Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 02:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Fremtidssikret HTPC til Blue-Ray film (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have samlet en fremtidssikret HTPC, der skal vise Blue-Ray film i 1080p uden problemer samt andet gejl, der ikke er krævende. Så hører jeg tit fra folk, at fremtidssikret skal du nok ikke aldrig regne, men i dette tilfælde vil jeg mene det, når den ikke skal bruges til andet end musik og HD film. Jeg er ved at have styr på, hvilke hardware der skal i den, og den skal selvfølgelig være klar til Windows Vista, når det engang kommer. Men hvordan synes I dette her lyder?

Kabinet: HFX Mini Media Center Fanless
http://www.hfx.dk

Asus P5B Socket 775
http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=307 &model=1178&modelmenu=1

Intel Conroe E6600 @ 2.40GHz 4MB L2 Cache

2GB DDR2 RAM 800MHz Dual Channel

Sapphire Radeon X1600 PRO HDMI
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=201096

Panasonic Blu-Ray UJ-215
http://www.blurayseller.com/bddrives.html

Dertil har jeg mit TerraTec PHASE 24FW FireWire lydkort.

Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 06 Juni 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Fedt kabinet. Ville ønske jeg havde råd til et.

Det er helt sikkert en ret vild HTPC du har dig der og den skulle nok kunne køre 1080P uden de store problemer.

Med hensyn til de nye formatter og HTPC så er der ingen sikker løsning lige pt. Men det bud du har givet her vil jeg tro kan klare det

Det lydkort du har skal det køre digtialt eller analog lyd ud?

Hvis det er digital lyd ud så er det overkill.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Det lyder glimrende, det er jo mildest talt et monster fedt system! Jeg ville dog nok vente med grafikkortet, da det du linker til stadig har problemer med HDCP.
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Har hørt nogen prøve at tage HD-DVD drevet ud af Toshiba bærbaren og fyret det over i en alm Desktop, hvor de ikke kunne få det til at virke. Men spørgsmålet er vel bare med de rigtige driver til den tid, så man kan se HD film på computeren. Det virker ihvertfald til at være en rigtig lækker Blu-Ray drev fra Panasonic.

Lydkortet kører selvfølgelig digitalt med et coaxial kabel til mit Logitech Z-5500 surround lige pt. Ja, det er fint nok til mig, selvom det ikke er et rigtig hifi anlæg

Jeg regner med at købe det ligeså snart Intels Conroe kommer i butikkerne herhjemme i Danmark. Skulle de gerne gøre sidst i juli.

Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Clemmensen skrev:
Det lyder glimrende, det er jo mildest talt et monster fedt system! Jeg ville dog nok vente med grafikkortet, da det du linker til stadig har problemer med HDCP.

Ja, det mente jeg nok, at jeg havde læst et sted. Har også læst at Gecube kommer med et X1300 og X1600 med HDMI og uden problemer kan køre 1080p. Det må jeg nok lige se tiden an på.

Ugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Juni 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Rigtig pænt system du er på udkig efter. Kan se at lydkortet har fået overtrufne anmeldelser, overvejer endda selv at investere i sådan et allerede .

Eneste minus, synes at være grafikkortet. Virker på mig som om du har valgt den på grund af dens HDMI-udgang... men hvorfor? Hvorfor ikke købe et optimalt, bedre og billigere kort med DVI-udgang? Signalt er begge digitalt og det gør derfor ingen forskel hvad man bruger. Så vidt jeg kan se vil du køre et kabel fra den digitale udgang på dit (overtrufne) lydkort, og skal ved siden af trække et kabel til billedet. Køb da et DVI-HDMI kabel hvis den "SKAL" tilsluttes med HDMI i din skærm, projektor eller hvad det end måtte være.

Ellers held og lykke med at få samlet en god "fremtidssikret" htpc

ugge out

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også varmt anbefale det og det kan spille rigtig højt ved hovedtelefon udgangen.

Jeg havde bare forestillet mig, at grafikkortene med HDMI vil være de eneste med HDCP.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

HDMI er bare DVI med lyd. Men som allerede nævnt så er det stadig en smule uklart hvordan en HTPC kommer til at håndtere HDCP - desværre

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Okay, men det burde da blive fixet på et tidspunkt. Regner nok med at købe det endelig grafikkort i starten af 2007 istedet, hvor mit længe ventet Samsung 40" LED kommer. Indtil da må jeg nøjes med et andet midlertidig grafikkort.

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Hvad med det Intel Viiv, som er på nogen bundkorte. Hvad gør det konkret?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Starten af 2007 er faktisk omkring det tidspunkt hvor jeg forventer at HTPC og de nye formatter begynder at falde i hak med hinanden. Medmindre at du står og mangler en HTPC lige nu så ville jeg vente til at BD rent faktisk kommer på markedet så vi ved lidt mere om det.

Og et godt bud på et relativt billigt men godt grafikkort er 6600gt. Du kan nok finde et brugt for omkring 600,- og du behøver kun 128mb ram, for ram på en GPU er ikke så vigtig i HTPC sammenhæng.

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Ja jeg står lidt og mangler en HTPC. Jeg har haft mit lydkort og surround anlæg i et års tid, og vil snart gerne sætte det op. Men det er vel kun grafikkort og blu-ray drevet, der vil være afgørende til den tid? Hvad mener du ellers ved BD?

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

BD = Blue-Ray

Men ja det er nok kun drevet, grafikkortet og så software som er uklart lige pt. Resten burde ikke være et problem.

Så hvis du vil købe nu og ikke har en en computer der kan køre indtil da, så synes jeg at du skal gøre det, for man kan jo blive ved med vente på noget billigere og bedre specielt når det kommer til PC'er.

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Ja, så nøjes jeg nok bare med et alm dvd drev til at starte med og et midlertidig grafikkort.

Så tror jeg ikke har flere uenigheder om dette mere.

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juni 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hmm en Pentium 4 på 3ghz kan som regel kun køre 720p, så der skal nok flere hestekræfter under hjelmen for at kunne køre noget som helst 1080p. Specielt, hvis det skal køre et supertungt OS som vista eller lign. OS systemer i fremtiden.

Om Blu Ray kræver Vista eller "kun" XP skal jeg dog ikke kunne udtale mig om, men mon ikke det hjerneskadede anticopycrap, der er i standarden kræver HDCP, hvilket XP, så vidt jeg ved, ikke gør.

Så vær hellere sikker på, at CPU'en kan klare det. Evt. kan du overclocke og få gratis ekstra kræft. Den her er vidst et vidunder: http://www.tomshardware.com/2006/05/10/dual_41_ghz_cores/

Held og lykke med dit projekt, og fortæl os endelig om dine erfaringer

EDIT: Ved overclocking på fsb får man mere ud af det, hvis rammene er ligeså hurtige, eller i hvert fald deroppe af.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

LarsenLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juni 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv netop bygget en Media Center PC på mCubeds HFX Mini kabinet og vil lige give mine 5 øres erfaringer videre...

Udfordring 1: Den interne del af strømforsyningen hyler, når PC'en slukkes. Jeg har ikke snakket med mCubed om det endnu, men det kan blot være en halv-defekt komponent. Min umiddelbare løsning er almindelig standby og ikke hibernate...

Udfordring 2: Slidsen i fronten til DVD-drevet passede ikke helt. Ved at løsne lidt skruer, lave et lille afstandsstykke og forsigtigt slibe hullet lidt større, passer det ganske fornuftigt.

Bortset fra de to udfordringer, er jeg meget, meget tilfreds med kabinettet. På ½ meters afstand, med TV'et muted, kan jeg lige akkurat fornemme støjen fra harddisken som det eneste - men ellers er der ikke en lyd. Det er bare dejligt!

Jeg baserede min løsning på Pentium Mobile, da jeg gerne ville minimere strømforbruget. Køleribben på den side, som CPU-køleren er forbundet til, bliver håndlun, og jeg har ingen problemer haft med varme selv på dage, hvor stuetemperaturen har været oppe på 30 grader. Hvordan det vil fungere med en almindelig P4 ved jeg ikke, men umiddelbart virker der til at være god kølekapacitet.

Samlingen af kabinettet skal foregå i den rette rækkefølge. I hovedtræk er det harddiskskuffe (inkl. harddisk), motherboard og "drevholder" - det er ikke ligefrem indlysende, når man står med de 140 forskellige stumper :-)

Lars Peter

Til top Vis LarsenLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsenLP

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

National: Ved ikke hvor du får en P4 ind i billedet, for jeg kunne aldrig drømme om, at bruge det i en HTPC. Min Opteron 170 2GHz dual core kan uden problemer køre 1080p, så mon ikke Intels nye dual core Conroe 2.4GHz med 4MB Cache kan, som i forvejen er noget hurtigere end AMD Opteron og FX'er pr. stock Mhz. Selvom Vista er lidt krævende har jeg også grafikkortet at gøre brug af med at aflaste CPU'en.

LarsenLP: Det lyder meget godt. Hvilken harddisk er det du bruger, siden du kan fornemme det på en ½ meters afstand? Jeg har tænkt på den helt stille fra Samsung 250GB.

LarsenLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk den "lydløse" Samsung disk, jeg har i. Forstå mig ret; jeg mener ikke, det er et problem, at disken kan høres på ½ meters afstand, det er nærmere et kvalitetsstempel af, at selvom der er bomstille i stuen, og det eneste, der kører, er HTPC'en, så skal jeg indenfor en halv meters afstand, for at fornemme en statisk snurren fra harddisken.

Min fulde konfiguration til mCubeds HFX Mini kabinettet, i tilfælde af, at andre skulle have interesse i det:

Motherboard: Aopen I915GMm-HFS (ca. 7. nyeste build af Intel driver til grafikkort for at TV-out slåes til efter standby!)
CPU: PENTIUM M 725 1.6GHZ FSB400 (overclocket til FSB533 - 2,16 GHz - uden at give et kny fra sig)
Ram: Kingston Value RAM 2x512 MB DDR2 Dual Channel PC4200 PC533
Harddisk: SAMSUNG SpinPoint SATA-II 250GB 7200RPM
DVD: mCubeds eget drev til mini modellen
Fjernbetjening: MS (for at få IR-blasters til at styre Settop Box)
Fjernbetjening: 2x Firefly RF (for at styre HTPC fra soveværelse, spiller 100%)
Tuner-kort: Hauppauge HVR1300 (i den naive tro, at jeg kunne hive satellit via SVHS og TV2 via DVB-T)
Trådløst netkort: Linksys 802.11G 54Mbps (med fold-ud antenne, for bedst mulig forbindelse til access-point på tværs af betondæk + vægge)
Modulator: MAXIMUM RF-3000 (transporterer HTPC-signalet ud på antennenettet i mit hus, giver dog en smule skrå, rullende striber)
Kabler: Diverse Scart<->SVHS kabler fra AV-Connection

Jeg er ok tilfreds med kvaliteten pt. Dog er der skygger/blur på undertekster og skarpe kontraster, hvilket jeg tror skyldes composite-signalet fra satellitdekoderen til HTPC'en (min Nokia MediaMaster 9902S kan ikke køre SVHS ud via scart).

Jeg prøver i øjeblikket forgæves at konfigurere en DreamBox 7025S op med både DVB-T og -S tuner, hvilket vil give mig både satellit-kanalerne OG TV2 i SVHS-kvalitet. Men, det er godt nok ikke for Microsoft-nørder :-) Hvis der tilfældigvis skulle være én derude, som har en DreamBox 7025S til at køre, hører jeg meget gerne nærmere!

Lars Peter

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Så er det nok også til at overkomme. Skal alligevel sidde 2½ meter væk fra HTPC'en og skal alligevel kun være tændt, når der skal høres musik eller ses film. Hvad med drevet? Kan det høres, når du har det den box, man kan købe dertil?

Hvor varm bliver din Pentium M egentlig?  Jeg skal selv have det kommende RS600 bundkort, hvor der er en indbygget HDMI indgang med AVIVO, så skal kun køle CPU'en og harddisken.

LarsenLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2006 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

DVD-drevet kan kun høres, når den lige skal initialisere disken. Ellers er det fuldstændig lydløst.

Jeg ved faktisk ikke, hvor varm CPU'en bliver. Lige nu ved jeg blot, at den ikke bliver for varm  Hvis jeg en dag får taget mig sammen til at installere NHC, eller et lignende program, skal jeg give en melding...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes