Forfatter |
|
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
Sendt: 03 September 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej mathias
Selvfølgelig har jeg hentet lidt inspiration fra SF Stradivari, men teknisk set har højttalerne meget lidt til fælles med de italienske skønheder. Det er derimod AKSA's fantastiske Equilibrium projekt som teknikken er kopieret fra. Men hvis man nu alligevel vil sammenligne mine højttalere med SF Stardivari, så koster et sæt Stradi'er ca 240.000kr og mine Vibes kun ca 22.000kr (og så er der nogen der siger at det ikke kan betale sig at bygge selv???)
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 03 September 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget flot. Bare man ku´ høre dem!
De der synlige gevind på oversiden af fødderne skal da ha en "puck" på, ikke?
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 03 September 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
En løsning på boltene kunne være at få fat i nogle hovedløse bolte med indvendig unbrako - og så skære dem til i den rette længde og spidse dem .....
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
Hej
Fruen har også krævet at toppen på pinolskruerne skjules på en eller anden måde (og den skal være sort!)
Hilsen LAST |
|
|
Du kunne også få drejet nogle "toppe" i ibenholt __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Så er min Behringer langt om længe blevet justeret. ”Aksa” kom forbi søndag eftermiddag med sit måleudstyr. Det var tydeligt at han kender sit måleudstyr og Behringer’en godt, for der skulle ikke kigges meget på kurverne før der blev ændret på EQ-parametrene. Resultatet taler næsten for sig selv.

Det er dog ikke kunne bassen som har haft gavn af justeringen. Hele mellemtone/diskant-området er også blevet bedre. Det er tydeligt at ”rumkorrektionen” af bassen har meget stor indflydelse på gengivelsen af hele frekvensområdet. Jeg kan varmt anbefale alle (som har mulighed for det) at prøve det selv.
Jeg vil godt lige benytte lejligheden til at takke alle som har hjulpet mig dette projekt. Specielt ”Aksa” for inspiration og idéer, og ”Jan” for samarbejdet omkring kabinetterne - TAK 
Hilsen LAST
PS. Man skal lige vende sig til at bassen går så dybt. __________________ http://www.volbeat.dk
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 19 September 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne lige give målingerne et par kommentarer med på vejen.
De første målinger, vi lavede, viste nogle tydelige "bakker" og "dale", men i forhold til andre lytterum, jeg har målt på, var opgaven ikke voldsom, da der ikke var så mange af dem.
Da Behringer'en kun benyttes op til ca. 250 Hz, kan de øvrige småunoder, der ses på målingen, ikke korrigeres ad denne vej. Mit gæt er, at en række vinduer i den ene side af lytterummet giver sig til udtryk i målingerne, og jeg har anbefalet LAST at eksperimentere lidt med noget akustisk dæmpning.
Det skal også lige bemærkes, at målekurvens øverste ende skal tages med et gran salt, da målemikrofonen ikke er særligt præcis så højt oppe. Derudover har den faldende tendens i højfrekvensen.
LASTs kommentar om, at det øvrige toneområde vinder væsentligt ved indjustering af bassen, kan jeg kun nikke genkendende til. Der er ingen tvivl om, at unoder i bassen kan maskere mange fine detaljer i mellemtone og diskant. Ved lytning før og efter indjustering var det meget tydeligt, at der var sket en forbedring over hele toneområdet hos LAST __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 19 September 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvad er Y aksen indelt i af enhed ? Det er lidt svært at se.
Er målingen gated eller udglattet ?
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 19 September 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Arg, man kunne klikke 
Jeg ville prøve og se mere på delingen imellem mellemtone og diskant. Det virker som om der er et faseproblem da du har omkring 7,5 dB forskel fra 1500Hz til 2500Hz. Det er noget der vil kunne høres hvis i fik det rettet. En måling af hver af de to enheder oven på en fælles ville sikkert kunne afsløre hvor katten ligger begravet.
Bas sektionen ser meget godt ud må man sige. 
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 19 September 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Arg, man kunne klikke 
Jeg ville prøve og se mere på delingen imellem mellemtone og diskant. Det virker som om der er et faseproblem da du har omkring 7,5 dB forskel fra 1500Hz til 2500Hz. Det er noget der vil kunne høres hvis i fik det rettet. En måling af hver af de to enheder oven på en fælles ville sikkert kunne afsløre hvor katten ligger begravet.
Bas sektionen ser meget godt ud må man sige.  |
|
|
Der er målt med et tertssignal - jeg kan ikke lave en gated måling. Tertssignalet ligner almindelig musik mest, deraf valget.
Du har ret i, at der er nogle pukler hist og pist. Men såvel enheder som filter er identisk med det, der findes i mine Equilibrium ht'ere, og jeg har intet, som overhovedet ligner de pukler, der ses hos LAST.
Husk endelig på, at dette er en in-room måling, foretaget i lyttepositionen
Jeg er mest tilbøjelig til at tro, at det er "room anomalies". Måske, men kun måske, kunne den brede baffel spille ind - men det vil jeg lade mere kompentente folk udtale sig om .... __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

|
Sendt: 19 September 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Med de bølgelængder er det enten fronten eller filteret. Men er det fronten skal filteret jo tage højde for det, så under alle omstændigheder bør man kigge nærmere på filteret.
Jeg ville lave nogle målinger af diskanten og nogle af mellemtonen og så se hvordan de summerer. En fasemåling ville være en kanon hjælp for at se om den er iorden. Og så det at lave målingerne med en højere opløsning ville hjælpe en del også.
Hvordan ser filteret ud ren komponentmessigt ? Har fundet et filterdiagram men uden komponentværdier.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

|
Sendt: 19 September 2006 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Med de bølgelængder er det enten fronten eller filteret. Men er det fronten skal filteret jo tage højde for det, så under alle omstændigheder bør man kigge nærmere på filteret.
Jeg ville lave nogle målinger af diskanten og nogle af mellemtonen og så se hvordan de summerer. En fasemåling ville være en kanon hjælp for at se om den er iorden. Og så det at lave målingerne med en højere opløsning ville hjælpe en del også.
Hvordan ser filteret ud ren komponentmessigt ? Har fundet et filterdiagram men uden komponentværdier. |
|
|
Front og filter er jo to sider af samme sag, som du påpeger. Filteret er udviklet til en front på ca. 30 cm bredde, så det kan selvfølgelig ikke undre, at der kan opstå ting og sager, når man øger bredden til omkring det dobbelte. LAST og jeg havde talt lidt om, at det kunne blive nødvendigt at ændre i filteret pga. frontens bredde, men til en start var det oprindelige filter brugbart.
Af forskellige årsager, som vi ikke behøver at komme ind på her, har jeg ikke offentliggjort filteret her, men jeg kan sende dig en kopi.
Vi må nok kigge lidt nærmere på det - og have gang i noget lidt mere avanceret måleudstyr
Jeg vil dog sige, at som det er nu, så er målingen milevidt bedre end en hel del målinger, jeg har foretaget i andre rum - og lyden er rigtigt god (dermed ikke sagt, at det ikke kan blive bedre  )
Tak for nogle gode input - er sikker på, at LAST "lytter" med __________________ mvh
AKSA
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 19 September 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej syncroniq
Jeg har lige kigget på de andre målinger fra i søndags (den viste er den sidste af ialt 7), og ingen af de andre målinger giver anledning til at tro at der skulle være noget generelt problem mellem 1500Hz og 2500Hz.
Over 300-400Hz er der så stor forskel fra måling til måling (og mellem højre og venstre) at det ikke giver noget helt klart billed af mellemtone/diskant området. Husk at der er målt i lytterpositionen (ca 3,7m fra højttalerne)
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 20 September 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
Sendt: 21 September 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Superflot højtaler du der har fået smækket sammen  Ikke så meget andet at sige end, godt gået! __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
Til top |
|
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tager lige hul på denne gamle tråd, med de kanon flotte højttalere , super job må man sige.. Er der sket den store udskiftning i dit filter?? Kan anbefale Clarity Cap SA kondensatorer, Tony Gee - Humble Homemade HIFI roser også dem, har fundet dem billigt i Holland, så skal du prøve, er jeg frisk på en fælles ordre?? http://www.crafty.nl/links/CapsCoils.php
Men det var ang. dit brummeri, er du kommet helt af med det, for jeg slap af med mit, havde en 'ormegård' magen til din, jeg beholdte mine Kimber PBJ, og i stedet udskiftede jeg alle net-kablerne med nogle DIY skærmede af slagsen, og vupti, så forsvandt mit brummeri.
Mvh.
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Saftsus'eme flotte! Og jo, de ligner noget der kan spille musik..  -tunghør
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Først tak for roserne
Der er endnu ikke fortaget nogen ændringer i mine filtre (eller nogle andre steder i højtalerne).
Jeg kender godt Tony’s sider og kigger jævnligt forbi for at se om der er nogle nyheder – specielt på hans side med cap test. Clarity Cap SA var også med i overvejelserne da jeg skulle bestille komponenter til filterne, men da jeg alligevel skulle bestille Jantzen foliespoler kom der en håndfuld Jantzen Cross-Cap kondensatorer med på ordren. Som serie kondensator til diskanten havde jeg dog fået et godt tilbud på nogle Jensen olie/papir.
Jeg er alt i alt meget tilfreds med højttalerne, men har dog overvejet at prøve nogle andre kondensatorer. Men efter at havde læst Tony’s ”anmeldelse” af Clarity Cap SA, er jeg sikker på at det ikke bliver dem der skal afprøves (jeg tror ikke de er betydeligt bedre end dem jeg bruger i dag). Efter at have hørt de forbedringer som ”Aksa” har fået ved at skifte til Mundorf Supreme Silver/Oil og Silver/Gold, er jeg blevet varm på at gøre det samme - MEN de koster kassen. En anden mulighed kunne være Jantzen’s nye Silver Z-cap, men der har desværre været behov for at indkøbe en ny opvaskemaskine, så nye kondensatorer må vente lidt.
Ang. brummeriet: så er det under kontrol. Mit nye rack giver bedre mulighed for at holde styr på ormegården.
|
Til top |
|
|
LAST Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Forleden fik jeg et par spørgsmål vedr de nye "faseplugs" som jeg har fået lavet til Focal enhederne, men da jeg ikke havde skrevet målene ned var der ingen anden vej end at pille en ud for at få målene.
I skal selvfølgelig ikke snydes for den lille fabrikshemmelighed 

Pluggen måler 37,1mm i diameter og er 20mm høj. Gevind hullet er ca 15mm dybt og bolten er en M10x40 A2 (rustfri). Mine nye plugs er lavet i et ukendt plast materiale, men kan også laves af andre ikke magnetiske materialer.

Da den originale faseplug er limet fast, er der ingen anden vej end at slå den ud. Hvis der sidder lim og plast rester tilbage på polstykket skal disse fjernes (selvfølgelig uden at det havner nede i svingspolegabet)

|
Til top |
|
|