Emne: Newclassd fra Lars Clausen ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Gnist Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, er der nogle der kan fotælle mig hvad max tilladelige temperatur inde i kabinettet er. Mit kabinet er helt uden huller, og skulle helst blive sådan.
|
Til top |
|
|
bjarneh Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gnist, er det fordi du syntes at temperaturen indeni kabinettet er for høj?.
Jeg har lige samlet en newclassd forstærker, og den bliver meget varm, det ser ud til at det er udgangsspolen der bliver meget varm, jeg har målt en temp på over 70 grader på spolen, og jeg har monteret begge modulerne på en køleplade med finner, på 200X100mm og denne køleplade er spændt fast på bundpladen som er en 7mm aluplade, og temperaturen i "kassen" er omkring 50 grader, så jeg har lavet huller i bundpladen og toppladen for at sænke temp.
Elektronik har bedst ved en omgivende temp på ca.25 grader og max ca.50 grader, så newclassd må siges at være på grænsen - men indtil videre spiller forstærkeren uden problemer.
Bjarne.
|
Til top |
|
|
Gnist Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hele mit kabinet er lavet i 5 og 10 mm aluminium, og efter at det hele er blevet skruet godt sammen kommer temperaturen inde i kabinettet ikke over 46 grader, så det prøver jeg lige at køre lidt med. Ellers kan jeg kun sige at den spiller forrygende godt, med et nærmest skræmmende greb om højttalerne
|
Til top |
|
|
T2Madsen Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 141
|
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gnist skrev:
Hele mit kabinet er lavet i 5 og 10 mm aluminium, og efter at det hele er blevet skruet godt sammenkommer temperaturen inde i
kabinettet ikke over 46 grader, så det prøver jeg lige at køre lidt med.Ellers kan jeg kun sige at den spiller forrygende godt, med et nærmest
skræmmende greb om højttalerne
|
|
|
Hej Gnist,
Hvilke forstærkere har du sammenlignet din NewclassD forstærker med?
Er der nogle mislyde? Her tænker jeg på "knald" når man tænder/slukker. Susen fra diskanterne. Brummen i basserne. Osv.
Har du evt. hørt den mod andre Classe D forstærkere? __________________ V.H. Steffen
TeacVRDS10SEmod.//TacT2.2Xaaa//ZapPu lse2.2 SE//Dali40SE//TacT W210//CoralX15
|
Til top |
|
|
Gnist Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min Citation 22 . Også en lille sag på 400W i 4 Ohm,godt nok ikke helt ny længere, men den har aldrig haft så godt fat på højttalerne,med NewClassD er det virkeligt som at få en ny cd samling igen. Både på godt og ondt, for dårlige cder bliver næsten dårligere at høre på. Med hensyn til knald ved tænding, er der ingenting, der høres kun et meget svagt klik. Det samme når sikringskredsløbet slår til, feks når forstærkeren er tændt og forforstærkeren tændes, eller phonostikkene sættes i med tændt forstærker. Begge dele er sket flere gange for mig, ikke med vilje, men min softstart er fra Hypex, og tilsluttet med en trykknap,så den kun skal have en impuls for at tænde. Dette bevirker at den sommetider af sig selv. men som sagt helt uden mislyde i højttalerne. Med hensyn til sus og brum. Brum er der absolut ingenting af. Sus, der er der lidt, måske på grund af den store forstærkning på indgangen, det ændrer ihvertfald karakter, når man flytter på indgangskablerne. Men det er ikke noget der generer, på mine højttalere, der har en følsomhed på 93 Db høres suset indtil cå 30 - 40 cm fra diskanten, og den bliver ikke stærkere fordi der skrues op for volumen. Jeg må sige at det er en knaldgod forstærker, jeg har 2 sæt, og planlægger at bygge højttalerne om til biamping i weekenden. Oprindeligt skulle forstærkerne have været brokoblet, men modet svigtede i sidste øjeblik.
|
Til top |
|
|
NESREDNA Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 259
|
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gnist skrev:
Jeg må sige at det er en knaldgod forstærker, jeg har 2 sæt, og planlægger at bygge højttalerne om til biamping i weekenden. Oprindeligt skulle forstærkerne have været brokoblet, men modet svigtede i sidste øjeblik.
|
|
|
Det lyder superspændende! Håber du kan overtales til at oprette en lille tråd med erfaringer om aktiv drift, når du kommer igang! Der er nogle af os, der "måske" ville være interesserede i at høre nærmere! Hvis det altså er med aktivt filter. Er ikke så utroligt interesseret i biamping gennem passivt filter.. Sorry, det var lidt off topic - tilbage til tråden  __________________ Hjemme: Cowon D2 > X-Can V3 > AKG K701
Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
|
Til top |
|
|
cdl-77 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gnist skrev:
Jeg må sige at det er en knaldgod forstærker, jeg har 2 sæt, og planlægger at bygge højttalerne om til biamping i weekenden. Oprindeligt skulle forstærkerne have været brokoblet, men modet svigtede i sidste øjeblik.
|
|
|
Forstår godt at du ikke havde lyst til at brokoble, ét modul har da rigeligt med kræfter... Men uha, jeg er spændt på at høre om biampingen... Jeg bemærkede nemlig mens jeg testede min NCD at den ikke var så begejstret for loads uden DC modstand i. I hvert fald kunne den ikke lide mine (superbillige) testhøjttalere, hvor der var anbragt en kondensator i serie med det hele, ligesom der nok vil være det på diskanten ved biamping med passivt delefilter. Jeg målte i hvert fald omkring 20V DC på udgangsterminalerne (en 10 ohm modstand i serie med højttaleren løste problemet, og i sidenhen har jeg selvfølgelig fjernet den fæle kondensator).
Men altså, hvis du vil køre med passivt filter, ville jeg nok lave nogle grundige testmålinger...
I øvrigt kan jeg kun stemme i, jeg er også MÆGTIG glad for min NCD1 - selvom jeg dog synes at kliklyden når højttalerne slår til er lige kraftig nok.
/cdl
|
Til top |
|
|
Revoc Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 110
|
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et sæt Zappulse 2.2se, og overvejer om jeg blot kan udskifte modulerne til NCD1. Er der nogen der kan hjælpe mig med at afgøre dette, da jeg er teknisk analfabet?
Er der i givet fald noget særligt jeg skal være opmærksom på?
Vil også gerne vide, hvorfor i slukker og tænder for forstærkeren? Spare strøm? Levetid eller...
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære alle, nu har jeg endelig fået tid til, at samle min udgave af NewclassD, og i den forbindelse har jeg nogle spørgsmål:
1: Mit kabinet er af stål (magnetisk), dog med en 10mm tyk aluminium frontplade. Jeg har en idé om, at det er rigtigt godt at isolere trafo/psu/forstærker, og ikke mindst forforstærkerdelene fra hinanden, og det havde jeg tænkt mig at udføre i kobberplade, eller hvis det er bedre: i aluminium! Er det en god idé eller hvad? Trafoer er da ofte indkapslede…
2: udover den fysiske/elektriske adskillelse, hører man ofte noget om, hvor vigtigt det er, at det hele er mekanisk robust, og uden resonanser, osv… er der nogen optimal måde at montere de enkelte printplader på? (det kunne være med isolerende gummi/silikone ringe sammen med bolt/møtrik, osv)
3: WBT er kendt som noget af det bedste til højttalerterminaler, og div. Stik… men man hører rygter om, at det ikke er SÅ optimalt alligevel – så, er der nogle alternativer til WBT?
For en ordens skyld, så har jeg tænkt mig at bruge Niels Larsens forrygende ”forforstærker”: NLE 11&19, og dermed får jeg en integreret forstærker – måske verdens bedste...
Til den interne kabling, har jeg også tænkt mig at bruge NLE: ”Audio Cable” & ”AudioWire” kablerne!
Og så er der kommet nogle Tyske Audiofile sikringer fra audiophiles-hifi.de, der skulle være rigtige gode, så dem må jeg også have!!
Jeg kunne også placere noget Rosenkvarts i kabinettet, hvor der måtte være noget ledigt plads, så det kan ”opsuge” de dårlige vibrationer (kaldes det ikke EMC?)
I det hele taget, så har jeg ikke tænkt mig, at spare på noget, så I er meget velkommen til at bidrage med gode råd/tips…
På forhånd en stor tak 
|
Til top |
|
|
NewClassD Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Go4It
Jeg triggede lige på din ide med rosenkvarts inde i kabinettet for at opsamle EMC.
Det er ikke første gang jeg hører denne sammenkædning, at Rosenkvarts skulle kunne opsuge magnetiske stråler fra et TV for eksempel. Imidlertid vil jeg vurdere denne sammenhæng til at være opfundet af nogle 'velmenende' homøopater som har tænkt at eftersom Rosenkvarts indeholder ganske små mængder af jern, så er det ensbetydende med at det kan opsuge og absorbere magnetiske stråler. (Og derfor ville være genialt let at sælge til bekymrede TV seere i hobetal).
Her må man dog huske på, at der absolut ikke er noget som helst teknisk belæg for dette. Set ud fra et teknisk synspunkt er det fup og fidus at påstå at rosenkvarts kan opsuge magnetiske (eller andre) stråler. Heller ikke fra et TV. Skal man så bare fjerne rosenkvartsen fra sit TV? Tja, man skal jo ikke undervurdere placebo effekten og de positive tanker man får ved at have den stående, på den anden side er de fleste TV i dag vel fladskærme, som jo ikke udsender nogen nævneværdig stråling så .. ja.
mht. NLE'en så husk lige at sikre dig imod DC på udgangen. Såvidt jeg har hørt kan den pågældende buffer udsende DC under visse omstændigheder (Check med leverandøren).
mht. stål i kabinettet, så er det for såvidt ok, men hold lige spolerne langt væk fra stålet, så de ikke påvirker hinanden.
Mange hilsner herfra, og inden der bliver folkeopstand og fornyet brostenskamp på Nørrebro, så husk jeg siger ikke at rosenkvarts ikke har nogen som helst virkning, jeg siger blot, at der ikke er noget teknisk belæg for at rosenkvarts skulle have nogen virkning. Men teknik er jo ikke alt, og positive tanker kan i sig selv have en enorm og afgørende positiv virkning.
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
NewClassD skrev:
Hej Go4It
Jeg triggede lige på din ide med rosenkvarts inde i kabinettet for at opsamle EMC.
Det er ikke første gang jeg hører denne sammenkædning, at Rosenkvarts skulle kunne opsuge magnetiske stråler fra et TV for eksempel. Imidlertid vil jeg vurdere denne sammenhæng til at være opfundet af nogle 'velmenende' homøopater som har tænkt at eftersom Rosenkvarts indeholder ganske små mængder af jern, så er det ensbetydende med at det kan opsuge og absorbere magnetiske stråler. (Og derfor ville være genialt let at sælge til bekymrede TV seere i hobetal).
Her må man dog huske på, at der absolut ikke er noget som helst teknisk belæg for dette. Set ud fra et teknisk synspunkt er det fup og fidus at påstå at rosenkvarts kan opsuge magnetiske (eller andre) stråler. Heller ikke fra et TV. Skal man så bare fjerne rosenkvartsen fra sit TV? Tja, man skal jo ikke undervurdere placebo effekten og de positive tanker man får ved at have den stående, på den anden side er de fleste TV i dag vel fladskærme, som jo ikke udsender nogen nævneværdig stråling så .. ja.
mht. NLE'en så husk lige at sikre dig imod DC på udgangen. Såvidt jeg har hørt kan den pågældende buffer udsende DC under visse omstændigheder (Check med leverandøren).
mht. stål i kabinettet, så er det for såvidt ok, men hold lige spolerne langt væk fra stålet, så de ikke påvirker hinanden.
Mange hilsner herfra, og inden der bliver folkeopstand og fornyet brostenskamp på Nørrebro, så husk jeg siger ikke at rosenkvarts ikke har nogen som helst virkning, jeg siger blot, at der ikke er noget teknisk belæg for at rosenkvarts skulle have nogen virkning. Men teknik er jo ikke alt, og positive tanker kan i sig selv have en enorm og afgørende positiv virkning. |
|
|
Tak - det med rosenkvarts var nok mere for at melde ud med, at jeg er villig til alt, nu hvor jeg skal bygge!!!  Jeg må i seng nu, så god nat - og sov godt...
|
Til top |
|
|
Fimpe Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Go4it
Vi venter med spænding på dine erfaringer.
Det er lidt ærgeligt hvis der skal være problemer med NLE kombinationen, Jeg har selv en NLE 11 og 12, hvor 12 er gået til i røg (fejl tilslutning en sen aften) jeg havde egentlig forventet at indkøbe en NLE 19, for at bruge den kombi til at sætte foran mine 2.3 se. Kombinationen af NLE og Zappulsen var i mine øre fakstisk ganske vellydende, så med din nye forstærker var det ellers et oplagt bud. Det ville være spændende at høre havd du finder ud af.
Det kan være Lars har et alternativt bud i stedet for NLE 19 til dit projekt (... og mit)
/kurt
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fimpe skrev:
Hej Go4it
Vi venter med spænding på dine erfaringer.
Det er lidt ærgeligt hvis der skal være problemer med NLE kombinationen, Jeg har selv en NLE 11 og 12, hvor 12 er gået til i røg (fejl tilslutning en sen aften) jeg havde egentlig forventet at indkøbe en NLE 19, for at bruge den kombi til at sætte foran mine 2.3 se. Kombinationen af NLE og Zappulsen var i mine øre fakstisk ganske vellydende, så med din nye forstærker var det ellers et oplagt bud. Det ville være spændende at høre havd du finder ud af.
Det kan være Lars har et alternativt bud i stedet for NLE 19 til dit projekt (... og mit)
/kurt
|
|
|
Jeg tror ikke det er et problem med NLE 11/19, det er i hvertfald til at løse! Jeg bygger min NCD som DualMono, og i den forbindelse er der flere muligheder med NLE 11/19, da den kan fås i næsten alle varianter - selvfølgelig også i DualMono! Og jeg kan ikke lade være med at tænke på om strømforsyningen i NCD også kan bruges til NLE 11/19, der som standard fødes af en lille trafo på AC 100-240V, 50/60Hz, 0.3A, O/P: DC 5V 2A (siger mig ikke en dyt)  Men jeg ved at man også kan bruge batterier til at føde 11/19, sååå, jeg ved ikke rigtig...
Og så savner jeg nogle erfaringer med WBT stik - er der noget andet i kan anbefale derude? På forhånd tak!
|
Til top |
|
|
hififreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
har selv haft samme problem ,men fandt nogle rigtige gode stik fra monacor til ca 120kr sættet ,har selv lige bygget mine newclassd monotrin med 1 kv trafoer , største netdelsmondul fra newclassd+ lm4562 icer , spiller i øvrigt kanon godt bedste classd lyd jeg endnu har hørt
|
Til top |
|
|
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 01:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hififreak skrev:
har selv haft samme problem ,men fandt nogle rigtige gode stik fra monacor til ca 120kr sættet ,har selv lige bygget mine newclassd monotrin med 1 kv trafoer , største netdelsmondul fra newclassd+ lm4562 icer , spiller i øvrigt kanon godt bedste classd lyd jeg endnu har hørt  |
|
|
Hejsa.
Flot bygget og 1 Kw burde vel række til det meste 
Har du hørt Hypex UCD 180 ST modulet ?
Jeg har ikke hørt de nye newClassD, men mht Zap Pulse 2.2 - 2.2SE - 2.3 - 2.3SE, der kan de slet ikke være med UCD og der er bare ingen problemer med noget som helst mht UCD´erne. 
|
Til top |
|
|
hififreak Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 03:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
takker ja det burde være nok  ja jeg har hørt hypex spiller godt ,valget stod mellem hypex og newclassd som jeg valgte til sidst, hvilket jeg ikke har fortrudt, har selv haft zap2.3 se denne her er i en helt anden klasse , spiller mine 78kl a monoblokke helt til dørs ,det er klart den bedste lyd jeg endnu har hørt fra classd forstærkere , mine kl.a bliver også slået på de fleste punkter det er sku sjovt classd er blevet så godt
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hififreak skrev:
takker ja det burde være nok ja jeg har hørt hypex spiller godt ,valget stod mellem hypex og newclassd som jeg valgte til sidst, hvilket jeg ikke har fortrudt, har selv haft zap2.3 se denne her er i en helt anden klasse , spiller mine 78kl a monoblokke helt til dørs ,det er klart den bedste lyd jeg endnu har hørt fra classd forstærkere , mine kl.a bliver også slået på de fleste punkter det er sku sjovt classd er blevet så godt |
|
|
Tak mr. Freak, Det var rart at høre - og fedt at se noget "indmad" på dyret! Der er dog flere komponenter på billedet i forhold til "standardsetuppet", er det softstart kredsløbet?, og hvad er de 2 små lytter, som er placeret i midten af printet?
|
Til top |
|
|
hififreak Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej ja helt nede til højre sidder softstart, det er nødvendigt når man kører med en 1 kv trafo, før det sidder et kredsløb så jeg har remote på forstærkerne ,de små lytter er hvor de store egentlig skal sidde ,men jeg har lagt dem ned da mit kabinet kun er 8 cm højt , og de er fra blackgate og på hver 470 uf ,ved ikke om det kan høres , men havde dem til at ligge så jeg kunne jo ligeså godt bruge dem
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hififreak skrev:
de små lytter er hvor de store egentlig skal sidde ,men jeg har lagt dem ned da mit kabinet kun er 8 cm højt , og de er fra blackgate og på hver 470 uf ,ved ikke om det kan høres , men havde dem til at ligge så jeg kunne jo ligeså godt bruge dem |
|
|
Har du så også koblet de to PP kondensatorer mellem forsyningsprintet og forstærkerprintet i parallel? Så du kører: Originale lytter // Black gate // Poly Propper? Det ville være spændende med dine indtryk af lyden med/uden BG og PP kondensatorne?? PS. FLOT bygget, dejligt at se, at nogen gør noget ud af byggekvaliteten  Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|
hififreak Forum Bruger

|
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
takker he he det var da utroligt folk har sådan nogle gode øjne , ja du har helt ret orginale lytter/blackgate/polypropper jeg kan desværre ikke give et indtryk af lyden uden, for hørte dem ikke uden , men har læst inde på et andet forum , hvor en del andre fra andre lande også har bygget dem, at flere har prøvet med at afkoble med små polypropper og lyden blev bedre, men det kan være newclassd kan svare på om det kan betale sig eller hvad , det er måske ikke pengene vær ,igen var det noget jeg havde i rodekassen
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|