| Forfatter |
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 07 August 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad koster roomperfect modulet?
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 07 August 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jdg1 skrev:
| Hvad koster roomperfect modulet? |
|
|
14.000 danske kroner. Monteret. __________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

|
| Sendt: 07 August 2006 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Hej...
Hvis 'man' engang skulle få lyst til at prøve nogle af disse Tact/Lyngdorf-ting...kan man så få nogen til at komme og stille hele svineriet op - så man er sikker på at få at høre hvad systemet egentlig magter?
Jeg kunne forestille mig, at en 'almindelig' hifi-bruger kan blive i tvivl om hvorvidt hans indstillinger er OK! 
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Hej Niels. Da det i Danmark kun er Hi-Fi Klubben der forhandler Lyngdorf produkterne, så er dine chancer for hjælp derfra nok ret små (det er i hvert fald min erfaring). Men du kan sikkert finde en uafhængig konsulent til jobbet - bare sig til...  Det var nok mest den tidligere generation af rumkorrektion, der krævede en vis ekspert-viden (og god tålmodighed), mens den nyeste generation (her kaldet RoomPerfect) er mere "automatisk" og kræver meget mindre detaljeviden af brugeren. __________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 07 August 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
chubbz skrev:
|
Jeg har haft min TDA2200 i et godt stykke tid nu men har ikke fået leget med RP. (Har ikke råd til modulet...) Jeg har dog brugt en del tid på at lave "rumkorrektion" med standardsoftwaren. - Dvs. lave en måling af rummet og korrigere med den indbyggede eq. Dette har helt sikkert hjulpet på de basproblemer som jeg har haft - men jeg har nu altid synes at min TDA lyder bedst i BYPASS mode. Det er som om at der er mere fart på tingene når den kører bypass.
Nu må vi se hvordan det fungerer med RP hjemme i stuen, når jeg lige kan få lånt en TDA2200R. Jeg glæder mig til at prøve det...
|
|
|
Hej...
Hvis 'man' engang skulle få lyst til at prøve nogle af disse Tact/Lyngdorf-ting...kan man så få nogen til at komme og stille hele svineriet op - så man er sikker på at få at høre hvad systemet egentlig magter?
Jeg kunne forestille mig, at en 'almindelig' hifi-bruger kan blive i tvivl om hvorvidt hans indstillinger er OK! 
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Det tætteste du kommer på er nok at finde ud af hvornår Lyngdorf Audio kommer på messe, og så høre deres system der. Der plejer de ihvertfald at optimere tingene så det sidder lige i øjet!
Men ellers skal du jo nok have fat i en af brugerne der HAR et komplet RP system og høre om du må komme forbi til en lytter...
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 07 August 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når min kommer tilbage så er i alle velkommende 
__________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
greve skrev:
Denne tråd kan bruges til at diskutere reelle erfaringer med Lyngdorf RoomPerfect rumkorrektion, modsat den anden tråd, der mere er meninger og forventninger end reelle erfaringer.
Jeg lægger ud med at kopiere de foreløbigt 2 indlæg jeg har skrevet på en dedikeret Lyngdorf usergroup:
Hi Andy and all others eagerly waiting for the first "real-life" RoomPerfect experiences.
Let me first say that the use of RP is my first experience with any room correction system, so you can call if a "room correction novice" view on the system.
First impressions are positive, but with some reservations. The measurement process is generally easy, but it seems difficult to get a high enough level for RP to measure successfully (manual states that it's fine to use a lower level, but in practice it doesn't seem to be like that).
I first tried the following system: TDA2200 with RP driving Castle Richmond 3i (bookshelfs) S2150 driving W210 (XO 200Hz)
With 4 or 5 measurements I got RoomKnowledge index above 90% and RoomCorrection index was around 45%. BUT, with RP active on the measured Focus Position the sound was thin and tinny and far worse than with RP on Bypass.
I then tried the following system: TDA2200 with RP driving Castle Harlech S2 (floorstanders) and no W210 in at all.
With 4 measurements I got RoomKnowledge index above 90% and this time RoomCorrection index was only 13%. With RP active on the measured Focus Position the sound was clearly different from RP in Bypass and in my opinion also better than without RP. Some resonances were gone and the sound was simply better and "cleaner".
I now want to try to introduce the W210 back into the system with the floorstanders, but I was not able to get a high enough sound level for RP measurements. The S2150 displays 10dB higher than the TDA2200 (I presume this is due to the power differences) but TDA2200 needs to be at volume 82 for the RP measurements to succeed and this drives the S2150 into the volume ceiling and it stops at 87.9, which is then less than 10dB between the 2, hence not a representative setting.
Any input is welcome and more comments on my experiences will follow. ---
Hi
In addition to my previous post about my initial experiences, here follows some more notes from my fast-growing memory-bank of RP experiences.
I think I have now managed to get my head around the measurement setup. The manual states that mic location during measurements should be at "random location and orientation". I now believe that it's vital to keep the mic horizontal and not point it downwards or upwards, which I did in my first series of measurements (assuming that "random orientation" actually meant "random orientation" in all directions). Now that I keep the mic at same level and horizontal the results are far better than my first attempts.
Due to the experimentation I'm doing, I really miss a way to save one set of RP measurements for later reloading. E.g. when I want to try some other speakers or adding subs it would be real handy to have an easy way to come back to the previous RP setup - the way it is now, I have to redo measurements every time I change my system. This boils down to a general comment about RP: I'm missing the reproducability, i.e. being able to get back to a setup I know was working. RP presumably adjusts thousands of parameters automatically and I bet no 2 measurements with the same setup will generate exactly the samt setting for all these parameters.
Anyway, now for the sound. I managed to get the W210 (on S2150) to work with the Castle Harlech S2 floorstanders (on TDA 2200). XO at 400Hz. The results were really good, although my wife thought there were slightly too much "bass boom" - I considered it spot on for my liking. The RoomCorrection index was as high as 73% which I presume is because the lower frequencies had to be "corrected" quite a lot due to a high gain setting on the S2150 (I'm still experimenting with this).
One final comment relates to the use of the PC Pack software available for TDA 2200 and TDA 2200+. I tried to connect to the TDA 2200+ with RP from the AmpCon and DSP software but I was not really able to do so (AmpCon could connect and display status but pressing "Setup" resulted in nothing - DSP was not able to get Product Type (was listed as "not known") hence the DSP tweaks were not possible). I guess the philosophy from Lyngdorf is that RP will take care of everything and there is no need for user-tweaks, but I feel that this will be a major limitation for many Lyngdorf users. Maybe I'm wrong and maybe it's just a matter of waiting for some software from Lyngdorf which enables DSP tweaking on RP equipped amps. Or maybe I'm doing something wrong - remember, this is my first experience with room correction and Lyngdorf products.
|
|
|
Hej Greve
Er indlæggene fra Yahoo usegruppen?
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har levet med roomperfect i 2 døgn
Med fare for at lyde som en af disse overentuaster der lige har købt et sæt ht kabler til 100000 kr og i ren manisk selvbedrag syntes det lyder 100% bedre
men jeg obektivet set Vil jeg skyde på at lydforbedrigen i mit anlæg er 75%
de sidste 2 dage har jeg siddet med åben mund og konstateret at lyden er fuldstændig 3 diminsionel og mærkligt nok er detaljerne steget med ja 75 procent kan pluslig høre små lyde og harmonier i musikken og det er faktisk ik noget jeg er ene om mit kæreste som er totalt tonedøv måtte konstatere at James blond var i min stue og hun sage højlydt at det lyder fuldstændig vildt (hendes eksagte ord)
Jeg kan stadig ik hel forstå det ,for det er sku da det samme anlæg
Men det de kan ik sammenlignes overhovedet
Før var det altid som der var noget lidt galt der var cder der aldrig lød helt godt de lyder pluslig fantastisk
På en nærmest skræmende måde så er det som om musikken går meget renere ind
Men for at skære ind til benet så er det pluslig blevet en så intens holografisk lydscene lidt som at ha høretelefoner på bare med en galaktisk stor lydscene
jeg er stadig ik kommet mig over chocket
jeg er færdig med at opgradere for nu. (ja som om)
Det er sku ren magi det her 
|
| Til top |
|
| |
jensmarius Udelukket fra forum

Tager en pause!!!
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
| Sendt: 24 September 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
|
Med fare for at lyde som en af disse overentuaster der lige har købt et sæt ht kabler til 100000 kr og i ren manisk selvbedrag syntes det lyder 100% bedre
de sidste 2 dage har jeg siddet med åben mund og konstateret at lyden er fuldstændig 3 diminsionel og mærkligt nok er detaljerne steget med ja 75 procent kan pluslig høre små lyde og harmonier i musikken og det er faktisk ik noget jeg er ene om mit kæreste som er totalt tonedøv måtte konstatere at James blond var i min stue og hun sage højlydt at det lyder fuldstændig vildt (hendes eksagte ord)
Før var det altid som der var noget lidt galt der var cder der aldrig lød helt godt de lyder pluslig fantastisk
Men for at skære ind til benet så er det pluslig blevet en så intens holografisk lydscene lidt som at ha høretelefoner på bare med en galaktisk stor lydscene
|
|
|
Selvbedrag er jo mange ting. Om det er højttalerkabler til 100000,-, hvor forbedringen skulle være 100%, eller et RP mondul til 14000,-, der forbedre det med 75% kan vel være lige meget. Selvbedrag er vel selvbedrag eller hvad? Et af de største selvbedrag er vel sagtens en strømbamse+nogle "ledninger" til 110000,-
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 24 September 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensmarius skrev:
harmonic skrev:
|
|
|
|
Selvbedrag er jo mange ting. Om det er højttalerkabler til 100000,-, hvor forbedringen skulle være 100%, eller et RP mondul til 14000,-, der forbedre det med 75% kan vel være lige meget. Selvbedrag er vel selvbedrag eller hvad? Et af de største selvbedrag er vel sagtens en strømbamse+nogle "ledninger" til 110000,-
|
|
|
Indlæg rettet af Administrator grundet upassende sprogbrug!__________________ Linn sonus faber og andet godt
|
| Til top |
|
| |

Tager en pause!!!
|
| Sendt: 01 Oktober 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
jensmarius skrev:
harmonic skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Indlæg rettet af Administrator grundet upassende sprogbrug!
|
|
|
Du mener jeg skal læse hvad "folk" siger om lyngdorf systemet. Det har jeg så gjort, og jeg må konstaterer at "folk" jo som altid, siger både for og imod. Sådan har det altid været, og sådan vil det altid blive ved med at være. Men harmonic, jeg er fuldstændig ligeglad med lyngdorf systemet. Lig nu lige mærke til at jeg hverken er for eller imod lyngdorf systemet, men ligeglad med det. Det jeg anfægter er det rum du viste os allesammen, eller rettere akustikken i det rum.
Indlæg rettet af Administrator grundet upassende sprogbrug!
|
| Til top |
|
| |
greve Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så, så, kan vi så få lidt fred. Denne tråd er om Lyngdorf RoomPerfect og ikek om harmonic og jensmarius (selvom det også er underholdende læsning, så hører det altså ikke alt hjemme her).  Mvh greve (der snart skriver til jer alle om mit nye liv næsten uden "rigtig" hi-fi)
__________________ greve's bio-i-stuen
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
SÅ SÅ så stopper i BEGGE 2
hold jer til "topic" eller shut up
i er virkelig nørder og det er ikke gode positive hifinørder
nå det gælder jo også mig selv....
Det jeg egentlig ville skrive om var jo Room Perfect / DSP og det bliver ikke en længere "stil"
Min mening om det er helt klar...... du kan få bedre lyd uden RoomPerfect /anden DSP korigering
det er meget bedre med korrekt opstilling og få styr på sit rum akustisk
til dem der vil leve i fornægtelse eller ikke "vil" lave den korrekte opstilling/akustik
er det måske en OK løsning med RoomPerfect som hjælpemiddel
Igen : det er meget bedre med korrekt opstilling og få styr på sit rum akustisk
vil lige tilføje jeg har haft Tact RCS2,2X, SDA2175 , W210 hjørnesubber
Så jeg har været der hvor du er Harmonic.... jeg er faktisk ikke i tvivl om Roomperfect er bedre end det der sad i 2,2X
jeg vil lige afslutte med : det er meget bedre med korrekt opstilling og få styr på sit rum akustisk
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok
så antager vi at den perfecte opstilling af højtalerne er at fortrække
Men nu sidder roomperfect jo i min forstærker og fungere sublimt til at samle lydbilledet fra alle 4 højtalere
Hvis man så ud over det bruger noget krudt på at indrette rummet med rum tweaks og tæpper etc Så ku man måske hive lydkvalteten endnu høre op ???
El mener du at hjørnesubberne skal ud og få mig nogle fuldtone højtalere istedet ??
Mvh
|
| Til top |
|
| |

Tager en pause!!!
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen. Den første linie tager jeg til efterretning. Den anden linie, tjaaaa den lader vi lige stå lidt endnu .
Udover det syntes jeg det er dejligt med et indlæg fra en der har prøvet roomperfect, og helt klart melder ud at der kan opnås meget bedre lyd uden brug af dette "hjælpemiddel". Du nævner så at en rigtig opsætning af højttalerne og en ordentlig akustik er et MUST for at opnå en ordentlig lyd. Dertil kan jeg kun sige "JEG ER FULDSTÆNDIG ENIG I DIN BETRAGTNING"
Du skriver videre: Til dem der vil leve i fornægtelse, eller ikke "VIL" lave en korrekt opstilling/akustik er det MÅSKE en ok løsning at bruge RP som hjælpemiddel; Tjaaaa måske.
Dejligt at hører at der i det mindste er een der er kommet videre.
De venligste hilsner Jensmarius
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ jensmarius.
Du forekommer mig ikke at være en typisk, sindig vestjyde, men pyt nu med det.
Det er ok at du vil slå et slag for at forbedre folks opstilling/akustik. Det har bare valgt en træls måde at henvende dig til andre brugere her i forum. Det er ikke en måde at blive taget seriøst på, hvilket du tilsyneladende gerne vil.
de aller-aller-aller venligste hilsner
Allan
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensmarius skrev:
|
|
|
|
Jeg vil bare lige spørge: Hvis nu man med en TDA2200 med RP er kommet til det punkt hvor man synes at ens anlæg aldrig har spillet bedre og man er fuldt tilfreds. Hvorfor så komme videre?
Så er der vel ikke andet at gøre end at købe en helvedes masse plader og glæde sig over at sin søgen efter den ultimative lyd er lykkedes. - endelig kan man slappe af og koncentrere sig 100% om musikken, istedet for at skulle tweake sig gladere... :-)
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensmarius skrev:
|
Jakobsen. Den første linie tager jeg til efterretning. Den anden linie, tjaaaa den lader vi lige stå lidt endnu .
Udover det syntes jeg det er dejligt med et indlæg fra en der har prøvet roomperfect, og helt klart melder ud at der kan opnås meget bedre lyd uden brug af dette "hjælpemiddel". Du nævner så at en rigtig opsætning af højttalerne og en ordentlig akustik er et MUST for at opnå en ordentlig lyd. Dertil kan jeg kun sige "JEG ER FULDSTÆNDIG ENIG I DIN BETRAGTNING"
Du skriver videre: Til dem der vil leve i fornægtelse, eller ikke "VIL" lave en korrekt opstilling/akustik er det MÅSKE en ok løsning at bruge RP som hjælpemiddel; Tjaaaa måske.
De venligste hilsner Jensmarius
|
|
|
ja og der er også en mere der er kommet videre
http://www.hifi-musik.dk/main.php?page=vismarked&id=984
|
| Til top |
|
| |
Jakobsen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
|
Ok
Men nu sidder roomperfect jo i min forstærker og fungere sublimt til at samle lydbilledet fra alle 4 højtalere
Hvis man så ud over det bruger noget krudt på at indrette rummet med rum tweaks og tæpper etc Så ku man måske hive lydkvalteten endnu høre op ???
El mener du at hjørnesubberne skal ud og få mig nogle fuldtone højtalere istedet ??
Nej subberne er rigtig gode og DSP på bunden fungerer rigtig godt og biamping er også en god ting så man ikke "forvirrer" forstærker med at trække både top og bund på samme tid så der er mulighed for at droppe passivt delefilter som æder masser af effekt
der hvor det går galt for DSP/RP er mellemtone/diskantområdet det fungerer bare ikke 100%
og det kan jeg personligt ikke leve med
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
harmonic Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobsen skrev:
harmonic skrev:
|
Ok
Nej subberne er rigtig gode og DSP på bunden fungerer rigtig godt og biamping er også en god ting så man ikke "forvirrer" forstærker med at trække både top og bund på samme tid så der er mulighed for at droppe passivt delefilter som æder masser af effekt
der hvor det går galt for DSP/RP er mellemtone/diskantområdet det fungerer bare ikke 100%
og det kan jeg personligt ikke leve med
Hej
Er det RP du referere til eller den gamle RCS ?
Der er temelig stor forskel på de to systemer og en af forskellene er der ik bliver corrigeret i topppen på rp modellen
Jeg har solgt tda2200 forstærkerne da de bare ik var mit lyd paradis
De spiller super hifi men der var noget klinisk over lyden jeg aldrig kom helt til at elske og den del af forstærkeren blev ik bedre med roomperfect eller med en cd-1eren foran.
Men i disse forstærker gemmer sig helt sikkert noget helt unikt og det ultimative indenfor lyd afspilning , jeg ku aldrig vende tilbage til analog
Jeg har den største respekt for disse forstærkere og Peter lyngdorf
Men jeg har valg at invistere i kongen af forstærkere nemlig tact/lyngdorf MILLENIUM den der startede det hele og som stadigvæk er referencen og så bruge noget mere krudt på signal kilden og et sæt højtalere der er mere varme og musikalske i lyden så som sonus faber
Men en ting er sikkert og det er hvis roomperfect bliver lavet til en af disse meget speciale forstærkere så er jeg den første i køgen fordi det fungere sku ingen tvivl om det
mvh
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |