Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Public service, Gamut L3/5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:
Hold kæft en sjov tråd at følge. Er der nogen her der faktisk hører musik og ikke bare lytter efter "transparens", "detaljer" og andet ingeniørgøgl. Det er jo fuldstændig som et biltunings-forum, blot med watt istedet for hestekræfter. Hvorfor er der aldrig nogen der taler om inderlighed, energi, krop???? Det skal være sjovt at høre musik, det skal swinge!
Så er der nogen der kalder L3 for "verdens bedste 2-vejs"...bedste til hvad? Til at spille musik eller til at analysere optagerummet? Jeg har lyttet på L3 med flere forskellige strømstærke forstærkere i røven, og det kan godt ske den spiller detaljer og transparens og hvad ved jeg - men musik?....narrj ikk' rigtigt vel... Og så er jeg da pænt ligeglad med prisen på en diskant.Wink

Det var jo neeper der skrev, at jeg skulle få renset ørene, fordi der er klasseforskel, og at L3 diskanten er 3 gange dyrere. Selv om en Mahlerdiskant kun kostede 30 kr. Vil jeg stadig påstå, at den er verdensklasse. TIL MUSIK.

vh. Henrik

Til top Vis tarup 13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tarup 13 Besøg tarup 13's Websted

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

tarup 13 skrev:

blackfrancis skrev:
Hold kæft en sjov tråd at følge. Er der nogen her der faktisk hører musik og ikke bare lytter efter "transparens", "detaljer" og andet ingeniørgøgl. Det er jo fuldstændig som et biltunings-forum, blot med watt istedet for hestekræfter. Hvorfor er der aldrig nogen der taler om inderlighed, energi, krop???? Det skal være sjovt at høre musik, det skal swinge!
Så er der nogen der kalder L3 for "verdens bedste 2-vejs"...bedste til hvad? Til at spille musik eller til at analysere optagerummet? Jeg har lyttet på L3 med flere forskellige strømstærke forstærkere i røven, og det kan godt ske den spiller detaljer og transparens og hvad ved jeg - men musik?....narrj ikk' rigtigt vel... Og så er jeg da pænt ligeglad med prisen på en diskant.Wink

Det var jo neeper der skrev, at jeg skulle få renset ørene, fordi der er klasseforskel, og at L3 diskanten er 3 gange dyrere. Selv om en Mahlerdiskant kun kostede 30 kr. Vil jeg stadig påstå, at den er verdensklasse. TIL MUSIK.

vh. Henrik

jamen tarup, det var skam ikke møntet specielt på dig men snarere på tonen generelt i denne tråd. Jeg har ikke hørt dine Mahler, men de lyder sikkert fremragende...
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

kontrast skrev:
Hej tarup,

Den bølge du ser er også på nogle jeg har set. Den stammer fra de to sider MDF som når toppladen og  følger den egentlige topplade med rundt i buen. Det er altid sådan at MDF laver det der "falde sammen" nummer med lak efter et stykke tid. Det sker når man har to stykker MDF som ikke vender ens.

Det er der også på min wilson , ret dårligt .

men hvis de laver dobbelt kabinet så er det problem løst .

Dobbelt kabinet? Har du så ikke bare en lignende samling på det "yderste" kabinet? Eller hvordan er det lige det foregår?

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Men må da sige at KT har fået omtale på deres tilbud

Anyhow så er det da kedeligt at dette skal bruges til at kaste smuds på Gamut og Vienna. Og diskussionen omkring enhedernes pris ... ja det kan man ikke bruge til meget. Der er bygget mange gode speakers af billige enheder, og mange ringe speakers af dyre enheder.

Hvis jeg skulle have nye speakers, så ville jeg da overveje både Vienna og Gamut ... men nu er jeg jo dejligt tilfreds med dem jeg har ... de har også SS bas-mellemtone - men desværre en norsk diskant .. ak ja så galt kan det gå!.

SATMIT

GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:

Hi Black,

Jeg håber da der er nogle der bruger GamuT til at spille musik, ellers er det ligesom ikk' rigtigt noget formål med det vi laver.

Hvad for noget musik lytter du til...

Har du hørt L serien under kontrollerede forhold...ellers er jeg sikkert på der er nogle der gerne vil demo dem for dig, ellers må vi arrangere det, vi kan  jo ikke ha' at der er nogn der mener en GamuT ikke kan spille musik....

Lars Goller
Til top Vis GamuTgoller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GamuTgoller Besøg GamuTgoller's Websted

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

GamuTgoller skrev:

blackfrancis skrev:

Hi Black,

Jeg håber da der er nogle der bruger GamuT til at spille musik, ellers er det ligesom ikk' rigtigt noget formål med det vi laver.

Har du hørt L serien under kontrollerede forhold...ellers er jeg sikkert på der er nogle der gerne vil demo dem for dig, ellers må vi arrangere det, vi kan  jo ikke ha' at der er nogn der mener en GamuT ikke kan spille musik....

...selvfølgelig KAN det have været set-up'et der ikke matchede L3'erne. Men lars - du ved jo også at mange lytter mere "hifi" og begejstres mere over anlæggets formåen end musikken. Jeg har set end del audiofile med anlæg til flere hundrede tusinde kroner og en pladesamling på 50, hvoraf de 30 er såkaldte "reference-cd'er" med blærerøvslyd.

Jeg lytter til alt mellem Poul Dissing til Marilyn Manson - dvs. country, heavy, indie, jazz, pop - alt hvad jeg mener har en kvalitet. Det er vigtigt for mig at mit anlæg ikke begrænser mig til at købe plader med specielt gode indspilninger. Når jeg smider en garagerock-plade på skal det sgu lyde som garagerock - ikke en klinisk optegning af fejl i optagelsen og en fortælling om hvilken mixer de har brugt.

Jeg tager da hellere end gerne imod et tilbud om at høre gamut'erne igen under mere kontrollerede forhold!!

mvh henrik
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa Blackfrancis

Jeg har et sæt GamuT L-3 og jeg høre alle mine plade (LPer)

Men sådan som du skriver - er det jo kun mensker med Audio Note Speaker der høre musik

Men ok - der skal jo også være plads til mensker med den mening

Hilsen King -)

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Hejsa Blackfrancis

Jeg har et sæt GamuT L-3 og jeg høre alle mine plade (LPer)

Men sådan som du skriver - er det jo kun mensker med Audio Note Speaker der høre musik

Men ok - der skal jo også være plads til mensker med den mening

Hilsen King -)

hejsa King - næh der er da masser af grej der kan spille musik, og måske har du fået dine L3'ere til det - noget ku tyde på det. Jeg synes bare det er svært at holde kæft når alle pludselig går i svime over en højttaler der har fået en god omtale på forummet, og køber den ukritisk af samme grund. Den tendens til at være enige om at noget er "bedst" passer bare dårligt til det højttalere er skabt til: noget så subjektivt som musik. Det er lidt som når Brian Mikkelsen laver en hitliste over kunstværker CryCryCry

Jeg så gerne lidt mere debat om HVORFOR man synes et givent produkt er godt, istedet for "den spiller bare skidegodt" - for hvad betyder det???

Jeg er virkelig ikke ude på at svine din højttaler til eller ødelægge din glæde ved dem, bare at røre lidt i gryden og få folk ud af buskenBig smile. Og King: respekt for din "hør musik ikke optagelser"-tag.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:
GamuTgoller skrev:

blackfrancis skrev:

Hi Black,

...selvfølgelig KAN det have været set-up'et der ikke matchede L3'erne. Men lars - du ved jo også at mange lytter mere "hifi" og begejstres mere over anlæggets formåen end musikken. Jeg har set end del audiofile med anlæg til flere hundrede tusinde kroner og en pladesamling på 50, hvoraf de 30 er såkaldte "reference-cd'er" med blærerøvslyd.

mvh henrik

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Det er meget let for alle at blive begejstret for et anlægs formåen. Især fordi så mange anlæg og mærker laver lyd man ikke begejstres over. Hvis et anlæg ikke kan få musikken frem - hvad det så end er i termer - ja så er det jo ligemeget og man skruer bare ned igen.

Jeg har hørt Audio note som du spiller på og jeg har set det der frelste udtryk i ansigtet på dem som kommer i Audio Consult for at køøbe mere af slagsen. Believe me, "I" er lisså anlægsfikserede som de andre, som "I" så mener spiller "hifi" og ikke "lyd" som jer.

Men hallo, bare det du har sat dine mærker på din "tag" viser da noget om hvor anlægsfikseret du selv er...
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

GamuTgoller
Branchemedlem
Branchemedlem

Lars Goller, GamuT

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:
GamuTgoller skrev:

blackfrancis skrev:

Hi Black,

Jeg lytter til alt mellem Poul Dissing til Marilyn Manson - dvs. country, heavy, indie, jazz, pop - alt hvad jeg mener har en kvalitet. Det er vigtigt for mig at mit anlæg ikke begrænser mig til at købe plader med specielt gode indspilninger. Når jeg smider en garagerock-plade på skal det sgu lyde som garagerock - ikke en klinisk optegning af fejl i optagelsen og en fortælling om hvilken mixer de har brugt.

Jeg tager da hellere end gerne imod et tilbud om at høre gamut'erne igen under mere kontrollerede forhold!!

mvh henrik

Hej Henrik,

Tjaa det er jo tit det der sker hvis man går meget op i teknikken og et anlæg bliver mere legetøj end musik formidler....dem der så foretrækker det på den måde er da frie til at ville det, og vi vil da også gerne sælge noget grej til dem, det betaler jo vore regninger, men jeg er ellers helt enig med dig i at det er musikformidling det drejer sig om. Musik er for mig og åbenbart også dig et magisk redskab til at skabe en indre eufori og begejstring, og uden det er der ligesom ikke noget ved at sætte en skive på.... og realismen i reproduktion af en garage rock optagelse er ligeså vigtig som en dynamisk korrekt reproduktion af et symfoni orkester..men desværre er det tit et problem at undgå at få fortalt for meget om optageteknikken uden at miste for meget af realismen...så vi er stadig lidt for meget afhængige af at der er nogen teknikere/tonemestre der gør deres hjemmearbejde.. men er den dynamiske realisme så meget mere til stede er det normalt let at sidde overhørigt...

Hvor holder du til i verden?

Lars Goller
Til top Vis GamuTgoller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af GamuTgoller Besøg GamuTgoller's Websted

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Det er meget let for alle at blive begejstret for et anlægs formåen. Især fordi så mange anlæg og mærker laver lyd man ikke begejstres over. Hvis et anlæg ikke kan få musikken frem - hvad det så end er i termer - ja så er det jo ligemeget og man skruer bare ned igen.

Jeg har hørt Audio note som du spiller på og jeg har set det der frelste udtryk i ansigtet på dem som kommer i Audio Consult for at køøbe mere af slagsen. Believe me, "I" er lisså anlægsfikserede som de andre, som "I" så mener spiller "hifi" og ikke "lyd" som jer.

Men hallo, bare det du har sat dine mærker på din "tag" viser da noget om hvor anlægsfikseret du selv er...

øøøøh - jeg synes faktisk det er en relevant oplysning hvad grej man spiller på, i et forum der handler om netop dette. Ikke dermed sagt at jeg ikke er glad for mit grej, men jeg har kæmpet en lang kamp for at finde en balance hvor musikken er vigtigere en anlægget, og jeg ikke konstant sætter en ny skive i maskinen for liiige at høre starten på et bestemt nummer med en bestemt lyd. Fascinationen af lyden overdøver ikke længere musikken (melodien, teksten, helheden). Hvornår har du sidst stået til en live koncert og sagt "hør lige hvor velopløst den der diskant er og hvor dybt bassen går"?

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

GamuTgoller skrev:
blackfrancis skrev:
GamuTgoller skrev:

blackfrancis skrev:

Hi Black,

mvh henrik

Hej Henrik,

Tjaa det er jo tit det der sker hvis man går meget op i teknikken og et anlæg bliver mere legetøj end musik formidler....dem der så foretrækker det på den måde er da frie til at ville det, og vi vil da også gerne sælge noget grej til dem, det betaler jo vore regninger, men jeg er ellers helt enig med dig i at det er musikformidling det drejer sig om. Musik er for mig og åbenbart også dig et magisk redskab til at skabe en indre eufori og begejstring, og uden det er der ligesom ikke noget ved at sætte en skive på.... og realismen i reproduktion af en garage rock optagelse er ligeså vigtig som en dynamisk korrekt reproduktion af et symfoni orkester..men desværre er det tit et problem at undgå at få fortalt for meget om optageteknikken uden at miste for meget af realismen...så vi er stadig lidt for meget afhængige af at der er nogen teknikere/tonemestre der gør deres hjemmearbejde.. men er den dynamiske realisme så meget mere til stede er det normalt let at sidde overhørigt...

Hvor holder du til i verden?

tak for uddybende svar Lars. Jeg holder til på Nørrebro men har også relationer i midtjylland (silkeborg).

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Han har rigtigt mange bekendte og venner ham der med det svinedyre anlæg og 50 plader 

Jeg bryder mig ikke om at man skal dele folk op i dem der lytter til musik og dem der lytter til hifi. Det er muligt at nogle er mere teknisk interesserede ... og derfor bruger mere tid på at eksperimentere med udstyret - men derfra til at sige at de ikke lytter musik ... ja der er langt.

Personligt har jeg perioder hvor jeg ikke tænker på anlægget overhoved ... det spiller bare, mens jeg i andre perioder kan bruge en hel aften på at finjustere pladespilleren. Sandheden er jo at måske 80% (eller mere) af de anlæg som står i de danske hjem kunne lyde bedre hvis man gad gøre lidt mere ud af opstilling og justering.

SATMIT

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

godt ord igen satmit - det er så min familie der holder til i jylland :)

jeg syns da det er helt ok at bruge en aften på at optimere ting ved sit anlæg, men måske mindre ok at bruge en aften på at høre dybbas og highhat. Så syns jeg at udstyret og "lyden" har klemt musikken op i hjørnet. Jeg synes ofte at debatten herinde bærer præg af at handle om ting der ikke er til musikformidlingens fordel...er du helt uenig? Er jeg helt ude på et sidespor?

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:
godt ord igen satmit - det er så min familie der holder til i jylland :)

jeg syns da det er helt ok at bruge en aften på at optimere ting ved sit anlæg, men måske mindre ok at bruge en aften på at høre dybbas og highhat. Så syns jeg at udstyret og "lyden" har klemt musikken op i hjørnet. Jeg synes ofte at debatten herinde bærer præg af at handle om ting der ikke er til musikformidlingens fordel...er du helt uenig? Er jeg helt ude på et sidespor?

ja

Det er jo et hifi-forum, og derfor er teknik i højsædet. Der er nok for lidt musik ... men jeg mener nu ikke at debatten går decideret mod musikformidlingen! Alt hvad jeg laver på mit anlæg skulle da gerne give bedre lyd.

SATMIT 

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

hvad er "bedre" lyd?

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Hej igen, tårup 13

Du skriver:

Hej Neeper

Det er vist ikke mig der skal have renset ører. Diskanten i Mahler koster lige "lidt" mere end i L3. Din sammenligning med biler forstår jeg ikke helt. Mahler er ikke en "brummehøjttaler" .

vh. Henrik

Det passer desværre ikke... En 9300 er den billigste Scan-Speak diskant, og en 7000 er den dyreste... Mener den er ca. 3 gange dyrere, og derfor ret sjælden...

2: Men den højttaler der har den bedste spredning, er uden tvivl L3, og det er selvfølgelig også diskanten, der er med her.

vh. Henrik

Nu kan jeg ikke helt huske hvordan Mahler spreder, men faktisk spreder 7000'eren lidt dårligere end en 9300... Der er noget helt andet der gør ringstråleren så fantastisk... Så med mindre Vienna virkelig har klokket i filteret, så er det heller ikke korrekt...

Mvh Kim

Jeg gik nu fra en SS 7000 til en SS9300 på mine nyeste ht. Jeg vil nødig tilbage, selvom SS7000 har utrolig meget hul igennem. Den har en tendens til at blive meget skarp og påtrængende ved en del musik.

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Bedre lyd er f.eks. fjernelse er pukler i frekvensresponsen ved at flytte speakers eller ved at dæmpe rummet. Det er jo ikke særligt naturtro hvis området omkring 70hz er hævet med 6db pga. rummet.

Det kan også være øget stabilitet i rumgengivelsen .. f.eks. ved at lave en bedre afkobling af pladespilleren.

SATMIT

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hej SATMIT

Du har fulstændig ret i det du skriver, men 6 dB? Hvis du ikke har større problemer, så tillykke.. :o)

De fleste rum ligger og har en kæmpe pukkel ved 1. ordens resonansen (25 - 40 Hz) og igen ved 2. ordens resonansen (50 - 80 Hz). Det kan være hæv på 10 - 20 dB... Hvad endnu værre er, er at mellem disse to store dominernede resonanser er et kæmpe dyk grundet udfasning som kan være af tilsvarende størrelse...

Det vil sige + / - 15 dB er meget normalt...

Det stopper dog ikke her... Det største problem ved de store hæv, er ikke så meget at der er alt for meget niveau... Det er mere det faktum at det tager laaang tid at opbygge denne resonans, og det tager også laaaang tid for den at dø ud igen...

Det gør at der mangler dynamik... Impuls svaret er elendigt, men når resonansen så endelig bliver slået ordenligt an, så tager det 100 år og en madpakke før den holder kæft igen... Og det meste af bassen i "normalt" musik, ligger ofte lige mellem de to store resonanser...

Lyd grød, er vel en meget dækkende betegnelse...

Sætter diskutionen om tilspilning af netledninger lidt i perspektiv... 

At flytte en højttaler 5 cm kan ændre lyden mere, end forskellige signal kabler, højttaler kabler, net ledninger, grønne tuscher, magiske sten, sandposer mv.

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes