Forfatter |
|
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
Sendt: 15 Juli 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Ja, mit indtryk er at han er en no-bullsh*t-kind-of-guy (så meget som man nu kan forvente af en sælger).
Har du selv en SL-1200/1210 eller en anden "DJ-pladespiller"?
|
|
|
Yep, en SL-1210 Mk II (fra 1988, hvis ikke jeg husker helt galt  ).
Ud over, at den første jeg modtog var defekt (ved enhver pitch
regulering begyndte pladetallerknen at "scratche" helt for sig selv -
Den kørte skiftevis frem og tilbage??!!), så har den kørt upåklageligt
siden
Jeg er bange for, at jeg ikke så nemt vil kunne vænne mig til f.eks.
remdrevne pladespillere, hvor man skal flytte remmen for at skifte
mellem 33 1/3 RPM og 45 RPM - og samtidig vente mere end en ½ omgang
på, at "den er oppe i fart"  , så jeg
beholder nok min 1210'er indtil den ikke kan mere, og efter al
sandsynlighed, går der nok et par dage, inden den giver op.
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Baddabing ! Så var posten der med en pakke fra Thomann ! Det er nok den hurtigste pladespiller opsætning jeg nogensinde har prøvet. Alt inklusive (udpakning og næh! ih! og åh!) tog det under 30 min før den første skive (Pink Floyd "Animals") røg på. Men så var 1210eren også bedre justeret ind end min Thorens nogensinde har været  Nøj, hvor den spiller musik. Jeg har endda bare monteret min Ortofon 520mkII og det er en KÆMPE forbedring. Der er fart over feltet. Det sidder lige i skabet hver eneste tone. Lige nu kører der Royksupp's sidste som jeg egentlig syntes lød skidt, men det gør den ikke længere. 1210eren har masser af "PRAT" og det i så rå mængder at man må undre sig over, hvordan Rega har kunnet bilde folk ind at det var dem der havde det ? Nå, nu er jeg jo selvfølgelig også bare super begejstret og nyhedens interesse osv osv. Men der skal bare lyttes vinyl i stor stil de næste dage. Det er jo en ren fornøjelse  /Mirland
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
så mangler du blot en bedre pickup for at kølhale cdèn
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pick-up er helt klart næste skridt ! Men om det bliver en Denon eller en Benz fra Scheu ved jeg ikke helt eller noget helt tredie. Uha. Lige nu spinner Jimi Hendrix "Cry of Love" rundt på spillen. Nøj, det er ikke ilde  Mit nuværende setup spiller bare max lige nu i forhold til alt jeg ellers har haft. Skræmmende ! /Mirland
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Pick-up er helt klart næste skridt ! Men om det bliver en Denon eller en Benz fra Scheu ved jeg ikke helt eller noget helt tredie. Uha. Lige nu spinner Jimi Hendrix "Cry of Love" rundt på spillen. Nøj, det er ikke ilde Mit nuværende setup spiller bare max lige nu i forhold til alt jeg ellers har haft. Skræmmende !
/Mirland
|
|
|
Rart at læse; at vi har en glad mand herinde er nærmest en sensation 
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke mirland. Jeg får selv helt lyst til at prøve sådan en. Har du mulighed for at smække et eller flere billeder op her i tråden? Du har måske for travlt med at lytte?
Så man kan vel roligt konkludere at Technics SL-1210 > Rega P3? De ligger vel i nogenlunde samme prisleje fra ny.
Ikke for at hakke på Rega men det er vel den pladespiller der oftest tænkes på når der skal købes en ny pladespiller der er nem at gå til i 4000-5000,-kr. klassen (og Pro-ject).
Det har længe været kendt på diverse udenlandske fora at SL-1200/1210 giver super valuta for pengene (køb den gerne i Tyskland) både hvad angår lyd og "byggekvalitet". Gad vide om det er noget danske hi-fi entusiaster med begrænset budget generelt er bevidste om?
mirland: Når nu 520MkII'eren fungerer så godt kunne du da også overveje en 540MkII nål med Fritz Gyger II slibning? Jeg går ud fra at man bare kan skifte nålen ligesom på OM serien? Den avancerede nål på 540'eren kræver dog at PU'en er 100% perfekt sat op.
Ortofon 540MkII Impressions from VA
Her er lidt mere ros til KAB's "TD-1200 Tonearm Fluid Damper":
"olddude55" fra VA
150$ plus forsendelse/told/moms (hvilket ikke kan blive det helt store) er selvfølgelig også en pæn slat...
Jeg vil nu stadig tro at en Denon DL-103 til under en tusse (900,- inkl. forsendelse) bliver svær at slå.
DL-103 @ eBay (tubefive) (auktionen udløber om lidt men bliver naturligvis slået op igen).
Vær opmærksom på at 103'eren helst skal belastes med ca. 100 ohm for at lyde bedst. Hvis man ikke har MC-indgang har Denon en step-up der passer til 103'eren:
AU-300LC @ eBay.de
Audiocubes2 (forvent evt. lang leveringstid).
Hvis den tilsluttes en "normal" MM-indgang på 47 k ohm vil det give en belastning på 470 ohm (1:10). Dette er nok for højt? I så fald kan lyden godt gå hen og blive for lys/tynd.
step-up FAQ @ VE
Et andet godt bud på at optimere den stive 103'er i Technics armen kunne være dette headshell fra Sumiko:
HS12
Det er en del tungere end Technics eget. Det er ikke nødvendigvis at foretrække med andre blødere PU'er. Der er Technics' nok at foretrække. Der er også mere plads til justering af PU i Sumiko's headshell hvilket er en fordel hvis man vil bruge Baerwald's geometri (mindst gennemsnitlig forvrængning) frem for Technics' (mindst forvrængning i inder-rillerne).
olddude55 - igen
Technics armen bruger nulpunkterne 58.5mm/113.5mm hvorimod Baerwald jo er 66.0mm/120.9mm.
Tonearm Database - Technics
Hvis man vil bruge Baerwald er en protraktor med en "reference-linje/streg" der skal pege mod armens omdrejningspunkt et must. PU'en vil skulle flyttes en del frem i hovedet og roteres let indad. Det kan være lidt tricky at bestemme hvornår stregen peger mod omdrejningspunktet.
turntablebasics alignment tool
Nu har jeg vist vrøvlet nok.
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg må jo indrømme at jeg faktisk er så positivt overrasket, som man kan blive. 1210eren spiller musik med stort M. Lige nu kører der Pink FLoyd "Meddle" som jo er en genialt fed skive og jeg lægger mærke til lyde jeg ikke synes, jeg har bemærket før. I forhold til Thorensen er 1210eren klart en mere "rå" maskine. Den fyrer det af der er på skiven - skånselsløst. Det gælder både godt og bogstavelig talt "skidt". Den er meget afslørende. Men dens perfekte hastighed er så fed. De fleste remdrevne jeg har haft har altid "løbet" en smule. Det gør den her naturligvis ikke  Thorensen er mere "blød" og "forgiving" og vil nok umiddelbart falde mere i den typiske lytters smag. Men nu er jeg absolut til fart og dynamik. 1210eren minder umiddelbart mere om mit cd setup (Shanlng CD-S100mkII med Ontech dac (opdateret udgave)) i sin nærmest krystalklare top. Ortofon p.u.en spiller mere "tydeligt" hvis man kan sige det sådan med denne pladespiller. Det kan så tilgengæld meget vel bunde i det faktum at den er nemmere at sætte op end en Thorens. Her fra skal lyde en klar anbefaling. Selv i standard opsætning som min lamme-skridtprygler den efter min mening en Rega Planar 3 (og ja, jeg har haft en) og er absolut lige så "hi-fi" som min gamle Systemdek IIX. Hvis man vil have en "safe entry" til vinyl så må det her være vejen. Den kan sættes op af en blind chimpanse og med dens ganske effektive fødder er den meget nem at placere i et rack. Jeg graver lige nogle billeder ud senere  /Mirland
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et par meget hurtige billeder af dyret i dets setup:  og hele setup'et:  ...med ledningsrod. jeg har lige skiftet til VdH Clearwater, så det hele er lidt rodet lige nu  /Mirland
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow. Smed lige Supertramp "Breakfast in America" (et absolut must for enhver der er en sucker for god studie-onani  ). Den plade har kræver meget af udstyret da vokalerne nemt bliver utålelige samt der er masser af dynamik i optagelsen. På min Thorens lød den faktisk rigtig godt. På 1210eren lyder den lige så godt men dens "in yer face" lyd gør det bare så meget mere fedt at høre på. Det gamle "PRAT" begreb dukker mere og mere op i mit hovede, for det er præcist hvad 1210eren har: Pace, Rhythm and Timing. Men jeg tror faktisk at mit p.u køb bliver udsat lidt. Nu skal der lyttes på det her setup inden der skal pilles. Og i mellemtiden skal der edderøvme købes vinyl i rå mængder. Jeg smutter snart til Berlin, hvor vinyl udvalget skulle være ret imponerende  /Mirland
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 02:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder bare supergodt. Man må håbe at det får nogle der aldrig ville have overvejet denne pladespiller som en farbar vej til seriøs hi-fi gengivelse til at standse op og tænke efter en ekstra gang.
Som før nævnt så var SL-1200'eren oprindeligt rettet mod hi-fi markedet. DJ kulturen tog den så til sig pga. den solide konstruktion og uopslidelighed. Så er den hen ad vejen tilpasset dette marked og desværre som en konsekvens deraf "faldet i unåde" hos den seriøse audiofile. Dette er forhåbentlig på retræte.
Hvis man sammenligner hvad man får for pengene rent konstruktionsmæssigt i forhold til andre pladespillere i samme prisklasse, ja så er det vel nærmest til at dø af grin over? Matsush*ta/Technics har formået at opbygge og vedligeholde et så effektivt produktionsapparat at der i denne sammenhæng ingen konkurrence er.
Selv den ofte udskældte arm er en solid og gennemtænkt konstruktion (den trænger bare til nogle bedre interne/eksterne kabler). Man kan vel se en SL-1200/1210 som en neddroslet SL-1000MkII (SP-10MkII)/EPA-100 til en yderst fornuftig pris (visse steder).
Hvis tekniske data har noget at sige så er der vel næppe mange pladespillere der kan matche Technics'en på dette punkt.
KABUSA
Prøv at læse "Why your last 'table should be a KAB modded 1200!" (under kategorien "Record Players" - højre kolonne).
Hermed slutter min salgstale.  (jeg synes bare at den fortjener lidt goodwill - også i disse kredse).
mirland: Har du fået leget lidt med VTA eller har du sat den til parallel i første omgang? Det fordrer vel også en ven/mage til justeringen så man kan vurdere effekten fra lyttepositionen imens. Hvad er dit indtryk af VTA anordningen og armen i det hele taget generelt?
Da din er en MkII går jeg ud fra at måtten er af den tykke slags (Mk5'erne bruger vist en tyndere/ringere måtte). Nogle påstår at man kan opleve en lille ændring i lyden ved at vende måtten så den glatte side vender opad. Jeg ved ikke om dette bare er indbildning men det skader vel ikke at prøve?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 04:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Natten er ung...
Positive-Feedback #26
Den akryl måtte som Ghammel & Suhr også var inde på lyder som en god ide. Godt ser det ihvertfald ud:
Akryl SL-1210 (scroll lidt ned).
HenryH's svar peger dog i den modsatte retning men sådan er det jo...
Er der nogle brugere her på siden der har vovet at "denude" (afklæde) en 10x5'er?
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 07:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant pointe omkring akryl plademåtten. Jeg har naturligvis fået den go'e tunge mkII måtte med :) Men jeg vender den ikke, da jeg synes bagsiden af den er grim  Men jeg kunne da godt fristes af en akrylmåtte - om ikke andet så fordi den ser sæksi ud. Jeg har ikke leget med VTA, da jeg egentlig mener at parallel er den eneste "rigtige" måde. Men mit indtryk af VTA justeringen er at det er en våd drøm for vinyl-brugere. Hvor nemt kan det blive ? Mine gamle RB250/300 skulle have diverse skiver eller VTA adjustere for at være med, hvilket kræver en komplet demontering hver gang. Det stinker. Med hensyn til armens kvalitet så er den faktisk ikke ilde. Den er selvfølgelig retro på alle måder, men den virker ganske udmærket og når ikke man alligevel står og skal have en Mørch, så synes jeg den er helt fin ! Jeg er ret sikker på at jeg ikke kunne finde på at montere en RB250 på 1210eren. Jeg tror man meget hurtigt vænner sig til den lynhurtige justering og mulighed for at skifte p.u. Tænk! Jeg skulle ikke ligge og kravle rundt på gulvet for at skifte/installere p.u. Sand fryd ! Forresten: Jeg havde overvejet ganske kraftigt at købe Isonoe fødderne fra Kabusa (de kan faktisk købes billgere i UK), men det tror jeg ikke jeg vil. Fødderne på 1210eren er ganske udmærkede. Kevins kommentar omkring at de skulle afhjælpe "boom boom" når man sår lidt på toppladen tror jeg mere har med resonansdæmping af kabinettet at gøre. Jeg tvivler også på at jeg vil have silikonekarret. Men jeg kunne godt finde på at bestille en re-wiret arm, når de kommer. Men første skridt bliver en mere heftig p.u. Jeg har en klar fornemmelse af at 1210erens natur gør at man faktisk ikke kan overdrive p.u.ens kvalitet. Den vil bare spille det bedre  Men hvad så Krenzler ? Skal du ikke have en ?  /Mirland
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
som tidligere på side 1 nævnte CPH-R at der måske kun var 2 stk kenwood
L07D i DK, så må jeg da være heldig at være ejer til den ene, og en
kammi har så den anden.......mon dog ikke der skulle være et par
stykker mere der er ejer af dette klenodie...??????
mvh Velkommen
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland: Hvorfor ikke dæmpekar? Hvis du overvejer en krævende MC PU (senere) eller bare generelt kommer til at "parre" armen med PU'er der er mindre end optimale kompliance-mæssigt - mon så ikke der er en "gevinst" at hente?
Jeg læste en bruger-test på VA hvor vedkommende oplevede en forbedring med Isonoe fødderne selv ved hovedtlf. lytning! (HT'erne var naturligvis slået fra). Det har vel noget at gøre med hvordan resonanserne (fra PU'en) "rejser" rundt i spillen?
Men selvfølgelig: "If it ain't broke, don't fix it". Som det lyder som om den spiller nu er du vel også bedre tjent med en ordentlig røvfuld vinyl!
Joh... det er ikke helt utænkeligt at sådan en SL'er ligger og venter på mig out there.
Velkommen velkommen. Eller er det omvendt? (ti-hi).
Så er det vel på sin plads lige at genopfriske dette link:
L-07D!
Har du eller din kammersjuk så implementeret nogle af de tweaks der er beskrevet på oven-nævnte side?
Hvordan spiller den og har du mulighed for at poste et par pics?
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja min kammi har noget af det ekstra udstyr der er vist....jeg har kun
en ekstra plademåtte og en center spænding.......jeg har været meget
glad for den måde den spiller på, svært at beskrive, men har da
efterhånden haft den i 20 år....og sælger den aldrig!!!!!
mvh
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler: Jeg afviser ikke 100% at jeg vil have et dæmpekar på sigt, men nu og her er forbedringen i forhold til Thorens'en så stor at jeg ikke har et behov sådan lige nu :) Med hensyn til Isonoe fødderne så er det ret vigtigt for mig at jeg fortsat kan justere højden på fødderne som med de originale, da mit anlæg - som du kan se - står på små reoler og godt lige kan have behov for lidt justering ift vater. Så hvis ikke de kan justeres, så er de slet ikke relevante  Men så vidt jeg kan læse mig til har de 3mm justeringsmulighed. Om ikke andet så ser de godt ud  Apropos røvfuld vinyl så har jeg allerede 5-600 skiver, så der er da lidt at gå igang med. Men nøj, der skal købes ind nu. Men det er lige gået op for mig at jeg nok bør se at få investeret i en MC-stepup eller lignende. Det kunne godt gå hen og blive rigtig dyrt... /Mirland
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
CLIX Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 838
|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
... Apropos røvfuld vinyl så har jeg allerede 5-600 skiver, så der er da lidt at gå igang med. Men nøj, der skal købes ind nu....
|
|
|
Hvis du ikke allerede kender Læsehesten i Randers, så skulle du tage at give dem et besøg, de har en del vinyl. __________________ Kunstig intelligens kan intet stille op mod naturlig dumhed. Mit link
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
De er fedt designede - det er helt sikkert 
/Mirland
|
|
|
det ligner nu noget blød afkobling, det har jeg tidligere haft prøvet på en 1210, men mener bestemt ikke det gavner lyden. nej så hellere de original fødder på en solid væghylde! rewire af armen er mit næste projekt og så har jeg ret stor tiltro til dæmpekarret
|
Til top |
|
|