Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netkablers positive virkning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Er der nogen der kan beskrive hvad de røde NKT hospitals kabler gør ved lyden? jeg overvejer at låne et par, om intet andet så for at sætte prisen i relief.

Dem bør du da vist selv prøve.
Jeg kan ikke helt forestille mig, at du vil synes om dem, men prøv alligevel.
Jeg tror faktisk ikke de er så voldsomt dyre - noget med øhhh! omkring 300 tror jeg vist nok.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

De røde "hospitalkabler" har jeg prøvet - og sandt at sige så hørte jeg ingen ændring i forhold til standartkabler som normalt følger med div. grej. -hverken positivt eller negativt, bare et ordinært kabel som er rødt og ikke sort som "normalt".

De 300 kr er bedre givet ud til et par nye CD-plader.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Zorglub skrev:
Er der nogen der kan beskrive hvad de røde NKT hospitals kabler gør ved lyden? jeg overvejer at låne et par, om intet andet så for at sætte prisen i relief.

Dem bør du da vist selv prøve.
Jeg kan ikke helt forestille mig, at du vil synes om dem, men prøv alligevel.
Jeg tror faktisk ikke de er så voldsomt dyre - noget med øhhh! omkring 300 tror jeg vist nok.

Jov det er jo derfor jeg overvejer at låne et par

Hvorfor tror du ikke jeg vil kunne syntes om dem?
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

De røde "hospitalkabler" har jeg prøvet - og sandt at sige så hørte jeg ingen ændring i forhold til standartkabler som normalt følger med div. grej. -hverken positivt eller negativt, bare et ordinært kabel som er rødt og ikke sort som "normalt".

Ok, det gør det jo blot endnu mere spændende
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Du har en sund indstilling til emnet, det skal prøves personligt, respekt !

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Ja egentlig!
Som regel vil alt det Alex finder totalt ligegyldigt, være det der virker.
Rørgrej er bare en anden verden - og det er vist derdu finder Alex, så vidt jeg er orienteret.
Havde jeg rør, så havde jeg med statsgaranti ikke NKT netkabler.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

Dat kan du tro: de smækre latex-kabler kan på ingen måde leve op til de almindelige standardkabler der følger med et fornuftigt setup. "latex" dræber dynamikken, både mikro og makro. De kan muligvis bruges som startkabler, men på et anstændigt setup er de et fejlskud. Man kan med samme effekt smide et tyndt tæppe over højttalerne, men prøv sammenligningen, når du får dem i hus....

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Zorglub skrev:

Dat kan du tro: de smækre latex-kabler kan på ingen måde leve op til de almindelige standardkabler der følger med et fornuftigt setup. "latex" dræber dynamikken, både mikro og makro. De kan muligvis bruges som startkabler, men på et anstændigt setup er de et fejlskud. Man kan med samme effekt smide et tyndt tæppe over højttalerne, men prøv sammenligningen, når du får dem i hus....

Jeg tror næppe det er muligt at konkludere endeligt på netkabler, eftersom de sidder i begyndelsen af set-uppet, og så længe man ikke ved præcist hvad de gør på et videnskabeligt plan, så vil det nok høre under tågesnak.
Når det så er sagt, så forstår jeg egentlig godt konklusionen, idet jeg tror dette præcist er forholdet i et set-up med Eben højttalere.
Eben er kendetegnet ved anvendelsen af bånd, som jo normalt bidrager med en særdeles detaljeret og retningsbestemt gengivelse af de øverste oktaver, ofte kombineret med en lettere udmagret nedre ende. Basenhederne er Flexunits med polypropylene membraner.
Lyden fra Eben er ganske grundigt beskrevet i test her på sitet og i diverse hifiblade. Konklusionen er i hvert tilfælde at den er afvigende i sin performance på en måde, som ikke kan betegnes som neutral. Lige præcist det den gør, trør jeg lige præcist at NKT ikke gør.
NKT kablet er i langt de fleste tilfælde, hvor jeg har hørt det afprøvet, i besiddelse af en udpræget evne til ikke at bløde lyden op. Samtidigt gør den det helt uden at være lys. Typiske standard kabler har ikke NKTéns evne til at være stille og skarp.
Men som allerede sagt, så er det usædvanligt vigtigt hvilke egenskaber det benyttede udstyr har til en begyndelse. Jeg vil kunne tænke på masser af sammenhænge, hvor det ikke bør indgå.
Sammen med f.eks. Eben kunne jeg godt dy mig, ligesom jeg vil finde det omsonst at montere det på det meste rørgrej. Jeg har prøvet det på bl.a. en KAV 400 forstærker fra Krell, som helt klart blomstrer op og bliver endnu mere dynamisk med dette kabel på og afgiver heftige spark om det måtte ønskes.
På en Accuphase DP65 duer det ikke, den spilles svagheder udstilles for tydeligt med det på. Her virker et standardkabel som et betydeligt bedre valg. Selv om denne effekt af kablet virker decideret destruktiv på DP 65, så skal man dog passe lidt på med at konkludere, at kablet ikke duer. Når man hiver noget frem, som ikke tåler dagens lys, så er det jo heller ikke nødvendigvis lyset der er noget i vejen med.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Zorglub skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Ja egentlig!
Rørgrej er bare en anden verden - og det er vist derdu finder Alex, så vidt jeg er orienteret.

Jeg har prøvet kablet på alt mit grej - og nej ikke på rør ( jeg spiller pt. ikke på rør ) - når det så er sagt, ser jeg ikke de sammen fortræffeligheder ved kablet som du, og ej heller bliver det bedre / dårligere ved at benytte det på forskelige producenter / typer grej, enige bliver vi ikke :0)

Jeg synes bare det er spild af 300 kr. når man kan bruge standartkablet med samme resultat.

pt. bruger jeg selv Eupen Audioline på hele skidtet :0)

Prøve det KVK ! - det kan være du bliver hooked :0)

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Zorglub skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Ja egentlig!

Jeg har prøvet kablet på alt mit grej - og nej ikke på rør ( jeg spiller pt. ikke på rør ) - når det så er sagt, ser jeg ikke de sammen fortræffeligheder ved kablet som du, og ej heller bliver det bedre / dårligere ved at benytte det på forskelige producenter / typer grej, enige bliver vi ikke :0)

Jeg synes bare det er spild af 300 kr. når man kan bruge standartkablet med samme resultat.

Jamen jeg prøver da gerne.
Hvornår kigger du forbi ,med dem?

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hurra for NKT!

De laver noget godt kabel! Lån det, prøv det, inden man går ud og giver formuer for superkabel.

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Alex E Nielsen skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Zorglub skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Ja egentlig!

Jamen jeg prøver da gerne.
Hvornår kigger du forbi ,med dem?

Nu er jeg ikke lige på fastlandet, men hvis jeg skulle komme på de kanter så vil jeg gerne tage et sæt med

Eupen er ikke en "killer" i forhold til "highend kabler" - men jeg foretrækker det frem for de tidligere kabler jeg har prøvet.

Det er lige fra standartkabler til kabler til 5000,-

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hvorfor tror i at røde kabler er bedre end et alm. standard kabel ??? Hvis det er fordi det bliver brugt på hospitaler, fortår jeg det  ikke. Umidelbart er det som alt andet i medico-brancen - leverandøren skal leve op til krav fra FDA, CE eller andre myndighedskrav (jeg tænker ikke på det CE mærke der sidder på jeres CD eller undet udstyr - CE mærkning for medicinsk udstyr). Fordi man producerer et kabel, der er godkendt til hospitalsbrug, ser jeg ikke som værende bedre end, hviklet som helt andet kabel. Har jeg taget helt fejl, må en eller anden gerne give mig en forklaring.

Mvh.

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Gonzo skrev:

Hvorfor tror i at røde kabler er bedre end et alm. standard kabel ??? Hvis det er fordi det bliver brugt på hospitaler, fortår jeg det  ikke. Umidelbart er det som alt andet i medico-brancen - leverandøren skal leve op til krav fra FDA, CE eller andre myndighedskrav (jeg tænker ikke på det CE mærke der sidder på jeres CD eller undet udstyr - CE mærkning for medicinsk udstyr). Fordi man producerer et kabel, der er godkendt til hospitalsbrug, ser jeg ikke som værende bedre end, hviklet som helt andet kabel. Har jeg taget helt fejl, må en eller anden gerne give mig en forklaring.

Mvh.

Jamen du tager helt fejl!
Idéen med det røde kabel har intet med dets oprindelige formål at gøre.
Eneste grund til at de røde kabler er lidt in nu er, at NKT ikke leverer et 3X 1kvmm kabelsæt med påstøbte stik i andre udgaver end det til hospitalsbrug. Havde der været et grådt PKAJ i 3X1 kvmm at købe, så havde det været det der var hittet.
Men nu er PKAJS -med skærm det eneste kabelsæt de har på programmet i 1 kvmm for tiden. Så om PVC kappen er rød, grøn, grå eller noget helt andet er ligegyldigt. De påstøbte stik er et must, ligesom tværsnittet er nødvendigt.
Der findes også et 3X0,75 men det har ikke helt det nærvær, som hospitalskablet har.

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Personligt har jeg ikke hørt eller bemærket at der skulle være en sonisk forskel på netkabler
men det kan være at hvis jeg tilfældigt skulle blive "moden" til anskaffer en af dem her ----> http://zapatopi.net/afdb/
At jeg kan være med på den trend at %% af %% af %% i spændings forskel netkabler i mellem er den hellige gral
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:
Personligt har jeg ikke hørt eller bemærket at der skulle være en sonisk forskel på netkabler
men det kan være at når jeg kan være med over tid hvis jeg tilfældigt skulle blive "moden" til anskaffer en af dem her ----> http://zapatopi.net/afdb/
At jeg kan være med på den trend at %% af %% i spændings forskel netkabler i mellem er den hellige gral

Illustration nr. 7, viser egentlig meget godt, at der er tænkt meget over konstruktionen.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
The Dude skrev:
men det kan være at når jeg kan være med over tid hvis jeg tilfældigt skulle blive "moden" til anskaffer en af dem her ----> http://zapatopi.net/afdb/
At jeg kan være med på den trend at %% af %% i spændings forskel netkabler i mellem er den hellige gral

Illustration nr. 7, viser egentlig meget godt, at der er tænkt meget over konstruktionen.

Gør voks i håret en forskel her?
Jeg kunne forestille mig reaktioner med aluminium.
Aluminium er jo et højreaktivt metal, som kunne tænkes at give grå hår i forbindelse med konduktive voksarter.
Er der nogen der ved lidt om det?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
The Dude skrev:

Gør voks i håret en forskel her?
Jeg kunne forestille mig reaktioner med aluminium.
Aluminium er jo et højreaktivt metal, som kunne tænkes at give grå hår i forbindelse med konduktive voksarter.
Er der nogen der ved lidt om det?

Konduktioner og konduktører, dem skal man undgå.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Nå ..spøg til side ...
Jeg mener at den store forskel på et sådan kabel og et alm. netkabel,
er et spørgsmål om image/trend
man gerne vil fremhæve at man skam gør noget ved alle de visuelle detaljer i sit musik/AV udstyr...det kan da også være meget lækkert.
For at tag et mere praktisk ex.
Jeg vil gerne se den elektrisk udovende musikker der påstår at et sådan kabel på sit gear,
gør ham/hende til en bedre performer ...så er der 100% tale om en psykologisk faktor hvis der er tilfældet at det virker ..., intet andet
Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Eben er kendetegnet ved anvendelsen af bånd, som jo normalt bidrager med en særdeles detaljeret og retningsbestemt gengivelse af de øverste oktaver, ofte kombineret med en lettere udmagret nedre ende. Basenhederne er Flexunits med polypropylene membraner.
Lyden fra Eben er ganske grundigt beskrevet i test her på sitet og i diverse hifiblade. Konklusionen er i hvert tilfælde at den er afvigende i sin performance på en måde, som ikke kan betegnes som neutral.

Skal lige her bemærke at de i Eben anvendte Audiotechnology enheder er nogle af de mest neutrale der overhoved kan fås!..  specielt i C-Quence udgaverne, der ikke har Flexunits lille peak omkring 4 - 5 kHz. og lidt fremtrædende tendenser fra 2 kHz. og op..

Jeg ved faktisk ikke helt sikkert om det er Flex eller C-Quence de anvener i Eben, mistænker Flex..

MEN! fejlen ligger hos Eben og ikke hos Audiotech!..

Disse enheder kan begge spille ekstremt neutralt med ret filter, hvilket betyder filter type / stejlhed  og delefrekvens.

En Flex 5" vil jeg men skla deles ikke over 2 kHz. og med min. 2 orden...

En C-Quence 5" kan deles helt op til 3 kHz. 2 orden og med et 1 orden optil 2,1 kHz.

Optimalt for begge enheder er 2 kHz. den Flex : 2 orden og CQ : 1 orden..

Nu deler Eben alt for højt og til et bånd og med for simpelt filter.. hvad der viver et hæv fra 1,5 kHz og op til 3 - 4 kHz. (det famøse "BÅT"! Hr. Kubik taler om)

Jeg ser dette som decideret tåblighed og en total afvigelse fra et forsøg på at få en højtaler til at spille korrekt og neutralt, men istedet mere overanalytisk og in your face (hvad der intet har med korrekthed og neutralitet at gøre og som mere er lig BALANCE!)

AudioTech enhederne besider nogle af de bedste egenskaber for at kunne opnå en absolut forebilledlig balance og klang neutralitet, samtidig med max. dynamik og opløsning, musikalitet og nærve!... (noget meget få andre korrekt og neutralt spillende enheder mestre, da flertallet af disse går hend og bliver kliniske... not so here!!)

At Eben lyder af "BÅT" er Ebens fejl! ikke de anvendet komponenter/enheder (men måden disse anvendes på)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum