jo vel bare standard med et påtrykt mærke...eller??
|
|
|
Det problem oplever jeg ikke.
Der ér forskel på cd-rom drev. Det er ikke bare et standard drev med forskellige labels. Ellers ville de jo heller ikke performe så forskelligt i diverse tests.
Du kan tjekke om dit rip er nøjagtigt med dette software: http://www.accuraterip.com/
Hvis der er mere end 2 andre der får samme resultat som dig, er du sikker på at dit rip er 100% korrekt rippet, altså ikke én eneste bit vender forkert. Hvis dette er tilfældet er det ihvertfald ikke rippet der er problemet.
At du komprimerer til flac bør heller ikke give nogle problemer, da du kan, som det tidligere er nævnt i tråden, crc tjekke wav filen inden komprimering til flac. Pak derefter flac filen ud til wav igen, og crc tjek denne. Resultatet burde være nøjagtigt det samme.
Så problemet kan altså opstå under ripningen, eller måske når squeezeboxen afspiller flac-filen, hvis den har en fejl i algoritmen. Prøv at sætte Slimserveren til at sende filen til squeezeboxen i wav format istedet for flac, så sker konverteringen ikke i boxen, men på serveren istedet.
Benytter du trådløst eller har du netværkskabel tilsluttet?. Kunne måske tænke mig at der kunne være lidt problemer med at følge med over den trådløse del, hvis nu den ikke får så godt et signal fra routeren. |
|
|
Hej Tranum. Tak for svaret. Jeg bruger trådløs forbindelse. Signalstyrken ligger dog konstant på 90-95%. Ved ikke om det betyder det helt store? Hvordan foregår konverteringen? Sker det "on-the-fly", hvis du ved hvad jeg mener? Desuden så har jeg tænkte mig at købe en bærbar istedet for min stationære...Cd-rom drev på bærbare må vel være en svaghed i forhold til de interne cd-drev på stationære pc'er? De er vel ikke så robuste, og mere følsomme for rystelser m.v.? Vil du anbefale en ekstern cd-enhed, hvis jeg vælger bærbar, eller er det komplet ligegyldigt? __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben skrev:
musifix skrev:
Jeg kører digitalt ind i min Lyngdorf TDA2200, så jeg gider ikke mod'e nogetsomhelst  |
|
|
Lidt kan du da modificere... lidt bedre lytter og en lineær strømforsyning? 
|
|
|
Hmmmm - så tror jeg hellere jeg vil kaste pengene i mine højttalere og en større harddisk så jeg ikke behøver komprimere MP3'erne til under 320kbit/s  __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg er noget "tumpet" til sådan noget, er der en DANSK brugsforvirring et eller andet sted man kan læse??
Jeg har ikke anskaffet mig denne herlighed endnu, men da jeg har fået en bærbar ville det være en dejlig ting at have.
Michael
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
Torben skrev:
musifix skrev:
Jeg kører digitalt ind i min Lyngdorf TDA2200, så jeg gider ikke mod'e nogetsomhelst  |
|
|
Lidt kan du da modificere... lidt bedre lytter og en lineær strømforsyning? 
|
|
|
Hmmmm - så tror jeg hellere jeg vil kaste pengene i mine højttalere og en større harddisk så jeg ikke behøver komprimere MP3'erne til under 320kbit/s 
|
|
|
*GYS* ved tanken om MP3!! Det syntes jeg er synt du gør.... og når du endda ellers har er fin forstærker. Selvom du køre 320kbit/s, så er der noget af musiken som forsvinder i forhold til cd'en. Hvis man vil "komprimere" så bør det være i et lossless format. Bare min mening!!
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
Hej Tranum.
Tak for svaret. Jeg bruger trådløs forbindelse. Signalstyrken ligger dog konstant på 90-95%. Ved ikke om det betyder det helt store? Hvordan foregår konverteringen? Sker det "on-the-fly", hvis du ved hvad jeg mener?
Desuden så har jeg tænkte mig at købe en bærbar istedet for min stationære...Cd-rom drev på bærbare må vel være en svaghed i forhold til de interne cd-drev på stationære pc'er? De er vel ikke så robuste, og mere følsomme for rystelser m.v.? Vil du anbefale en ekstern cd-enhed, hvis jeg vælger bærbar, eller er det komplet ligegyldigt?
|
|
|
Jeg kan ikke rigtigt råde dig med hensyn til CD-rom drev. Jeg har selv købt et Plextor drev, da de altid får ros, men om det reelt gør nogen forskel i denne sammenhæng ved jeg ikke. Ved cd-er i flot stand, tror jeg umiddelbart ikke der vil være nogen forskel, da man jo kan tjekke med Accurate Rip om du har rippet 100% korrekt. Måske er det mere når der skal fejlhåndteres, men jeg ved det ikke med sikkerhed.
Nu ved jeg ikke hvordan du har sat din SlimServer op, men har du sikret dig at Slimserveren rent faktisk sender i flag-format til Squeezeboxen? Du skal på Serveren gå ind under Hovedmenu / Server-indstillinger / Filtyper og sikre dig at der er en markering i Flac til Flac og ikke i Flac til Wav. Det betyder at Serveren ikke vil konvertere flac filer, men sende dem rent til Squeezeboxen, som har indbygget dekoder til dette format. Serveren er lavet til at forsøge at sende i højeste kvalitet, så du kan sagtens have en markering i Flac til Mp3 også, sålænge du i Hovedmenu / Afspiller-indstillinger / Audio sætter "Bitrate Limiting" til "No Limit". På den måde vil Serveren se at din afspiller tillader højeste mulige bitrate, og dermed bevare filen i flac-formatet. Dette er faktisk ret smart, da man som jeg, så kan installere en SoftSqueeze ude på arbejdet, og sætte bitrate limit for denne afspiller til feks. 192kbit/s. Server softwaren vil så konvertere til Mp3 før den streamer musikken over nettet.
Så det er ret vigtigt at du kører flac til flac, eller eventuelt prøver flac til Wav, da serveren så vil konvertere til Wav før den streamer til squeezeboxen. Dermed kan du tjekke om Squeezeboxens flac dekoder har problemer. Men du skal nok ikke belaste det trådløse netværk for meget når du streamer wav filer.
Når du konverterer til Mp3 eller wav sker det on-the-fly. Men det burde ikke være noget problem for en rimelig moderne computer, prøv bare at se hvor lang tid den skal have for at encode til flac. Min 2600+ tager ca. 3-5 sek, om selve flac encodingen, pr nummer.
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så synes jeg du skulle prøve at sætte et netkabel i boxen, bare for at teste om det gør nogen forkel. Det kunne da være interessant.
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 07:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
tranum1 skrev:
AM-E skrev:
Hej Tranum.
Tak for svaret. Jeg bruger trådløs forbindelse. Signalstyrken ligger dog konstant på 90-95%. Ved ikke om det betyder det helt store? Hvordan foregår konverteringen? Sker det "on-the-fly", hvis du ved hvad jeg mener?
Desuden så har jeg tænkte mig at købe en bærbar istedet for min stationære...Cd-rom drev på bærbare må vel være en svaghed i forhold til de interne cd-drev på stationære pc'er? De er vel ikke så robuste, og mere følsomme for rystelser m.v.? Vil du anbefale en ekstern cd-enhed, hvis jeg vælger bærbar, eller er det komplet ligegyldigt?
|
|
|
Jeg kan ikke rigtigt råde dig med hensyn til CD-rom drev. Jeg har selv købt et Plextor drev, da de altid får ros, men om det reelt gør nogen forskel i denne sammenhæng ved jeg ikke. Ved cd-er i flot stand, tror jeg umiddelbart ikke der vil være nogen forskel, da man jo kan tjekke med Accurate Rip om du har rippet 100% korrekt. Måske er det mere når der skal fejlhåndteres, men jeg ved det ikke med sikkerhed.
Nu ved jeg ikke hvordan du har sat din SlimServer op, men har du sikret dig at Slimserveren rent faktisk sender i flag-format til Squeezeboxen? Du skal på Serveren gå ind under Hovedmenu / Server-indstillinger / Filtyper og sikre dig at der er en markering i Flac til Flac og ikke i Flac til Wav. Det betyder at Serveren ikke vil konvertere flac filer, men sende dem rent til Squeezeboxen, som har indbygget dekoder til dette format. Serveren er lavet til at forsøge at sende i højeste kvalitet, så du kan sagtens have en markering i Flac til Mp3 også, sålænge du i Hovedmenu / Afspiller-indstillinger / Audio sætter "Bitrate Limiting" til "No Limit". På den måde vil Serveren se at din afspiller tillader højeste mulige bitrate, og dermed bevare filen i flac-formatet. Dette er faktisk ret smart, da man som jeg, så kan installere en SoftSqueeze ude på arbejdet, og sætte bitrate limit for denne afspiller til feks. 192kbit/s. Server softwaren vil så konvertere til Mp3 før den streamer musikken over nettet.
Så det er ret vigtigt at du kører flac til flac, eller eventuelt prøver flac til Wav, da serveren så vil konvertere til Wav før den streamer til squeezeboxen. Dermed kan du tjekke om Squeezeboxens flac dekoder har problemer. Men du skal nok ikke belaste det trådløse netværk for meget når du streamer wav filer.
Når du konverterer til Mp3 eller wav sker det on-the-fly. Men det burde ikke være noget problem for en rimelig moderne computer, prøv bare at se hvor lang tid den skal have for at encode til flac. Min 2600+ tager ca. 3-5 sek, om selve flac encodingen, pr nummer. |
|
|
Jeg kan ikke markere FLAC to MP3. Det ser ud til, at jeg ikke har LAME installeret. Har været inde og kigge inde på Sourceforge.net efter LAME, men filen er pakket ind i winrar med en masse filer, dll osv...hvor skal alt dette installeres? Der findes åbenbart ikke auto-setup/install til LAME. __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis SlimServer skal kunne benytte Lame skal du smide lame.exe og lame_enc.dll i biblioteket: ****\SlimServer\server\Bin
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak!
Det virker fint nu. Jeg bliver sku mere og mere forelsket i dette vidunder.
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det her lyder måske dumt, men er det muligt at modtage DR's netradio (og andre danske radiokanaler) via SB??
__________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan godt få alle DR netradio. Hvis du går ind på http://www.dr.dk/netradio/afspillere.asp og højre klikker på link, og kopi'er URL.
I slimserver går du så i Radio Tune In og sætter linket ind, og gemmer det... så ligger det under gemte playliste.
|
| Til top |
|
| |
SoundMan Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
AM-E skrev:
| Det her lyder måske dumt, men er det muligt at modtage DR's netradio (og andre danske radiokanaler) via SB??
|
|
|
Torben skrev:
Du kan godt få alle DR netradio. Hvis du går ind på http://www.dr.dk/netradio/afspillere.asp og højre klikker på link, og kopi'er URL.
I slimserver går du så i Radio Tune In og sætter linket ind, og gemmer det... så ligger det under gemte playliste. |
|
|
Her vil jeg godt slå et lille slag for Alien BBCDet er et radio plugin til SB'en som har alle DR's kanaler "indbygget". De alm. og DAB kanaler. Installeres det, kommer det op under Internet Radio i menuen og man slipper for at sidde og lave 20-30 playlister. Hvis der er nogle af jer som kaster jer over installationen, så lad mig vide det, da DR menu filen skal opdateres i.f.t. den der kommer med Alien BBC. Jeg har en virkende version som jeg kan maile til jer. __________________ MVH Allan
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet en fil der hedder Danmarks Radio.m3u. Denne er lagt i mit Playlists dir. Det giver dig en playlist der hedder Danmarks Radio, som indeholder de fleste af deres netradio stationer. Bitraten jeg har valgt er den højest tilgængelige.
Indholdet ser sådan ud:
#CURTRACK 4 #EXTM3U #EXTINF:-1,DR P3
mms://wmsc.dr.dk/e02ch03m?wmcontentbitrate=300000&MSWMEx t=.asf
#CURTRACK 4 #EXTM3U #EXTINF:-1,DR Barometer
mms://wmscr2.dr.dk/e02ch09m?wmcontentbitrate=300000&MSWM Ext=.asf
#CURTRACK 4 #EXTM3U #EXTINF:-1,DR Barracuda
mms://wmscr1.dr.dk/e06ch09m?wmcontentbitrate=300000&MSWM Ext=.asf
#CURTRACK 4 #EXTM3U #EXTINF:-1,DR Boogieradio
mms://wmscr1.dr.dk/e02ch07m?wmcontentbitrate=300000&MSWM Ext=.asf
#CURTRACK 4 #EXTM3U #EXTINF:-1,DR Jazz
mms://wmscr2.dr.dk/e02ch05m?wmcontentbitrate=300000&MSWM Ext=.asf
#CURTRACK 4 #EXTM3U #EXTINF:-1,DR Klassisk
mms://wmsc.dr.dk/e02ch06m?wmcontentbitrate=300000&MSWMEx t=.asf
#CURTRACK 4 #EXTM3U #EXTINF:-1,DR R&B
mms://wmscr1.dr.dk/e06ch08m?wmcontentbitrate=300000&MSWM Ext=.asf
#CURTRACK 4 #EXTM3U #EXTINF:-1,DR Rock mms://wmscr2.dr.dk/e02ch04m?wmcontentbitrate=300000&MSWM Ext=.asf
#CURTRACK 4 #EXTM3U #EXTINF:-1,DR Soft mms://wmscr2.dr.dk/e04ch10m?wmcontentbitrate=300000&MSWM Ext=.asf
#CURTRACK 4 #EXTM3U #EXTINF:-1,DR X mms://wmscr1.dr.dk/e04ch11m?wmcontentbitrate=300000&MSWM Ext=.asf
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
SoundMan skrev:
|
Her vil jeg godt slå et lille slag for Alien BBC
Det er et radio plugin til SB'en som har alle DR's kanaler "indbygget". De alm. og DAB kanaler.
Installeres det, kommer det op under Internet Radio i menuen og man slipper for at sidde og lave 20-30 playlister.
Hvis der er nogle af jer som kaster jer over installationen, så lad mig vide det, da DR menu filen skal opdateres i.f.t. den der kommer med Alien BBC. Jeg har en virkende version som jeg kan maile til jer.
|
|
|
Hov det lyder jo super smart. Så er der jo ingen grund til at oprette playliste selv.
Den vil jeg gerne have en kopi af. Jeg PM'er dig lige
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
SoundMan skrev:
AM-E skrev:
| Det her lyder måske dumt, men er det muligt at modtage DR's netradio (og andre danske radiokanaler) via SB??
|
|
|
Torben skrev:
I slimserver går du så i Radio Tune In og sætter linket ind, og gemmer det... så ligger det under gemte playliste. |
|
|
Her vil jeg godt slå et lille slag for Alien BBC
Det er et radio plugin til SB'en som har alle DR's kanaler "indbygget". De alm. og DAB kanaler.
Installeres det, kommer det op under Internet Radio i menuen og man slipper for at sidde og lave 20-30 playlister.
Hvis der er nogle af jer som kaster jer over installationen, så lad mig vide det, da DR menu filen skal opdateres i.f.t. den der kommer med Alien BBC. Jeg har en virkende version som jeg kan maile til jer.
|
|
|
Det der lyder jo meget meget smart og praktisk! Har lige været inde på AlienBBC hjemmesiden. Man kan få 2 versioner: èn til 6.2.x og til 6.5.....Men hvordan hulen kan man få 6.5'eren? Den nyeste SlimServer version er jo 6.2.2! __________________ "Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
AM-E Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tranum1. Tak for oplysningen!
Soundman: Du skal også have tak. AlienBBC er jo forrygende, let og praktisk at anvende.
|
| Til top |
|
| |
Torben Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juni 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden netradio som er smart... det er www.pandora.com . Det er gratis at prøve den i 90 dage! Den kan også køre på Squeezebox.
|
| Til top |
|
| |