Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netkablers positive virkning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

"Netkablers positive virkning".... Jeg kan kun give ret... Uden netkabler virker anlægget lidt dødt

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
"Netkablers positive virkning".... Jeg kan kun give ret... Uden netkabler virker anlægget lidt dødt

Så har du ikke hørt god autostereo !
Bas der kommer kørende to gader derfra, og kan høres før motorstøjen.

Bare man havde råd til dét, og vidste at man kunne have det i fred.
Men netkabler skal der til, ved det almindelige stereosetup - desværre.

En tur på genbrugspladsen, så skulle det være muligt at finde lidt kabel der kan bruges.
Sikkert ikke så ringe endda.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ja... Man kan sikkert finde noget 99.999999% rent kobberkabel i en af containerne. NKT laver masser af den slags.

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:
Men derimod har jeg eksperimenteret meget med at lave dem selv, ligesom jeg forsøgsvis har testet mange af dem, samt positivt lyttet til andres erfaringer og kabler i forskellige setup, og test´s med disse andre setup. 

Toftdahl: jeg vil da meget gerne høre nogle af dine opskrifter på diy powerkabler - kunne være en genvej for os andre til rimelige og effektive kabler

Mvh
MikeAalb

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg

Som jeg tidligere og i anden tråd har været inde på - er der kun en håndfuld stik og forskellige kabeltyper der kan vise vejen. Jeg har før skrevet, at alene kvaliteten af nogle medfølgende netkabler, når man handler HiFi, de er ikke af bedste kvalitet. Jeg har oplevet halvdelen af en leder der var skåret over og ikke sat i ordentlig i stik, andre med dårlige forbindelser. Som udgangspunkt har jeg testet hvert enkelt kabel af med et produkt der har belastet kablet meget. Rent faktisk var det et tilfælde at jeg opdagede et af kablerne blev en del varmere. Vi skar det forsigtigt op, og fik afsløret den dårlige kvalitet og forbindelse, sidenhen har jeg fundet 3 lignende kabler og et par styker med dårlige stik. Så alene af den grund, synes jeg man skylder sig selv at lave nogle ordentlige netkabler og få den loddet godt eller lasersvejsning.

Derefter er der kun at forsøge sig frem med alverdens ledere og typer samt dimentioner, og ikke mindst længder. Det med at bruge skærm i forbundet udgave synes jeg personligt ikke om, men derimod at bruge noget skærm uden at forbinde det, synes i nogle tilfælde at udgøre en fordel???. Derudover kan man forsøge sig med at sno dem mere eller mindre, hvor jeg mener en medium snoning eller ingen er det bedste.
Der er faktisk stor forskel på hvilke type ledere man anvender, jeg havde f.eks stor fornøjelse af almindelig stift installationskabel i en 2.5 kvadrat leder, let snoet og med en som jeg kalder det løs skærm i nogle ordenlige stabile afslutninger med stikket, de var sågar afkortet til de nødvendige længder, uden hensyn til at mange siger de skal være mindst 1,5 meter.

En ting man også skal huske, er det kabelrod som man oplever alle steder, bare det at få dem adskildt og hængt op, uden at de flyder på gulvtæppet, hvor der genereres statisk elektricitet i mængder, giver en hjælpende hånd på det lydmæssige. 
og husk, når man så får ideen at putte sine kabler ind i de der købe kabelkasser, så glem det, det forværrer det hele med statisk elektricitet, da de er af plastik. Peronligt foretrækker jeg at lave nogle kabelkasser i træ, hvis man vil ud i det. Men vigtigst af alt, er, at man får adskildt de forskellige kabeltyper, så de ikke ligger og krydser hinanden og roder i en stor forvirring.

Men det tror jeg nu godt du er klar over, jeg uddybede det bare lidt, hvis der skulle være en læser med knap så megen erfaring og indsigt - undskyld.

Men jeg har et eksempel hvor vi eksperimenterede med signalkabler - jeg fik overrakt tre kabeltyper, alle lavet og produceret på samme måde, forskellen var bare materialet - kobber, sølv og sidst 24 karat massiv guld.  Der var en så tydelig og markant forskel på de enkelte kablers måde at levere musikken på, for de spiller jo ikke. Og rækkefølgen blev, at sølvkablet blev sidst og kobberkablet nummer to. Mod al forventning, da guld er en dårlig leder - spillede dette kabel forrygende meget bedre en de to andre. Jeg har aldrig oplevet et kabel der spillede sådan, men tanken om prisen for et komplet sæt, sætter alene begrænsningen for os alm. HiFi folk.

Og da vi nu havde tre kabler der var identiske i udførelse, ud over at materialet / lederne var forskellige, og da alle var forbavsede over de store forskelle, testede vi dem faktisk grundigt af. Vi var 4 personer, hvor man skiftedes til at vælge kabel uden at de andre vidste hvilket. 
Ingen var en eneste gang i tvivl om at kablet med guldlederen var på, trods adskillige forsøg. Det samme galdt med sølvlederen, der stak lyden mere over i det skingre og mere markerede, hvorfor det var let genkendeligt. Og ja kobberet giver så sig selv når man klart kan adskille de to.

Jo så det er bare at finde nogle stik og forskellige ledere, så er der anledning til nogle hyggelige aftener med vennerne, der findes jo et utal af forskellige kabeltyper og ledere, det er næsten kun fantasien der stiller begrænsningen.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hurtig

Ja uden kabler går den jo nok ikke, så selv der må et standard kabel være bedre.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Men kategorsik at afvise kablers indflydelse og indvirkning på lydbilledet, endda mange gange uden at have arbejdet tilstrækkeligt med det, synes jeg personligt ikke er vejen frem. Den utrolige brede teknologiske udvikling, er kun fremkommet ved at man tør og prøver, modsat og som skrevet før, sætter man udviklingen i stå.

Jeg afviser bestemt ikke noget kategorisk. Tvært i mod er jeg meget positivt indstillet på, at efterprøve netkablers indflydelse og indvirkning på lydbilledet. Det er jo et relativt billigt tweak, og som sådan meget velkommen blandt ellers kostbare hifi-apparater. Desværre kan jeg ikke konstatere nogen indflydelse på lydbilledet. Dette kan som du skriver, skyldes at jeg ikke har arbejdet tilstrækkeligt med netkabler eller måske det skyldes dårlig hørelse hos mig.

Det der nager mig i denne diskussion er, at her SKAL enhver åbenbart være sig selv nok, holde erfaringerne for sig selv og i det hele taget undgå at demonstrere netkablernes forskellighed overfor andre. Det er en meget bekymrende og uforståelig holdning at have til den "utrolige brede teknologiske udvikling" som også netkabler tilsyneladende gennemgår. Jeg skriver tilsyneladende, da jeg ikke selv kan konstatere den.

Især på netkabler, hvor den teknologiske måle- og forklaringsevne kommer så konsekvent til kort, er det uforståeligt, at du netop vælger at referere så selvsikkert til "udviklingen".

Den teknologiske udvikling var aldrig kommet så langt som tilfældet er, hvis opfinderne var lige så lukkede som dig, nægtede at demonstrere sin opfindelsers fortræffeligheder og ikke ville redegøre for forskellene, i andet end ord.

Din gentagne refereren til os - skeptikerne - som teknologisk bagstræbere i hestevogn, holder ganske simpelthen ikke, og forekommer at være på linie med, hvis jeg refererer til jer - de netkabel-frelste - som de sidste idioter, der som bekendt bliver snydt af alle andre, i kraft af jeres manglende dømmekraft. Lad mig straks indskyde, at jeg anser jer IKKE for idioter. Absolut ikke. Lidt usikre og tøvende overfor jeres evner til at høre forskel på netkabler, ja, men det er også i orden. Især hvis man vedkender sig dette.

Jeg anerkender at der kan være kvaliteter ved at sysle alene med netkabler, så man ikke konstant bliver udfordret på sin tro. Og er man overbevist om, at man hører forskel på netkabler, så ER der forskel i lytteoplevelsen, og så er målet jo nået.

Hvis nogen her på forum er stærk i troen, så spil ud med en åben inviation til en demonstration af jeres netkabler. Jeg forlanger ikke, at i skal overbevise os, de teknologiske bagstræbere  om hvilket kabel der er bedst. Det er en subjektiv bedømmelse. Jeg forventer blot, at i f.eks. ved 8 ud af 10 gange kan identificere jeres favorit kabel i forhold til et andet kabel. Bemærk at de første 5 rigtige identificeringer får i omtrent foræret gratis. 

Når nu der er så mange der mener at kunne høre forskel, hvorfor er det så nødvendigt at jeg går i uvished? 

Venlige hilsner

Til top Vis Revoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Revoc

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

@Revoc

Jeg tror ikke som sådan du skal forvente at nogen stiller op og beviser en forskel.
Det er den gamle med at du kan prøve om det virker, indenfor en kort tidshorisont, og levere kablet tilbage til forhandleren, hvis du ikke er tilfreds.

Her tror jeg mere på DIY-kabler, hvor du kan ændre på kablet, hvis det ikke er bedre end et standardkabel.

Det med at én eller flere kabelproducenter skriver hvor hurtigt strømmen løber, i procent af lysets hastighed, gør at jeg holder mig kilometer væk fra deres forretning.

Så bliver det en gang videnskabeligt technobabble, hvor man skal lade som om noget er beviseligt bedre end de andres.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Okay...altså....ahemm....

Jeg kommer ud af busken!
Har efterhånden prøvet lidt af hvert inden for power kabler, fra de billigste, midt imellem og nogle halvdyre nogle. Jeg må sige, at jeg ikke tror jeg formår at høre forskel.
Hvergang jeg prøver ender det altid med, at når jeg skifter tilbage, er jeg atter i tvivl om jeg hørte forskel eller at min hjerne fortalte mig at der er forskel.
Senest, det dyreste jeg har prøvet (ikke at det betyder noget), var et Furutech Power Reference III. På med det lytte, af igen alm. på lytte, på med det igen, lade det sidde nogle dage, lytte. Ikke en døjt forskel, måske lidt (hjernefaktoren)!? Alle disse kabler har været super skærmede og vold tykke.
Nu har jeg så byttet mig til nogle Audio Metallurgy Gold Alloy 9. Kablerne er "tynde", samme tykkelse som almindelig powerlakridser, flettet UDEN skærm. Her mener jeg at jeg har kunnet høre lidt bedre dynamik, lidt bedre definering i bassen. Men om det er indbildning, det vil tiden vise. Skal lige ha' lov at sætte sig....
Det kan være svært, at være konsekvent, forstået på den måde, at kablerne nok bør bruges over hele anlægget for evt. at give et entydigt svar på om det virker. Og det har jeg ikke gjort.
Men dem der siger at power kabler er langt vigtigere og mere hørbart end signal- og ht.kabler, ja det fatter jeg ikke! Jeg er nok ved at være døv på mine gamle dage...

Mvh.:´*`:.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Sikke dog en omgang pladder, vi starter fra toppen af:

Jeg har efterprøvet om netkabler har indflydelse på lyden på flere til mange set up med utrolig vellyd.

Det har de. Netkabler har indflydelse på lyden.

OK, så kan vi konstatere at du kan høre noget !

Men forskellen er uendelig lille og forskellen kan ikke forsvare nogen som helst priser over 100 kr. for 3 meter netkabel. Det er forskelle der er tale om og langt fra altid forbedringer.

Et postulat, men jeg vil give dig ret i at det ikke altid er en forbedring man oplever

Forskellene hører man bedst på anlæg der er bygget med en ringe strømforsyning eller ringe indre kabelføring på strømsiden.

Se se, jok lige lidt på dem med de dyre grejer  

En god strømforsyning vil udglatte de relativt små udsving der forekommer i netforsyningen.

Derfor er tweaks af netkabler mest berettiget hvis man ikke er lykkedes med at sammensætte et super anlæg.

- du ved bedst hva' ?

Hvis man ikke har brumindstråling eller anden netrelateret støj ved nærlyning af sit anlæg, så er der ingen grund til at skifte netkabler, etablere nye grupper i sit HFI relæ, lave stjerneudtag, skifte kabler i væg eller flytte på noget kabel rod overhovedet.

Har man netstøjproblemer så kan løsningen være ligefor og nem eller løsningen kan være overordentlig vanskelig og beskostelig. Der kan eksperimenteres med oprydning i kabler, jord eller nulling, fasevending, skærm, pseudoskærm, netstøjsfiltre, placering af anlæg, fysisk isolation af enkeltdele, skilletrafoer, batteriforsyninger etc. etc. Aldrig har jeg hørt om disse problemer blev løst ved udskiftning af netkabler eller træk af nye el kabler i huset.

Det kan være en meget væsentlig detalje at netkabler, signalkabler, højttalerkabler og datakabler ikke krydser hinanden og/eller følges ad hen over gulvet eller andre steder. Det kan også vise sig i et givent set up, ingen betydning at have.

I alle de HiFi- og musik blade jeg fast læser (foruden alle dem på nettet):

• High Fidelity (DK)
  • Stereoplay (Ty)
  • Sound & Vision (US)
  • Stereo & Video (CZ)
  • HiFi World (GB)
  • HiFi & Elektronik (død for længe siden)
  • Jazz Times (US)
  • Home Cinema Choice (GB)
  • Stereophile (US)
  • Hifi+ (GB)
  • Lyd & Billede (Død for længe siden)
  • Audio (Ty)
  • Stereo (Ty)
  • HiFi & Musik (Se)
  • Fidelity (No)
  • HiFi News (GB)
  • The Absolute Sound (US)
  • What HiFi? (GB)
  • HiFi Choice (GB)
  • Hemma Bio (Se)
  • High End Special (Cz)
  • HiFi Test (Ty)
  • Heimkino (Ty)

>>>>>>>

• er der ikke en eneste anmelder som har bedre smag end du og jeg
  • er der ikke en eneste anmelder der hører en disse bedre end du og jeg når han skal vurdere et lyden fra et anlæg
  • er der ikke en eneste anmelder man kan være sikker på ikke modtager penge under bordet for en god anmeldelse
  • er der ikke en eneste anmelder man kan være sikker på ikke tjener egne interesser ved at fastholde anmeldelser af virkningsløse tweaks så han sikrer sit eget beskæftigelsesgrundlag.

Mange af bladene har en slags top 10 eller top 100 liste og det er da helt hen i skoven hvad nogle af dem skriver.

Hvorfor læser du dem så ???

HiFi branchen er i en krise af international karakter hvor anmeldere bestikkes og der laves kartellignende aftaler for at score kassen på virkningsløse tweaks og prissætte produkter mange 1000% for højt. Jeg kender folk i journalist branchen som har forsøgt at afdække dette. Det var grumme facts de fortalte om og viste mig men branchen er utilnærmelig og ingen vil stå frem. Det er umuligt at påvise men naivt ikke at medtænke.

Se det i øjnene ............sådan er virkeligheden..................på forbrugermarkedet, politisk, internationalt og i ens eget nabolag. Jeg mener virkelig at skribenterne på HiFi magasinerne meget ofte fører læserne bag lyset.

Kan du selv høre hvor tåbelige dine udsagn er ?

Jeg har aldrig købt en stump til mit anlæg på baggrund af en anmeldelse og det er jeg lykkelig for og overbevist om er medvirkende faktor til den vellyd jeg oplever.

Jeg er erklæret skeptiker på netkabel området fordi jeg har mine egne erfaringer med subjekt og de siger mig at de omkostninger der er forbundet netkabeltweaks og tweaks i elforsyningen i huset giver mere vellyd pr. krone andre steder i anlæget uanset hvor meget man ofrer.

Se, nu begynder du at blive en anelse konstruktiv

Det er klart at man skal skifte sine netkabler hvis de er ved at falde fra hinanden som en person i tråden beskriver det. Men så er der vist mere tale om et direkte fejlbehæftet produkt og vedkommende må have været ganske uheldig som han var voldsomt ramt af dette fænomen eller også var standarden måske ikke så høj på de varer der var købt til anlæget? Jeg ved det ikke?

Jeg er selv fortaler for at, i særdeleshed, armrørskabler og højttalerkabler men også interconnects og indre signalkabelføring i anlægets elementer har betydning for vellyden. Jeg har selv kombineret købe kabler med DIY kabler i en multikabel konfiguration til mine højttalere.

OT.: Når vi taler om transport af signaler så er jeg af den overbevisning at kabler ikke "spiller godt". Alle signalbærende kabler har negativ indflydelse på lyden på hver deres måde. Et snoet 1,5 kvadrat enkeltkore installationskabel er f.eks. elendig til at transportere signaler til diskantenheder men transporterer signaler til basenheden uden udpræget ødelæggende egenskaber. Sådan har hver kabeltype sin egen karakteristiske negative indflydelse på dele af lydbilledet. Derfor kan det være gavnligt at kombinere signalbærende kabler således at kabler eller ledere (enkeltkore, flettede, fladkabler, multikore, snoede, guld, sølv, kobber) der har ødelæggende indflydelse på et bestemt parameter ved lyden konbineres med et kabel eller en leder som har sin ødelæggende indflydelse på et andet bestemt parameter ved lyden. Der findes så kabler hvis ødelæggende indflydelse er mere eller mindre udtalt. Det er det vi oplever når vi tester kabler enkeltvis op mod hinanden. Med principperne om multikabel konfigurationer som signalbærere er vi pludselig nødt til at afgøre hvad hvert enkelt kabel har af lydegenskaber og derefter kombinere forskellige kabler på komplementerende vis. Det er selvfølgelig en udfordring men hvis man lykkes med dette så er kabelkvalerne et overstået kapitel i signalvejen fremover i ens HiFi inkarnation.

Fortalerne for at netkabler gør en berettiget forskel i vellyd bør stå frem og reformere vores andres verden.

Vi må ikke glemme at verden vil narres og ved nærlytning af anlæg spiller både psykoakustik og placebo effekten ind. Det er mere uddybende beskrevet i en anden tråd omhandlende tilnærmelsesvist samme emne.

P.S.: Til Mike Aalborg: Hvis jorden først var beviseligt rund i 1950'erne, hvordan har man så kunnet arbejde med mercatorprojektion og astronomisk navigation (med sekstanter og oktanter)før da? 

"dolph"

For hulan da en omgang pladder du lirer af der, du har ret til din mening om netkablers virkning eller mangel på samme. Men at køre en så hård og ukonstruktiv tone overfor dem som kan høre forskellen og mener den er til det bedre syntes jeg er urimeligt. Din påstand om at Hi-Fi branchen er i knibe og "finder på" nye tweaks for at holde den gående er simpelthen for langt ude . Kunderne kan jo bare lade være med at købe netkablerne, du får jo ikke vredet armen om og bliver tvunget til at købe, vel ?

Hold nu debatten på et sagligt grundlag og lad os debattere netkabler i fred og ro . Det er et hot emne, men der er ingen grund til at nedgøre netkabel tilhængerne med udsagn som ovenstående.    

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Du kan synes hvad du vil og for min skyld kan du forblive i troen på alt hvad der er skrevet om netkabler, grønne tuscher til CD kanten, magneter ovenpå CD maskinen etc. etc.

Tak for det, det er jeg sørme glad for at du vil tillade

Jeg er realist og det er hvad mit indlæg afspejler. Mit indlæg er konstruktivt og oplysende.

Nå, men der er godt du ihvertfald er enig med dig selv

Du skal ikke indtage en rolle som censor, ansvarshavende redaktør eller admin. Det bekommer dig ikke.

Det gør jeg heller ikke, men jeg gider bare ikke høre på dine mavesure opstød - sådan er det

Det er da rigtigt at ingen vrider armen om på mig for at få mig til at købe noget som helst. Det fremgår endda af mit tidligere indlæg hvis du tager dig tid til at læse og forstå det.

Tidligere indlæg - i denne tråd ? Det må du have slettet !

Men mange andre end jeg har måske lige lyst til at afprøve dette eller hint fra diverse skumle anmeldelser og hvis de kan leve lykkeligt med den investering til deres anlæg er det da fint med mig uanset om det virker eller ej. Hvad jeg ikke synes er fint er at branchen gennem nyere historie vedbliver med at fremkomme med det ene freaky påfund efter det andet af yderst tvivlsom karakter. Mange af disse påfund er døgnfluer, som f.eks. den grønne tusch, men enkelte af påfundene overlever på bekostning af forbrugernes naivitet og pengepung. Det er uetisk af branchen. Og derfor synes jeg i høj grad at det er på tide at det bliver bragt ind i de relevante debatter som f.eks. denne tråd.

Du må prøve at lære at leve leve med at vi andre har erfaringer og holdninger som er lige så berettigede som (og måske mere realistiske end) dine.

Snik snak, skal jeg lære at leve med du har en anden holdning end mig ? Det er du da i din fulde ret, men jeg er irriteret over den negative og bedrevidende tone dine indlæg er så fyldt med  

Forøvrigt læser jeg de blade fordi jeg har muligheden. Jeg læser sandelig også flere aviser selvom der ikke er een eneste der kan påstå at være 100% sandfærdig. Jo flere aviser jeg læser, jo større er min mulighed for at danne et eget indtryk at hvad der i virkeligheden hændte ude i verden.

P.S.: Din citatteknik er en blandet fornøjelse.

I lige måde vil jeg sige, men det hjælper på det hvis ikke du retter i dine indlæg mester . Citatet i mit indlæg var fra før du opdaterede dit.

"dolph"

Slut herfra  

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
P.S.: Til Mike Aalborg: Hvis jorden først var beviseligt rund i 1950'erne, hvordan har man så kunnet arbejde med mercatorprojektion og astronomisk navigation (med sekstanter og oktanter)før da? "dolph"

Glæder mig du har fanget min pointe: en hardcore (virkeligheds/videnskabs)opfattelse vil være, at først når jorden er set udefra, er det endeligt bevist den er rund. Alligevel har man i århundreder arbejdet ud fra den antagelse med held - helt uden det ultimative "bevis". Dermed kan en fræk påstand være, at "bare" fordi noget ikke umiddelbart kan bevises, kan det godt være sandt alligevel - og i relation til kort og navigation: virke efter hensigten....

Mvh
MikeAalb

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

@ niklasthedolphi: Du remmer så hårft på sømmets hovede!!
HiFI branchen er gennemsyret af hemmelige aftaler. Det behøver man ikke den store kugleramme for at gennemskue, hvis bare man tør være lidt kritisk.
Man ser jævnligt nye fabrikater der får en god anmeldelse i forbindelse emd at de køber nogle reklamepladser i samme blad. Meget pudsigt.
Man har vist også set anmeldere der har udtalt sig ULTRA positivt om et produkt, som de efter eget udsagn ikke har en ærlig chance for at betale sig fra, men som alligevel pludselig er blevet ejer af.

En stor del af branchen (særlig kabel, tweak og tilbehør), lever af at bilde folk historier på ærmet. Man skal absolut ikke være blandt skovens hurtigste dyr, hvis man i fuld alvor tror på, at eks 2x3 meter NO kabel har en produktionspris, der retfærdiggør en salgspris på 100.000,-. Det koster muligvis en smule mere end alverdens andre kabler at producere, idet der benyttes dyre materialer som Teflon. Men det kunne formentlig sælges til 2.000,- med en ganske fin fortjeneste. I HiFi verdenen hyper man bare produktet het vildt, og bilder folk ind at 100.000,- faktisk er billigt for så fin teknologi. Bl.a. bl.a. bl.a...... den kloge narer den mindre kloge!

Clapton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke kritisere brugen af netkabler overhoved!

Jeg tror bare at man ofte hører hvad man vil høre. Men hvis de folk der anvender et specielt netkabel mener at kunne høre en forskel, så er det jo helt fint for dem.

Hot air for a cool breeze
Cold comfort for change
And did you exchange
A walk on part in the war
For a lead role in a cage
Til top Vis Clapton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clapton

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

I må da indrømme at der er noget fascinerende ved et netkabel, der er så stift og uhåndterligt, at det kan løfte lette apparater op, så de kun hviler på de to forreste fødder.

Det er vel sådan man afgør om noget er highend - om det bliver stående ?  
At kablet så kan vride kontakten ud af væggen, hvis man forsøger at dreje netstikket 180 grader, er jo ikke kablets skyld. Det kan jo ikke vide at der ikke er taget højde for den slags.

Absalon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

I søfarten har man da i mange århundreder vidst at jorden var rund for det kan man jo se når man ser kimingen og hvis man "trækker solen ned med sin sekstant er det endnu mere tydeligt.

Sådan lige så alle kan følge med, vil du så ikke gerne forklare hvordan man kan se jorden er rund, ved at bruge en sekstant, som såvidt jeg er informeret er en vinkelmåler?

Med venlig hilsen

Heimdall Brahma
Rega P9 Apheta Ios
Pioneer KRP-500M
Til top Vis Absalon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Absalon

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum