Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 02:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Transatlantic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Juni 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Så er der købt ind! vender snarest tilbage med mit førstehåndsindtryk 

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Juni 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Hva' det?

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Ja det kunne du lide at vide hva? 

Det hele startede her hvor vi snakkede prog rock, Dejen er jo ganske velbehørt i genren og jeg har været meget glad for Dream Theater / Symphony X mv. så det var jo bare at springe ud i det.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Juni 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Oki, vil jeg da undersøge...man kan vel altid lære noget!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Juni 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

HMMM. JEg bliver ihvertfald nysgerrig når jeg kigger på de 2 covers. Så istedet for at være hemlighedsfuld Zorg. SÅ SPYT UD NUUUUUUUUUUU!!!!!!!!!!!!!!!

MVH WRONG

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Juni 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Minder lidt om Boston på cover siden...

Til top Vis Jdluxe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jdluxe

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Juni 2006 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Gnæk gnæk, jeg skal nok skrive mere når jeg har fået lyttet 

Men skal man smugkigge lidt inden så kan man kigge her, som altid en god side og wiki her. Og er det bare anmeldelser af pladerne så kig her her og her. Så var det nok service eller hvad!

Silent Knight
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juni 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Fede musikere!
Jeg hørte et af albummene hos en ven i Toronto, men glemte alt om det indtil nu.
Det skal købes for det var rigtig fedt.

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Har set lidt på dine links og læst anmeldelserne Z ... nu bliver jeg altså også nysgerrig.

Mht. dvd: Dejen har jo nævnt den i prog-tråden, hvad kan du sige om billede- og lydkvalitet. iMusic har oplyst hhv. 4:3 og Dolby 2.0. Kan det virkelig passe?

http://www.imusic.dk/item/0693723004976/transatlantic-2003-l %20ive-in-europe-mdvd

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:
Har set lidt på dine links og læst anmeldelserne Z ... nu bliver jeg altså også nysgerrig.

Mht. dvd: Dejen har jo nævnt den i prog-tråden, hvad kan du sige om billede- og lydkvalitet. iMusic har oplyst hhv. 4:3 og Dolby 2.0. Kan det virkelig passe?

http://www.imusic.dk/item/0693723004976/transatlantic-2003-l %20ive-in-europe-mdvd

Hvad angår "Live in Europe" DVDen, er der også et 5.1 spor på den for de, der er til den slags... 

Lyd og billede er super!

"Building the Bridge" kan vist kun anbefales til hardcore fans - den består mestendels af private optagelser af varierende kvalitet på både billede- og lydsiden.

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Så nu er jeg klar med lidt førstehåndsindtryk, altså på den første skive! prog rock skal altid igennem en del gennemlyt før det rigtigt fænger, men jeg må sige at den første lige fra track 1 giver pote. Det er sjovt at høre elementerne fra de bands som Transatlantic består af. Det er lige som om at der er taget en flok opskrifter på kager og vupti, her har du en ny der smager endnu bedre. Numrene er også forskellige nok til at men let kan skelne dem ad fra hinanden, noget der godt kan være et problem når musikken er ny – i alt fald for mig i den genre. Jeg syntes også der skal falde roser til produktionen, alle instrumenter fremstår meget tydeligt i mix’et, slet ikke som ved f.eks. tidlige DT albums hvor Myung’s bas var mixet næsten væk. Det er nok også det der umiddelbart har overrasket mig mest, fantastisk kompetent og udfordrende bas gang, herligt! Nå tilbage til sommeren!

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået hørt godt på Bridge Across Forever, og den stikker altså deres første forsøg med flere længder i mine ører. De lyder mere som om de har spillet sammen i 100 år, alt klik'er bare og går op i en højere prog enhed . Kort sagt jeg er begejstret.

Dejen, du som er så prog heftig, kan du følge mig eller er jeg helt skævt på den? Måske skal jeg bare på 1'eren igen og give den en 10-15 lyt mere? det er bare som om at deres andet forsøg har mere melodi og sammenspil end den første der lider lidt af fusions jazz (???) altså det roder lige lidt for meget.

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

Nu har jeg fået hørt godt på Bridge Across Forever, og den stikker altså deres første forsøg med flere længder i mine ører. De lyder mere som om de har spillet sammen i 100 år, alt klik'er bare og går op i en højere prog enhed . Kort sagt jeg er begejstret.

Dejen, du som er så prog heftig, kan du følge mig eller er jeg helt skævt på den? Måske skal jeg bare på 1'eren igen og give den en 10-15 lyt mere? det er bare som om at deres andet forsøg har mere melodi og sammenspil end den første der lider lidt af fusions jazz (???) altså det roder lige lidt for meget.

Hej co-progger Zorglub 

Jeg er meget enig med dig i, at BAF er et mere helstøbt udspil end SMPTE; det lyder nemlig, som du skriver, som om de fire respektive musikere finder sammen som et egentligt band på deres anden udgivelse.

Jeg må indrømme, at jeg alligevel er tilbøjelig til at udråbe "All of the Above" som mit favoritnummer - måske fordi diversiteten er så stor som den overhovedet bliver på dette nummer, men at bandet alligevel formår at holde sig "i sporet" som en enhed - som et band - og at hverken Portnoy eller Stolt er blevet levnet rum til respektive solo-øjeblikke, som mange såkaldte "supergruppers" musik nogle gange kan lide lidt under.

"In Held (Twas) In I" lyder dog stadig i mine ører mere som et formeksperiment end et færdigt nummer - måske som et resultat af den korte tid, pladen blev til på(?)

"My New World" er et fantastisk nummer, især den sidste, instrumentale del kan jeg ikke få nok af.

BAF er dog også i mine ører mere helstøbt fra start til slut. I bedste vintage-prog-stil med de tilbagevendende temaer i andre arrangementer.

- men jeg er egentlig ret glad for begge albums; heldigvis bliver jeg vist aldrig rigtig færdig med musik som Transatlantic´s, der - uanset den næsten urimeligt korte tid den er blevet til på - rummer så megen dybde og kompleksitet at gå ombord i.

MVH

Von Schweikert VR2

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Uh Dejen, med den slags anmeldelser er det jo nærmest med ført hånd vi beslutter at bruge lidt mønter på det her.
... skal absolut i Guf i morgen.

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:
Uh Dejen, med den slags anmeldelser er det jo nærmest med ført hånd vi beslutter at bruge lidt mønter på det her. Hehe - regningen må du altså ikke sende til mig, hvis du ikke kan lide det!

- men det tror jeg du kan, hrmand!

I disse tider med massemediemarkedsføring af plasticpop og ditto -rock, er det med at få spredt "det gode budskab" når man "opdager" de lidt mindre udgivelser (i oplag), der viser sig at være de meget større udgivelser (i kvalitet, tæft og langtidsholdbarhed).

Begge Transatlantic´s skiver hører til sidstnævnte type udgivelser.

I mine ører står i al fald BAF meget højt på enhver given liste over de bedste progressive rockalbums nogensinde; helt deropppe med "Foxtrot", "The Lamb...", "Tommy" og "Close to the Edge" (men det kan godt være at nogle traditionalister vil være uenige her...)

... skal absolut i Guf i morgen. I øvrigt en fed butik, som man godt kan savne en afdeling af i det midtjyske

MVH

Von Schweikert VR2

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

ooooh ja, udsigterne for at det falder i god jord er bestemt tilstede, så: ingen regning 

Jeg vil lige springe tilbage til dvd´en: Du omtaler billeddelen som super, det står da vist lidt i kontrast til denne anmeldelse:

"This DVD shows a decent improvement over Transatlantic's first video, Live In America, which was only released on VHS. The production quality, performances, and song selection are all superior on this new video, but being that this is a DVD format, it should have been much better. My main complaint about this DVD is the poor video quality. The video is soft, grainy and often out of focus. The colors are washed out and give the look of a 1970's-era concert video. The camera work is often shaky and looks very amateurish, as if they offered a couple of guys in the crowd free beer to shoot the show with some camcorders. Yes, it's almost that bad I'm afraid. Their stage and light show is still pretty weak, only slightly better than their first tour and video. The audio quality faired only slightly better. The mix is quite muddy with poor instrument separation and clarity. The guitar was too low in the mix, for my liking, but then again, their studio work is not exactly guitar dominant either. The surrounds were used relatively well to provide for some decent concert ambience, but the overall mix lacked depth and power."

Hele anmeldelsen er her: http://blogcritics.org/archives/2004/12/29/132218.php

Er der forskel på den ordinære og limited udgaven? Eller er han krakilsk?

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

hrmand skrev:
ooooh ja, udsigterne for at det falder i god jord er bestemt tilstede, så: ingen regning 

Jeg vil lige springe tilbage til dvd´en: Du omtaler billeddelen som super, det står da vist lidt i kontrast til denne anmeldelse:

"This DVD shows a decent improvement over Transatlantic's first video, Live In America, which was only released on VHS. The production quality, performances, and song selection are all superior on this new video, but being that this is a DVD format, it should have been much better. Til dels enig: Hvis man eks. smider Peter Gabriel´s "Growing up" DVD på bagefter, er man da ikke i tvivl om, at han opererer med et liiidt større budget for sin produktion My main complaint about this DVD is the poor video quality. The video is soft, grainy and often out of focus.  The colors are washed out and give the look of a 1970's-era concert video. Jeps - og det er der da en smule idé i... The camera work is often shaky and looks very amateurish, as if they offered a couple of guys in the crowd free beer to shoot the show with some camcorders. Overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen, men så galt er det vist heller ikke Yes, it's almost that bad I'm afraid. Their stage and light show is still pretty weak (minimalistisk er vist et bedre ord; fokus ligger et helt andet sted end på det visulle), only slightly better than their first tour and video. The audio quality faired only slightly better. The mix is quite muddy with poor instrument separation and clarity. Helt uenig - men der er altså meget bund i den T.´s rickendbavker og specielt fodpedalbassen laver unoder, hvis grejet ikke har er bekvem med at gengive dyyyb bas realistisk. The guitar was too low in the mix, for my liking, but then again, their studio work is not exactly guitar dominant either. The surrounds were used relatively well to provide for some decent concert ambience, but the overall mix lacked depth and power."

Hele anmeldelsen er her: http://blogcritics.org/archives/2004/12/29/132218.php

Er der forskel på den ordinære og limited udgaven? Eller er han krakilsk? Jeg ved ikke, om der er forskel på de to udgaver. Selv har jeg limited-versionen, men den er formentlig ikke bedre end den almindelige.

Jeg kan godt se, at jeg skrev "super" - i absolut forstand er dette nok at male lidt bredt. Dream Theater´s DVD-udgivelser er da også noget bedre; til gengæld er dette her godt i forhold til bandets størrelse og pladesalg, hvis du spørger mig.

MVH

Von Schweikert VR2

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 17 Juni 2006 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Så, nu har jeg lyttet på den første godt nok til at skrive en lille anmeldelse, det er godt nok en repost, men jeg syntes ikke jeg ville snyde læsere her for den.

Transtalantic – SMPTe

Efter at have hygget mig længe med bands som Dream Theater, Symphony X og Spock Beard var det tid til at prøve nyt inden for prog rock genren. Men hvor skal man starte? Heldigvis har vi en der ved bare en lille smugle mere om prog rock end undertegnede, nemlig Dejen. Jeg har fulgt med i diverse tråde om prog rock og her faldt jeg så over Transatlantic. Det er en såkaldt supergruppe bestående af Dream Theaters trommeslager Mike Portnoy, Niel Morse fra Spocks Beard, og en Ronie Stolt fra Flower Kings – og rosine i pølseenden blev Marillions Pete Trewavas! Uha uha for en samling. Kun Ronie Stolt havde jeg ikke hørt før, men resten af gruppen var jo rent guld.

Så slog jeg til og købte de to studie albums de har udgivet ind til videre…

Det første album hedder SMPTe, hvilket er forbogstaverne fra medlemmerne af gruppen og lige et ekstra ”e”, men tilsyneladende også en slags kode? Det skal jeg dog ikke gøre mig klog på, men læs selv videre på Dream Theaters side.

Så kom skiven i og umiddelbart røg der prog elementer som skidt fra en spædekalv ud i stuen, uha der var meget og det er komplekst. Det første jeg sad og savnede var en rød tråd i pladen, den består af meget forskellige numre der ikke bruger det gamle kneb med at genbruge elementer – en ting jeg ellers holder meget af i prog rock genren. Men de enkelte numre i sig selv har en stor lytteværdi, de får hårerne på armen til at rejse sig som de skal gøre når musik rammer lige der hvor det gør godt. Det er sjældent jeg støder på skiver, hvor det egentligt kan lyde som en opsamlings skive hvor det er en række ”best of” elementer der er lagt sammen, som holder alligevel. En af fordelene ved de har skruet skiven sammen på denne måde er at sangene i sig selv får frit løb. Jeg lover at du ikke kan gætte hvad de finder på om 2 minutter, hvilket er forfriskende men også en ting man skal være bevist om – det er ikke pladen du sætter på for anden gang kl. sent og regner med at kunne følge den i alle facetter.

Dejen fortæller at en af årsagerne til stilen er at den blev til på kort tid og derfor sikkert er skrevet mere i hver sin lejer end som en helhed.

Hvem skal så købe den? Ja personligt syntes jeg ikke du skal starte der med prog rock, det er pladen for kompleks til. Men har du hørt det mainstream (hvis man kan kalde prog rock det) du skal og har mod på noget mere, vildere, udfordrende, så slå til – du vil ikke fortryde det.

Næste uge lytter jeg på det andet album, Bridge Across Forever.

Eksterne Links

Dream Theaters side om Transatlantic
http://www.dreamtheater.net/info_projects.php?s=transatlanti c

All Music
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:wnh9kemt aq7c

Billeder
Ronie Stolt

Mike Portnoy

Pete Trewavas

Niel Morse

thomashansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Ja transatlantic er et fedt band.

Hvis du hygger dig med Dreamtheater og Symphony X, og alerede kender Pain Of Salvation og mange af de andre diskuterede, kan jeg varmest anbefale dig at tjekke det franske band Adagio ud(ikke deres nyeste, men Sanctus Ignus og Underworld cd'erne) Det er progressiv virtuos neo klassisk metal i den bedste skuffe, totalt symfonisk og over the top.

Thomas

Til top Vis thomashansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomashansen

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 18 Juni 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende Thomas! jeg mener faktisk at på min prog rock radio (www.pandora.com) at den har spillet et par ting med dem, jeg må ud og købe ind igen igen *suk* 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes