Forfatter |
|
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 5V som er til rådighed er for lidt til 627 og 4562 støjer i kredsløbet.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
De 5V som er til rådighed er for lidt til 627 og 4562 støjer i kredsløbet. |
|
|
Hmmmm... Lars, og mange andre anbefaler jo altså 4562, som ganske vist måler knap så godt som den oprindelige kreds, men lyder noget bedre. Personligt handler det for mig om lydkvaliteten, og så er jeg ellers hamrende ligeglad med, om den ene kreds forvrænger lidt mere end den anden i kredsløbet, så jeg er startet ud med 4562 kredsene. Lars refererer også om gode resultater med 627: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=88117&perpage=10&pagenumber=38
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Diamagnetic skrev:
|
|
Hmmmm... Lars, og mange andre anbefaler jo altså 4562, som ganske vist måler knap så godt som den oprindelige kreds, men lyder noget bedre. Personligt handler det for mig om lydkvaliteten, og så er jeg ellers hamrende ligeglad med, om den ene kreds forvrænger lidt mere end den anden i kredsløbet, så jeg er startet ud med 4562 kredsene.Lars refererer også om gode resultater med 627: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=88117&perpage=10&pagenumber=38 |
|
|
Om kort tid vil du se noget helt nyt!
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
TRX850 skrev:
Diamagnetic skrev:
|
|
Hmmmm... Lars, og mange andre anbefaler jo altså 4562, som ganske vist måler knap så godt som den oprindelige kreds, men lyder noget bedre. Personligt handler det for mig om lydkvaliteten, og så er jeg ellers hamrende ligeglad med, om den ene kreds forvrænger lidt mere end den anden i kredsløbet, så jeg er startet ud med 4562 kredsene.Lars refererer også om gode resultater med 627: http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadi d=88117&perpage=10&pagenumber=38 |
|
|
Om kort tid vil du se noget helt nyt! |
|
|
Hvad nu? Bare en forudsigelse alle kunne komme med (der sker jo altid noget nyt) eller reel information der bunder i viden om hvad det nu måtte være? Man bliver jo lidt nysgerrig...
Mvh
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske en forudsigelse alle kunne komme med. En ven af mig som får forstærkerne gratis af L.C. HAR PRØVET EN MASSE KREDSE, Lm 4562 gav hørbart sus i højttalerne men det er rigtigt den lød godt. 5 V er for lidt for 627 og det vil du også kunne se af databladet. Lyden er god men kunne givet blive bedre med højere spænding. I kredsløbet bliver der lidt for meget "bling"  Med 8620 falder næsten alt på plads bortset fra at bassen bliver endnu bedre med Texas THS 4032 som dog ikke er tilnærmelsesvis ligeså god til resten af området. Han er blevet bedte om at formulere sine resultater så de vil vel snart blive offentligt tilgængelige. Hans højttalere er så gode at andres resultater slet ikke vil være ligeså troværdige.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Kender en som lodder hele anlægget sammen og det bliver ret meget bedre. |
|
|
Er det istedet for at bruge div. skrureterminaler? I så fald skal man være ret god til at lodde, ellers kan det kan være ligemeget...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Diamagnetic skrev:
|
|
Er det istedet for at bruge div. skrureterminaler? I så fald skal man være ret god til at lodde, ellers kan det kan være ligemeget... |
|
|
Dette indlæg forstår jeg ikke rigtigt hvordan jeg skal tolke!
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
Go4it skrev:
Diamagnetic skrev:
|
|
Er det istedet for at bruge div. skrureterminaler? I så fald skal man være ret god til at lodde, ellers kan det kan være ligemeget... |
|
|
Dette indlæg forstår jeg ikke rigtigt hvordan jeg skal tolke! |
|
|
Tror der hentydes til kolde lodninger og lodninger hvor det er tinnet der er lederen fordi der ikke er sørget for direkte kontakt imellem emnerne. og så kan en lodning være noget skrammel.
Mvh
|
Til top |
|
|
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
SÅ mange overnaturlige evner behøver man altså heller ikke have, for IKKE at lave en kold-lodning :P
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
TRX850 skrev:
Diamagnetic skrev:
10.000uf. 63V måler: Ø35mm og højde 60mm. Du kan sagtens bruge dem påtrods af at det kommer tæt på max spænding idet de tåler langt mere end den påtrykte værdi. |
|
|
Tak for målene..! De kondensatorer må jeg lige have fat i fra Lars, så jeg kan prøve, om de virker bedre. Jeg kører med 40V trafoer (58V DC forsyninger) så 63V typerne er fine.Hilsen,Morten |
|
|
Husk også at skifte kredsene til AD 8620 da det er uendeligt meget bedre. |
|
|
@Diamagnetic: Kan du anbefale et sted, hvor man kan købe sådan et par AD8620 kredse? Jeg har luret rundt omkring, men ikke fundet dem... Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.S. har dem. De fås kon som SMD så man skal købe et lile print med sokkel til at montere dem på, det fåes også hos R.S.
