Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 14:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: JVC 56" bagprojektionstv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aldebaran
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen,

For snart et par måneder siden købte jeg et JVC HD-ILA TV (model nr. HD-56ZR7U) hos Speakers Corner i København. Prisen var godt 30.000 kr., hvilket i sig selv giver forrygende meget billede for pengene. Da modellen ikke figurerer på denne side, og da bagprojektionstv i modsætning til fx USA er forholdsvist sjældne, har jeg valgt at dele mine positive erfaringer med Jer. I skulle jo nødig gå glip af noget godt!

Fjernsynet kan ses på JVC's hjemmeside her:

http://www.jvc.dk/product.php?id=HD-56ZR7U

Udstyr: Sammen med TV'et købte jeg en JVC DR-MH300SE. DVD-maskinen er forbundet med TV'et via HDMI, så disse ting også er i orden.

Generelt indtryk

Billedet er flot, dybt, naturligt og roligt, uanset om der er tale om TV-signaler eller film mv. fra DVD. Det er faktisk et utroligt smukt og imponerende billede, der kommer frem, og der er det bedste jeg har set, især sammenlignet med LCD og plasmafjernsyn. Intet af det jeg har set (hos Fona, Alphaview, El-giganten, Danmarks Hifi-klub) kommer i nærheden af det.

Med en skærm der er lige under 150 cm diagonalt er billedet stort. Meget stort. Fjernsynsudsendelser og film giver ofte en oplevelse af at have skuespilere mv. inde i stuerne. Intime dialoger bliver mere nærværende, fordi størrelsesforholdet er ca. 1:1, nogle gange større, andre gange mindre men generelt meget livagtigt og life size.

Selvom der er tale om et bagprojektionsfjernsyn, er fjernsynet i sig selv relativt smalt (40 cm) og med en OK-acceptabel betragtningsvinkel. Den er mindre end ved de nyeste LCD- og plasmafjernsyn, men man behøver ikke sidde ud for midten af skærmen for at kunne se optimalt. Endvidere er fjernsynet ikke lysfølsomt, så det kan fungerer på alle tider af døgnet, også i stærkt sollys. Måske vil virkningen være en anden ved direkte eksponering for sollys, hvilket jeg ikke har prøvet men sol fra siden og bagra gennem vinduerne, som oplyser stuen meget, påvirker ikke oplevelsen af billedet. Der er ganske enkelt tlstrækkeligt med knald på i billede til at det betyder noget.

Alt i alt får man - efter min ydmyge mening - et billede, der virkelig giver fuld valuta for pengene.

Den er i øvrigt fuldt ud i stand til at lave ægte sort, hvilket man også må tage med som et meget, meget stort plus.

Brug af TV'et som almindeligt fjernsyn

Analoge signaler er ikke særligt rene. Alligevel giver ILA-fjernsynet et klart og relativt rent billede. Det hænger sammen med, at fjernsynet ikke skalerer billedet op så det viser et lille billede på en stor skærm men dobler linierne i billedet op, så den samme linie i en vis forstand ikke bliver så meget større, så skarpheden - så skarpt det oprindelige signal nu var - beholdes.

I disse VM-tider er det mere spændende for mig at se fodbold end ellers, for ofte giver billedet en oplevelse af at stå på stadion, jf. det jeg skrev oven for om størrelsesforholdet. Illusionen understøttes kun af det levende og realistiske billede.

Det kan ikke undgås, at billedet af og til flimrer en smule, når bestemte detaljer skal gengives, men jeg tror ikke, at det har noget med fjernsynet at gøre men skyldes begrænsninger i fjernsynssignalet, da jeg har set denne form for flimmer før. I denne størrelse bliver det bare mere tydeligt, men min oplevelse er alligevel, at gengivelsen er klart bedre end ved andre former for fjernsyn.

Fjernsynet kan max. køre med en opløsning på 1278 x 720. Det er tilstrækkeligt til at vise den form for HD-TV, som fx DR og TV2 vil sende om nogle år, så i den forstand er det fremtidssikret mange år frem. Det kan ikke køre "ægte" HD-TV på 1920 linier vertikalt, men spørgsmålet er om det kommer til at betyde noget. Det tror jeg ikke for TV-kigningens vedkommende, men hvem ved. For mig betyder det ikke en snus.

DVD

Samarbejdet mellem DVD-afspilleren og TV'et fungerer optimalt via HDMI-tilslutningen. Igen imponerer billedet med skarphed og detaljer og med en lynhurtig opdatering af billedet. Selv vanskelige passager, der kan tage pippet fra især billige plasmafjernsyn, der giver et rykkende billede, håndteres uden problemer.

TV'et skalerer DVD-signalet op efter samme princip som nævnt oven for. De fleste film jeg har set har således de facto kørt med en opløsning på 1278 x 720, selvom det oprindelige signal jo er væsentligt mindre (er det ikke ca. 400 x 300?).

Igen har jeg kun positive ting at sige om det. Har set live koncerter med U2, Runrig, TV2 mv., Starwars, Mr and Mrs Smith, Strings (den danske dukkefilm) og meget andet godt, og det holder 100 % hele vejen igennem.

Lyden betyder jo især noget, når man ser film, og de indbyggede højttalere leverer en flot lyd, der passer godt til mine ører med detaljer og et sammenhængende lydbillede. Her har bagprojektionsfjernsynene jo som udgangspunkt en klar fordel i forhold til deres catwalk-tyndere fætre og kusiner, da der jo i sagens natur er meget mere plads at gøre godt med i et bagprojektionsfjernsyn end i et plasma eller LCD-fjernsyn. Det seneste jeg hørte på TV'et var godt nok ikke DVD men en "U2 vs Coldplay" sekvens på VH1, hvor Coldplay spillede "Talk" fra deres X&Y album fra sidste år. Jeg behøver vel ikke skrive mere?

PC

Skærmbilledet er klart og stabilt men er set bedre og skarpere. Da mit grafikkort på den computer jeg brugte ikke er særligt godt, har det nok en del med sagen at gøre. Men det virker i hvert fald, selvom jeg ikke helt kan vænne mig til at arbejde med en skærm, der er så stor.

Refrashraten skal sættes til 60 Mhz, og det oplever jeg som en begrænsning. Det virker, men visse spil har haft svært ved at køre, og jeg gætter på, at det har noget med dette at gøre. Løsningen har været at skifte skærm, når TV'et gik i sort (ved menuer) og så sætte det over på TV'et når bil-banerne skulle gennemkøres. Det er til gengæld vildt livagtigt, for igen pga. størrelsen og hastigheden på skærmens opdatering går det bare i vild fart ned ad de underjordiske spilbaner.

Afslutning

Jeg håber, at nogle af Jer har fået mod på at opsøge en forhandlinger, der kan fremvise TV'ets fantastisk spændende billedkvaliteter.

Til top Vis Aldebaran's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aldebaran

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

den skal da lægges ind her:

http://www.hifi4all.dk/brugeranm/
Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Aldebaran
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg lægger den ind der også. Er ny her på forummet, så tak for hjælpen.

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Juni 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Har set anmelte TV i 56 + 70'' hos JVC  og det er et lækkert tv.

Eneste er at dybde er 40 cm   øv   men JVC siger at der kommer nye modeller til næste år der kun er 20 cm dybe   og så er det jo ved at være stue venligt.

Fin anmeldelse   

Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Aldebaran
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juni 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Hej Hans123,

Hvis det bliver virkelighed - at det ryger ned i en dybde på kun 20 cm - så vil det jo blive endnu mere attraktivt for dem, som gerne vil have det så fladt som muligt.

Tak for oplysningen.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Det lyder jo godt alt sammen! Personligt har jeg kun set et enkelt bagprojektionsTV, der imponerede (men jeg har også kun set nogle få - de fleste billige - der er ikke så mange i butikkerne) - et Thomson DLP med en dybde på kun 19cm (kunne hænges på væggen) og et meget flot billede. Prisen var desværre også derefter....

"Problemerne" med bagprojektion er imo. den noget begrænsede betragtningsvinkel, lidt ringere lysstyrke samt omkostningerne til skift af pærer.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Men JVC nye modeller er bare gode   men se dem selv.

Pæren skulle holde 8000 timer i de nye JVC   og være meget nem at skifte

Aldebaran
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Pæren burde uden problemer holde en hel del år. Koster 1.500 kr. at skifte ud. Går den i stykker inden for 5000 brændtimer (tror jeg det er), får man en ny. Det hedder vist at gå med livrem og seler.

Mht. betragtningsvinklen må jeg sige både ja og nej. For 1-2 år siden var jeg i Electric City i Fields i København, hvor de faktisk havde et af de mere klassisk udsende BFTV - dvs. en firkantet kasse, hvor kun den øverste halvdel var billede. Størrelsen har vel været omkring de 40". Dét fjernsyn havde de klassiske BPTV'ers vanskelighed omkring betragtningsvinklen. Hvis to personer skulle se lige godt, måtte de nærmest sidde på skødet af hinanden.

Sådan er det overhovedet ikke med JVC-modellen her. Det var også én af grundene til, at jeg gik med til at købe det.

Mht. lysstyrke er det sådan, at der er så meget gang i fjernsynet, at der er lige så meget lys i som i alle andre fjernsyn. Billedet er dog ikke "plasma-agtigt" i sin lysstyrke, hvor billedet nærmest er larger-than-life eller better-than-life, hvis I forstår hvad jeg mener. Altså for meget lys i - lidt som skærmen over det hedengangne forlystelsescenter Scala over for Tivoli.

Jeg kan se alt det jeg vil i fuldt dagslys, og der behøves ingen form for mørkelægning, som det kendes fra de klassiske BPTV og især fra projektorer. Selvom der jo i en vis forstand er tale om en projektor, så kan man ikke sammenligne virkningen af projektoren på TV'ets skærm.

Det er ret tydeligt, at BPTV har udviklet sig kolossalt siden de klassiske BPTV kom på markedet for en del år siden. Der er tale om den seneste nye teknologi. Og det er klart interessant for dem, som lægger vægt på optimal billedkvalitet.

Riot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Lad os få nogle billeder af det! 10-20 stykker gerne!

Tak!
Til top Vis Riot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Riot

Aldebaran
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Har tænkt på det, men har ikke noget kamera, der duer!

Men hvis jeg kan få nogen til at tage nogle billeder, vil jeg gerne uploade dem. Det har andre jo gjort, når de stolt har vist deres grej frem, og det giver jo flere indtryk at forholde sig til.

Hvis jeg tog 20 billeder af mit fjernsyn, tror jeg, at jeg vil ryge ud i en skilsmisse. For så vil min kæreste tænke, at nu er han da gået helt fra forstanden.

(Vi var i øvrigt fuldstændigt enige i vores oplevelser af markedets forskellige fjernsyn, som vi tog rundt og så på og var 100 % enige om, at JVC'en var den, vi skulle have).

Riot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Hehe, ja, ok... 10 er vist mere nok. Bare fra et par forskellige vinkler og med et par signaler på, som din lækre DVD og TV.. Digitalt som analogt.

Ok. Overvejer det nemlig også. Det jo stort, billigt i forhold til størrelse  ( Ok billigt, ikke sandt ) og ydeevne og flot.

Det er vel ikke muligt at du har set nogle af Pioneers plasma skærme eller PV60, så du kan sammenligne lidt? Her tænker jeg udelukkende på billedkval..

Aldebaran
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2006 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Har set Pioneer hos Speakers Corner, og er man til flade skærme i et lækkert design, så ligger det absolut også i toppen billedmæssigt og er ikke alt for dyrt i forhold til så meget andet.

Men - i forhold til mine behov og de øjne, jeg ser med, så er der meget mere billed for pengene i en kvalitet, der overstiger selv disse plasmaskærmes gode kvaliteter. Det er jo lidt svært at forklare, for hvordan kan det være, at en farve virker varm og en anden kold?

Stod selv med valget mellem et 50" Pioneer hos Speakers Corner og så JVC ILA-TV'et. JVC'en er ganske enkelt bedre!

Prisen på dit link er lavere end det jeg har givet, så hvis man ellers kan få den service og de garantier man skal have ved at købe via nettet, er det måske OK at spare de penge. Personligt vil jeg dog hellere give nogle tusinde kroner mere for TV'et og så købe det i en butik, for de ekstra penge giver dels bedre vejledning med udgangspunkt i den enkeltes behov, dels en tryghed omkring købet og holdbarheden, som skal holde mange år endnu.

Speakers Corners ærlighed omkring deres produkter spillede også ind. Er ganske enkelt træt af sælgere, der ser mig som en bidragsyder til deres provisionsordning, eller som kun fremhæver alle fordelene ved deres apparater. Har fx her på dette forum læst om andre forhandlere, der får deres plasmaskærme til at fremstå som vildt gode, men som slet ikke kan levere varen hjemme i stuen, fx dem der konsekvent viser "Find Nemo"... vi nævner ingen navne, vel?

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

8000 timer lyder jo bedre end de 2000 timer, man normalt hører om med projektorer.  I praksis burde man dermed komme i nærheden af 10 år før pæren skal skiftes ved "normalt" brug. Samtidig er strømforbruget relativt lav (ifht. skærmstørrelse).

Prisen hos PC-netto ser fornuftig ud. Jeg har handlet flere gange hos dem uden problemer, men jeg har ingen erfaringer med evt. reklamationer.

Aldebaran
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu også "kun" hørt tallet 5.000 nævnt.

Der sidder en tæller i TV'et som tæller antallet af timer, som pæren har været i brug. Derfor kan man ikke snyde, men man sikres en fair behandling.

Pæren bliver flere hundrede grader varm, så det er ikke så nemt at tænde og slukke fjernsynet. Man skal lige vente lidt på at det kommer i gang, og man må ikke hive stikket ud før køleren har fået pæren til at falde til ro efter brug. Det virker til gengæld upåklageligt.

Blæseren er ikke støjfri, men den larmer mindre end de to computere jeg sidder ved nu - en gammel og en fra 2006 fra Dell.

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

De 2 store tv er 70''  og det omtalte 56''

Aldebaran
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Det giver et meget godt indtryk af betragtningsvinklen - ikke så god i den spidse vinkel på 70" men mere i orden på 56".

Tænkte at 56" fjernsynet ser lille ud ved siden af de to store monstre. Og det er faktisk kæmpestort i virkeligheden!

Tak for billederne. Har besluttet mig for at opspore en der har et kamera, så jeg kan tage billeder af mit eget.

Er du sikker på, at de to store er 70"?

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Det bageste er 70'' og det ved siden af er 56''

Og de er begge rigtig gode når der bliver vist hdtv på dem.

Mvh Hans

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Nu kan billeder være svære at dømme udfra, men umiddelbart er jeg ikke imponeret over betragtningsvinklen - omend det ofte kan være væsentligt bedre med blot få graders forskel (og de færreste har nok brug for en så spids betragtningsvinkel i praksis).

Til gengæld kan tanken om blæsere skræmme mig langt væk - jeg ønsker ikke at høre på en blæser, når jeg skal se film/TV. Af samme grund er en projektor blevet forkastet i vores hjem (jeg er meget sart mht. "mislyde").

Riot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Den vvinkel er næsten også på grænsen til hva det ka klare... Men stort er det sgu. Nogle butik på Sjælland som har de tv??

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes