Forfatter |
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
CLIX: Læsehesten i Randers er et godt sted  Dem bruger jeg til at få omsat den del af min pænt store tegneseriesamling som skal "videre" til vinylplader. Sidste gang fandt jeg faktisk det første Leon Russel album i ok stand. Uha uha  Kyhn: Som nævnt ovenfor er jeg faktisk ganske godt tilfreds med de originale fødder på 1210eren. Som det er lige nu vil jeg nok ikke skifte noget af det "oprindelige" på den. Men det er jo fedt at vide at man altid kan opdatere sit grej, Nogen der har forslag til hvad man skal kigge efter af MC forstærker ? Jeg tror det næste skal være en mc for at prøve noget andet. Jeg har aldrig haft en mc før... Jeg er frisk på noget af ældre dato. /Mirland
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Mirland:
T'lykke med din nye afspiller!
Hvis du piller låget af din nye 12'er (skynd dig inden det gror fast!), vil du opleve en nærmest grusom forbedring af alt perspektiv, mere nærvær, bedre anslag, etc. - forudsat du selvfølgelig også har hængt den op på væggen
Her kan jeg kun anbefale bordpladen fra et Ikea Lack bord (fås også i sort), hvor man blot undlader at skrue benene på. Disse bordplader har i øvrigt en forunderlig virkning på stort set alt hifi, og så koster de kun fra 79 bops! Sammen med et par solide hyldebærere fra det lokale byggemarked kan man lave en grammofonhylde (eller et rack) i super referenceklasse og til næsten ingen penge. Hvem havde forestillet sig dette om en gammel, polsk dørfabrik
Jeg kan kun tilslutte mig Kyhn's mening omkring fødder og dæmpekarret. Behold de originale fødder, og med en re-wirng og dæmpekarret kan du bruge nogle af de helt fede PU'er på den. Og af med låget og op på hylden med den
@ krenzler:
Mmjahh... hvis man ser på billedet af den "måtte" HenryH nævner, så er der en temmelig stor fordybning midtpå:
Efter min mening bør en sådan måtte/skive være helt uden fordybninger, da der ellers kan opstå nogle uheldige resonnanser samtidig med at fordybningen kan opsuge alt for meget information, som ellers skulle have været videregivet længere ned i kæden (kan suge livet ud af musikken). Min erfaring siger mig at højst mindre riller virker befordrende på fornøjelsen
Ved at sammenligne to vidt forskelligt konstruerede acryl "måtter" (det er vel egentlig en skive med den tykkelse?), mener jeg ikke man kan konkludere at acryl måtter/plader ikke virker, som HenryH ellers forsøger at bilde os ind.
Der findes også forskellige former for acryl, og så vidt jeg kan se er EdM's acryl dims af materialet metacrylat, som er en forholdsvis hård type acryl.
Sådden en skive vil skal jeg selv have drejet i 4-5 mm tykkelse
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 18 Juli 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr:
Tak for et informativt og interessant indlæg.
Hmmm... Det kunne være man skulle prøve sådan en "Lack" hylde. Lige nu bruger jeg sådan en her hylde fra Pro-ject:
Problemet er at MDF pladen buer faretruende under vægten af min pladespiller (pladen hviler kun på 4 fire spikes i hjørnerne). Jeg går ud fra at sådan en Lack hylde vil kunne bære en del mere vægt (25kg)? Jeg havde ellers overvejet birkeXfinér pga. dets store stivhed. Desuden har jeg ladet mig fortælle at MDF som hyldemateriale ikke er særligt befordrende for vellyd.
Den ville godt nok skulle skæres til (Lack'en) og det er vist ikke en mulighed? Der er åbenbart papirmasse indeni så det dutter nok ikke. Jeg har hørt en anden bruger her på siden udbrede sig om at spånplade er at foretrække frem for både MDF og Xfinér som hyldemateriale - er der noget om snakken?
Du må da gerne melde tilbage når du har fået drejet (og nærlyttet til) sådan en 4-5mm metacrylat måtte.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Nogen der har forslag til hvad man skal kigge efter af MC forstærker ? Jeg tror det næste skal være en mc for at prøve noget andet. Jeg har aldrig haft en mc før... Jeg er frisk på noget af ældre dato./Mirland |
|
|
Denon DL-103 + AU-300LC - billigt og effektivt. Kan erhverves samlet for ca. 2000,-kr. inkl. forsendelse og evt. told/moms.
Som du kan se på billedet kommer du ikke uden om et dæmpekar med sådan en MC'er.
AU-300LC forstærker signalet x10, så de 0.3mV bliver til 3mV. Når nålen engang er slidt kan du sende den til retip/rebuild hos f.eks. Garrott bros. eller VdH. Så har du lige pludselig en meget seriøs PU.
Vinyl Asylum
Vinyl Asylum
Hvis du vil "Frankensteine" PU'en yderligere så er det også muligt:
afsluttet eBay auktion
Torlai service (nøgenbilleder! Ikke for børn & sarte sjæle).
Jeg vil skyde på at udbyderen af den afsluttede eBay auktion er Roberto Torlai.
Jeg nævnte i en tidligere post noget om den optimale belastning af en 103'er (100 ohm). Måske er det ikke så kritisk? (eller også er det meget individuelt):
Vinyl Asylum
Men selvfølgelig: Hvis du søger en MC RIAA med stor fleksibilitet/mange justeringsmuligheder så dutter Denon step-up'en jo ikke. Den er dog billig... Auditorium 23 har også skræddersyet et par "SUT's" til både DL-103 og Ortofon SPU. Jeg aner ikke hvad de koster...
Auditorium 23
Nu når jeg er i gang med at forsøge at lokke dig til at spendere en masse kontanter vil jeg da lige poste et par billeder af en knaldrød Funk Achromat (som du var inde på tidligere):
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 07:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr: Jeg er ikke sikker på at min 1210 kommer op på væggen, da min væg lige på det punkt ikke er specielt stærk. Men jeg tvivler nu også på effekten af det; jeg har støbte gulve beklædt med kork og derefter med tæppe, hvorpå reolen står på spikes på en 50x50x5cm betonflise. Jeg tvivler på de store resonnanser slipper igennem Du har naturligvis ret mht låget, men jeg har ikke umiddelbart bemærket nogen større effekt at have det af endnu. Det kommer nok (Men med en nysgerrig kat er det slet ikke dumt med et låg ind i mellem). Men apropos IKEA så bruger jeg naturligvis den anden geniale lavpris løsning: CORRAS ! Kanon lille bord som er perfekt til hifi og opbygget af samme plader som LACK. Jeg droppede mit Target rack til fordel for Corras og vender ikke tilbage til de traditionelle racks frivilligt.Krenzler: Lidt ekstremt at mod'e en pickup til 1000 kr i den grad er det ikke ? Tror jeg ville foretrække noget "fabriksnyt" - men hvem ved ? Nøj, Funk'en er grim i den farve ! Min skal klart være sort. Har du så set deres pladespiller ? Den er herregrim, men skulle vist være god. Det er jo de gamle Pink Triangle folk. Men jeg holder nok fast i følgende opdateringsrækkefølge: 1. Pick-up (DL-110, DL-160 eller noget andet high-output - måske noget Dynavector ?) eller 1a: MC (forstærker + p.u. og der er DL-103eren absolut et hot emne). ALlerhelst vil jeg have en mc/mm forstærker så jeg ikke er bundet. Men så har jeg jo bare ikke noget at bruge min Mantra til.... Decisions decisions... 2. Her taler vi nok dæmpekar 3. Måtte - sandsynligvis en sort Achromat i 5mm Men selvfølgelig kan rækkefølgen ændres  Specielt hvis det rette tilbud dukker op. Det burde laves en "loge" ala den gamle Snell loge for ejere af 1210ere  /Mirland
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved nu ikke hvor ekstremt jeg synes det er (nu tænker jeg kun på re-tip).
Hvis du forestiller dig at du har en "udbrændt" DL-103 og ca. 2000,-kr. at bruge... Så kan du enten købe en Dynavector 10x5 (den generelle konsensus på f.eks. VA er at Denon'en er bedre), købe 2stk. nye DL-103 eller sende den gamle til re-tip hvor den får Fritz Gyger S nål, nålefane af bor og nyt ophæng.
Husk at regne med nålens levetid når du vurderer prisforhold. En FGS (VdH 1) har en meget lang levetid (2000-4000 timer afhængig af "arbejdsforhold"). Det er ca. 4 gange så lang levetid som den koniske nål der sidder på en standard 103'er og vel mindst det dobbelte af hvad en elliptisk (10x5) kan præstere.
Hvis du ikke bryder dig om tanken om en PU med konisk nåleslibning kan man købe en ny DL-103 med elliptisk nål til 147€ hos PhonoPhono.de (hvis man henvender sig via mail). Nu er konisk jo ikke bare konisk. Der kan være stor forskel på kvaliteten af den måde nålen er skåret/slebet og hvordan den er fæstnet til fanen.
Jeg ved faktisk ikke hvor det er bedst at sende en MC til re-tip hvis man bor i DK? Jeg omregnede bare 250$ fra en anden tråd til ca. 2000,-kr. VdH er vist ikke den billigste mulighed. Fritz Gyger er åbenbart det samme (samme kilde) og skulle være billigere.
Angående DL-110 og DL-160 så er deres egentlige kompliance (10Hz) henholdsvis 15cu og 18cu. I testen af SL-1200 GLD på audiophile.no lykkes det testeren at få DL-160'eren til at spore 10my bedre med dæmpekarret.
Den Torlai modificerede 103 på eBay røg da for et ret lavt beløb (112€) hvis den altså var i ubrugt stand? Det er måske værd at holde øje med...
Ja, en sort Achromat vil helt sikkert klæde din 1210'er bedst. (hvad med blå?...)
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tillader mig lige at citere nogle "quotes" der er mere end nogle få dage gamle...
krenzler skrev:
Både Jean Nantais og en anden forum bruger ved navn 4yanx kører begge en lille forretning hvor de bygger "monster-Lenco'er" til interesserede købere. Der er helt sikkert også andre der gør dette men de er vist alle bosiddende i USA og Canada. |
|
|
Mellemhjulet skrev:
Jeg kunne måske godt bygge nogenlunde i samme kvalitet, det er ikke så svært. Men jeg tvivler på at der er et marked for det. |
|
|
Her er så 4yanx' seneste "kreation":
Hvor meget skal du have for at bygge sådan en lille sag Mellemhjulet?
Det skal dog siges at både 4yanx og hans far er uddannede møbelsnedkere...
Armen er en MG-1 luftpudesag.
MG-1
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 24 Juli 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Mellemhjulet skrev:
Jeg kunne måske godt bygge nogenlunde i samme kvalitet, det er ikke så svært. Men jeg tvivler på at der er et marked for det. |
|
|
Her er så 4yanx' seneste "kreation":
Hvor meget skal du have for at bygge sådan en lille sag Mellemhjulet?
Det skal dog siges at både 4yanx og hans far er uddannede møbelsnedkere...
Armen er en MG-1 luftpudesag.
MG-1
|
|
|
Ok, finerarbejde er ikke lige min stærke side. Og gør iøvrigt pladespilleren noget dyrere. Hold øje med Viennas kommende Rega OEM afspiller i deres lækkert fineret udgave, og se hvor meget mere prisen bliver  Har iøvrigt to hylder til pladespillere nu, på 80 x 50 cm, og en masse flyttekasser der skal pakkes ud............
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2006 kl. 02:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skal du vel snart (når du har fået pakket ud) til at i gang med det Lenco/Ladegaard projekt?
Hvilke planer har du angående plinten - skal det være noget lignende din L78'er eller noget mere voldsomt?
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der monteret en Denon DL-110 på 1210eren ! Det er bare så superfed en kombo at det næsten gør ondt. Det er dynamisk, hurtigt og med en ond ond bund. For 799,- er der ingen sammenligning. Den p.u. er et best buy. Jeg har haft Grado, Shure, Ortofon og den tørrer dem rundt på gulvet fordi den er så direkte. Jeg er ret sikker på at der vil sidde nogle derude og synes den er FOR direkte, men det er bare så fedt at den river det hele ud i hovedet på dig :) Tror næste køb bliver en Achromat :) Men jeg vil uden tøven klassificere 1210/DL-110 komboen som et absolut best-buy. Samlet koster det under 5000 og det er virkeligt godt. Jeg har fuldstændigt fået vendt op og ned på mine lyttevaner (og købt næsten 30 vinylplader på 3 uger). 1210/110 spiller mere umiddelbart og dynamisk end min Ontech / Shanling dac/cd kombo. Det er sgu' næsten til at græde over. /Mirland
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor købte du ikke en DL-160 til 200,-kr. mere?
At den sparker din Ontech/Shanling duo bag i siger da lidt.
Achromat'en er et godt køb som flere bør overveje.
Hmmm.... Hvad skal man vælge? En SL-1210 eller en tynd MDF plade med noget glasværk ovenpå? (slet skjult provokation).
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg blev anbefalet at købe 110eren pga 1210erens tunge arm. Jeg havde
godt nok planlagt at købe 160eren, men fulgte rådet istedet
Ja, det overrasker mig også at dynamikken er så meget mere
overbevisende på vinyl-setup'et. Men ikke desto mindre er det rigtig
nok. Og jeg synes ellers nok at Ontech/Shanling kombinationen er en ret
stærk kombo.
Jeg vil sige at tynd mdf med glas er udelukket fra min verden
/Mirland
|
Til top |
|
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 15 August 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Ja, det overrasker mig også at dynamikken er så meget mere overbevisende på vinyl-setup'et. Men ikke desto mindre er det rigtig nok"
tillykke der - bedre dynamik,bedre bas,bedre diskant,ingen lyttetræthed,og software til meget moderate priser!
hov - hvor er fjernbetjeningen til cdèn? kvinden er begyndt at støvsuge 
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der sket endnu en lille ændring i setup'et. Jeg har lige fået fat i en Tekni-fi Tiny Tube riaa. Min første rør-noget-som-helst ! Nu har jeg ikke hørt tonsvis af skiver endnu (fik den for et par timer siden) men umiddelbart vil jeg sige at den har en blødere men mere dynamisk lyd end min Mantra. Til gengæld er den noget lavere i output'et. Og det er godt nok en skod-snor af en netledning, der er monteret. Men da jeg INTET ved om rør kunne det være nogen der var klogere end mig gad forklare lidt ? Måske er der endda nogen der kender Tiny Tube? /Mirland
|
Til top |
|
|
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 397
|
Sendt: 23 August 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
.
Hej mirland,
Jeg har selv en Tiny-tube stående ubenyttet hen. Din Mantra kender jeg
ikke, men din beskrivelse af Tiny'en 'spot on'; lidt blød i lyden, men
bedre (micro)dynamik end det billigere transistor grej. Den har en
forholdsvis dyb soundstage, men den er begrænset i bredden. I øvrigt
sidder der et par transistorer i signalvejen, så den er ikke 'rigtig'
rør.
Hvis jeg var dig ville jeg ikke bruge yderligere penge på at forbedre den. En ok RIAA, men ikke mere...
Det ser ud til at du har brugt både penge og kræfter på din 1210'er,
derfor fortjener den også en ordenlig RIAA. F.eks. en af Paravincini's
modeller; EAR 834p den er nogen gange til salg brugt for en rimelig penge.
.
.
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 31 August 2006 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til dem der stadig måtte følge den her tråd (som jeg tror skal flyttes over i en tråd dedikeret til min 1210er :) : Jeg har bestilt Isonoe fødderne hos Originlive. Det bliver virkelig spændende om påstanden om plintens ændrede opførsel passer. Jeg er også meget spændt på om jeg kan justere dem nok til at pladespilleren kommer i vater som med de originale. Mere senere ! /Mirland
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 31 August 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Jeg har bestilt Isonoe fødderne hos Originlive. Det bliver virkelig spændende om påstanden om plintens ændrede opførsel passer. Jeg er også meget spændt på om jeg kan justere dem nok til at pladespilleren kommer i vater som med de originale.
Mere senere ! |
|
|
Det venter jeg spændt på! Jeg skal måske have min OL-arm til upgrade inden længe, og så kunne jeg jo passende tage et sæt fødder med, hvis ellers de giver et godt resultat.
|
Til top |
|
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
Sendt: 31 August 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen, jeg lytter bestemt også med fra sidelinjen selvom jeg ikke har den store fidus til denne mod. på 1210eren
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 31 August 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har helt ærligt heller ikke den store fidus til det som mod., men om ikke andet så ser det godt ud :) /Mirland
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 10 September 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er futterne ankommet :) De er godt nok lige noget højere end jeg lige havde opfattet, så 1210eren hævede lige en smule. Nå, af med de originale fødder og på med Isonoe fødderne - og så igang med at sætte det hele i vater. Det var en smule besværligt, da de ikke har meget mulighed for justering - ikke sammenlignet med de originale. På med en skive og lytte... Hmm, ikke den store forskel (læs:ingen). Nå, men Kevin fra Kabusa skriver at hvis man lige giver plinten et lille "bonk" med en finger mens det hele spiller så vil det ikke længere forplante sig. Det holder ikke en meter. Men hvad kan fødderne så? Tja, de er kanonlækkert forarbejdede og de ser rå ud på 1210eren der virkelig bliver "industriel" at se på med dem monteret. Og jeg har en klar fornemmelse af at de vil være endog rigtig gode hvis man har 1210eren stående på et rack på f.eks et trægulv. De er superaffjedrende og dén vej tror jeg de fungerer. Men de problemer har jeg ikke, så jeg har bare fået 1210eren til at se lidt anderledes ud :) Oh well, de ryger ikke af igen. Men om de kan kaldes et godt køb er måske at presse citronen lidt. /Mirland
|
Til top |
|
|