Varenummer finder du kataloget på nettet. Forretningen på Vibevej i Kbh. er ikke umulig for private at handle i.
|
Til top |
|
|
NewClassD Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic: Først vil jeg lige korrigere, at vores fælles ven (Hans) altså ikke får læssevis af gratis forstærkermoduler af os :) Men det er dog rigtigt at vi har bedt ham om at teste en lang række op-amp (og andre komponenter) netop fordi han har de meget afslørende højttalere, som (meget vigtigt) står i et fast setup, sådan at han kender deres mindste lyde og mislyde. (Lyder måske lidt oplagt, men som hifi producent er det faktisk ekstremt svært at beholde sin kendte opstilling mere end nogle få dage af gangen, samt at huske de små nuancer, da man hele tiden testlytter andre setup).
Med hensyn til hvilke op-amp der så er bedst, så har jeg forstået det sådan at Hans stadig voterer om sagen, men er kommet frem til at THS4031 / 4032 har den bedste full range performance, mens AD8620 tilføjer en smule røragtig 'charme' i mellemtone / diskant, og bassen ikke er så god som THS4032. OPA627 har Hans også fået til at spille uden problemer i opstillingen, hvori det efter sigende skulle lyde ganske fremragende, men også her tilføjes en lille smule rør-agtighed. Om det er en fordel eller ulempe, ja det er jo en smagssag :)
Personligt ville jeg ikke have noget imod det i mit eget anlæg.
LM4562 var en ide, der var affødt af noget hype inde på www.diyaudio.com, derfor testede vi denne opamp som viste sig at have lidt højere støjgulv, men også lidt mere klarhed i lyden, sammenlignet med den ellers ganske gode LM6172, vi bruger som standard. Jeg vil dog sige at vi har fået ca. 10 klager på verdensplan fra folk der synes den suser lige lovlig meget i en NewClassD forstærker, derfor har vi ikke planer om at bruge den i fremtiden. Men som sagt, den spiller faktisk ganske godt.
Nu skal det måske lige nævnes at Hans kører med separate forstærkere til bas og mellemtone/diskant, hvilket naturligvis påvirker hans valg af op-amp og andre komponenter, så de fungerer optimalt til det toneområde de dækker. F.eks. har han jo nok ikke valgt den op-amp der har god bas, til diskant/mellemtone forstærkerne. :)
Hans har skrevet en lille afhandling omkring hans forstærker, som vi lægger ud på vores hjemmeside senere på dagen. Spændende læsning.
Med hensyn til at lodde tingene sammen, så kan jeg kun tilslutte mig denne ide, hvis man altså kan leve med den indlysende ulempe, at det hele bliver MEGET svært at skille ad og flytte rundt på. Bortset fra det, kan det kun give bedre lyd end stikforbindelser.
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
NewClassD skrev:
Diamagnetic: Først vil jeg lige korrigere, at vores fælles ven (Hans) altså ikke får læssevis af gratis forstærkermoduler af os :) Men det er dog rigtigt at vi har bedt ham om at teste en lang række op-amp (og andre komponenter) netop fordi han har de meget afslørende højttalere, som (meget vigtigt) står i et fast setup, sådan at han kender deres mindste lyde og mislyde. (Lyder måske lidt oplagt, men som hifi producent er det faktisk ekstremt svært at beholde sin kendte opstilling mere end nogle få dage af gangen, samt at huske de små nuancer, da man hele tiden testlytter andre setup).
Med hensyn til hvilke op-amp der så er bedst, så har jeg forstået det sådan at Hans stadig voterer om sagen, men er kommet frem til at THS4031 / 4032 har den bedste full range performance, mens AD8620 tilføjer en smule røragtig 'charme' i mellemtone / diskant, og bassen ikke er så god som THS4032. OPA627 har Hans også fået til at spille uden problemer i opstillingen, hvori det efter sigende skulle lyde ganske fremragende, men også her tilføjes en lille smule rør-agtighed. Om det er en fordel eller ulempe, ja det er jo en smagssag :)
Nu skal det måske lige nævnes at Hans kører med separate forstærkere til bas og mellemtone/diskant, hvilket naturligvis påvirker hans valg af op-amp og andre komponenter, så de fungerer optimalt til det toneområde de dækker. F.eks. har han jo nok ikke valgt den op-amp der har god bas, til diskant/mellemtone forstærkerne. :)
Hans har skrevet en lille afhandling omkring hans forstærker, som vi lægger ud på vores hjemmeside senere på dagen. Spændende læsning.
Med hensyn til at lodde tingene sammen, så kan jeg kun tilslutte mig denne ide, hvis man altså kan leve med den indlysende ulempe, at det hele bliver MEGET svært at skille ad og flytte rundt på. Bortset fra det, kan det kun give bedre lyd end stikforbindelser.
|
|
|
Hej Lars, Tak for de opklarende, og afklarende ord! Jeg afventer investering i nye op-amps og skal jo først og fremmest lige have spillet mine nye forsærkere til. I øvrigt kan jeg ikke rigtig genkende de tildigere udsagn om, at forstærkerne bliver varme a H til, men det er nok også fordi mine monotrin jo rummer en del kg aluminium som køling  Det ville i øvrigt være super, om du ville begynde at sælge de dér små upgrade boards med 2 stk smd op-amps og sokkel... Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Maj 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der er altså forskel på rør og her syntes jeg Ad 8620 var det mest neutrale af dem  . Ikke enig i at THS 4032 var bedst full range!
|
Til top |
|
|
cdl-77 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Hej Lars, ... Det ville i øvrigt være super, om du ville begynde at sælge de dér små upgrade boards med 2 stk smd op-amps og sokkel...
Hilsen, Morten
|
|
|
Ja det ville selvfølgelig være super om Lars solgte dem... men måske kan du bruge det her link til noget. http://cimarrontechnology.com/index.asp?PageAction=VIEWCATS& amp; amp;Category=6
Jeg måtte desværre betale en smule told eller moms eller hvad det nu var for et par år siden, da jeg fik noget tilsendt fra Cimarron, men ellers ingen problemer. Jeg havde købt en hel del; hvis du kun køber et par opamps er det nok under baggatelgrænsen.
Tror i øvrigt også jeg vil prøve AD8620 i mine NCD'er ved lejlighed... bruger allerede nogle stykker i min forforstærker og er meget glad for det. Men først skal jeg vist lige være helt færdig med forforstærkeren...
/cdl-77
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har åbenbart lidt svært ved at trænge ind at RS sælger dem!
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
NewClassD skrev:
LM4562 var en ide, der var affødt af noget hype inde på www.diyaudio.com, derfor testede vi denne opamp som viste sig at have lidt højere støjgulv, men også lidt mere klarhed i lyden, sammenlignet med den ellers ganske gode LM6172, vi bruger som standard. Jeg vil dog sige at vi har fået ca. 10 klager på verdensplan fra folk der synes den suser lige lovlig meget i en NewClassD forstærker, derfor har vi ikke planer om at bruge den i fremtiden. Men som sagt, den spiller faktisk ganske godt.
|
|
|
Når du/I på et tidspunkt har besluttet jer for hvilken Amp der skal være standard, får vi så besked, så vi evt kan købe de nye?
Disse 4 polet lytter som jeg vandt (tak for det), og som faktisk ligner en ormegård på tegningen, er det så smart at bruge dem - når det anbefales kun at bruge nogle få cm kabel imellem printene?
Og ang. lodning, så tror jeg at jeg vil tage et kursus, da det må kunne betale sig med alle de lodninger der er...
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]Og ang. lodning, så tror jeg at jeg vil tage et kursus, da det må kunne betale sig med alle de lodninger der er...  [/QUOTE] Tænk, jeg havde det lige modsat for jeg tror da aldrig jeg har lavet noget selvbyg med så FÅ lodninger! Så dette projekt var mere en udfording i fræsning i aluminium end i lodninger. Måske jeg burde finde et fræsekursus  Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 Maj 2007 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] Når du/I på et tidspunkt har besluttet jer for hvilken Amp der skal være standard, får vi så besked, så vi evt kan købe de nye?
Disse 4 polet lytter som jeg vandt (tak for det), og som faktisk ligner en ormegård på tegningen, er det så smart at bruge dem - når det anbefales kun at bruge nogle få cm kabel imellem printene?[/P
Hvis nu Lars satte impedanserne omkring kredsen lidt ned så tror jeg det ville hvise sig at LM 4562 er den bedste totalløsning. Højere spænding < minimum 12 V > ville måske også give nogle helt andre resultater da bl.a. 627 er mere krævende med hensyn til en god forsyning end de fleste andre.
Det længere ledningstræk med indkobling af 4 pol har ingen praktisk betydning da 4 pol virker som lokal afkobling, den skal im idlertid meget tæt på. Hævning af printet så det svarer til højde af 4 pol og så blot en stump kobber hen til loddepunkt. Rent praktisk er det bedste først at lodde på print og dernæst på caps. Hvis man tør og har mulighed for det så er det en god ide at undgå terminalerne og lodde ledninger direkte på terminalernes underside.
|
Til top |
|
|