Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netkablers positive virkning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Her er tale om noget Monacor mic. kabel, samt noget "no name" ditto og noget ganske fint Hitachi LCOFC mic. kabel... her var Hitachi kablet klart overlegent.

Men sammenligner man så de ellers rigtig gode LCOCF Hitachi SMX4E5 microfon kabler med eks. mit Taralabs RSC Decade Gen2 er taralabs kablet i en helt anden verden hvad angår opløsning, transperens, detaljering, dynamik og  perspektivske egenskaber..  her løftes et slør helt tydeligt mellem dig og musikken..

Så selv med balanceret drift er vigtigheden af gode kabler vigtig!... der er ingen billig genvej her..

Tillad os her igen, at minde om, at ingen i den professionelle verden (ingen jeg har hørt om, i hvert fald) går op i kablernes lydegenskaber. Det er kun holdbarhed og typisk sådan noget som hvor fleksibelt kablet er i kulde der gør, at man vælger et lidt dyrere et - og det er ALDRIG over 20 kr. meteren...

Når det så er sagt, vil jeg mene at ubalanceret sådan set bør lyde bedre end balanceret lydoverførsel, hvis man virkelig skal være pernitten (og denne grad af pernittenhed er jo stadig langt mindre end man normalt er på dette forum), såfremt man ikke er i et problematisk miljø, mht. indstrålingsstøj. Balancering er jo mest til for at gøre lange kabeltræk (som man har i et hvert studie og navnlig livelyd-setup) forsvarlige.

Signalerne er jo mest følsomme ved mikrofon-niveau, og det er samtidig her, at de typisk udsættes for de længste kabeltræk. Dette foregår så altid i billige multikabler, der måske koster 100 kr. meteren for 32 balancerede par, eller noget...- altså omkring 2-3 kroner meteren pr. enkelt kabel. Disse er umådeligt tynde og løber så et sted mellem 10 og 100 meter i et typisk lydstudie....bare lige til sammenligning med jeres filosofier.

Altså: et signal, der er svagere, og dermed mere følsomt end line-signalerne man har hjemme i stuen, transporteres 10-100 meter gennem tyndt, tyndt kabel til ca. 3 kr. meteren. Det er realiteten - og sådan har det med 98% sandsynlighed OGSÅ været i det studie, der har frembragt netop DIN yndlingsindspilning i hele verden!

Godnat (dybt).

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Zorglub, det da nogle ordentlige "ål" du byder på :-)

Det lyder sgi spændende med dine erfaringer. Prøver du at vende tilbage til dit almindelige netkabel og giver det et lyt, inden du prøver det næste frække netkabel?

Hvis ja, kan du så ikke lige skrive et par få ord om, hvorvidt du får din første vurdering bekræftet, når du anvender dit eget netkabel?

Venlige hilsner

Til top Vis Revoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Revoc

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hej Revoc

Jeg startede testen med et gennemlyt af pladerne på mine edb kabler, men jeg kender dem meget godt og kender mit setups lyd til fulde. Men du har helt ret i din betragtning om at man skal have referencen i orden før man prøver noget nyt. Jeg har også valgt kun at lytte på et kabel (type) adgangen for ikke at rode for meget rundt. Plus jeg har også sagt at jeg starter med disse her 3 og kun 3! netop af samme årsag. Senere vil jeg låne det billigste Nordost kabel med hjem for at lytte på det også.

Jeg har lige siddet og hørt Reptile igen her den sidste times tid, og jeg er nu måske endog endnu mere overbevist om at mine standard kabler er bedre i mit setup med min lyd! det kan sagtens være at andre vil finde det super. Når det så er sagt håber jeg at finde noget der er bedre til min smag! bestemt, for det er en billig opgradering og en jeg slet ikke har lagt vægt på før nu.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

@Zorglub

Er der ændringer i om du bruger jord, fra før til nu ?

Det med at bassen bliver mindre slagkraftig, kan sagtens være, at der er mere greb om basenhederne, og mindre eftersving (snydebas).

Jeg er selv tilhænger af snydebas, hvor det er nødvendigt, og især hvis det er gratis.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Hmm...

http://ing.dk/article/20050610/ELEKTRONIK/106100076/-1/arkiv ugensavis

Citat: »Schuko-stikdåser kombineret med danske stikpropper risikerer fastkilning og dårlig forbindelse. Det kan medføre personskade og brand,«

Så skal man altså være lidt forsigtig her, hvis det er sandt.
Men er de lovlige, så er det nok ok.

EDIT: Hmm... http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/artikel/dk.kultur.musik.pr oduktion/16959/

Nu kommer man jo igen i tvivl om hvad der er lovligt.

Man har lov at håbe: http://www.dr.dk/Regioner/Regionalen/Nyheder/Erhverv/2005/09 /09/09063010.htm

Og mere om emnet: http://www.djz.dk/interaktivt/forum/visemne/120155/ (svar 7 er interessant)

Her mener man ikke at man vil sælge stikboxe med Schuko i Danmark:

http://www.skytronic.dk/product/index.php?code=40.10.30

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Er der ændringer i om du bruger jord, fra før til nu ?

Jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet. Årsagen er at jeg har et ret støjfyldt miljø pga. en mængde akvarie udstyr der sidder på samme fase. Jeg har tænkt mig at prøve med et netstøjfilter ... på akvarie udstyret! men det er vist til en ny tråd en anden gang.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Tillad os her igen, at minde om, at ingen i den professionelle verden (ingen jeg har hørt om, i hvert fald) går op i kablernes lydegenskaber.

Nu giver jeg ikke så meget for terminologien "den professionelle verden". Jeg er selv professionel ingeniør, og arbejder med biologiske singnaler (dvs. signaler på mikro-niveau), og jeg er vant til at der kommer et skævt smil på mine kollegers læber når snakken falder på kablers lydegenskaber (specielt netkabler). Disse kolleger er også professionelle, og har alle en masteruddannelse inden for området!

Teoretisk set er det ude i hampen, men sæt dig ned og lyt! Du vil blive klogere...

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Stemer skrev:
Tillad os her igen, at minde om, at ingen i den professionelle verden (ingen jeg har hørt om, i hvert fald) går op i kablernes lydegenskaber.

Nu giver jeg ikke så meget for terminologien "den professionelle verden". Jeg er selv professionel ingeniør, og arbejder med biologiske singnaler (dvs. signaler på mikro-niveau), og jeg er vant til at der kommer et skævt smil på mine kollegers læber når snakken falder på kablers lydegenskaber (specielt netkabler). Disse kolleger er også professionelle, og har alle en masteruddannelse inden for området!

Teoretisk set er det ude i hampen, men sæt dig ned og lyt! Du vil blive klogere...

Jeg taler naturligvis om den professionelle lydteknikerverden - det være sig studie- eller livelydteknik.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
shras skrev:

Stemer skrev:

Jeg taler naturligvis om den professionelle lydteknikerverden - det være sig studie- eller livelydteknik.

Jeps, det forstår jeg godt. Mit eksempel går også på at professionalisme (forhåbentlig) betyder stor indsigt, men desværre også ofte en lidt for skeptisk holdning til det der strider imod denne indsigt. Derfor rådet: Afprøv det!

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Jeg mindes en episode min gamle mormor havde med Leasy engang.

Hun lejer en lille Philips vaskemaskine af dem, og da den skulle leveres, bliver hun gjort opmærksom på, at der skulle laves en jordet stikdåse som den kunne tilsluttes til.

Som sagt så gjort. Leasy kommer derefter og tilslutter vaskemaskinen.

Da vi kommer på besøg kort tid efter, kan jeg undrende konstatere, at den pågældende Philips maskine havde et Schuko stik monteret, hvorved den jordede installation var uden virkning overhovedet.

Jeg kan kun undre mig over den danske modvilje mod Schuko stik, og mistænker kraftigt LK for at have sine lobbyister godt placeret.

Imens står min nyindkøbte Supra (med Schuko) og forsyner mit dejlige udstyr..........

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
Stemer skrev:
shras skrev:

Stemer skrev:

Jeps, det forstår jeg godt. Mit eksempel går også på at professionalisme (forhåbentlig) betyder stor indsigt, men desværre også ofte en lidt for skeptisk holdning til det der strider imod denne indsigt. Derfor rådet: Afprøv det!

Nøgleord igen, og det kan ikke siges for ofte. 

Naturligvis er der stor variation i netkablernes virke, og ikke alle virker til det bedre. Zorglub har allerede gjort sig erfaringer, så spændende  at høre hvad det ender med. Uanset hvad. :

Afprøv og gør  erfaringer

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

Vi er heldige gutter, konen fik det skidt så det næste batch netkabler fik chancen lidt før end planlagt ... take two...

Nu har Oyaide Tunami Power Cable kørt igennem test CD’erne (Mahlers symphonier – den første, Maroon 5 – Songs about Jane, Eric Clapton – Reptile og til slut Pink Floyd – The Wall (første CD) og deres skeptiske undertegnede er endnu engang sat på prøve bænken. Du kan læse om selve kablet og alt det tekniske her på hificable’s hjemmeside http://www.hificable.dk/shop/index.php?page=shop.product_det ails&flypage=shop.flypage&product_id=175&categor y_id=5&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&I temid=29

Nu er det ikke en test af stikdåser, men jeg har i dagens anledning taget et par hurtige snapshots af den, og rent æstetisk syntes jeg den er flot, spørgsmålet er så om en stikdåse skal være flot eller blot gemmes væk. Kabler af den her tykkelse er ikke lige til at overse, så ja, hvorfor så ikke lave det flot?

Kablet er forsynet med nogle andre stik, ikke at jeg ved hvad forskellen er, men det var ret tydeligt at se på dem at det var en anden fabrikant. Selve kablet føles også lidt mere medgørligt end de blå slanger, lidt mere fleksibelt.

Hans i Berta ..

Det første jeg bemærkede var at der i det her kabel ikke er samme negative tendens til at kvæle dynamik og saft/kraft. Helt klart bedre på mit grej, positivt overrasket. Instrumenter har en større klarhed og rum omkring sig som på det Furutech kablet, men der er mere ”flæsk” omkring, mere pondus og igen den velkendte form for ro der ligger sig over lydbilledet. Kablet havde heller ikke negativ indflydelse på Eric Claptons guitar, den stod flot og fremme i lydbilledet. På den negative side mangler der stadig det sidste bund og fodtramp, men slet ikke i samme grad som på Fururtech. Koret på The Wall var ganske enkelt fremragende på de kabler, og især klassisk musik var et hak bedre. Men kom der rytmisk musik på taber det alligevel lidt pusten over for mine standard EDB kabler.

Jeg prøvede så at skifte tilbage igen til std. Kablerne og frem for at lave en mere direkte sammenligning da jeg syntes kablerne ligger tæt i lyden, jeg ville have afklaret hvor meget mere detalje og klarhed der faktisk blev hentet. Igen overrasket, flere har sagt det før, men det er svært at gå tilbage især når man som jeg har ”hul igennem” og ”neutralitet” (hvad end de begreber så dækker over hos den enkelte) som mantra. Igen var Eric’s guitar afslørende, rummet omkring den står simpelthen klarer. Jeg sad også med fornemmelsen af at lyden er mere tør og sprød. Sammenligningen med at fjerne evt. forforstærker og køre direkte på effekttrin holder også her, jeg har bare sværere ved at finde ulemperne.

Er det så pengene værd? I hvilken grad blev min lyd forbedret? Vil jeg kunne høre det hvis konen skifter kablerne i nattens mulm og mørke? Vil jeg kunne huske forskellen hvis jeg går en tur? Jeg er for doven til at prøve, men det første vil jeg gerne svare på. Vi snakker 2* 2 875.00 kr. og dertil kommer stikdåsen fra Furutech til 1795 kr. Altså noget der ligner 7545 kr. Dertil kommer endnu et netkabel hvis det hele skal være Tunami hele vejen igennem. Det er mange penge punktum, men set i forhold til hvad? Hvis jeg skulle opgraderer noget på grejet er det så ikke billigt relativt set? Jov det tror jeg det er. Ville jeg stadig først se om der var andet der kunne trække tænder ud? Jov det ville jeg nok til de penge, særligt netfilter til CD spillen ville blive afprøvet, og hvad med en rigtig power generator?. Men forbedringen er der! Og i mit setup klasser bedre end Furutech. Det skulle bare koste 2000 i stedet for 10000 i forhold til forbedringen, men sådan tænker os forbrugere jo altid.

Næste test bliver High-end Netkabel Level 3, et kabel til ca. den halve pris – det bliver spændende.

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Sjov diskussion omkring det emne. Men er kæden aldrig stærkere end det svageste led ?

Og det svageste led er den faste installationen fra stikkontakten, den kommer ude fra gaden, gennem en gruppetavle og gennem en del forgreninger, dåser og samlinger med diverse samlemuffer før den havner i ude netkablet.....

Netkablet kan være af højeste kvalitet, men det nytter ikken noget når resten er laver med billig kobber, dåser, muffer og er samlet af en 1 års lærling......

Og ikke at forglemmer at netspædingen er flydt med overtoner som heller burde filteres væk...

Bla. derfor larmer en del elektrisk udstyr ekstra meget...som f,eks en 3 faset motor.

Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hej Zorglub,

Det er dejligt at se når folk tør at melde ud om det de rent faktisk hører. Det er også rigtig gode billeder du har taget - hatten af for det!

Jeg har for øvrigt selv lavet en seperat gruppe på eltavlen til hifi og ført en direkte kabel hen til væg-stikket med ægte jordforbindelse med jordspyd kun til hifi. Jeg er enig med CB. i at man skal forsøge at eliminere de svageste led i fødekæden, såsom gamle rustne samlemuffer og andre dårlige forbindelser.

PS. tak til gamle jas for udlån af eksotiske netkabler. De lyder bare super godt

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

C.Bukowski skrev:
Sjov diskussion omkring det emne. Men er kæden aldrig stærkere end det svageste led ?
Netkablet kan være af højeste kvalitet, men det nytter ikken noget når resten er laver med billig kobber, dåser, muffer og er samlet af en 1 års lærling......

Ja altså det var også den jeg gik rundt med, og jeg aner ikke hvorfor jeg kan høre en forskel, men tro mig hvis jeg ikke kunne var det det jeg skrev til jer. Har du prøvet det? og glem alt om fornuft, det er for længst gået af mode inden for hifi

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

....fedt at du kan høre forskel på netkabler, så er der da en mindre til at øffe op om at man er idiot hvis man tror man kan høre forskel på netkabler . Og Z, det er ikke at du har fremsat sådan et postulat

Den manglende dynamik er det der ofte plager netkabler i den bedre ende, i deres iver for at dæmpe støjen slipper de for lidt igennem - så en anelse mere dynamik var at foretrække . Til gengæld syntes jeg netkabler har så mange andre gode ting at byde på som du selv er inde på - men det er jo altid et kompromis hvis man ikke vil op i Valhalla priserne

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Juni 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Aha! så hører vi to i alt fald ens på netkabler, ja ind til videre i alt fald . Men det er i alt fald det tendensen siger pt. mindre dynamik mere detalje.

Er der nogen der har erfaring i at lave DIY netkabler?

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Juni 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

@Zorglub:

Jeg har da prøvet at lave et par enkelte DIY netkabler

Her kommer der samme spille regler ind, som for købe netkabler. Her kan man også præge dynamikken/lyden enten i den dynamiske retning eller mere mod den detalierede retning, dog findes der også ganske gode kompromier, hvor både dynamik og detalier følges rigtigt pænt ad, og giver et ret harmonisk netkabel.

mvh.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Juni 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

High-end netkabel Level 3, sikke et navn – kan det mon leve op til det?

Kablet er mere fleksibelt end de to forrige, der er lidt DIY feeling over det, mangler lidt det lækre fra de to andre. Ligner noget jeg selv kunne lave :-). Kvaliteten virker ellers god, måske er strømpen lidt skrøbelig når der er tale om et kabel der måske skal i en kabel bakke eller trækkes om hjørner, jeg var i alt fald forsigtig da min erfaring siger mig at der skal passes på med den slags.

Herunder monteret i Furutech stikdåsen. Faktisk en god ting at de kan vendes, der blev naturligvis mærket efter på fronten af udstyret ved alle de 3 test.

Jeg testede nøjagtigt som ved de sidste to sæt kabler, så det springer vi over her og går direkte til lyden. Jeg vil tillade mig at konkluderer at det her begynder at lugte lidt af fisk da også dette kabel besad nogle af de væsentlige fordele og ulemper som de to første. Bunden var mærkbart tyndere, måske mere fast men uden helt så megen saft som jeg plejer at høre. Det var ikke så galt som på Furutech, og næsten oppe på Tunami niveau. De andre kvaliteter, mere ro, sort baggrund, fremhævede detaljer og rum omkring instrumenter var også tilstede, igen midt mellem Furutech og Tunami. En ting slog mig dog som jeg ikke fandt i mine lytte noter fra de to første sæt og det var manglen på hurtighed i anslag – det var tydeligt på højhat og akustisk guitar, der manglede den sprødhed som jeg hørte på Tunami kablet.

Vurderet i pris kontra ydelse er det et rigtig fint kabel, det har gået op kompromis på et par punkter, men placerer sig midt i feltet. Havde jeg for meget bumle bund i mit setup ville det slet ikke være så tosset et valg, dog et lidt kedeligt kabel da der røg noget micro dynamik i farten. Skifter jeg så, hmm nej ikke til de her 3, jov jeg er fristet af Tunami kablet, det var nok det bedste i mit setup.

Nu venter jeg på at modtage 2 stk. konverteringsstik, så vil jeg prøve at høre uden stikdåse direkte i stikkontakt for at høre på om det så har endnu større effekt. Og lur mig om der ikke også skal prøves en strømgenerator når støvet har lagt sig. Jeg har i alt fald fået smag for strøm (selv om det gør ondt på tungen og fordommene).

Jeg sidder tilbage med et teknisk spørgsmål - hvad er det for en lille sort plastik klips ting der sidder på kablet? Jeg undrede mig bare.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Juni 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Kunne du ikke tage et foto af dine standardkabler, ved siden af et eller flere af de andre, så man kan se forskellen på tykkelsen, og stikkene ?

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes