Emne: Netkablers positive virkning ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
| Det kunne da være spændende at høre din vurdering når du engang får afprøvet andre netkabler. Mener du helt "objektivt", at det røde kabel er bedre end dine standard-kabler..? |
|
|
På min CD-afspiller var der ingen forskel. På min pre rensede det lidt mudder væk i forhold til standard-kablet og gav en anelse mere "hul igennem". Jeg har før nævnt det og jeg gør det gerne igen. Det er i mit anlæg marginaler der flyttes med netkabler, men de er også værd at tage med. Jeg forsøger altid at være objektiv og udtaler mig altid kun om ting jeg har hørt hjemme hos mig selv.
Jeg forstår så ganske udenmærket hvis folk er skeptiske mht. netkabler, for det er sku noget underligt hvis man ikke er teknisk stærk og kan finde en teoretisk forklaring at hænge hatten på. Lytter man finder man dog forskellene, men det havde jeg aldrig (før jeg prøvede) forestillet mig. Det samme er for den sags skyld gældende med placering af apparater. Jeg havde ikke troet at jeg kunne høre forskel på om to apparater stod oven på hinanden fremfor ved siden af hinanden, men ved en hel aftens flytning frem og tilbage kunne det konstateres . En seperat hifi-gruppe i elskabet til anlægget giver dog en større effekt IMO end noget netkabel.
Der kan hurtigt gå "religion" i tingene og jeg tror det er med netkabler som alt andet hifi. Hele sammensætningen gør hver sin forskel og "samspillet" skal passe sammen før det går op i en højere enhed.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lille tankeeksperiment:
Vi antager at der er forskel på lyden, på to netkabler, på en given forforstærker, og vil forsøge at bevise det.
Metoden er enkel.
Min NAD s100 forforstærker, har eksempelvis 3 sæt udgange, så den er i stand til at drive 3 effekttrin samtidig. Her kunne man rippe til en computer, fra den ene udgang, og så sammenligne to rips med hinanden, digitalt.
Hvis computeren siger at de to rip er identiske, så er de identiske. Dermed vil det være bevist, at en tro på at der er forskel, er ren indbildning.
Hvis nogen siger at to rips, der er identiske i data, ikke er identiske lydmæssigt, og at de selv kan høre forskel, så anser jeg dem som uanvendelige til hifilytning og bedømmelse af anlæg.
Omtrent lige så værdifulde, som havenisser der ikke kan tåle regnvejr.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu hører vi Gl. Jas være gevaldigt ude efter det røde hospitalskabel fra NKT her i tråden. Her er der lige et par ting vi alle nok er nødt til at have med i baghovedet, når man afprøver kabler og konkluderer på baggrund af det man hører.
For det første er der aldrig kabler der er lydforbedrende, som Gl. Jas fremfører. Det bedste kabel er intet kabel, længere er den ikke. Man kan ikke forbedre lyden på vejen gennem et kabel, man kan ændre den i en bestemt retning, som man evt. finder attraktiv, men objektivt hedder det forvrængning.
Mht. at levere strøm, som forurenes så lidt som overhovedet muligt på de sidste par meter - og det er jo her vi har muligheden for at ændre på tingene - så er hospitalskablet uden nogen form for reel konkurence. Det sidder i enden af apparater, hvor tilfældigheder kan koste liv og hvor det man ind imellem forsyner er måleudstyr, der skal måle om dine røvhår gror og om dine fladlus snorker. OK! jeg håber I forstår hvad jeg mener, men det er særdeles følsomt udstyr der anvendes med disse kabler som forsyning. Og her nytter marketingshistorier 0,0 og en prut. Facts og kun det tæller i den sammenhæng.
Mht. at levere strøm overhovedet, så er det tværsnittet der nedsætter modstanden, muligvis er det ønskværdigt, men det er der ikke rigtigt nogen der kan sige noget endeligt om. Koblingen til andre apparater kan tillige være et varierende parameter, i nogle tilfælde er det godt andre gange mindre godt. Nogle gange skal det være lavimpedant andre gange ikke. Kapacitansen i de øvrige apparaters transformere kan være afgørende herfor. Ringkerner sammen med EI kerner osv.
Men i øvrigt er jeg 100% enig med LB, den ubrudte kabelføring fra skabet er af langt større betydning end netkablet i sig selv. Hvis man kommer i den situation, at det vitterligt er netkablet, som begynder at have afgørende betydning i et givent set-up, så foreslår jeg at man kiger grundigt på det apparat, der er under så stor indflydelse af nettet. En sund konstruktion vil aldrig reagere så vildt, omend jeg lige skal tilføje, at f.eks. SMPS´er stort set aldrig reagerer på netkabler, men årsagen er en ganske anden.
Endeligt er der også apparater der gør brug af op-amps i hel eller delvis udstrækning. Her vil kabelvalget i langt højere grad være et forsøg på at få has på dårligdommene fra op-ampsene´s lydmæssige uheldigheder, end i tilfælde hvor fornuftige diskrete komponenter er implementeret - det er bare en helt anden verden - sorry! Men desværre er der hidtil ikke fundet genveje.
En sidste kæphest som jo ofte følger med Gl.jas argumenter er hurtighed. Det er naturligvis taget fra Nordost´s markedsføring, fordi de netop har brugt dette argument gennem lange tider. Med hurtighed mener man i virkeligheden propagation. Propagation er et andet ord for udbredelseshastigheden, som ikke skal forveksles med den hastighed en elektrisk ladning bevæger sig med. Den elektrisk eladning bevæger sig nemlig ikke altid lige ret fremad. Men propagation er en særdeles betydningsfuld parameter i f.eks. radaranlæg. I f.eks. lufthavne og militære flyvepladser har man særdeles kraftige radaranlæg, som man helst ikke skal for tæt på, med mindre man foretrækker en enddog meget brun hudfarve . Derfor placeres selve den roterende radarantenne langt væk fra det sted hvor personalet befinder sig. Og så bliver propagation pludselig ret afgørende for at kunne afstandsbedømme indkomne fly, for signalet i kablerne forsinkes jo pga afstanden ud til antennen. Det ville betyde en fejlbedømmelse på op til flere kilometer - den går ikke - slet ikke. Oven i købet bruger militæret ind imellem radarantennen til at styre et forsvarsanlæg, som skal nedkæmpe fjendtlige fly. Tænk hvor langt den ville ramme ved siden af, hvis man ikke tog højde for afstanden ud til radarantennen. Nu vil mange så tro at hastigheden i de tilsluttede kabler ud til radaren er af afgørende betydning, men det er den faktisk ikke. Man skal bare kende den og kalibrere udstyret i overensstemmelse med det - that´s all. Den opgives i % af lysets hastighed og har intet med lydkvalitet at gøre - og slet ikke med hurtighed. Selv det langsomst propagaderende kabel er anyway så latterligt mange gange hurtigere end selv dit skarpeste udstyr, at betydningen fortabes. "Gammel" strøm er altså noget der forekommer i tegneserier.
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det i aften at jeg får min kontrol høring på netkablerne, skriver lige en kort beretning når jeg kommer hjem i aften. Jeg er faktisk ret spændt, har jeg spist kalk eller kan andre høre det samme? setup'et er et andet, har det noget at sige? man kan jo næsten ikke vente
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste af os kan blive enige om at netkabler HAR! en betydning i større eller mindre grad og omfang.
Spørgsmålet er så hvorfor og hvordan!?
TÆNK jer OM! all LOGIK pejer på at medmindre man decideret "renser" strømmen i aktive filtre (net filtre power conditioners mm.) og at netkablet har et tværsnit ikke mindre end instalations ledningen bag stikkontakten? så kan netkabler KUN have effekt ved at forhindre eller mindske ind eller udstråling til andre nærliggende /"gående" kabler hvad enten dette er andre net kabler, signal eller højtaler kabler, og eller til og fra de / det apperater kablet går til eller kommer nær og som er nær kablet.
Alt andet må betegnes som useriøs psudo videnskab og "snake oil" / VooDoo.
Prøv med en spændingsmåler som de fleste elektrikere har at checke udenpå kablerne (i ved den der sjove måler med et "næb" man kan lukke omkring et kabel) her ses med alt tydlighed den UDstråling et net kabel (samt andre kabler) giver, og som kan påvirke omgivelserne (andre kabler samt apperater) her ses tydelig de strømme der trækkes og det er kun muligt at måle grundet det strålings feldt kablet har omkring sig.
SÅ! i et normalt anlæg med min. 2 og ofte mellem 3 og 4 netkabler, vil der være rig mulighed for at de "ser" hinanden på vej op og i umidelbar nærhed hvor de forbindes, der er også meget stor sansynlighed for at de enten også påvirkes af eller påvirker de interconect kabler der er her i deres nærhed.
Denne "cross talk" eller indbyrdes påvirkning samt med stor sansynlighed påvirken af netop de apperater de er forbundet til samt apperaternes mulige udstråling til netkablerne, udgør langt størstedelen af hvad vi oplever med netkabler og forskellige typer og effekt af disse.
Her er det kablernes opbygning, det vil sige afskærmning, og evne til at holde stråling inde og ikke mindst ude, samt for nogle kablers vedkommende div. tiltag for at ydderligere forhindre det der nu engang kommer in og du i at gøre sig gældende, her menes eks. RF stoppers, div. ferit materialer og metaller samt andre materialer brugt i afskærmningen af kablerne, der gør sig gældende.. (kabler med div. tiltag for at rense strømmen, så som ferit materialer indstøbt, RF stoppers og andet, kan i hvis grad men kun relativ lille grad, rette lidt op på dennes kvalitet og tilstand og herved give en ydderligere effekt udover den primære der som sagt er den ind og udstrålings begrænsende / forhindrende, hvorved nogle speciel kabler faktisk kan give bedre resultater end mere billige alternativer.)
Faktore så som tværsnit OVER 1,5 til 2 mm. samt ledermateriale har logisk og videnskabligt set absolut ingen betydning medmindre det er aå dårlig kvalitet at man skal lede længe efter det.
Da div. apperaters ind og udstrålings opførsel og modtagelighed samt ikke mindst signal og højtaler kablernes og andre netkabler's og den afstand der forskellige steder og ved forskelligt udstyr er her af betydning for hvad og hvor meget man oplever, DERFOR! (også her) så mange divergerende opfattelser / oplevelser og her af meninger.
Der er også faktore som andre her har været inde på vedrørende apperater og strømforsyninger der "ser" hinanden gennem fordeler dåsen / netudtaget eller where ever?.. men dette vil netkablerne ikke ændre synderligt ved.
Der er kun ET sted hvor de kan reelt og logisk set have indflydelse, og det er ind og udstråling og her ved påvirkning af omgivelserne og omgivelsernes påvirkning af dem, dette det sidste stykke fra stikkontakt / dåse / fordeler og op til de enkelte apperater.
Alle andre faktore er de samme uanset hvilke netkabler man anvender (sålænge tværsnit ikke er mindre end det der "føder" udtaget og eller resten af strøm vejen inde ved og i strømforsyningen i pågældende apperat.)
Når vi snakker net spænding gælder det om at få den passende mængde strøm / spænding uhindret frem uden flaskehelse (dette opnås rigligt med de fleste netkabler og jeg vil mene at tværsnit faktoren er ganske overvurderet) og det gælder at få strømmen så ren og uforurenet frem som muligt, så intet uønsket slipper ind i appereterne.
Dette er de eneste faktore der reelt tæller seriøst her!.. alt andet er mod all logik og ren spekulation og VooDoo..
De netkabler der virker og gør forskelle og eller er de bedste i en given sammenhænge er de der bedst lever op til disse betingelser og "krav"........ ganske enkelt!...
Og af de grunde jeg har nævnt her, så kan de røde hospitals kabler godt gøre underværker et sted og med noget grej / sammensætninger samt strøm og strålings forhold, mens andre steder gør de intet eller faktsik mere skade end gavn.. og dette gælder samtlige net kabler uanset pris og konstruktion...
Derfor er det praktisktaget umuligt at konkludere entydigt hvorvidt det virker eller ej eller det ene er fup eller fakta osv... da resulteterne vil være ganske forskellige alt efter omstændighederne..
Enkelte kabler kan måske fungere fint de fleste steder mens andre bestemt ikke kan! og her tænker jeg på uskærmede og kabler uden div. tiltag.. men ganske alm kabel så som eks. disse "hospitals" kabler og alm. standard kabler jo er.. de der vil fungere optimalt og give noget de fleste steder vil nok være kabler med en opbygning der virklig skærmer og måske enda som tidligere omtalt "renser" lidt... af disse vil de som oftest enten give en god virkning eller ingen... men ikke nogen negativ.. (som uskærmede og mere "alm." kabler sagtens kan)
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Miju!
Nu skriver du meget om ind udstråling osv. Det er naturligvis rigtigt, at ud- og indstrålet støj er skadeligt. Sagen er så blot den, at den direkte vej mellem apparaterne går gennem kablet, ikke gennem luften. Her vil du finde den største påvirkning, specielt fordi transformere er reaktive komponenter i lighed med andre R & C komponenter. Vender vi lige blikket mod hospitalsmiæjøet igen, så er der specielle netstik på de røde hospitalskabler, hvor vægudtaget ikke kan modtage andre end netop dette kabel. Igen skyldes det støjbeskyttelse.
I set-uppet har man jo lidt svært ved at forestille sig støj, men det er nu ikke så usædvanligt så dte gør noget. Tænk nu lige det her:
I en ringkerne transformer ligger alle viklingerne oven i hinanden. Dvs. man har en jernring og vikler så både primær og sekundærviklinger oven i hinanden, så stramt det lader sig gøre. Det betyder at der opstår kapacitet mellem primær og sekundærviklingen, fordi de ligger så¨tæt på hinanden og med så stor overflade eksponeret mod hverandre. Kapacitet er et uundgåeligt resultat af den viklemetode. Til gengæld opnår man en usædvanlig effektiv udnyttelse af jernkernen. Det betyder en kompakt og en for effekten lav vægt og volumen. Tilstedeværelsen af en kapacitet betyder, at man i et kort øjeblik skal lade viklingerne op. Det sker 10 gange pr. sekund. Den tid det tager, er den tid der går fra at spændingen er til stede til strømmen også er det, er der forskel på de 2 tidspunkter får du fase forskydning. I nettrafoers tilfælde er det altid rene sinus´er man arbejder med. Forestiller man sig fasen drejet med 180 gr. så har man masser af spænding, men ingen strøm overhovedet. På andre tidspunkter har man masser af strøm, men ingen spænding. Det betyder at der slet ikke kan afsættes energi i systemet. I tilfældet med netspænding og strømtræk, da kan man ikke undgå at der er forskellige egenskaber der knytter sig til forskellige trafoer og dermed forskellige typer belastninger på nettet fra dem. Min idé er at de påvirker hinanden gennem nettilslutningen, men det er en idé. Der er aldrig ført bevis for noget.
Kigger vi på lommefilosofiene omkring netkablers indvirkning på apparaternes performance, så kan man resumere ganske kort i form af overskrifter:
- Fremføre mere strøm vha. øget tværsnit

- Forhindre ind - og udstråling vha. afskærmning

- Forhindre apparaterne i at "se" hinanden gennem lysnetet
- Forøge apparaternes evne til "se" hinanden gennem lysnettet
- Forøge eller forhindre transformeres kapacitive egenskaber i at påvirke hinanden
Er der flere indfald så skrig op!
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
C.Bukowski skrev:
Sjov diskussion omkring det emne. Men er kæden aldrig stærkere end det svageste led ? Netkablet kan være af højeste kvalitet, men det nytter ikken noget når resten er laver med billig kobber, dåser, muffer og er samlet af en 1 års lærling......
|
|
|
Ja altså det var også den jeg gik rundt med, og jeg aner ikke hvorfor jeg kan høre en forskel, men tro mig hvis jeg ikke kunne var det det jeg skrev til jer. Har du prøvet det? og glem alt om fornuft, det er for længst gået af mode inden for hifi 
|
|
|
Hvis jeg stiller to flasker vin foran dig og siger den ene koster 200kr og den anden 100kr..... Så væger du at tro at den dyre smager bedst..... Meninger er foruddannet og vores såkaldte subjektive vurdering farves at dette.... Jeg har altså lidt svært ved at tro på det...... og ofre nok ikke et nyt kable.....
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Problemet med den der med vinen er at de her kabler til 3k ikke lyder bedre, de lyder anderledes. Om man så kan lide det eller ej er op til en selv at afgøre, men jeg syntes mine alm. netkabler lyder bedst. Så den billige vin tak 
Men ellers tror jeg du har meget ret, man vælger subjektivt. |
|
|
Kig da forbi med de netkabler før du returnerer dem, så kan du få mulighed for at prøve dem op mod sundhedssektorens foretrukne.
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu var jeg i aften nede for at høre kablerne hos en hifi ven og det var noget helt andet grej, andet rum andet strøm setup (netfilter+fuglerede). Her var forskellene ikke særligt store, ja vi sad faktisk og prøvede at høre det. Han kunne måske høre at det lød lidt anderledes og jeg tror (læs: TROR!) at jeg kunne høre noget af det samme. Men forskellene var altså ultra små. på den anden side holder den der med vinen for han sagde ting som "Holda k*** hvor er de bling bling" og "Prøv at se min cd spille, den er lige ved at vælte" osv. Så en effekt har de da. Så nu sidder jeg tilbage med mine gamle kabler og et ønske om at prøve en strøm generator. Men en ting er meget sikker, jeg er blevet klogere på netkabler, hvilket var mit mål. Håber at i har syntes det var sjovt at følge med. Her et par stemnings billeder...   Her til sidst vil jeg lade Tunami kablet køre ind til kablerne skal tilbage til hificable.
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Kig da forbi med de netkabler før du returnerer dem, så kan du få mulighed for at prøve dem op mod sundhedssektorens foretrukne. |
|
|
Tak for tilbudet, men jeg tror jeg har hørt nok. Du kan sikkert på hificable til at sende, hvis du har lyst til at prøve dem.
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Nu var jeg i aften nede for at høre kablerne hos en hifi ven og det var noget helt andet grej, andet rum andet strøm setup (netfilter+fuglerede). Her var forskellene ikke særligt store, ja vi sad faktisk og prøvede at høre det. Han kunne måske høre at det lød lidt anderledes og jeg tror (læs: TROR!) at jeg kunne høre noget af det samme. Men forskellene var altså ultra små. på den anden side holder den der med vinen for han sagde ting som "Holda k*** hvor er de bling bling" og "Prøv at se min cd spille, den er lige ved at vælte" osv. Så en effekt har de da.
Så nu sidder jeg tilbage med mine gamle kabler og et ønske om at prøve en strøm generator. Men en ting er meget sikker, jeg er blevet klogere på netkabler, hvilket var mit mål. Håber at i har syntes det var sjovt at følge med.
Her et par stemnings billeder...

Her til sidst vil jeg lade Tunami kablet køre ind til kablerne skal tilbage til hificable.
|
|
|
Prøv at køre kablerne direkte i væggen eller sæt et ordentligt føde kabel til netlisten, det er lidt synd for testen at det vigtigeste kabel, som er det til netlisten, er et standard kabel.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare rolig her til sidst kører jeg som du har anbefalet, men i aften kørte vi på den "gamle" måde, det skulle jo helst være sammenligneligt. Jeg høre lige i et par dage så kommer "dommen"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj der! På billederne ser man noget rødt og sort sammensnoet kabel. Det ligner til forveksling noget strippet Audioquest højttaler kabel. Hvis dette er tilfældet, så pas lige lidt på, idet visse af deres kabler bruger næsten ledende plast som isolering på mindst én af farverne. De kan med andre ord være livsfarlige om de bruges til strøm.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Kig da forbi med de netkabler før du returnerer dem, så kan du få mulighed for at prøve dem op mod sundhedssektorens foretrukne. |
|
|
Tak for tilbudet, men jeg tror jeg har hørt nok. Du kan sikkert på hificable til at sende, hvis du har lyst til at prøve dem.
|
|
|
Næj! Jeg har osse hørt nok, det var mere et tilbud til dig.
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Halløj der!
På billederne ser man noget rødt og sort sammensnoet kabel. Det ligner til forveksling noget strippet Audioquest højttaler kabel. Hvis dette er tilfældet, så pas lige lidt på, idet visse af deres kabler bruger næsten ledende plast som isolering på mindst én af farverne.
De kan med andre ord være livsfarlige om de bruges til strøm. |
|
|
Det er ikke audioquest kabel, og det er ikke brugt til 230V.
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Næj! Jeg har osse hørt nok, det var mere et tilbud til dig. |
|
|
Top dollar!   ... jeg kommer forbi en anden gang og hører dit setup, det vil jeg hellere
|
| Til top |
|
| |
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 28 Juni 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mht. at levere strøm, som forurenes så lidt som overhovedet muligt på de sidste par meter - og det er jo her vi har muligheden for at ændre på tingene - så er hospitalskablet uden nogen form for reel konkurence. Det sidder i enden af apparater, hvor tilfældigheder kan koste liv og hvor det man ind imellem forsyner er måleudstyr, der skal måle om dine røvhår gror og om dine fladlus snorker. OK! jeg håber I forstår hvad jeg mener, men det er særdeles følsomt udstyr der anvendes med disse kabler som forsyning. Og her nytter marketingshistorier 0,0 og en prut. Facts og kun det tæller i den sammenhæng.
|
|
|
Hej KvK,
Jeg må sige at jeg ikke er helt enig med dig her, det virker som om du teoretisere lidt rigeligt. Altså tænker at når nu kablet bliver brugt til følsomt (livsvigitgt) udstyr osv., så må de være det bedste også til hifi. Den konklusion er der jo egentlig intet belæg for overhovedet. Når hospitaler (og vel sagtens alle andre) skal indkøbe noget plejer prisen jo og spille ind og de røde kabler er vel de billigeste acceptable kabler? Du eller andre kan vel ikke udelukke at et high-end netkabel til hifi ikke vil være mindst lige så godt eller bedre også på hospitals udstyr? Det ville bare være alt for dyrt og også overkill da det røde klare opgaven ok. Sådan kan man jo også konkludere, og andre kan sikkert komme med helt andre forestillinger terorier og ideer.
Jeg kan godt se hvad det er du siger, jeg syntes bare ikke at overførslen til hifi udstyr holder.
Jeg syntes ikke engang det er en teoretisk forklaring hvor man tænker "ja det er egentlig et godt spørgsmål", du siger sådan set bare at når det er godt til følsomt måle udstyr så må det være uden konkurrence til hifi brug, den er da meget for let købt?
Så er der den med at det bedste kabel er det du "ikke kan høre" eller det som er mest neutralt. Heller ikke her er jeg helt enig, nogen ønsker lidt mere bund, en varmere klang, mørkere baggrund, en lysere klang, mere transperant lydbillede, mere 3d, bredere perspektiv osv. Hvis et kabel kan hjælpe dig til den lyd du bedst kan lide er det vel det der er det bedste OG det mest korrekte?
Hvis du kan tilføre et lidt flottere perspektiv (eller noget andet du kan lide) med et kabel så du rammer den lyd der tænder dig, så er det vel bedre end at vide at man har et kabel der bliver brugt til følsomt udstyr i en økonomisk presset sundhedssektor og som derfor også måske burde være godt til hifi (selvom jeg nu ikke kan se logikken, og selv når man syntes man kan se en logik siger ørene tit noget andet)
Er du helt uenig i det?
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmbye skrev:
|
Hej KvK,
Jeg må sige at jeg ikke er helt enig med dig her, det virker som om du teoretisere lidt rigeligt. Altså tænker at når nu kablet bliver brugt til følsomt (livsvigitgt) udstyr osv., så må de være det bedste også til hifi. Den konklusion er der jo egentlig intet belæg for overhovedet. Når hospitaler (og vel sagtens alle andre) skal indkøbe noget plejer prisen jo og spille ind og de røde kabler er vel de billigeste acceptable kabler? Du eller andre kan vel ikke udelukke at et high-end netkabel til hifi ikke vil være mindst lige så godt eller bedre også på hospitals udstyr? Det ville bare være alt for dyrt og også overkill da det røde klare opgaven ok. Sådan kan man jo også konkludere, og andre kan sikkert komme med helt andre forestillinger terorier og ideer. Jeg har intet sagt om, at er det godt til hospitalsudstyr, så er det osse godt til hifi. Det jeg har sagt er, at hvis det drejer sig om dæmpning af indstråling, så findes der slet ikke højere krav end lige netop på hospitaler. Man har bekostet millioner på et helt separat og afskærmet lysnet, alene for at være sikker på, at det målt er det målte. Hvis man kunne forbedre dette vha. et kabel til nogle tusinder, så gjorde man det. Faktisk er levetiden på de pågældende røde kabler gansk ebegrænset i hospitalssystemet, fordi man vil være 100% sikker. Kigger man på laboratorieudstyr, så sidder der Pomona bøsninger og IKKE WBT - hvorfor tror du? Det korte af det lange er, at der er lavet ekstreme målinger, forsøg og simulationer for at undgå fejl der kunne blive fatale - cno. Budgetterne her er mange gange højere end i noget hifi fiduseri. Og til sidst ville håndsamlede stik blive kasseret asap.
Jeg kan godt se hvad det er du siger, jeg syntes bare ikke at overførslen til hifi udstyr holder. Je har aldrig nævnt ind -og udstråling som et issue, jeg tror faktisk ikke en dyt på det.
Jeg syntes ikke engang det er en teoretisk forklaring hvor man tænker "ja det er egentlig et godt spørgsmål", du siger sådan set bare at når det er godt til følsomt måle udstyr så må det være uden konkurrence til hifi brug, den er da meget for let købt? Jamen det har jeg jo netop ikke sagt.
Så er der den med at det bedste kabel er det du "ikke kan høre" eller det som er mest neutralt. Heller ikke her er jeg helt enig, nogen ønsker lidt mere bund, en varmere klang, mørkere baggrund, en lysere klang, mere transperant lydbillede, mere 3d, bredere perspektiv osv. Hvis et kabel kan hjælpe dig til den lyd du bedst kan lide er det vel det der er det bedste OG det mest korrekte? Nej det er det ikke.
Hvis du kan tilføre et lidt flottere perspektiv (eller noget andet du kan lide) med et kabel så du rammer den lyd der tænder dig, så er det vel bedre end at vide at man har et kabel der bliver brugt til følsomt udstyr i en økonomisk presset sundhedssektor og som derfor også måske burde være godt til hifi (selvom jeg nu ikke kan se logikken, og selv når man syntes man kan se en logik siger ørene tit noget andet) Igen nej! Du er gået galt i byen desværre. Hvis dit mål er flot lyd, så kald det ved rette navn. Du er ude efter forvrængning og farvelade. Både det korrekte apparat og det korrekte kabel laver ikke om på noget som helst. Ægte High Fidelity er tro mod kilden på godt og ondt. Det du taler for er behagelig/flot/imponerende eller noget andet lyd. Fred være med det, men det giver jo helt forskellige udgangspunkter, hvilket vil føre til helt forskellige konklusioner.
Er du helt uenig i det?
Med venlig hilsen
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 29 Juni 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Både det korrekte apparat og det korrekte kabel laver ikke om på noget som helst. Ægte High Fidelity er tro mod kilden på godt og ondt. |
|
|
Ja, hvis det bare er farvning man vil have, så kan man da skifte stik på sine RCA-kabler, eller skifte en komponent til halvanden krone, et sted i signalkæden.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|