Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 14:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY ProAc Response 2.5 klon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 25 November 2003 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Har i et godt stykke tid været på udkik efter nye højtalere, og da jeg gerne ville have noget der var rimeligt ok, men ikke har røven fuld af penge, kom jeg i tanke om, at jeg da måtte kunne bygge sådanne nogle sjoverter selv.

Jeg er dog totalt n00b med hensyn til at bygge speakers  så jeg håber nogen her inde vil give et par råd hints, og gerne svare på de spørgsmål jeg har lidt længere nede :)

Efter lang tids søgen og roden frem og tilbage på nettet, er jeg nået frem til at det nok skal være en ProAc Response 2.5 klon jeg hopper på.

Grunde:
1: rimeligt budget
2: virker som en rimelig god speaker.
3: forholdsvist simple, og selv om jeg kan bruge mine hænder, har jeg ikke bygget speakers før.
4: design er ok (laver dog lidt om da jeg vil have delefiltre inden i).

Har været ved at se på ting jeg skal have for at lave disse:
Diskant
D 2010/8513 Tekstil dome, 19 mm. 2 a' 545kr= 1090 kr
Mid/Sub
18 W 8535-00 18 cm. Pap/kulfiber 2 a' 1022kr= 2044 kr
Fandt begge her:
Dansk Auddio Teknik
http://www.danskaudioteknik.dk/

Da jeg ikke kunne finde et basrefleksrør der passede besluttede jeg mig for at købe 2 ekstra så jeg kan skære noget af og lime på de andre så de passer i længden:
http://www.monacor.dk/shop/
Basrefleksrør MBR-75 4 a 20kr=   80 kr

Ledte efter en passende højtalerterminal med biwiring og bananstik-tilslutning, men har ikke kunnet finde en sådan nogen steder?

Desuden skal jeg have nogle kabler til at trække inden i mit kabinet, og hvis jeg skal lave en klon der er så tæt på som muligt, kan jeg se at jeg burde bruge "Bandridge Superflex OFC LC 7403", men hvor kan man lige finde det, eller noget der minder om det?

Endeligt kommer vi til det rare delefilter
Dette er noget jeg absolut ikke har ret meget forstand på, men fandt frem til følgende 2, og håber jeg kan få nogle input, dels om selve filteret, men også hvor hulan jeg kan få de forskellige enheder, jeg skal have:

Første foreslag til delefilter:
Første delefilter

Andet foreslag til delefilter:
Andet delefilter
Har været ved at se efter diverse enhender men ser ikke ud som om disse er standard?!

Al konstruktiv input er meget velkommen her til mit første selvbygger projekt. Desuden er alle inputs mht priser og inkøbssteder selvfølgeligt meget velkomne :)

Til top Vis Morten Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Nielsen

Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 November 2003 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

18 W 8535-00 18 cm. Pap/kulfiber 2 a' 1022kr= 2044 kr  ikk en særlig god pris jeg ville ikke give mere ind 700 kr max per styk

tror da også de er til at få lidt ned i pris hos DAT

jeg købte mine for 1400-1500 kr for 2 stk tror jeg det var men jeg havde også noget del filter med

men ellers køb dem et andet sted ind DAT
Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 25 November 2003 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Tag fat i Dansk Audio Teknik igen. De kan lave de komponenter der ikke er standard til dig.

Ang. valg af delefilter: Det må du selv bedømme ud fra hvad du kan finde på nettet. Jeg tror ikke der er nogen tvivl om at Troels Graversen's modifikationer er brugbare - han har jo virkelig arbejdet med ProAc-klonen. Men jeg har ikke hørt hans delefilter.
En dag når jeg synes laver jeg sikkert mit eget filter om efter Troels' beskivelse. Indtil videre bruger jeg bare standard filtret; for mit vedkommende er der masser af andre ting i anlægget der er vigtigere.

Husk lige på at hvis du sætter delefiltret ind i kassen, er det ret svært at komme til det bagefter. Specielt hvis du limer det hele sammen
Jeg løste det ved at lave sider og front lidt højere og dermed få nem adgang bagfra til delfiltret under højttaleren.

(Jeg endte faktisk med at være bange for at jeg havde lavet dem for høje, men efter at have siddet i sofaen både med og uden telefonbøger i en uges tid var jeg ikke bange mere. Den diskant må have god spredning. Den mikroforskel jeg måske kan høre ved at sidde 20 cm højere, kan lige så godt komme fra rummet)

Læs iøvrigt også denne tråd:
DIY ProAc

/vilmann

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2003 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Martin N
Ok, det var jo en del penge at spare der, hvis jeg kan realisere det, takker :)

vilmann
Heh, ja, har tænkt over det med at kunne komme til mit delefilter. Nu er jeg dog så heldig, at jeg i sin tid tog en teksnisk tegner uddannelse, så mon ikke jeg kan grave mit gamle CAD program frem og tegne en ny kasse med samme volumen hvor der er plads til en 'skuffe' til delefilter
Hvordan endte du med at løse dit problem? ligger du evt stadig inde med tegninger og sådan?
Kan se ud fra den thread du henviste til at du har siddet med en del af de samme tanker som jeg. Så derfor:
Smed du basrefleksporten foran eller bag på? Hvis du har smidt den foran, hvordan lyder den så? Det støj du snakkede om, er hvis der kommer for stort luftryk igennem tuben.. det kan skabe en 'visle' lyd.. dette kan dog løses sådan her:

A pair of acoustic air-flow resistors. The + and – signs mark the maximum and minimum points of sound pressure during the scene in Jurrasic Park when a pair of Veloptosauruses have a cow for lunch. As can be seen each resistor is in near perfect anti-phase, ensuring optimum damping of the air-flow in the reflex ports resulting in a lower Qmc.

Til top Vis Morten Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Nielsen

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2003 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Ups, har ikke helt styr på det med de forumkoder, og den blev ved med at insistere på at jeg skrev med fed <shrugs> så lige en mere post for at skrive færdig

Heh, det med sokken var faktisk kun til dels en joke, da det kan afhjælpe en del af problemet, så vidt jeg har forstået... og så kan der jo heller ikke falde nøgler ind i højtalerne den vej

Mht delefilter-komponenter:
Bestilte du standard danske dele og samlede dem så på baggrund af tolerancetærsklen, eller fik du dem lavet et sted, som jeg kunne se en foreslå at man kunne?

Mht delefilter-placering:
Jeg regner med at lave kabinen dybere, da kæresten helst ikke vil have noget der rager alt for højt op i luften, og lige mht det, må jeg nok give hende ret

Intern kabelføring:
Hvad endte du med at bruge? navn/pris/link?

Biwiring:
Jeg havde planlagt biwiring, men kunne se ud fra respons på dit indlæg, at det måske var noget redundant, eller lige frem fjollet, og er nok noget jeg lige skal sove på en gang eller to. Hvad endte du med?

Håber det er ok, jeg spørger så meget, men man vil jo nødigt lave l*rt i det med det budget man har her op til jul.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 25 November 2003 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Morten Nielsen skrev:

Heh, ja, har tænkt over det med at kunne komme til mit delefilter. Nu er jeg dog så heldig, at jeg i sin tid tog en teksnisk tegner uddannelse, så mon ikke jeg kan grave mit gamle CAD program frem og tegne en ny kasse med samme volumen hvor der er plads til en 'skuffe' til delefilter Hvordan endte du med at løse dit problem? ligger du evt stadig inde med tegninger og sådan?Kan se ud fra den thread du henviste til at du har siddet med en del af de samme tanker som jeg. Så derfor:Smed du basrefleksporten foran eller bag på? Hvis du har smidt den foran, hvordan lyder den så?

Tegninger..... jo jeg har dem da, men de er håndtegnede og meget skitseagtige med nogle mål på. Det er jo bare en firkantet kasse, så lidt simpel matematik er nok. Hvis jeg først skulle anskaffe CAD-program og sætte mig ind i hvordan det virker, ville jeg slet ikke være færdig endnu.

Basrefleksporten sidder foran. Nu har jeg jo aldrig hørt den med porten bagpå, men jeg har ikke observeret noget støj fra porten. Roland fra DAT holdt et længere og mægtig pædagogisk foredrag for mig om at det er bedøvende ligegyldigt hvor porten sidder, sålænge enheden ikke spiller direkte ind i den.

Jeg har betrukket hele højttaleren med en stor sok, og en enkelt gang jeg spillede meget højt kunne jeg høre stoffet rasle, men jeg mener ikke at være generet af at porten sidder foran.

Morten Nielsen skrev:

Mht delefilter-komponenter:Bestilte du standard danske dele og samlede dem så på baggrund af tolerancetærsklen, eller fik du dem lavet et sted, som jeg kunne se en foreslå at man kunne?

Jeg spurgte DAT om de kunne levere det hele inkl. enheder.
Spolerne er helt klart tilpasset (der er simpelt viklet noget af tåden af, og man kan jo udrette mirakler ved at parallelkoble modstande og kondensatorer.
Jeg fik enheder og komponenter for 3000 kr, men det var også lige midt i deres flytterodsudsalg.
Morten Nielsen skrev:

Intern kabelføring:Hvad endte du med at bruge? navn/pris/link?

Igen valgte jeg at følge Rolands anvisninger og bruge DAT's standard kabler. Det kostede vist omkring 200 kr i alt.
Måske kan det gøres bedre, fx. med LC Audios kabler som MIJU taler så godt for, men de var ikke på lager da jeg skulle bruge dem. Måske trækker jeg nye kabler en dag, men igen: Andre steder trænger anlægget nok egentlig mere.

Morten Nielsen skrev:

Biwiring:Jeg havde planlagt biwiring, men kunne se ud fra respons på dit indlæg, at det måske var noget redundant, eller lige frem fjollet, og er nok noget jeg lige skal sove på en gang eller to. Hvad endte du med?

Indtil videre ingen Bi-Wiring. Hvis jeg en dag bliver afsindig rig så måske, men så er der måske også lige nogle andre højttalere jeg skal lytte på.

Jeg vil hellere bruge pengene på en bedre forstærker der kan drive begge enheder.
De kan godt lide masser af effekt og der er virkelig god bund i hvis forstærkeren kan følge med.

/vilmann

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2003 kl. 04:52 | IP-adresse registreret  

3000 med delefiltre og speakers?! Det var ski ikke meget, men så har jeg da en seriøs referenceramme at gå efter

Efter at have sovet på det en enkelt gang, om end ikke ret lang tid, har jeg været ved at se på delefilter setups, hvis jeg ikke vælger at biwire. Kom til at se sådan her ud:

Igen er i mere end velkomne til at komme med eventuelle ting der nu måtte være

Som nævnt i min første post, er det at bygge højtalere, ikke lige det jeg gør allermest, og føler mig ikke så meget på hjemmebane med at grave dimser frem, som hvis jeg fx skulle bygge nogle computere eller sådan, så derfor lige:

Asfaltgummi... noget jeg kan få i et byggemarked?
Øvrig dæmpning... skal vel være opmærksom på massefylden her, men syntes ikke lige ungefair, at jeg kan finde de oplysninger nogen steder...? er ved at forstå mine forældre når de prøver at finde oplysninger om deres computer

Til sidst for nu; regner med at lave det her til et projekt med _nem_ tekst, billeder og forklaringer på starter niveau (mit) som jeg senere smider på en af mine hjemmesider. Dels til at hjælpe andre folk, men også fordi jeg allerede ser lige så meget frem til at lave det sjov her, som da jeg var 6 og fik et nyt technics lego sæt med 'hydraliske' pumper  så det vil jeg da gerne kunne se lidt tilbage på

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 26 November 2003 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Hej Morten,

vedr. filtret så har jeg lavet to helt separate kanaler - en til diskant og en til bas/melemtone - der bare får power fra samme terminaler. Faktisk er det meget lig den første skitse du har herover.

Dæmpegummi køber man i en autotilbehørsfrorretning. Jeg købte hos Frederikssund Autodele, der er sikkert noget andet i din nærhed.

/vilmann

seve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 November 2003 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg gik også i længere tid og overvejede at bygge et sæt kloner, men var så heldigt at få tilbudt T. Gravesens kloner, hvilket var meget heldigt da jeg ikke er den store snedker. Det betyder dog at jeg ikke har hørt klonerne i umodificeret udgave, så hvad der er bedst ved jeg ikke men den modificerede udgave lyder efter min mening helt kanon. Nu kan jeg se at du er fra Nordjylland, så jeg vil med glæde stille mine højtalere til rådighed til en lytter hvis det skulle have interesse.

Jeg har en mailadresse på en svensker der kan leverer enhederne til rigtig gode priser, hvis du vil have hans mail så kontakt mig. Jeg har ikke selv handlet med ham men har hørt om andre og han skulle være troværlig.

Dog vil jeg hvis jeg var dig tage at kigge lidt på hans nye konstruktion point75 den lyder endnu bedre men er også noget dyrer at lave....samt sværer.

Held og lykke med projektet

Martin

Til top Vis seve's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seve

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2003 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Tror jeg holder mig til den ProAc 2.5 for nu. Den virker rimeligt lige til, så det paser vist fint til mig :)

Dimensioner og effekter:
Noget jeg har tænkt over, er, at jeg ville ændre bxdxh forholdet, så jeg kunne have delefiltret i bunden.

Da jeg helst ikke vil have en total højde på ret meget over 100cm, vil det betyde at selve kammeret bliver fx 90cm højt og så en anelese dybere for at kompensere.

Jeg havde bestluttet mig for dette, men faldt så over nogle sider, hvor der stod, at jeg så ikke længere kunne regne med at få den samme gengivelse, da enhedernes relative placering så ville være anderledes.

Nogen der har noget erfaring med, om gengivelsen bliver anderledes ved ændring af dimensionerne men bibeholdese af egenligt internt rumfang?

Delefilter:
Har ændret holding og besluttet mig for at bruge det første forslag til delefilter med seperate kanaler, da jeg så senere kan tilføje det notch filter hvis jeg føler for det.

Hvis jeg smider en liste over komponenter til delefilter efter fx. DAT, ved de så hvilke typer/kvaliteter jeg skal have, eller skal jeg være specifik mht hvad jeg vil have? Altså, kan jeg fx trykt bare sende et billede over det delefilter til dem og sige at jeg skal have de ting, og så får jeg det rigtige?

Håber ikke det er alt for tåbelige spørgsmål, men er temmeligt nybegynder udi at indkøbe sådanne dimser... vil dog samle mine egne erfaringer om dette, dels til egen reference, men også til andre nybegyndere der ikke ved hvor man skal starte.

4ohm / 8ohm
Min forstæker har efterhånden nogle år på bagen, men den yder stabilt, og smider 80w 8ohm ud kontinuerligt på alle kanaler, så den skulle kunne trække disse højtalere ok. Imidlertid er den ret fanatisk med, at den kun vil køre 8ohm. (kan godt være det jeg lige sagde er rent vrøvl, men hvad ved jeg, så endelig ret mig hvis det er tilfældet :)

Fx har jeg engang haft den koblet til nogle andre DIY speakers lavet af 4ohms enheder, hvilket den absolut ikke vil have med at gøre. (lille køkkenanlæg kunne trække dem fint).

Jeg ved ikke om det har noget med enhederne der er blevet brugt eller om det simpelthen var delefiltrene der var lavet forkert/ringe. Nogen ide her?... ville jo være ærligt at lave nogle højtalere som min primære amp ikke ville lege med.

seve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2003 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Att.: Dem som har kontaktet mig privat gennem forumet ang. en lyttesession på mine 2.5 kloner(bygget at T. Gravesen, og det er dem der er afbilledet i hans pdf-fil)

Eftersom jeg har et spændende tilbud på hånden på et andet sæt højtalere, overvejer jeg at sælge klonerne, dog sker det tidligst på den anden side af nytår og sandsynligvis først engang i februar. Dog betyder det jo at i ikke skal trække det for langt ud inden i kommer over og lytter til dem hvis i stadig er interesseret. Salgsovervejelserne er ikke udtryk for at jeg synes at 2.5 klonerne lyder dårligt faktisk langt fra, men kun at jeg lige synes de andre er et hak bedre.

God bygge lyst

Hilsen Martin

sonnya
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 December 2003 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

mmhhh lyder interresant...

Hvordan er forskellen på de to diskanter som troels gravesen. har nævnt...

Jeg tør nemlig ikke begive mig ud i modificering af 2010'eren.. Men 9500 er selvfølgelig lidt dyrere.

Har længe gået med tankerne om at bygge nogen Højtalere. Det kunne være det skulle være dem..

Troels har lagt rigtig meget arbejde i dem, mere end jeg nogen sinde får tid, kan jeg se.

Til top Vis sonnya's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonnya Besøg sonnya's Websted

seve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2003 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej Sonnya

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med forskellen på 2010'eren og 9500'eren, da jeg ikke har hørt 9500'eren i hvert fald ikke i denne konstruktionen. Om jeg har hørt den i andre skal jeg ikke kunne sige.

Det Troels fortalte mig da jeg var nede for at lytte til hans 2.5 kloner, inden jeg valgte at købe dem, var at den modificerede 2010'er ligger meget tæt op ad den noget dyrer HIQUPHON OWI. Og hvis jeg forstod Troels korrekt fandt han den modificerede 2010'er sammen med 8535'eren som den bedste "overall" udgave, såvidt jeg husker står det vidst også i hans pdf-fil.

Nu bor du godt nok i Odense, men hvis det skulle have interesse er du velkommen til at hører klonerne med den modificerede 2010'er.

Om det er denne højtaler du vil bygge ved jeg ikke, men personligt kan jeg sige, at jeg ikke har hørt nogen højtalere i denne prisklasse, som kan måle sig med denne højtaler. Nu taler jeg altså om det DIY-versionen koster mod hvad man kan få for de samme penge i en butik.

Hilsen Martin

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 December 2003 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Troels udgave har bevæget sig så langt væk fra orginalen, at det nærmere er en helt ny konstruktion frem for en proac klon. Han bruger en modificeret 9500 uden ferro fluid, så det er vel næsten en 9700 ? Argumenterne for at bruge 2010'erne er den lave pris og den store spredning pga. 3/4" membranen. Især den lave pris er vel proac 2.5 klonens stærkeste side. Hvis man vil op og bruge 9700'eren, som koster over det dobbelte af 2010'eren, findes der også tonsvis af andre gode konstruktioner. Evt. med en bedre bas/mellemtone enhed?

Mvh. DarkWing - der går og venter på sine proac 2.5 klon enheder.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

seve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2003 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hej Darkwing

Jeg vil lige rette dig.

Troels har prøvet forskellige diskanter, og der i blandt 9500'eren, men han endte med en modificeret 2010'er. Grunden til jeg er så sikker i min sag er at jeg har købt hans kloner med netop den modificerede 2010'er.

Jeg har også lige bladret hans pdf-fil igennem igen, og hvis jeg ikke misforstår ham, så mener han faktisk at den bedste kombination er den modificerede 2010 samt 8535, men prøv selv at se i hans sidste version af hans pdf-fil på side 35. Der står i hvert fald at han vælger at sætte 2010'eren i igen grundet nogle konklusioner han kom frem til.

Held og lykke med byggeriet. Må jeg spørge om hvor du fik enhederne?

Hilsen Martin

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 18 December 2003 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Ok, my bad.  Må være gået kold i den lange pdf.  Trode han endte op med 9500'eren. Men vil stadig mener at hvis man bruger 9500'eren bevæger man sig langt væk fra den orginale proac. Om den så lyder bedre tør jeg ikke sige noget om.

Diskanterne fik jeg ved q-sound's udsalg, venter stadig på basser fra DAT.

PS. Nogen der har et link til point 75 projektet?

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

seve
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2003 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Ja pdf-filen er efterhånden blevet halv lang . Jeg tror det desværre point75 filen er taget af jpo-siden, men Troels kommer vist med en hjemmeside engang i det nye år.

Jeg kender ikke sammenligningen af 9500'eren med 2010'eren da jeg ikke tror jeg har hørt 9500'eren i hvert fald ikke noget jeg har været bevidst omkring det. 2.5 klonen er den første selvbygger højtaler jeg har haft, og så har ikke engang selv bygget den.

Jeg har point75 filen til at ligge, hvis du kontakter mig privat med din email så skal jeg sende den til dig. Jeg har hørt point75, og må sige den lyder fremragende efter min mening, men nu er jeg også helt vild med den bånddiskant.

Hilsen Martin

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 18 December 2003 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Kan ske det er fordi den har et lukket bånd

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

gravesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003
Sendt: 19 December 2003 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Vedrørende Point75 filen, så skriv venligst til troels.gravesen@danisco.com, så sender jeg filerne
Til top Vis gravesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gravesen

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Sendt: 19 December 2003 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Hej gravesen

Velkommen til. Du vil HELT sikkert kunne bidrage med en hel del herinde til selvbyggere af højtalere. Kanon dokument du har begået med ProAc 2.5 klonen - det bedste jeg har set!

Forresten, kommer der en artikel om den større model (ProAc ?), som er på forsiden af dit dokument?

Velkommen til!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum