| Forfatter |
|
simonoscar Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2005
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 19 April 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
LG 42PM1MA, Ca. pris; 10.500 ddk kr,-

Jeg er en af de mange, der gik forgæves i forbindelse med Samsung PS-42S5H hos Hifigalleriet.
Jeg har derfor været igang med, at kigge mig lidt omkring efter et andet panel, og har i den forbindelse kigget lidt på LG 42PM1MA.
Efter hvad jeg har kunne læse diverse steder, så har LG 42PM1MA samme indmad som LG 42PX5R, men har bare et andet design og er uden højtalere! Er det rigtigt, og hvordan er LG-panelet sammenlignet med Samsung-panelet?
Priser -> http://www.hifipriser.dk/Listprices.asp?ID=179248
Flere Billeder -> http://www.minhembio.com/produktbilder/76101
Lang tråd på minhembio.no -> http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=112098
Specifikationer:
Display -Display Plasma -Picture Size: 42 inch -Picture Format: 16:9 -Resolution: 1024x768p -Brightness [cd/m²]: 1500 -Contrast ratio: 5000:1 -Response time: Less than 1 micro secund -Viewing angle [H°/V°]: 170/170 -Pixel pitch (mm): 0,897 x 0,675 -Supported signal: PAL, Secam, NTSC, HD, VGA-SXGA -Colors (R,G,b.) 10Bit (1,07 bil- 1024 shades of each color) -OSD Language: SE,DG,NO,FI,ENG -Picture: XD Engine,XD Engine 2 -DCDi: Faroudja DCDi -Progressive Scan: Yes -Color Temperature Control: Normal, Warm, Cool, User, Automatic -Picture Control: Dynamic, Standard, Mild, User,Day,Night -Aspect Ratio Correction: Spectacle, Full, Orginal, 4:3, 16:9, 14:9, Zoom
Sound -Sound Type: NICAM A2 -Audio Output: 15W x 2 -Sound Control: SRS, Flat, Music, Movie, Sports, Speach, User -Speaker: Option, Item number AP-42SA
Functions -PIP (picture in picture): Yes (Flexible size) -Twin Picture: Yes (Flexible size) -Screen protection: ISM/Orbiting/White wash/Inversion/Normal, -Timer function: Yes -Zoom: Yes, 0-300% -Auto Off: Yes -Key Lock: Yes -Pivot (Vertical Display): Yes -OSM Rotate: Yes -Termostate operated fans: Yes (Fan les in horizontal position) -Auto/Manual Config: Yes -Screen Adjust: Yes -Multi Screen solution (2/4/9 screens): Yes
Connections -PC in Analog: 1 (D-Sub 15pin) -PC in Digital: 1 (HDMI with HDCP) -Monitor out: 1 (D-Sub 15pin) -Control: 1 (RS-232c) 1 (IR Jack) -S-Video: 1 (D-Sub 9pin) + RCA audio -Composite RCA: 1 (RCA) + RCA audio -Component (Y/Pb/Pr): 1 (480i/480p/576i/576p/720p/1080i) + RCA Audio -Euro Scart: 2 (Full scart) -Antenna (Analog tuner): 1
Dimension -1066x650x97,5 WxHxD [mm] -30 Weight [Kg] -100-240V, 50/60Hz
Warranty Repair and return 2 year
|
| Til top |
|
| |
P. Holm Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har en ide om hvor den kan ses IRL?
Det lyder altså meget interessant.
Jeg er stadig lidt betænkelig ved at smide 21k efter en pio 436, så hvis jeg kan opnå noget der minder om ville det være fedt.
Det er halv pris ift til pio, og jeg kan dårligt forestille mig at pio 436 er "dobbelt" så godt...
|
| Til top |
|
| |
simonoscar Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
P. Holm skrev:
|
Er der nogen der har en ide om hvor den kan ses IRL?
Det lyder altså meget interessant.
Jeg er stadig lidt betænkelig ved at smide 21k efter en pio 436, så hvis jeg kan opnå noget der minder om ville det være fedt.
Det er halv pris ift til pio, og jeg kan dårligt forestille mig at pio 436 er "dobbelt" så godt...
|
|
|
Jeg tror ikke du kan finde det i nogen af de sædvanlige elektronikbutikker, hvor man normalt plejer at se LCD- & Plasmapaneler. Grunden til dette er, at 42PM1MA er en såkaldt display-model, som egentligt er lavet til diverse butiksudstillinger m.m. Det er netop derfor, at modellen ikke har højtalere, som dog kan købes separat.
En anden fordel ved panelet er også, at selve den analoge tv-tuneren er et såkaldt indstiks-kort, og dermed skiftes ud med en digital tv-tuner...
Lige lidt flere links:
Link til paneltet på LG nordic
Link til manual på LG nordic
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonoscar
Hvorfor så ikke kigge på www.digitalo.de hvis dit første ønske var Samsung - der er mange penge at spare på Samsung og de fleste andre mærker, og Samsung er jo ubetinget top kvalitet. Det er nemt og enkelt at handle hos Digitalo, du kan vælge at betale ved levering, mange fra forum har handlet der med stor tilfredshed.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
simonoscar Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
-> Toftdahl
Jeg har bestemt også overvejet www.digitalo.de, men faldt så over dette LG 42MP1MA, som skulle være identisk med LG 42PX5R på nær design og højtalere.
Derfor vil jeg gerne høre folks mening ang. LG 42MP1MA Vs. Samsung PS-42S5H?
I øvrigt, er der også penge at spare ved at vælge LG 42MP1MA, og så bliver pengene indenfor grænsen:
Samsung PS-42S5H hos digitalo.de = 12.194,25 inkl. fragt
LG 42MP1MA hos f.eks. getmore.dk = 10.743 inkl. fragt
Dertil kommer, at jeg faktisk har forelsket mig lidt i LG'ens design, og ikke bryder mig om den grå højtaler på Samsunget.
Er der i øvrigt nogen der kan bekræfte, at LG 42MP1MA og LG 42PX5R er identiske?
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonoscar
Det er bestem også et okay design på det LG, ligesom de også får fin omtale de fleste steder. Men forskellene på modellerne ud fra brug???
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
simonoscar Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inde på http://www.minhembio.com/produktbilder/76101 kan jeg se, at de bruger nogle såkaldte ELFA skinner/beslag til ophæng. Det ser ud til at være en forholdsvis billig løsning, men hvor sikker er den - og hvor kan man købe disse ELFA skinner/beslag her i DK?
Jeg ved godt at det er en smagssag, men hvor langt oppe på væggen skal panelet placeres, hvis man sidder 4-5 meter fra væggen???
Lige lidt billeder af skinnerne/beslagene:

|
| Til top |
|
| |
phazeone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo for fedt ud! I følge specifikationerne er det jo lige så godt som et Pioneer der har den tredobbelte pris. Okay, jeg ved godt Pionneer sandsynligvis er et bedre panel, men når nu prisen ikke er højere end godt 10.000 for et HD-ready, fuld kraft frem LG Plasmapanel !! :o)
Understøtter det f.eks. 1024x768 med 1:1-pixelmapping - i følge manualen kan skærmen vise 1280x1024x60hz!? Nogen erfaringer med DVI/HDMI tilslutningen - hvordan viser den et computer-desktop, er det sløret eller skarpt? Evt. nogen som ved hvor vi kan se det "Live"? Jeg har ladet mig fortælle, at det hænger i diverse 3-butikker (teleselskabet) som præsentationsmonitor...
I øvrigt kunne det være rart at få bekræftet, at TV'et er et godt alround TV uden irritationsmomenter som genskær i glasset, at det måske larmer eller er lavet af dårligt plastik osv? Nogen kommentarer fra folk, som kender dette panel?
Jeg er meget tæt på at købe, men vil specielt gerne udforske PC-tilslutningen da det er en væsentlig egenskab for mig (til HTPC brug). :o)
|
| Til top |
|
| |
simonoscar Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
phazeone Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps.
Jeg har set billederne - det ser satme godt ud. Man skulle tro prisen ville være noget højere! Dog ville jeg ønske at en herindefra kunne levere noget billedemateriale, gerne et par close-ups af simpel sort på hvid tekst eller lign. Også gerne et billede af pixel-test:

Indsæt stablet/side-om-side som baggrund i Windows. Bliver det vist med striber, som f.eks.

.. så sker der en skalering og en justering er nødvendig (hvis altså TV'et KAN 1:1-pixelmappe 1024x768) :o) I øvrigt er jeg ikke helt sikker på hvordan 1:1-pixelmapping opnås på en plasma. 1024x768 er 4:3 format og ikke 16:9/widescreen, så det er muligt det altid vil blive vist med striberne, selvom 1:1 er opnået?
|
| Til top |
|
| |
lennon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bestilte denne LG for et par dage siden.Forventer 7-10 dages leveringstid i bedste fald.Nu er jeg ikke en ørn til hverken Svensk eller 1:1 pixelmapping,men dette indlæg og billede peger vel i den rigtige retning ? : HTPC´n kopplades in med dvi-hdmi och döm av min förvåning då den synkar på datorupplösningen 1024*768. När jag sedan dessutom upptäcker att den klarar det i både 60Hz (multipel för ntsc efter 3:2 pulldown) och 75Hz( multipel för PAL efter 2:2 pulldown) med bibehållen pixelmapping (dvs 1:1 upplösning med panelen själv, ingen skalning, inga artefakter) är det som om HTPC guden tillslut nått fram till Sydkorea och LG´s egna injengörer. Helt fantasktiskt! Borde bli årets produkt i hemmabiotidningen

MHT plasma og opløsnig er der så ikke noget med,at den givne opløsning opnås fordi plasmapixels er rektangulære ??
|
| Til top |
|
| |
simonoscar Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej lennon...
Hvor bestilte du dette dejlige panel?
|
| Til top |
|
| |
lennon Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bestilte hos Itbutikken.dk.
Mht alternativ vægophæng har der lige været denne tråd : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38564&P N=2
Placeringshøjden er som et godt udgangspunkt således,at den nederste tredjedel af skærmen skal være i ca øjenhøjde, derfra hvor du sidder.Tendensen er,at man vil hænge den for højt !
|
| Til top |
|
| |
taz123456 Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du kan finde det i nogen af de sædvanlige elektronikbutikker, hvor man normalt plejer at se LCD- & Plasmapaneler. Grunden til dette er, at 42PM1MA er en såkaldt display-model, som egentligt er lavet til diverse butiksudstillinger m.m. Det er netop derfor, at modellen ikke har højtalere, som dog kan købes separat.
En anden fordel ved panelet er også, at selve den analoge tv-tuneren er et såkaldt indstiks-kort, og dermed forberedt på en digital tv-tuner.
Lige lidt flere links:
Link til paneltet på LG nordic
Link til manual på LG nordic
[/QUOTE]
Jeg har forstået det således at der ikke medfølger analog eller digital tuner.
Er det ikke bare at købe en dvb-c box hvis man har stofa kabel tv, og så har man derefter et tv der spiller?
|
| Til top |
|
| |
lennon Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den findes i 2 varianter,både med og uden tuner.
|
| Til top |
|
| |
phazeone Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg har forstået det, så er LG 42PM1MA MED tuner, og LG 42PM1M UDEN tuner. Denne tråd omhandler modellen MED tuner :o)
|
| Til top |
|
| |
simonoscar Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
lennon skrev:
|
Jeg bestilte hos Itbutikken.dk.
Mht alternativ vægophæng har der lige været denne tråd : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38564&P N=2
Placeringshøjden er som et godt udgangspunkt således,at den nederste tredjedel af skærmen skal være i ca øjenhøjde, derfra hvor du sidder.Tendensen er,at man vil hænge den for højt !
|
|
|
Er der nogen speciel grund til at du valgte Itbutikken.dk? - Har du brugt dem før? - Og hva' har de oplyst ang. leveringsdato?
Jeg ved ikke rigtigt, hvor jeg skal placere min bestilling. Er der nogen af nedenstående forhandlere der er at fortrækker frem for andre?
ComputerSalg.dk A/S, pris inkl. fragt; 10.514 kr.
Computerne.com Aps pris inkl. fragt; 10.833 kr
Proshop ApS pris inkl. fragt; 10.552 kr.
Getmore A/S pris inkl. fragt; 10.743 kr.
Multimedia-Experten A/S pris inkl. fragt; 11.092 kr.
ITbutikken A/S pris inkl. fragt; 11.128 kr.
|
| Til top |
|
| |
plasmaoskar Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
lennon skrev:
|
Bestilte denne LG for et par dage siden.Forventer 7-10 dages leveringstid i bedste fald.Nu er jeg ikke en ørn til hverken Svensk eller 1:1 pixelmapping,men dette indlæg og billede peger vel i den rigtige retning ? : HTPC´n kopplades in med dvi-hdmi och döm av min förvåning då den synkar på datorupplösningen 1024*768. När jag sedan dessutom upptäcker att den klarar det i både 60Hz (multipel för ntsc efter 3:2 pulldown) och 75Hz( multipel för PAL efter 2:2 pulldown) med bibehållen pixelmapping (dvs 1:1 upplösning med panelen själv, ingen skalning, inga artefakter) är det som om HTPC guden tillslut nått fram till Sydkorea och LG´s egna injengörer. Helt fantasktiskt! Borde bli årets produkt i hemmabiotidningen
MHT plasma og opløsnig er der så ikke noget med,at den givne opløsning opnås fordi plasmapixels er rektangulære ??
|
|
|
Jeg har ikke så meget forstand på 1:1 pixelmapping m.v. men efter min opfattelser bør man bestræbe sig på at køre med en 16:9 opløsning dvs. 1280x720 pixels eller 1600x900 pixels. 1024x768 pixel er et 4:3 format og dermed vil skærmen ikke være fyldt helt ud og man vil have sorte bjælker i siderne.
|
| Til top |
|
| |
phazeone Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
simonoscar, jeg vil personligt helst handle hos Proshop i Århus, da de virker meget professionnel og var meget hjælpsomme da jeg ringede til dem her i eftermiddag.
Jeg har ikke bestilt panelet endnu, men da jeg nu har fået min svenske ven til at læse tråden på det svenske forum har jeg ikke længere nogen indvendinger, så jeg bestillet et stk i morgen. :o)
|
| Til top |
|
| |
simonoscar Forum Bruger

|
| Sendt: 20 April 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
-> phazeone
Sagde de noget om hvornår de kunne levere panelet? - Jeg kan se på Proshop's hjemmeside, at de forventer panelet på lager den 4. maj.
|
| Til top |
|
| |