Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netkablers positive virkning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

waf!
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter ikke selv eksotiske net kabler , men som flere af jer der er kritiske? over for sådanne påpeger, så gir de en påvirkning af lyden , så kan man kun selv vurdere om man synes at effekten står mål med udgiften !, det er der ved gud grød ikke andre en den person der køber dem der kan vurdere- i mit eget tilfælde er der masser af andre Tweak´s /ændringer der skal være på plads før jeg begynder at eksperimentere seriøst med net kabler , der er kondensatorer der skal skiftes, der er rør der skal leges med, der er strømforsyninger der skal tunes, der er potmetre der skal afprøves ....osv osv, alt sammen noget der i mine ører, og i mit ydmyge anlæg, har en større effekt, efter min opfattelse 

men derfor kan andre jo godt vælge at lege med netkabler før de ændrer andet i deres set-up- vi har jo heldigvis hver sit sæt ører, som jo også påvirker lydoplevelsen, de er bare lidt besværlige at tweake- det sviner på gulvet-kan nok ikke anbefales med mindre man er plastik kirug

Til top Vis waf!'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waf!

Absalon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Absalon skrev:

niklasthedolphi skrev:

I søfarten har man da i mange århundreder vidst at jorden var rund for det kan man jo se når man ser kimingen og hvis man "trækker solen ned med sin sekstant er det endnu mere tydeligt.

Sådan lige så alle kan følge med, vil du så ikke gerne forklare hvordan man kan se jorden er rund, ved at bruge en sekstant, som såvidt jeg er informeret er en vinkelmåler?

Med venlig hilsen

Åh jo.

Men jeg vil lige tilføje at det her er totalt Off Topic i netkabelsammenhæng. Det blev til en kort sideliniedebat fordi en deltager i tråden skrev om at jorden først beviseligt blev konstateret rund i 1950'erne.

Men i denne sammenhæng er det ikke anderledes end at bruge en kikkert. Når man skuer ud over horisonten på havet og fokuserer på kimingen så er det rimelig klart at jorden krummer. Det kan såmænd også ses med det blotte øje. Det skal være til havs for man kan ikke se det på land.

Det vil være for off topic i detaljer at beskrive virkemåden af en sekstant. Kort kan siges at den måler vinklen mellem solhøjde (eller stjernehøjde) og kimingen ved hjælp af en vinkelmåler, en kikkert til at fokusere med og et spejl. Herefter slår man op i en almanak for nærmere stedbestemmelse.

Venligst

"dolph"

Ok, nu har jeg sejlet i mange år, og har skuet ud over de fleste oceaner mange timer, har dog
aldrig bemærket selv den mindste krumning af hverken kiming, eller horisont for dens sags skyld,
med eller uden sekstant. Den har altid været vandret! Det er nok fordi, min øjenhøjde ikke har
været stor nok, men hvis man befinder sig i 15km højde vil man nok kunne ane en krumning.

Tror ikke man hverken med kikkert eller sekstant kan afgøre om jorden er en kugle eller
en firkant!

Med venlig hilsen

Heimdall Brahma
Rega P9 Apheta Ios
Pioneer KRP-500M
Til top Vis Absalon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Absalon

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Absalon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:
Absalon skrev:
niklasthedolphi skrev:
Absalon skrev:

niklasthedolphi skrev:

I søfarten har man da i mange århundreder vidst at jorden var rund for det kan man jo se når man ser kimingen og hvis man "trækker solen ned med sin sekstant er det endnu mere tydeligt.

Sådan lige så alle kan følge med, vil du så ikke gerne forklare hvordan man kan se jorden er rund, ved at bruge en sekstant, som såvidt jeg er informeret er en vinkelmåler?

Med venlig hilsen

Åh jo.

Men jeg vil lige tilføje at det her er totalt Off Topic i netkabelsammenhæng. Det blev til en kort sideliniedebat fordi en deltager i tråden skrev om at jorden først beviseligt blev konstateret rund i 1950'erne.

Men i denne sammenhæng er det ikke anderledes end at bruge en kikkert. Når man skuer ud over horisonten på havet og fokuserer på kimingen så er det rimelig klart at jorden krummer. Det kan såmænd også ses med det blotte øje. Det skal være til havs for man kan ikke se det på land.

Det vil være for off topic i detaljer at beskrive virkemåden af en sekstant. Kort kan siges at den måler vinklen mellem solhøjde (eller stjernehøjde) og kimingen ved hjælp af en vinkelmåler, en kikkert til at fokusere med og et spejl. Herefter slår man op i en almanak for nærmere stedbestemmelse.

Venligst

"dolph"

Ok, nu har jeg sejlet i mange år, og har skuet ud over de fleste oceaner mange timer, har dog
aldrig bemærket selv den mindste krumning af hverken kiming, eller horisont for dens sags skyld,
med eller uden sekstant. Den har altid været vandret! Det er nok fordi, min øjenhøjde ikke har
været stor nok, men hvis man befinder sig i 15km højde vil man nok kunne ane en krumning.

Tror ikke man hverken med kikkert eller sekstant kan afgøre om jorden er en kugle eller
en firkant!

Med venlig hilsen

Jamen så kan jeg kun sige:

Jeg lytter!

Sejl noget mere. Det vil du ikke fortryde.

Sejler kun for sjov nu!

Os der er uddannet på navigationsskoler kan måske se det fordi vi ved det.

Jeg må skrive til Marstal og få pengene igen!

Kig godt efter næste gang.

Kræver det en speciel kikkert?

Jeg har kunnet se det i mere end 40 år..................så det er ikke noget nyt at jorden er rund!

Så er du kun lidt ældre end mig!............det var jeg heller ikke i tvivl om, altså at jorden er rund!

Jeg undskylder at det vedbliver med at være off topic.

Det gør jeg også......Skifter og slutter........

"dolph"

Med venlig hilsen

Heimdall Brahma
Rega P9 Apheta Ios
Pioneer KRP-500M
Til top Vis Absalon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Absalon

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Waf!

Hvor er jeg dog enig med dig.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Holmbye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Okay...altså....ahemm....

Jeg kommer ud af busken!
Har efterhånden prøvet lidt af hvert inden for power kabler, fra de billigste, midt imellem og nogle halvdyre nogle. Jeg må sige, at jeg ikke tror jeg formår at høre forskel.
Hvergang jeg prøver ender det altid med, at når jeg skifter tilbage, er jeg atter i tvivl om jeg hørte forskel eller at min hjerne fortalte mig at der er forskel.
Senest, det dyreste jeg har prøvet (ikke at det betyder noget), var et Furutech Power Reference III. På med det lytte, af igen alm. på lytte, på med det igen, lade det sidde nogle dage, lytte. Ikke en døjt forskel, måske lidt (hjernefaktoren)!? Alle disse kabler har været super skærmede og vold tykke.
Nu har jeg så byttet mig til nogle Audio Metallurgy Gold Alloy 9. Kablerne er "tynde", samme tykkelse som almindelig powerlakridser, flettet UDEN skærm. Her mener jeg at jeg har kunnet høre lidt bedre dynamik, lidt bedre definering i bassen. Men om det er indbildning, det vil tiden vise. Skal lige ha' lov at sætte sig....
Det kan være svært, at være konsekvent, forstået på den måde, at kablerne nok bør bruges over hele anlægget for evt. at give et entydigt svar på om det virker. Og det har jeg ikke gjort.
Men dem der siger at power kabler er langt vigtigere og mere hørbart end signal- og ht.kabler, ja det fatter jeg ikke! Jeg er nok ved at være døv på mine gamle dage...

Mvh.:´*`:.

Hej Milu,

Blot lige en opklarende kommentar. Furutech Power Reference 3 er IKKE "super skærmet" det er fatisk uden skærm !

Når Furutech skriver at det er dobbelt skærmet tænkes der på den teflon kappe hver leder ligger i og på den ferit kerne lignende tingest der sidder på kablet som består af deres egen udvikleder EMI absorbantb (GC-303).

Selve kablet er et FP-a3 (alpha 3) og er uden en egentlig skærm (flettet eller folie).

Jeg tager naturligvis forbehold for produkt ændringer og at jeg kan være misinformeret.

Med venlig hilsen

Holmbye

Til top Vis Holmbye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmbye

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Holmbye skrev:

Milu skrev:
Okay...altså....ahemm.... Jeg kommer ud af busken! Har efterhånden prøvet lidt af hvert inden for power kabler, fra de billigste, midt imellem og nogle halvdyre nogle. Jeg må sige, at jeg ikke tror jeg formår at høre forskel. Hvergang jeg prøver ender det altid med, at når jeg skifter tilbage, er jeg atter i tvivl om jeg hørte forskel eller at min hjerne fortalte mig at der er forskel. Senest, det dyreste jeg har prøvet (ikke at det betyder noget), var et Furutech Power Reference III. På med det lytte, af igen alm. på lytte, på med det igen, lade det sidde nogle dage, lytte. Ikke en døjt forskel, måske lidt (hjernefaktoren)!? Alle disse kabler har været super skærmede og vold tykke. Nu har jeg så byttet mig til nogle Audio Metallurgy Gold Alloy 9. Kablerne er "tynde", samme tykkelse som almindelig powerlakridser, flettet UDEN skærm. Her mener jeg at jeg har kunnet høre lidt bedre dynamik, lidt bedre definering i bassen. Men om det er indbildning, det vil tiden vise. Skal lige ha' lov at sætte sig.... Det kan være svært, at være konsekvent, forstået på den måde, at kablerne nok bør bruges over hele anlægget for evt. at give et entydigt svar på om det virker. Og det har jeg ikke gjort. Men dem der siger at power kabler er langt vigtigere og mere hørbart end signal- og ht.kabler, ja det fatter jeg ikke! Jeg er nok ved at være døv på mine gamle dage... Mvh.:´*`:.

Hej Milu,

Blot lige en opklarende kommentar. Furutech Power Reference 3 er IKKE "super skærmet" det er fatisk uden skærm !

Når Furutech skriver at det er dobbelt skærmet tænkes der på den teflon kappe hver leder ligger i og på den ferit kerne lignende tingest der sidder på kablet som består af deres egen udvikleder EMI absorbantb (GC-303).

Selve kablet er et FP-a3 (alpha 3) og er uden en egentlig skærm (flettet eller folie).

Jeg tager naturligvis forbehold for produkt ændringer og at jeg kan være misinformeret.

Med venlig hilsen

Holmbye

Takker!

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Carsten P
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Hej,

Dette er éen af de tråde, der gør jeg for sjældent begiver mig ind på forum-sider på nettet.

Den eneste grund, til jeg kommenterer den er, jeg har sendt Bruno B nogle (af de absolut bedste) strømkabler, jeg har haft fornøjelsen at prøve og tilfældigvis så, der var en tråd omkring strømkabler.

Når mine foretrukne strømkabler er udlånt, må jeg erkende - jeg savner dem. Er ikke ingeniør men har hele livet beskæftiget mig med musik. Går man lidt op i sit (musik)anlæg og prøver et godt strømkabel, er man ikke i tvivl om effekten.

Mener selv strømkabler er en essentiel del af ens musikanlæg - dog absolut ikke det første, der skal være i orden. Tager mig selv i ikke at anbefale fru Jensen et kostbart strømkabel, til hendes første musikanlæg, vil hellere sørge for, der bliver investeret i signal- og højttalerkabler først og begynder man med strømkabler - ja, så bliver man, som i begyndelsen af denne tråd, regnet for fuldstændig nørd.

A/B test - det virker jo aldrig rigtig. Hør de gode kabler - og husk at høre mange forskellige for at blive overbevist om, det er det rette valg, hvis Du ikke har en god troværdig forhandler, der kan lede Dig på rette vej. OG ET STRØMKABEL ER DA IKKE ET STRØMKABEL!

www.activ-hifi.dk
Til top Vis Carsten P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten P Besøg Carsten P's Websted

Revoc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Carsten P skrev:

A/B test - det virker jo aldrig rigtig. Hør de gode kabler - og husk at høre mange forskellige for at blive overbevist om, det er det rette valg, hvis Du ikke har en god troværdig forhandler, der kan lede Dig på rette vej. OG ET STRØMKABEL ER DA IKKE ET STRØMKABEL!

Hej Carsten. Fint indlæg som jeg har læst med stor interesse, hvilket får mig til at stille følgende spørgsmå:

Når du skriver at A/B test jo aldrig rigtig virker, er det så fordi at du ikke kan høre forskel ved A/B testen eller er det fordi at forskellen ikke er som du forventer? Er det ikke svært at demonstrere hifi i butikken, hvis A/B test ikke virker, for hvordan pokker kan man så sammenligne? Misforstår jeg dig totalt???

At dit indlæg forstår jeg det sådan, at du anser netkabler for at have en objektiv lyd, altså en lyd der opleves ens fra lytter til lytter. I modsat fald - altså hvis netkabler medfører subjektive lytteoplevelser - forstår jeg ikke, hvordan du som en god troværdig forhandler kan lede lytteren på rette vej mht. valg af netkabel.

Kan du eventuelt beskrive, hvordan du ville gribe sagen an, hvis jeg besøgte dig mhp. på køb af netkabler?

Venlige hilsner

Til top Vis Revoc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Revoc

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Carsten P skrev:

Hej,

Dette er éen af de tråde, der gør jeg for sjældent begiver mig ind på forum-sider på nettet.

Den eneste grund, til jeg kommenterer den er, jeg har sendt Bruno B nogle (af de absolut bedste) strømkabler, jeg har haft fornøjelsen at prøve og tilfældigvis så, der var en tråd omkring strømkabler.

Når mine foretrukne strømkabler er udlånt, må jeg erkende - jeg savner dem. Er ikke ingeniør men har hele livet beskæftiget mig med musik. Går man lidt op i sit (musik)anlæg og prøver et godt strømkabel, er man ikke i tvivl om effekten.

Mener selv strømkabler er en essentiel del af ens musikanlæg - dog absolut ikke det første, der skal være i orden. Tager mig selv i ikke at anbefale fru Jensen et kostbart strømkabel, til hendes første musikanlæg, vil hellere sørge for, der bliver investeret i signal- og højttalerkabler først og begynder man med strømkabler - ja, så bliver man, som i begyndelsen af denne tråd, regnet for fuldstændig nørd.

Får BB lov til at beholde dem?

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Carsten P

Tak for dit input, også et input fra en som bruger meget tid på musikken og vejen til bedre lyd. Det er lidt befriende når der også kommer nogle indlæg, netop fra personer som arbejder professionelt og går specielt meget op i det rent musikalsk. Ikke dermed sagt, at alle andre intet ved eller kan, men dine erfaringer falder jo fint i tråd med testen jeg henviste til, ligesom det matcher hvad mange andre oplever, når man arbejder med HIFI og kabler, samt det at frembringe synergien i setup.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Carsten P skrev:

Når nu du har kendskab til disse strømkabler, som er så gode, kan du så afsløre om de er skærmede, eller ej - passiv eller aktiv skærm, hvor lange de er, og hvilken type stik der sidder på ?
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Net kabler har en lydmæssig indvirkning! det har jeg da selv kunne konstatere.

Men hvorfor og hvordan?

Som så rigtigt sagt andet steds, det er konstant net spænding omkring 50 Hz. og intet anden (helst ikke) strøm der skal gennem en traffo og nogle lytter samt diverse fordelinger før denne strøm kommer ud og gør sin virke og måske ender med at blive signal bærende.

Hvad angår spænding / strømtræk mm. så sætes grænsen og standarden klart af hvad der er i husets instalation samt fra net brøn til traffo i apperaterne! PUNKTUM!...

1,5 til max. 2mm. er mere end rigeligt og endda sikkert ofte overkill!? så her ligger "hunden" ikke "begravet"

Jeg er af den overbevisning at det som eks. med signal bærende kabler er ret underordnet hvad leder materialet er lavet af (sølv, guld kobber eller div. blandinger) om det er 99 eller 99,9 eller 99,99 eller 99,999 eller 99,9999 eller måske endda hele 99,99999 % ren sølv eller kobber og om det er nedfrossset og kold trukket osv..  alt dette er efter min bedste overbevisning salgs gimmik og voodoo!... ingen REEL! betydning! (men det skader i det mindste ikke, eller gør kablet ringere sååååå... kun dyre.. )

Hvad der reelt kan og efter min overbevisning samt sund fornuft er af betydning er kablets evne til at undertrykke og afvise ind og ud stråling af uvedkommende støj og forurening fra og til de omliggende omgivelser..

Der er, ved vi jo efterhånden alle, ganske meget "snavs" på el nettet (ikke kun internettet!  ) få kabler kan holde dette helt ude, her skal der andre mere agressive tiltag til (net filtre mm.) dog kan noget samles op og fjernes lid med ekn RF stoppers og ferit materialer i kablet som denne "snavs" i strømmen skal forbi.. der finden en del kabler med sådanne tiltag (og efter mine erfaringer er disse oftest blandt de bedst virkende / lydende net kabler)

Der kan også ind stråles meget "snavs" fra omgivelserne og en god skærm kan det sidste stykke vej holde en del af dette ude.. MEN! de mange meter eller nærmest km. Uskærmet kabel påvej til instalationen (stik kontakten) lader rigelig mulighed for denne "snavs" at stråle lige frit ind... så dette se jeg som kun en lille del af en forklaring, og ikke en særlig stor...

DOG! så kan der være ganske kraftige stråle feldter omkring div. apperater og andre kabler der er i et hifi system, i langt de fleste tilfælde er der jo i et anlæg en del apperater sammen i umiddelbar nærhed, og her til  gående kabler, både signal ind og ud samt ikke mindst andre strøm/net kabler. så foruden at div. apperater kan have et betragteligt stråle feldt omkring sig så kan til og fra gående kabler af forskellig art også have det samme.. (især net kabler)

Jeg er derfor af den overbevisning at når strømmen når til kontakten så er den nu som den er!.. på godt og ondt og det kan ingen eller få kabler rette op på, og de der kan kan kun i relativ begrænset gra.. MEN! der hvor der er aller mest ind og udstråling er NETOP! lige omkring anlæget! altså den sidste meter eller to fra kontakten til det enkelte apperat.

Her er der andre net kabler samt signal kabler mm. alt samles på bagsiden af div. apperater i et relativ snævert og tæt siddende område.. HER! er der rig lejlighed for "cross talk" indstråling fra andre kabler samt påvirkning af andre kabler... og ikke mindst fra apperaterne selv og disses kredsløb.. (især de digitale, og hele net kabel "problematikken" er jo noget der er kommet frem her i digital alderen indenfor hifi, man aner næsten en sammenhænge..)

Jeg tror at de bedste netkabler er de der mindst muligt påvirker andre kabler og selv bliver mindst muligt påvirket, samt ligeledes mindst muligt påvirkes af omkring stående andre apperater og kredsløb mm. dette lige det sidste stykke vej...

Om dette så for de netkablers vedkommende skyldes god afskærmning eller materiale valg, mekanisk opbygning og stabilitet eller andre specielle tiltag? skal jeg lade stå åbent!...

Men jeg har en stærk formodning og nogle erfaringer der siger at skærmning har en del at sige, om det så er direkte en skærm om kablet eller dets generelle evne til at afskærme, uanset om det så er netop pga. en skærm eller blot ved materiale valg, det er så spørgsmålet.?.. måske i nogle tilfælde for de aller bedste kabler er det begge dele??

Men en ting er sikkert, der er gavnlig affekt fra både kabler med rigtig skærm og uden (blot alm. isolation) men forskellige materialer kan jo i sig selv virke skærmende sååå...!?

Nogle anlæg vil have voldsom stråling andre mindre, noget har andre kabler der udstråler en del eller er mere modtagligt og omvendt, osv.. og alt efter disse forhold vil graden af følsomhed for netkabler og derse virkning nok variere en del, fra stor til ligge og måske endda i enkelte tilfælde ingen, og det bahøver ikke at have noget med udstyrets / anlægets kvalitet eller lyd at gøre, hverken på posetiv eller negativ måde om hvor følsomt eller ej det er....

Men altså af før nævnte grunde tror jeg at der er den forskel på net kabeer de fleste af os oplever i støre eller mindre grad, men ikke desto mindre!.. og at den der sidste meter KAN have en betragtelig indflydelse....

Men DER ER! forskel på netkabler og deres virkning, men ligeledes dog og efter mine erfaringer til en hvis grænse...  nogle net kablers konstruktion og salgs argumenter mm. er ren voodoo og salgs "gas".. andre er skal reelle nok, selv i den dyre ende, men over en hvis pris grænse går vi over i voodoo & "snake oil"....  ligeledes når vi begynder at snakke om sølg og guld og ned frossende ledere og kobber renhed!... BULL!!!  det hele ligger sgu i indpakningen (afskærmningen!) eller i andre tiltage ellers set....  (men fungere et sølv net kabel godt, (og det så kun er skærmningen eller ande??) kan det alligevel være svært at modbevis at sølvet ikke også har nogen betydning (og der er nok der VIL! tro!!) og så kan man jo tage betragteligt ekstra for skidtet!... (jeg er dog sikker på at alm. kobber i samme "indpakning" ville give samme resultat!...)

Jeg her i hvertfall oplevet ganske bilige (i få hundrede kr. "klassen") men meget vel lavede og ekstrem skærmede og derfor gode kabler gøre det lige så godt som (og i en del tilfælde bedre end) hunde dyre net kabler ( i flere tusinde kr. "klassen")

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Carsten P
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

For god ordens skyld, er jeg ikke inde og læse på tråden de næste dage, så forvent ikke flere kommentarer herigennem. Men jeg vil gerne uddybe lidt og forsøge at besvare et par spørgsmål.

A/B test. Er klar over jeg generaliserer, men den gode gamle A/B test med at høre et stykke musik "man kender" og skifte et kabel og gentage proceduren. Her møder jeg (næsten) altid kommentarer som "det er da lidt lysere", "spiller den ikke dybere" osv osv.

Men hvad er det man hører?

Lad mig komme med et eksempel.

Før jeg kørte til messe i München (sidste onsdag), satte jeg et Synergistic Research Reference Master strømkabel på en DAC for at lade det spille lidt til. Hørte lidt vinyl i dag, men manglede nogle vante nuancer og skiftede det monterede SR Master strømkabel på riaa'en ud med Referencen. Desværre kunne jeg konstatere, Reference kablet endnu ikke havde nået det vante niveau og Master på flere punkter var Referencen overlegen.

Her bruger jeg A/B testen som et værktøj, men havde det været éen der ikke kendte kablet (en potentiel kunde?), ville vedkommende vel fejlagtigt konkludere Reference kablet ikke var merprisen værd.

Således vil mine kunder (og Bruno B i forbindelse med testkablerne for den sags skyld) nikke genkendende til, jeg ofte beder dem vente i op til en uge før de begynder at spille deres vante musik i en periode. Kablet falder på plads og man lytter musik og ikke lydforskelle.

Desværre bliver for meget solgt på imponatorlyd i butikken - og "det gør mit anlæg ikke" - men er det bedre?

Til Revoc. JA! Jeg er ikke som de fleste og mener en enkeltkomponent som udgangspunkt tér sig ens fra sytem til system - og kendet jeg komponenterne i et system indgående, vil jeg som udgangspunkt have en rigtig god idé om, hvorledes - f.eks. et kabel - vil té sig her.

I en salgssituation - vil dette oftest begynde i en samtale omkring kundens sytem, rum etc og om hvad kunden ønsker sig at f.eks. et kabel (de flestet har faktisk en mening om dette). Jeg finder et godt forslag, kunden låner det. Det er naturligvis langtfra altid jeg rammer plet første gang, men efter at have hørt kundens kommentarer, sker det ofte i andet forsøg. Og ikke sjældent ender det ikke med f.eks. et nyt kabel - men måske med nye højttalere, ny cd-afspiller eller?

Et kabel kan løfte et anlæg, men ikke redde et system!

Til Niklasthedolphi(n?). Ja - i en arbejdssituation i et lydstudie. Spiller selv og har da haft fornøjelsen at indspille noget (vinyl). Men jeg kunne da heller ikke drømme om at opstille højttalerne fra et studiet i min stue. Det er arbejdsredskaber. Kunne Du tænke Dig at høre en klassisk symfoni på et par gamle Yamaha studiemonitors - selvom det vel må siges at være referencen? Du behøver ikke at svare.

God aften til alle!

www.activ-hifi.dk
Til top Vis Carsten P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten P Besøg Carsten P's Websted

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Carsten P skrev:
...

Før jeg kørte til messe i München (sidste onsdag), satte jeg et Synergistic Research Reference Master strømkabel på en DAC for at lade det spille lidt til. Hørte lidt vinyl i dag, men manglede nogle vante nuancer og skiftede det monterede SR Master strømkabel på riaa'en ud med Referencen. Desværre kunne jeg konstatere, Reference kablet endnu ikke havde nået det vante niveau og Master på flere punkter var Referencen overlegen.

...

Ok - du kan altså noget som alle de der vrider og vender sig, når ordet 'blindtest' nævnes, ikke kan.
Du kan høre forskel lynhurtigt, og afgøre at referencekablet ikke lyder som det skal.

Jeg håber at du vil stille op på et tidspunkt, og demonstrere denne evne ved en demo af en art.
Det skulle være en let sag for dig, at spotte et standardkabel op imod et af de dyre.

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Sendt: 01 Juni 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venligst

"dolph"

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Hvad angår spænding / strømtræk mm. så sætes grænsen og standarden klart af hvad der er i husets instalation samt fra net brøn til traffo i apperaterne! PUNKTUM!...

1,5 til max. 2mm. er mere end rigeligt og endda sikkert ofte overkill!? så her ligger "hunden" ikke "begravet"

Har du lyttet til forskellige kablers kvadrater op imod  1,5 - 2 kvt? eller er det bare en påstand!

Jeg er kommet frem til. at et længere kabel betyder noget posetivt med lyden, af de strømkabler jeg bruger. Jeg har lyttet til 60 cm. , 1 meter, 1,5 meter og 3,6 samt endnu længere. Det på 3,6 kabel var det mest reneste i lyden og virkede en del mere dynamisk. Det at et kabel er længere giver mere ro. Det kunne godt tænkes at et kabel med en kraftig overdimensioneret kvadrat også giver mere ro fordi der så sker en mindre påvirkning fra PVC'en.

Der er en teori der siger, at et strømkabel skal være på 2,5 meter for at give denne dejlige ro.

Jeg har oplevet fortalt andensteds, om mine posetive erfaringer med det. Og her havde jeg før 1,5 kvt. kvadrat trukket i rør og jeg har nu 5 kvt. og bedre dybere bas f.eks. Jeg har i sikringsboksen det laveste kvt. på 4 kvt. på 20 cm.

Mine kabler efter stikkontakt er i rent sølv med silke/lindolie og delte + og - ledere, og de lyder mageløst. Men om det skyldes sølvet, de delte ledere, isoleringen eller det bare er fordi de er uden plastik, der er en dynamik dræber ved jeg ikke? Disse kabler er på 1,6 kvt.fladvalset sølv.

Kabler i kobber siges at have en betoning i bassen. Men er det et mindre godt anlæg, vil det måske kunne være posetivt.

Mvh.

Sven Palvig

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juni 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg nu går ned i en butik og skal låne en flok netkabler, hvad skal jeg så spørge efter? bor i Århus hvis det kan give et hint om det udvalg jeg gider bevæge mig fysisk efter 

Skal vi sige max pris op til 3k
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes