Emne: Netkablers positive virkning ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det var dog befriende at opleve, at nogen kan have en ordentlig og oplysende debat om emnet netkabler, uden de her i forummet sædvanlige negative benægtende brokkere og teoriryttere, med masser af fordomme. Man fristes til at sige - netkabel debatten hos HiFi og Musik har antaget en ordentlig karakter, med velovervejede og objektive mennesker - som indeholder en sund interesse i det at have HiFi som hobby. Tak for linket shras.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
@L.B. Jeres oplevelse, med at være dybt uenige, over et par fadbamser, og stadig i godt humør, viser hele essensen i det. Subjektiviteten er det der gør hobbyen sjov, og vel nærmest en slags evighedshobby. Neutralitet, er måske sågar noget mange mener at have haft på et tidspunkt, men så gået bort fra igen, fordi de fandt det for kedeligt.  Længe leve subjektiviteten.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
|
Sorry hvis det er OT, men vil man netkabler osv. så starter det vist med at man lægger fordommene fra sig og lytter. Det er flueknepperi, men "mange bække små..."
|
|
|
Det gør det i høj grad. Faktisk er det essensen, når det kommer til kritisk lytning, uanset hvilket led i setupét man leger med.
Jeres leg med elektronikopstillingen, bringer mig til et andet aspekt, nemlig ; manuel betjening kontra fjernbetjent styring....? Er der nogle der har gjort sig erfaringer omkring forskellen i lydbilledet når der betjenes manuelt kontra fjernbetjent...?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Lad os bare konkludere : DER ER! FORSKEL PÅ NETKABLER!!!!...
Et godt gedigent (oftest skærmet) men ellers velisoleret og vel dimmensioneret alternativt netkabel vil give en hørbar forbedring over de medfølgelde "skod" kabler..
|
|
|
Det er sgu' ikke så lidt frækt at konkludere sådan, henover hovedet på alle.
Lad det fremgå af referatet, at trods talrige selvsikre udmelding om, at der klart er forskel på netkabler, er ingen af dem bakket op af blindtest, og ingen har været i stand til, bare tilnærmelsesvis, at tilbagevise placeboeffekten, som tilgengæld er et bredt anerkendt fænomen i professionelle kredse, i modsætning til netkabel-effekten.
Hvornår begynder I i øvrigt jeres lobbyvirksomhed, for at få studierne til at benytte gode netkabler (eller bare gode kabler, i det hele taget, for hvis I vidste hvilke små ynkelige kabler, der transporterer al den lyd I lytter på fra mikrofonen og ofte 50-100 meter til pulten/preamps....), så I får noget ordentligt at lytte på? Det må da være I jeres interesse, og jeg kan betro jer med, at der er INGEN af de større studier, der går den mindste smule op i netkabler. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever selv en effekt af netkabler!.. ikke voldsom, men ikke desto mindre!....
På nogle anlæg har jeg høret voldsomme forskelle, andre absolut ingen og på de fleste en klar men begrænset effekt, (mit eget her under)
Dette dog som en generalisering, da der er markante forskelle på de enkelte apperaters reaktion på net kabel skift og hvilke typer.
Nogle apperater har jeg oplevet, værende bedøvende ligeglade og ufølsomme overfor hvad der sad, (og det skal her til siges at dett intet har med pris og kvalitet at gøre, så de billige er mest følsomme eller de aller dyreste og bedste highend der kun kan vise forskellene.. nej det ligger i helt andre faktore)
Som tidligere sagt, så tror jeg at det afhænger af hvordan strømmen det enkelte sted er? hvor ren eller forurenet den er? hvor meget snavs andre apperater i samme anlæg dumper ud og herved eventuelt sender til de andre, samt hvilken anden støj og støjende apperater der er i huset og omliggende huse / lejligheder mm. kort sagt hvad der nu kommer med in fra nettet, om det kommer fra industri, egne apperater i anlæget eller endre el artikler i huset.?? samt ikke mindst fra atsmosferen indstrålet "støj" helle vejen fra el værket og ud til det enkelte apperat..
Men selv om man har netfiltre på, der "renser" denne "snavs" fra strømmen, er der alligeve en effelt af netkablerne at spore.
Dette kan skyldes at selv det stykke (få m. ) fra filtret og ud til det enkelte apperat, kan den nu "rensede" strøm stadig påvirkes af atsomsferisk ind stråling samt ikke mindst selv påvirke sine omgivelser (det vil her så sige, andre nærtliggende net, signal og eller højtaler kabler samt ikke mindst direkte påvirkning af omkring stående apperater og her i siddende påvirkelig elektronik)
Dette tror jeg faktisk er en af de aller væsentligste årsager til hørbar effekt af bedre netkabler.
De bedste af slagsen formår at rense lidt netstøj væk og eller holde det ude, samtidigt med at de forhindre ny at komme ind, og til og med forhindre de udstråling til deres omgivelser (/ dette som før sagt andre kabler og nært stående apperater og kredsløb mm.)
I jo højre grad netkablerne formår at gøre en eller flere af disse nævnte faktore / tiltag, jo mere hørbar effekt har det, samtdigt med at det hørbare i det eller graden af denne , afhænger af mængden af støj der skal fjernes, og mængden af indstråling fra omgivelserne der er samt ikke mindst andre nært stående apåperaters følsomhed.. altså en hel del variabler der spiller ind og skaber de vidt forskellige oplevelser af erffekten af netkabler.
Som sagt fra nærmest ingen til ganske voldsom!..
Det afhænger altså meget af hvad udstyr man har og hvor man har det og hvor meget samt hvilke signal kabler, div. afstande her i mellem og til netkablerne, hvor tæt de mere følsomme kredsløb sidder og forbindelser på apperaterne sidder mm. og et apperat kan og vil måske opføre sig vidt forskelligt med andre kabler eller i et andet set up, og et andet sted og eller med "anden" strøm.. og her er variablerne uendelige.. resultaterne lige så.. erfaringer og meningerne lige så..
Jeg hars elv været meget skeptisk over for netkabler og deres relle effekt og især hvor dyre og specielt de behøver at være..
Jeg mener stadig at 90% af markhedes rigtig dyre net kabler er 99% overkill og derfor købt alt for dyrt!.. (men hvad den enkelte opfatter som dyrt kan også være meget subjektivt) og at mange af de specielle tiltag og materialer brugte i dem mm. er overflødigt og kun for at kunne tage en høj pris på en masse voodoo og "smaks oil" ... (dog i nogle tilfælde vil ferit materialer og andre specielle tiltag i kabler gøre en hørbar reel effekt, på samme måde som et uskærmet net kabel i nogle konstelationer vil være fint mens andre ikke osv.)
Men at total fornægte netkablers effekt eller potencielle effekt udfra disse betragtninger og udfra hvad fokl vitterligt høre, er som at ligeledes benægte signal og højtaler kablers effekt. (det findes der stadig enkelte der gør! og før i tiden ganske mange, men der er efterhånden med tiden svundet betragteligt i deres "rækker") og gánske dumt vil jeg personligt mene..
mvh.
Ps.
Hvad angår div. studier's anvendelse af kabler mm. så drejer det hele sig ikke om hvad DE! gør eller hvor godt og eller ringe det er DER!!
Når de har optaget noget og fået dette mixet og mastret og der laves cd.r eller vinyler ud af dette.. så er indholdet der på mediet som det nu er, det med skod kabler og eller udstyr mm.
Det det for OS som lyttere drejer sig om (eller i det mindste for nogen) er at komme så tæt på netop DET! som muligt, precis som det er og det med de fajel og mangler der nu måtte være.. eller for nogen igen at få en gengivelse af dette der harmonisere med deres opfattelse af hvornår det lyder mest rigtigt og eller godt, dette for nogen uanset hvordan det nu vitterligt lyder på mediet og eller er tiltænkt at skulle lyde mm.
Og HER! kommer alle slags kabler også net kabler ind i billedet i en helhed, og har indflydelse på dette.
Hvad de har brugt i studiet eller ej og ellers gør og ikke gør i den prof. verden mm. er her irellevant!..
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
niklasthedolphi skrev:
|
En seriøs strømforsyning i et HiFi apparat er konstrueret således at den udglatter de ganske små forskelle der kan forekomme i el forsyningen således at kredsløbene som har betydning for vellyden altid forsynes med den samme spænding. Er strømforsyningen dårligt lavet vil lyden kunne blive en lille smule påvirket af det på uheldig vis. Er det tilfældet kan det være hensigtsmæssigt at forebygge at disse forsyningsudsving forekommer.
"dolph"
|
|
|
Nu har jeg set denne påstand så mange gange, at nu er jeg lidt træt af den, for 99 procent af alle tilgængelige effekttrin har en aldeles ureguleret forsyning (flere af de nye klasse D trin er begyndt at bruge switch mode forsyninger). D.v.s. at forsyningsspændingen på indgangstrin varierer i takt med input. Samtidigt er det ofte sådan (men selvfølgelig ikke altid), at din trafo medvirker til spredning af EMC internt i kabinettet. Kommer der først HF ind, vil det, uanset strømforsyningens kvaliteter, sprede sig til signalbærende printbaner. Har du en rigtig bredbåndet konstruktion, har du en god opskrift på, at din forstærker bruger krudt på noget der ligger en del over det hørbare.
Nuvel, løsningen er selvfølgelig at få så ren 50Hz ind som muligt, uden at denne på nogen måde er begrænset af små spoler (som det er almindeligt i mange netfiltre (specielt dem der sidder i IEC netbrønde). HVIS (dette er med stort, fordi netop dette er sagens kerne) et givet netkabels konstruktion (fletning, skærmning eller brug af filtre (aner ikke hvad der f.eks. sidder i Transparent's sorte bokse)) bidrager til at mindre støj (og dermed renere 50Hz) kommer ind i apparatet, må det antages at der absolut er en forskel (og det tror jeg egentlig ikke du er uenig i, du bestrider bare cost/benefit, right??).
Personligt kunne jeg godt tænke mig at prøve en power conditioner (a'la Exact). Tror absolut at den giver mere end hvad 20Kilokroner netkabler i hele setuppet kan gøre.
Jeg har ofret rundt regnet 3500,- på netkabler og dåse (DH Labs og Supra), og mener selv at der er mere ro over gengivelsen (og kablerne sidder i hvert tilfælde godt fast). Tror ikke jeg kunne få en tilsvarende forbedring hvis jeg f.eks. solgte min 10K CD spille (som jeg vel med lidt held ville kunne få 3500,- for idag) og brugte 7K på en ny spille (men man skal aldrig sige aldrig). M.a.o. cost benefit går hen og bliver lidt irrelevant hvis vi snakker opgradering af et anlæg (da salgspriser på brugt udstyr ikke altid er specielt gunstige). Derimod er det relevant, såfremt man står og skal vælge en større udskiftning eller et komplet anlæg. Jeg ville f.eks. ALDRIG anbefale en der havde 20K på lommen til et anlæg, at smide 5K efter 2 netkabler, men det KUNNE være relevant for fyren med anlægget til 20K, at opgradere netop her fremfor at udskifte dele af sit udstyr (med dertil hørende brugtsalgstab).
|
| Til top |
|
| |
Revoc Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Ja det var dog befriende at opleve, at nogen kan have en ordentlig og oplysende debat om emnet netkabler, uden de her i forummet sædvanlige negative benægtende brokkere og teoriryttere, med masser af fordomme. Man fristes til at sige - netkabel debatten hos HiFi og Musik har antaget en ordentlig karakter, med velovervejede og objektive mennesker - som indeholder en sund interesse i det at have HiFi som hobby. |
|
|
Hvor er det dog beskæmmende, at man ikke kan have en ordentlig, oplysende og fordomsfri debat om emnet netkabler, uden at "nogen" skal kalde halvdelen af hifi-nyderne for "negative benægtende brokkere og teoriryttere med masser af fordomme". Jeg spørger bare Toftdahl, hvem optræder fordomsfuldt her??? Og hvem er teoretikeren, der ikke kan, eller vil, fremlægge skyggen af praktisk erfaring??? Hvis man ikke vidste bedre, så kunne man nemt tro, at du kun ønsker en seriøs debat, med dem du deler holdninger med 
Mage til selvhøjtidelighed og platheder skal man da heldigvis lede længe efter. Og lad mig straks indskyde, at fordi du konstant gentager dig selv, bliver dit postulat ikke en pind mere rigtig af den grund.
Luk nu den varme luft ud af balonnen, og præsenter os - mod sædvane - for nogle argumenter, og bak dine ord op med de beviser på netkablers fortræffeligheder, som du omtalte før i tråden.
Jeg har noteret mig, at een person i tråden gerne vil stille kabler til rådighed eller eventuelt et lyt. Det er et fint tilbud, men jeg har ikke meget nytte af, at eksperimentere med netkabler på andres anlæg. Og det beviser heller ikke en pind, da to personer aldrig kan blive enige om, hvad hver især hører.
Jeg har mere brug for, at en venlig sjæl i dette forum, velvilligt stiller sig op, og viser evnen til at differentiere lyden fra netkabler. Når dette først er sket blot een gang, så forstummer min skepsis for altid. 
For god ordens skyld vil jeg gerne indskyde, at jeg skam har - og har haft - et skønsomt udvalg af både signalkabler og netkabler, og jeg har givetvis sikkert også nogle investeringer i kabler tilgode. Så det er ikke fordi jeg ikke har prøvet at konstatere forskelle. Problemet er bare, at hver gang jeg får et nyt (flot) kabel på prøve, så lyder det hammer godt, og jeg hører en masse detaljer. Hvis jeg stoppede her, så ville jeg ikke tvivle et sekund på netkablers fortræffelighed. Problemet er blot, at når jeg skifter tilbage til de gamle kabler, så er der alligevel ingen forskel. Jeg må derfor hver gang konstatere at jeg er offer for min egne illusioner og forventninger til det nye flotte kabler. 
Men grib nu chancen og luk munden på mig ! 
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Revoc
Du må nok se i øjnene, at du skal bevise tingene og opleve tingene, vi andre kan ikke stille os til rådighed for din opfattelse af lyd og kabler - hvilket jeg tror er forsøgt fortalt flere gange.
Men en respekteret person som Jan Nielsen (janils) og andre, har ulejliget sig at skrive om det og forklare det, på en måde så folk kan sætte sig ind i det, hvorfor man måske burde iagttage disse erfaringer og deres arbejde, som i høj grad harmonerer med mange andres arbejde og erfaringer.
Hvis du ikke ønsker at høre forskellene eller selv arbejde med det, så lad være med at pukle løs på alle andre der gør det, og disse menneskers debat. Hvis du skriver du ikke kan eller vil høre forskel, så er det fint nok med os andre, der er vel bare ingen grund til at fortsætte med disse negativiteter omkring de mange der arbejder med det og ønsker en debat om det de arbejder med og hører af forskelle. Uden at have hørt det eller fået det oplyst, kunne man jo ligefrem frygte, at Jan Nielsen ikke har deltaget her i forum, at samme årsag, han ønsker ikke alle disse useriøse og nedvurderende udfald mod sin person??? bare fordi han arbejder seriøst med andre netkabler for at opnå bedre lyd, ligesom han har kunnet fremlægge en længere og forklarende redørelse omkring netkabler og HiFi. Skulle det forholde sig sådan, kan man jo næsten ikke fortænke ham i det. Netkabler behøves ikke at koste formue, man kan selv nå meget langt med en pose stik og forskellige kabeltyper, længder og dimentioner. Jeg ville personligt aldrig betale en formue for et netkabel, men hjemme og håndlave det. At finde de rigtige netkabler kan godt blive et stort arbejde, da det der lyder godt på det ene apparat, nødvendigvis ikke lyder godt på det næste apparat i dit seup, derfor er der også kun dig i forbindelse med dit setup, der kan gøre arbejdet og nå frem til det rette resultat.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Revoc Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min er større end din. Nej den er ej. Jo den er så. Så bevis det. Nej jeg vil ej. 
Toftdahl skrev:
|
Revoc
Du må nok se i øjnene, at du skal bevise tingene og opleve tingene, vi andre kan ikke stille os til rådighed for din opfattelse af lyd og kabler - hvilket jeg tror er forsøgt fortalt flere gange.
Hvorfor kan du ikke stille dig til rådighed. Det gør du jo hele tiden i f.eks. denne tråd. Selvfølgelig kan du, men du VIL ikke. (og har selvfølgelig heller ikke pligt til det :-)
Men en respekteret person som Jan Nielsen (janils) og andre, har ulejliget sig at skrive om det og forklare det, på en måde så folk kan sætte sig ind i det, hvorfor man måske burde iagttage disse erfaringer og deres arbejde, som i høj grad harmonerer med mange andres arbejde og erfaringer.
JN er sikkert en respekteret person. Det er vel alle? Også dem der mener noget andet end dig, ikke sandt?
Jeg mener bestemt ikke, at noget som helst til fordel for netkabler er blevet skrevet, så man kan sætte sig ind i det. Der er skrevet meget, JA. Men intet er beskrrevet, bevist eller blot vist. Så det argument har du da totalt tabt på gulvet. Du kan jo netop ikke i en tråd om netkablers praktiske herligheder henvise til teoretiseren over emnet. Med mindre du selvfølgelig køber netkabler for den teoretiske fornøjelse???
Postulat: Mine skriverier og erfaringer og arbejde harmonerer i øvrigt med mange andres arbejde og erfaringer. Så måske du skulle sætte dig ind i det
Hvis du ikke ønske rat høre forskellene eller selv arbejd emed det, så lad være med at pukle løs på alle andre der gør det, og disse menneskers debat. Det gør jeg jo netop. Det kan du sgi da ikke være i tvivl om, hvis du har læst tråden(?)
Hvis du skriver du ikke kan eller vil høre forskel, så er det fint nok med os andre, der er vel bare ingen grund til at fortsætte med disse negativiteter omkring de mange der arbejder med det og ønsker en debat om det de arbejder med og hører af forskelle. Jeg vil jo netop GERNE høre forskel. Jeg har ALDRIG skrevet jeg ikke vil høre forskel. Læser du ikke i tråden inden du svarer(?) Og hvorfor skal en afvigende mening diskvalificeres her. Er der ikke tale om et DEBATFORUM? En noget ensidig debat du lægger op til. må jeg sige.
Uden at have hørt det eller fået det oplyst, kunne man jo ligefrem frygte, at Jan Nielsen ikke har deltaget her i forum, at samme årsag, han ønsker ikke alle disse useriøse og nedvurderende udfald mod sin person??? bare fordi han arbejder seriøst med andre netkabler for at opnå bedre lyd, ligesom han har kunnet fremlægge en længere og forklarende redørelse omkring netkabler og HiFi.Nu er du vist ved at rode dig ud i noget barnligt postuleren, og en rørende angst for at JN skulle tage skade på krop og sjæl, fordi vi har en fordomsfri debat i dette forum. Jeg vil samtidig stærkt opfordre dig til at citere mig for nedvurderende udfald mod JN eller lukke ned for den slags "jeg har ikke selv hørt det, men man kunne jo... I stedet for at leve i frygt, så spørg dog manden. I øvrigt, hvorfor er det skeptikerne der altid er de useriøse og nedvurderende. Prøv at læse dine egne indlæg igennem. Jeg tror tonen i denne tråd bærer dit navn.
Netkabler behøves ikke at koste formue, man kan selv nå meget langt med en pose stik og forskellige kabeltyper, længder og dimentioner. Jeg ville personligt aldrig betale en formue for et netkabel, men hjemme og håndlave det.Helt enig
|
|
|
Venlige hilsner
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glæder mig til den dag, der kommer en tråd her i forumet, hvor der kommer en fornuftig debat om netkabler, og at alle respektere hinandens erfaringer og meninger.
MVH /MH
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Revoc
Detbatten er da ikke ensidig, den er åben og i fuld vigør, herunder netkablers positive indvirkning på netkabler, hvilket mange hartestet sig til. Ingen prøver at diskvalificere dine meninger, tværtimod, hvis du læser tråden ordentligt. Jeg tror at alle dem der plæderer for andre netkabler, accepterer alt det du har oplevet med netkabler og ønsker at opleve elelr evt. det modsatte. Men det er nu din egen opgave at lytte dig frem til de netkabler du ønsker at bruge eller ikke bruge, set i relation til dit setup - du kan ikke forvente at vi andre gør arbejdet for dig, ligesom den personlige vurdering i forbindelse med eget setup er en nødvendighed. Endvidere er der en masse input i diverse tråde om muligheder med diverse typer kabler, og DIY muligheder, hvis du ikke helt kan bestemme dig for udgangspunktet for dit forehavende med netkabler. Men jeg tror bestemt mange afholder sig fra at deltage i forum, netop for at undgå at komme ud i disse store ørkesløse debatter, som hurtig får en negativ drejning, når en bastant samling af deltagere, bare ønske rat gå imod andres oplevelser, erfaringe rog arbejde med f.eks. netkabler.
Jeg har på intet tidspunkt beskyldt dig eller andre for noget i forbindelse med JN, intet, hvor kommer det fra. Jeg udtrykker bare, at man kan ikke udelukke at personligehder som JN, måske afstår fra at deltage, ud fra den måde som vi har set tingene udvikle sig på i disse tråde.
Men angående emnet, kan jeg kun og igen anbefale dig at gå på indkøb, hvor du køber stik og finder forskellige kabeltyper, og ud fra de erfaringer der er tilgængelig, går gang med at eksperimenterer med netkabler, hvilket er et kanon udgangspunkt. Efterfølgende er der jo gså mulighed for at låne sig frem til diverse købekabler. Men desværre er der forfærdeligt mange, og en stor del af dem giver slet ikke den ønskede virkning.
God fornøjelse med dit evt. DIY projekt og lytte aktivitter, der kan blive mange spændende aftener ud af det, så efteråret er nok mere sæson for den slags sysler sammen med HiFi vennerne.
Og i øvrigt stor respekt for dem som ikke ønsker at teste eller arbejde med netkabler.
Med venlig hilsen
Jørgen toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Revoc skrev:
|
Luk nu den varme luft ud af balonnen, og præsenter os - mod sædvane - for nogle argumenter, og bak dine ord op med de beviser på netkablers fortræffeligheder, som du omtalte før i tråden.
Jeg har noteret mig, at een person i tråden gerne vil stille kabler til rådighed eller eventuelt et lyt. Det er et fint tilbud, men jeg har ikke meget nytte af, at eksperimentere med netkabler på andres anlæg. Og det beviser heller ikke en pind, da to personer aldrig kan blive enige om, hvad hver især hører.
Jeg har mere brug for, at en venlig sjæl i dette forum, velvilligt stiller sig op, og viser evnen til at differentiere lyden fra netkabler. Når dette først er sket blot een gang, så forstummer min skepsis for altid. 
|
|
|
Jeg må spørge igen: Hvad er din mission? Hvad er det du vil have bevist?
Vil du udføre et klinisk eksperiment (forsøg) med, en for dig, fremmed person som uden at vakle kan fortælle at "nu spiller det dyre kabel"/"nu spiller det billige kabel"??? Og hvis han kan det, så er du tilfreds? Og hvad kan du så lære af det?
Hifi er ligesom kunst! Hvis du ser et maleri (eller andet) som du synes er godt. Ja...så ER det godt. Hvis jeg udskifter et netkabel og synes lyden bliver bedre af det...ja, så ER det bedre. Basta!
Jeg kan ved Gud ikke se hvorfor jeg skulle 'bevise' overfor trediemand, at det forholder sig således.
Jeg forstår egentlig ikke din 'mission' hér i dette forum. Du mener ikke selv at kunne høre forskel på netkabler, men det faktum at andre kan...dét kan du heller ikke bruge til noget.
Hvor skal vi hen, du?? 
Hilsen
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
| Jeg glæder mig til den dag, der kommer en tråd her i forumet, hvor der kommer en fornuftig debat om netkabler, og at alle respektere hinandens erfaringer og meninger.
MVH /MH |
|
|
Netkabler er noget ganske særligt, hvor selve folks evne til at bruge den akustiske hukommelse, kommer på en prøve. Argumenteringen, med arumenter som 'sådan er det bare', er en smule unik, netop for netkabler. Der synes at være en særlig selvfølgelighed omkring dem, som ikke behøver dokumenteres, og desuden ikke kan måles - i hvert fald når det gælder kobberets kvalitet. Pickupper og rør m.m. samt en masse andet hifi, er ikke omgæret af samme mystik, og selvfølgelighed. Jeg har endnu ikke mødt en person, der hævdede at kunne høre forskel på to pickupper, som ikke var villig til at demonstrere forskellen, og beskrive den i detaljer. Det samme med rør af forskellige mærker. Her er folk også meget vidende om hvilke forskelle der er, og kan let lokalisere dem. Mht højttalerkabler, mener jeg også at kende mange, der kan beskrive forskellene på kablerne, og selv lokalisere dem i et setup. Med signalkabler, ved jeg ikke om nogen tør stille op til blindtest. Det har vist ikke været fremme så meget, i debatten, at nogen blindtestede signalkabler.  Personligt vil jeg nok finde en blindtest på netkabler en anelse kedelig, med mindre der også er lidt god mad, og øl på programmet. Den slags vil dog nok kunne forstyrre testresultaterne. Den type blindtest, jeg personlig best kunne tænke mig at udføre, er en på effekttrin, der måler omtrent ens, men har en stor prisforskel. Vil den dyre foretrækkes af flest i testpanelet ? Godt spørgsmål. Det er prisværdigt at nogle personer kan høre forskel på et netkabel til kr. 500,- og et til kr. 25k. Det bør være muligt at få de gode stik, og det rigtige kabel for under en plovmand, hos den rigtige elektriker. Hvorfor ikke spørge elektrikeren hvilket kabel der er bedst ? Næh, han har nok ikke forstand på den slags.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer:
Det er nemlig rigtigt... Spørg elektrikeren! Men man skal selvfølgelig ikke spørge ham hvad der er 'bedst', men om hvad han har!
Hvis man er heldig, kan man forlade butikken med ti forskellige netkabler (i forskellige længder) under armen. Som regel ganske gratis! El-manden har altid sjove ting liggende i en 'rodekasse' som egentlig ikke kan "bruges" til noget (fornuftigt!).
Så mangler man bare nogle stik - og så er man klar til at eksperimentere med sagerne. Det er sandelig ikke umuligt, at man kan lave sig et kabel der er bedre end ét til f.eks tre tusinde. Eller endnu mere!
Det er bare om at gå i gang. Det er sjovt, spændende og lærerigt. Og en smule nørdet! Men man får brugbar erfaring, og bliver bedre og bedre til at håndtere en skruetrækker på betryggende vis!
Mvh.
Nilau
|
| Til top |
|
| |
Revoc Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
| Detbatten er da ikke ensidig, den er åben og i fuld vigør, herunder netkablers positive indvirkning på netkabler, hvilket mange hartestet sig til. Ingen prøver at diskvalificere dine meninger, tværtimod, hvis du læser tråden ordentligt. Strengt taget så er det vel et spørgsmål om nogen har "testet" netkabler. En test er netop kendetegnet ved, at testen er reproducerbar, hvilket ikke synes at være tilfældet med netkabler. Og jeg har læst tråden ordentlig, så derfor kan jeg roligt skrive, at jeg føler at du vil diskvalificere mine skeptiske meninger. Prøv at læse tilbage i tråden. I dine egne indlæg skriver du om skeptikerne, det vil bl.a. sige mig"
Skeptikere er dem der altid er meget for tilbageholdende og dem der bremser udviklingen. Havde disse personer styret verden, kørte man stadig med hest og vogn, da denne gruppes usikkerhed og tro på sig selv, konstant er en bremse for al udvikling. Hvis ikke det er et forsøg på at diskvalificere os, så ved jeg ikke hvad. Det har i hvert fald intet med en sober debat eller argumentationsform at gøre. Så læs lige dine indlæg igen, for det var årsagen til, at jeg fik lyst til at tage til genmæle.
Jeg tror at alle dem der plæderer for andre netkabler, accepterer alt det du har oplevet med netkabler og ønsker at opleve elelr evt. det modsatte. Men det er nu din egen opgave at lytte dig frem til de netkabler du ønsker at bruge eller ikke bruge, set i relation til dit setup - du kan ikke forvente at vi andre gør arbejdet for dig, ligesom den personlige vurdering i forbindelse med eget setup er en nødvendighed. Endvidere er der en masse input i diverse tråde om muligheder med diverse typer kabler, og DIY muligheder, hvis du ikke helt kan bestemme dig for udgangspunktet for dit forehavende med netkabler. En masse ord der rammer fuldstændigt forbi pointen. Jeg har lyttet uden at være blandt de heldige der kan høre forskel. Jeg står nu med to muligeder: At erkende at jeg er uden for (høre)pædagogisk rækkevidde eller at der ingen lydmæssig forskel er. Af en eller anden mærkværdig grund, så er der åbenbart ingen der vil medvirke til at be- eller afkræfte nogen af delene. I stedet henvises der for 117 gang, til at jeg bare skal lytte videre. Hvorfor mon?
Men jeg tror bestemt mange afholder sig fra at deltage i forum, netop for at undgå at komme ud i disse store ørkesløse debatter, som hurtig får en negativ drejning, når en bastant samling af deltagere, bare ønske rat gå imod andres oplevelser, erfaringe rog arbejde med f.eks. netkabler.Jeg formoder at det er dig selv du tænker på her. Du går jo konsekvent i mod andres oplevelser, arbejde og erfaringer med, at der ikke er forskel. Den kan ligesom vende to veje. Ikke sandt. Jeg synes sgu også at det her er rigtig træls. Normalt så er alle enormt hjælpsomme, hvis man spørger til hifi. Kom på besøg, så lytter vi og nu skal du bare høre... Men altså ikke med netkabler.
Jeg har på intet tidspunkt beskyldt dig eller andre for noget i forbindelse med JN, intet, hvor kommer det fra. Jeg udtrykker bare, at man kan ikke udelukke at personligehder som JN, måske afstår fra at deltage, ud fra den måde som vi har set tingene udvikle sig på i disse tråde. Det du skrev ovenfor, er så tæt på en beskyldning, som det næsten kan komme. Det må du da selv kunne indse. Du antyder helt uden omsvøb, om end det er i forblommede vendinger, at vi (det er selvfølgelig de hestevogns-ridende skeptikere) sikker afholder JN fra at deltage
Men angående emnet, kan jeg kun og igen anbefale dig at gå på indkøb, hvor du køber stik og finder forskellige kabeltyper, og ud fra de erfaringer der er tilgængelig, går gang med at eksperimenterer med netkabler, hvilket er et kanon udgangspunkt. Efterfølgende er der jo gså mulighed for at låne sig frem til diverse købekabler. Men desværre er der forfærdeligt mange, og en stor del af dem giver slet ikke den ønskede virkning.Som sagt har jeg prøvet og prøvet, så nu er jeg ved at miste modet (og lysten). Det letteste i verden ville være at konstatere, at der jo ikke er en pind lydmæssig forskel på netkabler, og fastholde dette synspunkt som sandheden, indtil noget andet er modbevist. Når jeg alligevel orker at blive ved med at skrive i denne tråd, vel vidende at jeg ikke er "mr. popular", så er det jo netop fordi at jeg gerne vil holde en dør åben for, at der kan være forskelle.
God fornøjelse med dit evt. DIY projekt og lytte aktivitter, der kan blive mange spændende aftener ud af det, så efteråret er nok mere sæson for den slags sysler sammen med HiFi vennerne.
Og i øvrigt stor respekt for dem som ikke ønsker at teste eller arbejde med netkabler. |
|
|
Jeg vil gerne slå fast, at jeg respekterer alle. Uanset om de ønsker at eksperimentere med netkabel eller ej. Ingen skal stå til ansvar for det, men som sagt undrer det mig, at alle er så nærige med at dele ud af erfaringerne, når det drejer sig om mere end ord.
Venlige hilsner
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Revoc Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Jeg må spørge igen: Hvad er din mission? Hvad er det du vil have bevist?
Vil du udføre et klinisk eksperiment (forsøg) med, en for dig, fremmed person som uden at vakle kan fortælle at "nu spiller det dyre kabel"/"nu spiller det billige kabel"??? Og hvis han kan det, så er du tilfreds? Og hvad kan du så lære af det?
Hifi er ligesom kunst! Hvis du ser et maleri (eller andet) som du synes er godt. Ja...så ER det godt. Hvis jeg udskifter et netkabel og synes lyden bliver bedre af det...ja, så ER det bedre. Basta!
Jeg kan ved Gud ikke se hvorfor jeg skulle 'bevise' overfor trediemand, at det forholder sig således.
Jeg forstår egentlig ikke din 'mission' hér i dette forum. Du mener ikke selv at kunne høre forskel på netkabler, men det faktum at andre kan...dét kan du heller ikke bruge til noget.
Hvor skal vi hen, du??  |
|
|
Jeg vil blot gerne have konstateret, om netkabler har nogen objektiv lydmæssig indvirkning. Jeg er ikke i tvivl om, at netkabler har en subjektiv indvirkning. Det har de også på mig. Men, når jeg ikke ved, hvilke netkabler jeg lytter til, så bliver det meget tydeligt, at jeg er et offer for mit eget selvbedrag.
Så mit svar er JA. Jeg vil være meget tilfreds, om det så var en vildt fremmed person der demonstrerede forskellen for mig. Jeg behøver ikke at mene det samme, jeg behøber ikke engang at kunne høre forskellen. Men jeg ville kunne konstatere - eller lære om du vil, at nogen kan høre forskellen. Det synes jeg da ville være et fornemt resultat, som nok kunne være et forsøg værd.
Jeg er ret vild med, at du skriver at hifi er ligesom kunst. Hvis man synes det er godt, ja så er det godt. Kunst er jo det højeste udtryk vi har for subjektivitet. Og du har helt ret. Du må gerne synes at et netkabel lyder "som enormt meget hul igennem på en kulsort baggrund" (det er vist også sådan vi taler når vi kigger på kunst i kunstforeningen 
Men så må du jo også konstatere, at hvis hifi er subjektiv, så er det ikke objektiviteten der præger hifi. Et billigt tweak ville derfor være, at din kone/kæreste hver morgen fortalte dig, at hun i nattens løb har skiftet dit gamle netkabel ud med et bedre netkabel. Hvis du synes at din kones beskrivelse af netkablet er godt, ja så er netkablet jo lydmæssigt godt. Basta! .Og du ville så have fordelen af, hele dagen at nyde det imaginære nye netkabel, og din kone kunne bruge pengene på noget f.eks. et par flasker god rødvin og et par bøffer. Så får i begge en vidunderlig dag. Det tweak kunne din kone så gentage jævnligt, og tweaket er ikke kun forbeholdt netkabler. Spikes og mange flere ting kunne også fint indgå i gratis-tweakene 
Hvis der der i mod var en objektiv forskel, så ville gratis-tweakene til gengæld falde til jorden med et brag.
Jeg beder dig ikke bevise noget, som ikke eksisterer. Det har jeg simpelthen ikke hjerte til at forlange af dig.
Jeg har ikke nogen mission i dette forum. At andre oplever en forskel i netkabler kan jeg bruge til... nå ja, at konstatere at de andre har en oplevelse. Det er helt fint med mig, at du får en på opleveren, for dine egne penge Men kald det lige et faktum igen 
Den gamle griner: "Hvad er klokken? Hvad synes du selv?" synes åbenbart at have dannet højeste mode for netkabel-entutiasten 
Venlige hilsner
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare tråden her ikke bliver for psykedelisk  , jeg har stoppet mine netkabel forsøg, blev helt skæv af al den lytning. En morgen kørte jeg på arbejde efter en lang nats kabel-test, og havde glemt at pille sugerøret ud af tuden
|
| Til top |
|
| |
Revoc Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juni 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, man kan godt blive lidt høj af denne tråd, selvom man bliver "gokket" oven i hovedet  . I egenskab af læge ordinerer jeg dig hermed en skive Sissel: All good things inden sengetid. Ved erindringen om Sissel vil du vågne frisk og veloplagt næste morgen. Og hvis det ikke bliver bedre i løbet af et par dage, så kom igen
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|