Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 09:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HIGH-END lyd/musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej alle.....

Der er ingen tvivl om, at man kan få konfigureret sig et ret godt hifi system, ved at benytte en PC og et godt lydkort. Hvis altså resten af udstyret ud til vores hørebøffer er iorden. Men hvad når man snakker HIGH-END stereo. Som jeg godt vil have denne tråd til at handle om!?

Kan vi ikke få lidt mere fokus på dette emne?........ Jeg har læst det meste af, de efterhånden alrende tråde, omhandlende emnet. Og syntes derfor at tiden for en videre dialog omkring high-end lyd, må have sin berettigelse.

Selv, står jeg nu klar til den store omvæltning, som man må sige det ér. Når man delvist "skrotter" sin CD afspiller, som i sig selv koster/kostede en formue. Sony SCD-1 (benyttes kun som drev). Men omvendt er det jo positivt ,at man umiddelbart kan benytte sig af resten af udstyret.

Dog skal det indrømmes at jeg egentlig er en "plademand" - ingen tvivl om at pladespilleren fortsat er digitaliseringen overlegen. Men udviklingen er jo ikke til at stoppe, og en skønne dag er det jo nok med omvendt fortegn, og indtil da, må man jo prøve at lave kompromier,....... Man bliver jo heller ikke yngre, så mageligheden er jo også ved at få overtaget.. :-)

Hvor om alting ér, så er det high-end stereolyd, fra HTPC'en, dette emne drejer sig om........... Og hertil må jeg indrømme med det samme, at teknikken har jeg meget lidt begreb om (behøver hjælp). Hvorimod pengepungen vil være kronvidnet, til at der er købt og lyttet på oceaner af high-end lydapparater igennem tiden.

Mit nuværende stereoanlæg er bygget op omkring rør (mit foretrukne), Og for at give et praj om "kvaliteten" af anlægget. Kan man sige, at i stedet for købe en ny BMW, gik sparepengene til musikanlæg istedet.

Hvad gør man så? - hvis man godt vil lave et godt HTPC setup, som ikke vil falde igennem, når den bliver koblet op til resten af udstyret....... Det skal jo ikke være sådan at når man endelig når til enden af projektet, så kan man stadig kun holde ud at lytte på sine CD'er, på den traditionelle måde. Man skulle jo gerne kunne ramme et tåleligt kompromis. Eller endda slet ingen forringelse.

Som start, har jeg lige bestilt et eksternt lydkort (Terratec PHASE 24 FW). Som jeg er blevet anbefalet at købe. Til at overføre det digitale signal til min nuværende DAC. Lydkortet koster små 2000,- kr. Så det må siges at være billigt i denne sammenhæng....... Det gode ved kortet, er at det skulle være i stand til at sende et meget præcist digital signal, som jo er det eneste jeg har brug for i denne sammenhæng.

Men hvad med overførslen af musikken? - der findes jo utallige måder at "rippe" sine CD'er? - er de meget omtalte lossless formater FLAC og APE gode nok, eller er det bedst at rippe fra wawe til wawe (uden komprimering)?

Og hvad med selve ripningen? - vil man med fordel, kunne benytte sin CD afspiller? (meget langsom proces) eller kan man "nøjes" med at benytte sit drev i HTPC'en (Plextor)? - altså uden at gå for meget på kompromis.

Til sidst popper spørgsmålet om softwareafspillere op i mit hoved - vil man kunne nøjes med Windows Media Player, eller skal der noget mere eksotisk til selve afspilningen?

Håber at dette indlæg, vil kunne være et startskud, til en interessant debat, om mulighederne for high-end lyd, via PC/HTPC.

Med venlig hilsen

Til top Vis Raun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raun

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Til ripning er der såvidt jeg ved 2 muligheder et Plextor drev med plextools eller EAC.

Jeg bruger EAC med accuraterip. Accuraterip sammenligner din rip med en db på nettet for lige at få den ekstra bekraftigelse på at rippet er som det skal være. Det kan godt betale sig at finde et drev der er velegnet til EAC, i særdeleshed hvis du har mange CD'er. Det er ikke nødvendigvis det dyrreste.

Til afspilling bruger jeg Winamp for at kunne køre udenom Windows kmixer med ASIO. Jeg har et også et Terratec externt lydkort der understøtte ASIO. Mit anlæg er ikke high-end, mere noget mid-end, men jeg kan høre forskel på at afspille via Winamp med ASIO kontra WMP.

Som format har jeg valgt wave. Jeg har ikke testet om jeg kan høre forskel på dette og f.eks. flac. Med nutidens harddisk størrelser og priser er størrelsen på filen for mig ikke en faktor.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Hmm, medmindre der er noget som at jeg er gået glip af, så er et 2000,- lydkort meget at betale for digital passthrough. Der er ingen tvivl om det lydkort er godt men i bund og grund er der lydkort til et par hundrede kroner, som kan gøre det du gør lige nu efter (og uden at der burde være  forskel i kvaliteten).

Det er en god ide at lade dit drev køre ved lav hastighed når du ripper (ikke over 4X speed) men eller ser jeg ikke noget problem i at du bruger dit CD-rom drev Faktisk siges det at mange HIFI CD afspillere gør brug af modificerede PC drev.

Hvis man skal bruge sin PC til high-end lyd så kræver det efter min mening at man starter med ikke blot at bruge den som formidler af et digitalt signal men rettere ved at sende et analogt signal ud. Der er lydkort med fantastisks DAC's derude som ikke koster ret meget i forhold til tilsvarende DAC's i stationære afspillere.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Kermit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Hvis man skal bruge sin PC til high-end lyd så kræver det efter min mening at man starter med ikke blot at bruge den som formidler af et digitalt signal men rettere ved at sende et analogt signal ud. Der er lydkort med fantastisks DAC's derude som ikke koster ret meget i forhold til tilsvarende DAC's i stationære afspillere.

Men, Fenris. Der kan ikke herske tvivl om at en dedikeret DAC lyder endog mange længder bedre, end et lydkort.

Hvis man sidder med et anlæg, der har kostet på den forkerte side af en BMW (hvem, der bare havde råd til en af delene), så kan man høre forskel.

Og kald mig pernittengrün. Jeg har arbejdet semiproffesionelt med lydoptagelser i en del år, og der er altså forskel på digitale signaler. Jeg skal ikke kunne sige hvordan det hænger sammen, men der noget med præcisionen af impulserne.

Hvad angår komprimeringsformaterne vil jeg aldrig overveje mp3, eller lignende. Til gengæld vil jeg ofre pengene og så købe en NAS og stille på loftet, og så lade rip'sne fylde det, de fylder. Alt andet vil være synd.

Man kan diskutere om der er noget vundet ved at gå længere op, end wav i 44.1 - 16 bit. Det er jo det vores stakkels CD'ere er samplet i, men selv arbejder jeg nu i 96 kHz og 32 bit float. Og det er sørgeligt, så stor forskel der er i dymanik, klangfarver og "ægthed" på de to formater. Det fylder bare ad h.... til.

Jeg ville derfor sørge for at mit anlæg var forberedt til dette format, når det nu kommer om ikke så lang tid. Og så er det spørgsmålet om Venylen ikke ryger endeligt på pension

Til top Vis Kermit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kermit Besøg Kermit's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Yderst interessant tråd...

Jeg er lidt flov over at indrømme det hér med alle "eksperterne" men jeg har faktisk "indspillet" alle mine albums på pcén i.... ja MP3 192 som så smider signalet over i min reciever til videre formidling og indrømmet der er forskel på lyden mellem dette og så min cd afspiller, vel er der så. Men for mit vedkommende handler det om at for det meste når jeg høre musik så kører det som "baggrundstøj" mens jeg laver noget andet og så tænker jeg ikke SÅ meget over det. Grunden til at jeg har gjort dette er at pladshensyn da jeg ikke gad have 3.5 meter med cdér hængene på væggen længere og fordi jeg er lidt doven.

Lydmessigt er det naturligvis ikke optimalt, men da mit anlæg med en nypris på omkring 30K med det hele, er det alligevel ikke fordi jeg synes forskellen er SÅ stor opvejet mod fordelene som jeg lige har ridset på.

Dog overvejer jeg om et andet lydkort eller en bedre forstærker ville kunne formidle musikken bedre??

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 04:10 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Det er en god ide at lade dit drev køre ved lav hastighed når du ripper (ikke over 4X speed) men eller ser jeg ikke noget problem i at du bruger dit CD-rom drev Faktisk siges det at mange HIFI CD afspillere gør brug af modificerede PC drev.

Hvorfor dog det? EAC skal nok selv regulere hastigheden og genlæse som nødvendigt. EAC læser hver sector mindst 2 gange, ved fejl læser den samme sector op til 82 gange. Med mit drev kan EAC i secure mode rippe en CD i god stand med 20X. Ved dårlige CD'er går den selv ned på ca. 3-4X, ved enkelte endnu lavere.

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 06:52 | IP-adresse registreret  

Kermit skrev:
Fenris skrev:

Men, Fenris. Der kan ikke herske tvivl om at en dedikeret DAC lyder endog mange længder bedre, end et lydkort.

Hvis man sidder med et anlæg, der har kostet på den forkerte side af en BMW (hvem, der bare havde råd til en af delene), så kan man høre forskel.

Og kald mig pernittengrün. Jeg har arbejdet semiproffesionelt med lydoptagelser i en del år, og der er altså forskel på digitale signaler. Jeg skal ikke kunne sige hvordan det hænger sammen, men der noget med præcisionen af impulserne.

Hvad angår komprimeringsformaterne vil jeg aldrig overveje mp3, eller lignende. Til gengæld vil jeg ofre pengene og så købe en NAS og stille på loftet, og så lade rip'sne fylde det, de fylder. Alt andet vil være synd.

Man kan diskutere om der er noget vundet ved at gå længere op, end wav i 44.1 - 16 bit. Det er jo det vores stakkels CD'ere er samplet i, men selv arbejder jeg nu i 96 kHz og 32 bit float. Og det er sørgeligt, så stor forskel der er i dymanik, klangfarver og "ægthed" på de to formater. Det fylder bare ad h.... til.

Jeg ville derfor sørge for at mit anlæg var forberedt til dette format, når det nu kommer om ikke så lang tid. Og så er det spørgsmålet om Venylen ikke ryger endeligt på pension

Hvad er forskellen og fordelen ved at have en NAS server/HD end en almindelig ekstern HD?

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Citér:
Hvad er forskellen og fordelen ved at have en NAS server/HD end en almindelig ekstern HD?

Den kan tilgåes fra netværket uden at der behøver at stå en pc(server) tændt. Udover dette kan nyere løsninger desuden køre 1000mbit (125mb i sek)hvilket er dobbelt så hurtigt som usb2 og Ildkabel.(ca 50mb i sekundet)

Derudover vil jeg mene at det er mere stabilt end i hvert fald usb2.

mvh ANders

aterra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

en NAS står for Networked Atached Storage, dvs. det er en du sætter på netværket fremfor direkte til computeren, det har to fordele dels er musikken hele tiden tilgængelig for alle computere og dels kan den gemmes væk så du ikke behøver lytte til musik sammen med et par terabyte harddiske der står og brummer i hjørnet...
Til top Vis aterra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aterra

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Puha, så er der da noget at følge op på - tak for interessen.

For at starte fra toppen.

"Bluesky"

Er det ligemeget om man benytter Plextools eller EAC?

Lyder rigtigt, at få fat i en afspiller som ikke er fyldt med alverdens smarte finurligheder, i dette tilfælde Winamp. Men findes der andre afspillere, der bare gør hvad den skal, og ikke andet?....... Og hvad nu hvis man skal have en afspiller som fungere i forbindelse med MCE, Media Portal eller andre frontends.

Hvilket program bruger du til ripningen?

"Kermit"

Helt igennem enig. Den DAC jeg har stående er selvfølgelig også på rør, og jeg vil vove den påstand, at hvis jeg skulle finde et lydkort, hvor DAC'en skulle kunne følge med. Så blev det et MEGA dyrt lydkort.

Det du fortæller med med det digitale signal, er nøjagtig den samme forklaring jeg har fået.

Du forvirrer mig med dine samplinger. En audio CD er samplet til 44,1 khz i 16 bit,..... Hvad vil det så sige at du gør, når du skriver at du arbejder i den dobbelte samplingsgrad? - er det din egen musik, eller opsampler du dine CD'er?

"Rattanhuset"

Syntes det er synd at du sådan går på kompromis, og i særdeleshed, når det egentlig slet ikke er nødvendigt. Et anlæg til 30K fortjener også bedre, efter min mening......... Der må også være stunder, hvor du har lyst til at sidde og lytte til musikken. I disse stunder, er det jo vigtigt at bevare dynamikken og klarheden........... Jeg tror ikke du vil få et godt resultat, ved at gå ud og købe ny forstærker eller nyt lydkort, da det jo egentlig er så sjovt med dyrere stereoanlæg, at jo bedre "grejet" ér, jo dårligere lyder det, når kilden er dårlig. Men selvfølgelig, hvis kilden er god, så vil du opnå en forbedring.

En NAS løsning, lyder til at være en rigtig interessant løsning.

Med venlig hilsen

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Kermit skrev:

Min pointe var nu ikke at sammenligne lydkort med en stationær DAC men rettere at jeg ikke mener at det giver mening at tale om high end HTPC lyd hvis computeren reelt ikke foretager sig noget for at behandle signalet.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Raun skrev:

"Bluesky"

Er det ligemeget om man benytter Plextools eller EAC?

Lyder rigtigt, at få fat i en afspiller som ikke er fyldt med alverdens smarte finurligheder, i dette tilfælde Winamp. Men findes der andre afspillere, der bare gør hvad den skal, og ikke andet?....... Og hvad nu hvis man skal have en afspiller som fungere i forbindelse med MCE, Media Portal eller andre frontends.

Hvilket program bruger du til ripningen?

Da jeg selv startede på at rippe mine CD’er, undersøgte jeg mulighederne og kom frem til, fra diverse fora, at der er de 2 muligheder. Jeg har selv kun prøvet EAC, og det klare opgaven rigtig godt.

Sådan som jeg forstår det vil en normal CD afspiller, når der er en sector den ikke kan læse interpolere mellem det foregående og efterfølgende for ikke at lave et hak i lyden. EAC gør ikke dette, men bliver ved med at forsøge at genlæse sector’en. Resultatet er en ripning der i de fleste tilfælde er 100% korrekt.

CD’er indeholde flere fejl end man umiddelbart skulle tro. Data CD’er har afsat en del af pladsen til fejl korrektions data, det har en lyd CD ikke, eller i hvert fald mindre da den vist nok har lidt.

Valget af afspilleren var i første omgang ud fra at undgå lyden skulle igennem Windows kmixer. Normalt går lyden gennem kmixer der søger for at mixe lyden fra forskellige kilder, men den fjerner også de 2 sidste bit på CD data til 14 bit. Der er mange diskussioner på nettet om dette er hørbart eller ej.

Mit udgangs punkt var at jeg ville lave et system der ikke ændrer i lyden og ikke bruge energi på om en ændring var hørbar eller ej. Når det så er oppe at køre kan man jo selvfølge teste om man selv synes det gør noget. Da vi her taler high-end er det vel på sin plads at nævne alt der måske spiller ind.

For at lyden ikke skal igennem kmixer kan du bruge Kernel Streaming eller ASIO. Mit lydkort understøtter kun ASIO (i øvrigt valgt for at få et eksternt kort med egne strømforsyning og isoleret fra ”støj” i PC’en. Dette skulle gerne give mindre jitter). WMP understøtter ikke ASIO men det gør Winamp.

Jeg bruger ikke selv en frontend. Styrer mest min musik fra min PDA. Jeg tror ikke du kan sætte MCE op til ASIO eller Kernel Streaming. Jeg ved ikke hvordan det er med andre frontends. Der er vist noget med nogen lydkort (RME for eksempel) i deres driver går uden om kmixer. Om du med et sådan kort så med MCE kan gå uden om kmixer er måske en mulighed.

sskova
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Maj 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Bluesky skrev:
Jeg bruger ikke selv en frontend. Styrer mest min musik fra min PDA.

Hvordan gør du det med PDA'en? - Jeg har også en del grej af god kvalitet, og når talen faldt på WinAmp, blev jeg lidt træt... Min plan er nemlig at det eneste, jeg skal have i stuen, er TV, højttalere og en PDA - men stadig have den suveræne lyd vha min forstærker og en high-end HTPC.

Til Microsofts MCE findes der jo en applikation, der kan installeres på PDA'en og som giver adgang til nærmest samme funktionalitet som på TV'et med brug af fjernbetjeningen. Men hvordan gør man, hvis man vil bruge Bluesky's model?

Til top Vis sskova's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sskova

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=sskova]
Hvordan gør du det med PDA'en?
[QUOTE]

Jeg har svaret her for ikke at gå off-topic.

Kermit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Raun:
Jeg udtrykte mig vist lidt uklart. Det jeg mener er, at når jeg arbejder med min egen (eller andres) musik, arbejder jeg i den høje opløsning/sampling, og at CD-formatet vel aldrig har været helt godt.
Faktisk tog det mig en del tid at vænne mig til, at et stykke f.eks. kormusk, klassisk eller sart popmusik lyder tossegodt mens man mixer det. Når man så tilsidst resampler til CD, så - BUM er dynamik og nærhed væk.
Jeg vil lige med det samme slå fast, at du ikke opnår noget ved at upsample fra en CD.
Det var ment som forklaring på hvorfor jeg mener du ikke skal købe for lidt harddiskplads til dit nye system, eller i hvert fald sørge for at du kan udvidde.

Grunden til at jeg bragte NAS (Network Attached Storage) på banen er fordi det er en kendsgerning at de nye formater (HD-TV, HD-DVD og HD-audio) bliver voldsomt pladskrævende. Bevares... I dag har diske en kapacitet på 400 Gb, men det tager ikke mange dage før jeg har fyldt sådan én...

Fenris:
Der kan jeg kun være HELT enig med dig.

Rattanhuset:
Mener ikke du har noget at være flov over. Du har jo taget et bevidst valg, og ved, at du ofte bruger musikken som "baggrundsstøj". Det er jo en smagssag. Jeg siger det ikke for at være arrogant eller blæret - men der er rigtig mange, for hvem MP3 er ganske udemærket - hvorfor er der ellers blevet solgt så mange Ipods?

Men der ER nu ikke noget, som at sidde og lytte til et rigtig godt og velproduceret album på et godt amlæg.
Til top Vis Kermit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kermit Besøg Kermit's Websted

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Kermit:

Ok, så forstår jeg bedre.. :-)........ Hvad med dig - benytter du dig af hifi lyd via HD?

Bluesky:

Jeg har nu kigget og læst lidt om Plextools og EAC. Og umiddelbart syntes jeg at EAC lyder mest interessant........ Derfor har jeg downloadet programmet, for at prøve det af på min kontor PC. Her har jeg sat mine eksterne brændere til, som er nogle alrende Yamaha F1UX (USB) og Yamaha F1DX (Firewire).

Jeg sværger lidt til disse brændere, grundet deres understøttelse af Audio Master Recordings. Men i selve opsætningen af EAC, kom det frem, at de ikke understøtter C2 errors? - hvad vil det nu sige, da jeg egentlig havde tænkt at jeg vil benytte disse drev til ripningen af mine CD'er?

Ellers har jeg stadig det føromtalte interne drev fra HTPC'en, som er et Plextor PX-130A - vil det være et bedre valg at benytte dette drev til ripningen?

Det vil i det hele taget være rigtig rart, hvis du kunne afse tid, til at skrive en lille guide til EAC. Som bare indeholder den basale del af ripning til HD (ukomprimeret wawe).

Ellers tror jeg også at jeg sætter mig på Winamp, da den ser ud til at være mest tilgængelig......... Tilgængelig fordi at der vist findes et plugin til Media Portal. Der findes også et plugin til Foobar 2000, som jeg også havde en del kig på. Men da dette plugin tilsyneladende ikke virker, på de nyere versioner af Foobar 2000, så er det knapt så interessant.

Med venlig hilsen

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 19 Maj 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Raun skrev:

Det vil i det hele taget være rigtig rart, hvis du kunne afse tid, til at skrive en lille guide til EAC. Som bare indeholder den basale del af ripning til HD (ukomprimeret wawe).

Nu blander jeg mig lige i diskussionen...
Der er ingen grund til at ødsle pladsen på HD'en væk ved at gemme i WAVE (som desuden heller ikken understøtter tags af nogen art), når der findes OpenSource lossless komprimeringsformater som FLAC og APE.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Maj 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Det sværeste er vel opsætningen eller valg af drev.

For valg af drev gælder:
Accurate stream - modvirker jitter artifacs

Cashing audio data - giver langsommere rips - EAC læser hver sector 2 gange og sammenligner, med cash vil de altid være ens, så det må EAC gøre noget ekstra for at undgå - altså bedst hvis drevet ikke har audio cash

Offset - placering af læserhoved - hvis du har rigtig offset værdi sat vil din wave fil være magen til andre rips af samme CD - hvis ikke vil du mangle ca. 1/75 sek. i slutningen.

C2 - kan jeg ikke lige huske, der må jeg vende tilbage til dig – mener ikke det er kritisk

Jeg har en ekstern Sony usb/firewire, men købte i stedet en NEC til kr. 300, der har Accurate stream, ingen cash og C2. Sony’en rippede med ca. 4-5X NEC'en med 15-20X. Det gør en stor forskel hvis du har mange CD'er. Der udover var der nogen CD’er som Sony'en ikke kunne rippe eller gik ned på 0.1X og det har jeg ikke tålmodighed til.

Du kunne prøve med EAC og din Plextor, afhængig af hvilken model kan nogen Plextor godt overholde de ”optimale” EAC krav. Jeg ville anbefale at du prøver at installere Accuraterip sammen med EAC. Den vil forsøge at konfigurer dit drev og sætte offset efter en database af drev. Efter du så har rippet en CD vil den sammenligne med andre rips af denne CD. Har du ingen fejl melding fra EAC og en positiv melding fra Accuraterip, kan du stole på dit rip uanset C2 eller ej.

Hvis du så ikke bliver tilfreds med rip hastigheden er det ikke nogen stor udskrivning at få et drev der kører godt med EAC.

Angående selve ripningen skal du rippe i secure mode. Ellers behøver du egentlig kun tænke på navngivning af filerne. Wave kan i modsætning til flac ikke gemme tags i filen, så din navngivning af filerne er vigtig.

Jeg bruger under "Naming scheme" %D\%C\%N %T = Artist\CD titel\Track nummer ”mellemrum ” Track titel. Det giver et resultat så Winamp kan aflæse disse data fra fil navnet.

Jeg har under ”Extraction” sat ”Error recovery quality” til ”High” – kan ikke lige huske om det er default.

Jeg mener ikke der er andre options du behøver at stille på. Får du ikke CD data skal freedb sættes op.

Raun
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2006 kl. 04:45 | IP-adresse registreret  

ZuluDK. Du skal altid være velkommen... :-)

Jeg vil meget gerne høre mere omkring FLAC, hvis du vil uddybe nærmere........ Det har været et svært valg, at finde det format der skal rippes med....... FLAC er blevet et meget anerkendt format, som efter sigende skulle være lige så godt som at høre den "ægte" wawe fil. Derfor har jeg i første omgang valgt at vælge det sikre (wave)........... But please have in mind - det er high-end snakken falder på.
Siger sådan, fordi vi er nok flere, som vil være kede af, at sætte et stort projekt igang, og så finde ud af at det ikke er holdbart.

Bluesky:

Tak for gennemgangen.......... Der er flere ting, som trænger sig på. Men jeg venter lige til du "eventuelt" finder alvorligheden af C2.

PS. I mit tilfælde, er der omkring 900 CD'er, som skal rippes. Så ved jeg ikke, om det er hvad der kan betegnes for mange?........ Selv syntes jeg det er et ret voldsomt projekt, og derfor kan jeg heller ikke få gode råd nok, førend jeg personligt starter projektet........ I wawe, farmat, vil et hurtigt regnestykke, sige omkring 600gb. Men der skal jo også gerne, være plads til mere.

I er begge índe og snakke om "tags" - hvad betyder denne funktion?

Med venlig hilsen

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Maj 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hej jeg står også lige nu og overvejer hvilken vej jeg skal gå. Jeg har nogle krav udover høj lydkvalitet. Der skal være elektronisk/digitalt delefilter da jeg køre biamping og der skal være mulighed for rumkorrektion og naturligvis fjernbetjening. Alternativer kunne være Tact`s 2.2 forforstærker med delefilter og rumkorrektion og en sqeezebox det er bare en temmelig dyr løsning. Jeg ved at det hele kan gøres i pcen, men hvor godt er det. Hvor godt er lydkort kontra sqeezebox.

mvh.Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum