Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netkablers positive virkning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Nå.......nu ved professionelle lydfolk ikke noget om lyd???

Når nu der ind imellem diskuteres de professionelle lydfolks manglende kompetence på baggrund af deres fravalg af særlige udvalgte netkabler og signalkabler så er min kommentar at langt de fleste steder i professionel lyd benytter man balanceret drift i stedet for ubalanceret drift.

Den lyttemæssige forskel ved balanceret og ubalanceret drift er så meget mere tydelig, med positivt udfald til balanceret drift, end hvis man sammenligner den lyttemæssige forskel på et ubalanceret setup med de allerværst tænkelige signal- og netkabler med et uabalanceret setup med de absolut bedst tænkelige signal- og netkabler.

Det siger så også en smule om hvor væsentligt man tages i røven ved at bruge alt for mange penge på signal- og netkabler på et anlæg som kører ubalanceret når man ville kunne købe et balanceret kabel til under hundrede kroner der lydmæssigt kan outperforme alle ubalancerede signaloverførsler   -   hvis bare man havde udstyr til at køre balanceret som de professionelle.

Så den nedgøren af de professionelle lydfolk er helt uberettiget.

Det handler om at der findes HiFi entusiaster som har for lidt viden om faktiske forhold som har indflydelse på lyden og samtidig har for høje tanker om dem selv og deres hjemmelyd.

Bortset fra det med den balancerede drift så betyder kablerne i en arm på en pladespiller stadig mere end nogen andre kabelføringer mellem anlægets enkeltdele. Højttalerkabler betyder langt mere end signalkabler og signalkabler betyder langt mere end netkabler. Selv de indre kabelføringer i anlæget har større betydning for lyden end netkabler.

Så jeg kan egentlig godt forstå at de griner deres røv i laser i det musikerforum der tidligere er henvist til.

"dolph"

dolph!.. jeg tror sgu du har fat i noget der!!

Jeg er lidt enig i dig i meget hvad du der siger...

Dog skal jeg lige bemærke (og dette ikke mindst udfra egne erfaringer) at der så sandelig også er forskelle på balancerede kabler og hvor god lyd man kan få ud af disse ved at anvende gode og specielle typer.

Jeg har selv prøvet at høre markante forskelle mellem ganske alm. gedigen microfon kabel, og så nogle ganske dyre balancerede kabler.

Her er tale om noget Monacor mic. kabel, samt noget "no name" ditto og noget ganske fint Hitachi LCOFC mic. kabel... her var Hitachi kablet klart overlegent.

Men sammenligner man så de ellers rigtig gode LCOCF Hitachi SMX4E5 microfon kabler med eks. mit Taralabs RSC Decade Gen2 er taralabs kablet i en helt anden verden hvad angår opløsning, transperens, detaljering, dynamik og  perspektivske egenskaber..  her løftes et slør helt tydeligt mellem dig og musikken..

Så selv med balanceret drift er vigtigheden af gode kabler vigtig!... der er ingen billig genvej her..

MEN! potenciellet for forbedring er meget støre ved balanceret drift, der med samme kabler og alt klar er ubalanceret overlegent..

Man opnår en meget renere og mere "rigtig" uforurenet og forvrængnings fri gengivelse, nogle bryder sig ikke om dette fordi de forvæksler den forvrængning og andet ubalanceret giver med mere liv og sprel i musikken.. men dette er helt enkelt ikke korrekt!.. det er farvning..

Men dette er så igen smag og behag og en del subjektivt! hvorved en enighed nok ikke just opnås.. men grunden til det anvendes i prof. verden er at det neto er fri for kunstig tilsæt og farvning, og den ægte vare!.. og så er det ufølsomt for ind stråling mm.

Og her ligger også jevnfør hvad jeg tidligere har udtalt om grundene til at netkabler kan have en effekt en væsentlig kilde til bedre overførsel med balanceret... det er ganske enkelt mindre følsomt for støre kabeltræk og et forurenet milijø (strålings mæssigt)

Mine erfaringer viser at balanceret grej er lang mindre følsomt for netkabler mm. end ubalanceret.

Dog ikke helt!.. (men dette skyldes så nok andre faktore udover nærtliggende signal og net kabler mm. faktore jeg tidligere har været inde på)

En ting er siker og det er at balanceret drift fra ægte balanceret grej er lang mere korrekt og overlegent ubalanceret.

Ubalanceret kan virke rigtig godt, men det kræver et støj frit milijø, det vil sige skærmede kabler og netkabler, net filter, ren strøm til at begynde med samt godt skærmet grej, jordforbindelser samt gode netkabler og en portion held! samt maget korte kabeltræk.. til all hæld er det alligevel noget de fleste slipper nogenlunde godt fra.. men nok også en grund til at netkabler kan have så stor betydning..

Alt dette slipper man i støre grad for ved balanceret! og dette er nok også en tungt vejende grund til at den prof. verden anvender dette, og derfor ikke tænker næremer over netkablers effekt mm.

Men mening er at ingen bør stå og grine dumt af hinanden!... begge lejre (hifi "verden" og prof. "verden") har noget at lære fra hinanden...

"Sandheden" ligger som næsten altid et sted midt i mellem!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Dvs. at i forventer at jeg (kører 100% balanceret) ikke burde kunne høre en forskel ved de kabler jeg har fået hjem til test? jeg overvejer så om jeg ikke også burde skifte interconnects ud med en alm. RCA type? jeg har kabel lavet af nøjagtig samme opbygning og leder i RCA så det burde give det samme? Jeg spørger fordi det så er en ting der skal med når jeg tester.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Dvs. at i forventer at jeg (kører 100% balanceret) ikke burde kunne høre en forskel ved de kabler jeg har fået hjem til test? jeg overvejer så om jeg ikke også burde skifte interconnects ud med en alm. RCA type? jeg har kabel lavet af nøjagtig samme opbygning og leder i RCA så det burde give det samme? Jeg spørger fordi det så er en ting der skal med når jeg tester.

Hvis du bare tester netkabler, så skal du vel lave det setup, som du har tænkt dig at bruge til daglig, i det setup. Der skal ikke laves særlige, mystiske opstillinger, for at teste om der er forskel på netkabler.

Det eneste du skal være obs på, er ikke at sammenligne jordede kabler med ujordede, og skærmede med uskærmede.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Så er det tid til første testberetning.

Jeg har testet med det første kabel, Furutech FP-3TS862 Rodium. Først en hurtig beskrivelse af setup’et. Jeg har lagt strømkablerne så de minimum er 10 cm fra signal kabler og højtaler kabler, der krydses 1 gang og der har jeg gjort det vinkelret og med 30cm mellemrum, så skulle det være på plads. Kablerne er jordet via et 10A netkabel std type der bruges til EDB, altså støbte stik osv. Forbundet til en stikdåse også fra Furutech. Hvis i vil læse om kablerne kan i kigge på hificabels hjemmeside

http://www.hificable.dk/shop/index.php?option=com_virtuemart &page=shop.browse&category_id=5&Itemid=29

Herunder ses kablerne monteret i stikdåsen. Det sorte kabel er mit standard 10A EDB kabel med jord.

Og her så Hans i Grethe

Jeg har lyttet på Mahlers symphonier, Maroon 5 – Songs about Jane, Eric Clapton – Reptile og til slut Pink Floyd – The Wall (første CD).

Første test hed – er der forskel? Jeg er skeptiker, jeg tror ikke på den slags. Det gør jeg nu. Hvad ligger forskellen så i? for Furutech kablet var det meget tydeligt hvad der skete med lydbilledet – der blev strammet op og skåret ind til benet. Helt konkret savnede jeg bund, det var som om effektforstærkeren manglede power til at nå helt der ned hvor den plejer. Sangere manglede også nogle kg. I forhold til hvad jeg plejer at høre. På den positive side lød lilletromme anslag lidt mere ægte, lidt mere snap og pow end der plejer at være. Omvendt var Eric Claptons guitar gledet lidt ud af mixet, faldet tilbage i lydbilledet, hvilket jeg ikke brød mig om. Det var som om at alt stod mere tydeligt, mere rum omkring instrumenter, men sammenhængen forsvandt. Flere beskriver det som sort baggrund, jeg syntes helt klart at det var den største ulempe. Lydbilledet var også en anelse smallere, men dybde perspektivet klart forbedret! Jeg har faktisk haft en lignende oplevelse før. Engang kørte jeg med aktiv pre, altså med gain, og der var dynamik og pow for alle pengene, så prøvede jeg en cd spille med passiv potentiometer, og det gav en del af det som jeg syntes dette netkabel også giver. Dog syntes jeg det går for voldsomt ud over dynamik’en og helt klart med en utilfredsstilende bund til følge. Så umiddelbart lyder som om Toftdahl havde ret i at det ikke er alle netkabler der har en positiv indflydelse på lyden, men husk nu lige at det er mine øre jeg bruger her, jeg kan sagtens forstille mig at der sidder andre derude der ville opfatte de negative sider jeg hører som noget positivt.

I morgen lytter jeg videre på Oyaide Tunami Power Cable.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

@Zorglub

Den Schuko box - er den lovlig ?

Ved du om de Furutech kabler, er tredobbelt skærmede, eller har aktive komponenter, eller andet lir ?

Den tykke slange, indeholder vel andet end luft ?

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer ... for at svare dig helt ultra kort ... jeg ved det ikke , jeg har koncentreret mig om lyden, men mon ikke du kan finde svaret på google eller på hificable's hjemmeside.

minime
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

hej...

Jeg har selv 2 af disse netkabler og så den store furutech strømskinne med filter, og jeg kan kun sige at jeg er meget tilfreds. Hvis de ikke er tilspillet, kan du ikke sige, sådan lyder de, for de forandre sig meget efter 100-200 timer....

Jeg syntes også til at starte med de var dårliger end mine Shunyata Python, men efter 3 ugers konstant spillen, var der fuldt hul igennem og på mit anlæg gør de det rigtigt godt...

Det var bare lige det jeg oplevede med dem, men igen der er meget forskel på hvad man synes er godt eller skidt...

Fortsat god testning af kabler....

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
@Zorglub

Ved du om de Furutech kabler, er tredobbelt skærmede, eller har aktive komponenter, eller andet lir ?

Puuha, som sædvanlig har Spencer fanget os på det forkerte ben.  Vi bekender, det hele er dybt ulovligt og indeholder ikke andet end luft

Men det lyder da som en skeptikker der oplever klar forskel sådan går det når man får lidt jord under neglende, tingene er ikke altid som den umiddelbare logik giver indtryk af.

Med venlig hilsen

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Hvis du bare tester netkabler, s� skal du vel lave det setup, som du har t�nkt dig at bruge til daglig, i det setup. Der skal ikke laves s�rlige, mystiske opstillinger, for at teste om der er forskel p� netkabler.

Det eneste du skal v�re obs p�, er ikke at sammenligne jordede kabler med ujordede, og sk�rmede med usk�rmede.

Jeps, helt klart. Det er som det plejer at være, ja jeg har nok lige checket afstanden en ekstra gang. Eneste forskel der er at jeg anvender en anden stikdåse, plejer at bruge en fra vores ven harald. Så egentligt ligner det meget, andre netkabler til udstyret + anden stikdåse. Alt er med jord. Det med skærm må jeg være dig svar skyldig, men jeg tror ikke standard EDB el kabler er skærmede? hmm.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

Men det lyder da som en skeptikker der oplever klar forskel sådan går det når man får lidt jord under neglende, tingene er ikke altid som den umiddelbare logik giver indtryk af.

Ja helt klart, jeg render ikke rundt uden tøj på og lader folket klappe af mig ... sådan var det også med højtaler kabler, uha uha der blev kigget grundigt på hinanden første gang der blev prøvet noget der var rigtig godt ... men det er vist til en anden tråd.

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Bare lige til oplysning,

Kun Level 3 kablerne er der spillet ca. 100 timer på, Oyaide og Furutech kablerne er helt nye og ikke tilspillede.

Jeg tror også indtrykkende vil ændre sig lidt når du modtager adaptorer så du kan få et ordentligt fødekabel hen til stikdåsen, men det finder du ud af.

Med venlig hilsen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

Spencer skrev:
@Zorglub

Puuha, som sædvanlig har Spencer fanget os på det forkerte ben.  Vi bekender, det hele er dybt ulovligt og indeholder ikke andet end luft

Med venlig hilsen

Jamen så gætter jeg på at den er lovlig, når du svarer på den måde.
Jeg gætter også på, at du har afskrevet mig helt og aldeles som kunde, siden du kan finde på at skrive som du gør. Ikke en forhandler værdigt.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

minime skrev:

Jeg syntes ogs� til at starte med de var d�rliger end mine Shunyata Python, men efter 3 ugers konstant spillen, var der fuldt hul igennem og p� mit anl�g g�r de det rigtigt godt...

Jeg tror ikke de kommer til at sidde så længe, de skal trods alt retur igen. Dog en spændene betragtning du kommer med ... altså mht. tilspilning. Igen, jeg er skeptisk, men altså hvis der nu er et par af dem jeg vurderer som værende valuta for pengene, ja så får jeg jo den med gratis om man vil

minime skrev:

Det var bare lige det jeg oplevede med dem, men igen der er meget forskel p� hvad man synes er godt eller skidt...

Fortsat god testning af kabler....

Ja det har du så evigt ret i, det den ene har som ideal syntes den anden lyder af xxx. Og tak skal du ha', det er altid godt at få udvidet sin horisont.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Jamen s� g�tter jeg p� at den er lovlig, n�r du svarer p� den m�de.

Hmm, er der ikke noget med at de der schoku stik er ulovlige i hun udgaven, noget med fri jord (ikke greenpeace). Håber ikke jeg brænder huset af

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Spencer skrev:

Jamen s� g�tter jeg p� at den er lovlig, n�r du svarer p� den m�de.

Hmm, er der ikke noget med at de der schoku stik er ulovlige i hun udgaven, noget med fri jord (ikke greenpeace). Håber ikke jeg brænder huset af

http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/Professionelle/El-branchen /Spoergsmaal___svar/Schuko-stik.html

Ved ikke om det er transportabelt, med den stikbox.
Men du kan da altid sætte hjul under.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Ved ikke om det er transportabelt, med den stikbox.
Men du kan da altid s�tte hjul under.

Citér:
Det kan også være et apparat, som har en masse på under 18 kg

Check!

Hjul fra knægtens lego kasse
Check!

pyha!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Der er vist mere end 80 millioner mennesker, der har Schukostikbøsninger i deres huse.
Men i Danmark, er det åbenbart farligt.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Det er lovligt at sælge Schukostik i Danmark, men ulovligt at bruge disse i samme land

Man kan jo ikke andet end elske sit fædreland

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Holmbye skrev:

Spencer skrev:
@Zorglub

Med venlig hilsen

Jamen så gætter jeg på at den er lovlig, når du svarer på den måde.
Jeg gætter også på, at du har afskrevet mig helt og aldeles som kunde, siden du kan finde på at skrive som du gør. Ikke en forhandler værdigt.

Nu syntes jeg vi begge to skal gøre os umage for at det ikke ender med den sædvanlige mudderkastning. Grunden til at jeg bliver en anelse spydig er at det forekommer mig at uanset hvad resultatet af en hvilken som helst test er, så skal der være noget galt. Er der en skeptikker der oplever forskel så går det første indlæg på om det mon ikke er ulovligt og om der er andet en luft i de tykke kabler, det syntes jeg nu heller ikke er så værdigt.

Hvis du mente spørgsmålet seriøst så skyldes tykkelsen at de tre ledere er meget tykke (6,2 mm) det har vi nu også snakket om før, og nej jeg mener bestemt ikke at det er ulovligt.

Men for at bevare den gode tone undskylder jeg for mine spydigheder, selvom jeg nu ikke syntes at en forhandler bør besidde værdighed af en anden værdi en en hvilken som helst anden forum deltager. Og ja jeg tror nok jeg har afskrevet dig som kunde for længe siden men du er selvfølgelig altid velkommen.

Med venlig hilsen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

@Holmbye

Du ved tydeligvis at der er forskel på lovgivningen om Schukostik i Danmark, og andre lande, som eksempelvis Norge, hvor det er tilladt at bruge hunbøsninger i væggen.

Derfor kan du også regne ud, at spørgsmålet vedr. lovlighed er relevant.

Jeg har undersøgt hvilke netshops der sælger Schukoboxe, og fundet én der skriver at de kun sælger til udlandet. Måske er det ikke lovligt med alle typer boxe ?

Spørgsmålet om hvad kablet indeholdt, var til Zorglub.
Så snart det bliver en forhandler/kundesnak, går der for meget salgssituation over det.

Der er kommet nye strammere regler for forhandlere, og hvad de må i forum.
Tekniske oplysninger er ok, så længe det ikke rakker ned på konkurrenter.
Men er du helt sikker på at der ikke er aktive komponenter i kablet ?

Har du et såkaldt gennemskåret foto/illustration, der viser hvordan det er opbygget ?

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes