Emne: Kan man høre en sikring??? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bremse hvilke ting om jeg må spørge?
Mener nu ikke jeg og andre lige sindede har fastlåste ideer, der hvor der er forskel er, at vi nok er mere skeptiske og ser det fra en mere videnskabelig synsvinkel først.
HVIS og kun HVIS der er et reelt videnskabeligt og teknisk grundlag for forskelle på sikringer så vil jeg med GLÆDE købe og afprøve dem. Men nu er der jo uheldigvis for tilhængere af de pseudo videnskabelig fakta IKKE noget der peger i den retning.
Defor har jeg ikke i sinde, at købe disse "audiofile" sikringer, kan godt være andre kan lide at blive taget ved næsen og samtidig bedrage sig selv i en sådan grad, at de TROR de kan høre forskelle. Men er personligt ikke meget for selvbedrag så må nok melde pas. 
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
MRC_Hans skrev:
|
Jeg mener, det kan da godt være, at én eller anden har tænkt "mon det lyder godt, hvis jeg sætter en diode i serie med højttaleren?" ... men han er nok hurtigt kommet på andre tanker .
Hans
|
|
|
Ja, den kunne være go', men én med en smule teknisk indsigt i dioder ville nok lade være  |
|
|
Se, her kommer jo så det sjove: Hvorfor kan man nu pludselig bruge teknisk indsigt til at afgøre, at det ikke er værd at prøve?
Jo, fordi her kan selv én med meget begrænset teknisk viden overskue konsekvenserne. Men hvis man ikke selv kan overskue den tekniske side af sagen, så er det pludselig noget bagstræberisk pjat, når andre, med en større teknisk viden, afviser noget som usandsynligt.
Jeg siger ikke hermed, at man altid skal bøje sig for autoriteter, for de tager naturligvis også fejl en gang imellem, men de er dog som regel værd at lytte til.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Defor har jeg ikke i sinde, at købe disse "audiofile" sikringer, kan godt være andre kan lide at blive taget ved næsen og samtidig bedrage sig selv i en sådan grad, at de TROR de kan høre forskelle. Men er personligt ikke meget for selvbedrag så må nok melde pas.  |
|
|
Der er ellers chance for at afprøve dem uden forudgående køb. I nabo-tråden http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43177&P N=1&TPN=4 har Juspur åbenbart sendt sikringerne på rundtur i Danmark, du kunne jo spørge Juspur om du må komme med på listen.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det har jeg set, men som sagt så har jeg ingen trang til, at afprøve noget som man på forhånd godt kan udelukke som en faktor i sit anlæg.
Men kom med en ordentlig teknisk forklaring på hvorfor der skulle være forskel så vil jeg med glæde afprøve dem.
Som en tidligere udregning vidste i denne tråd så er forskellen betydeligt mindre en de naturlige variationer i netspænding som der i forvejen findes i stikkontakten og dem er der altså ingen der kan høre. 
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
| Din mening er i denne tråd aldeles ubetydelig... |
|
|
At du regner andres mening for ubetydelig, har du vist nævnt et par gange.
|
|
|
Dine konklusioner er som vanligt infantilt bredpenslede og urigtige, og dermed uden betydning. Som Blown påpeger er der kun at stort hyl fra din side, UAGTET, at du end ikke drister dig til at afprøve ting, inden du deltager på tråden. Tillige tillader du dig , i hvert andet indlæg, at nedgøre andres erfaringer, "erfaringer" som du end ikke har undersøgt... Det burde ikke være nødvendigt, og da slet ikke hvis du vil fremstå blot en smule seriøs.
|
|
|
Jeg tillægger skam miju's erfaringer stor vægt, og mere seriøsitet, end din personlige erfaring, der ikke er baseret på blindtest, og altså hørelsen som eneste redskab.
Din egen-erfaring glimrer ved sit fravær, og hvis dine generelle kendskaber svarer til din indstilling omkring netkabler: " jeg tager gerne en blindtest på at netkabler ikke virker" ( dit citat ), så fortæller det jo alt....
Du kan undslå dig blindtests, og kontrol af dine evner, fra nu af til evigheden. En afprøvning fra mig, som resulterede i, at jeg ingen forskel ville kunne høre, vil fra dig blot afvises med at mit anlæg ikke er godt nok, og kablerne heller ikke.
Du ved da ikke en pind om hvilke reaktioner du vil få fra mig i dette tilfælde. Prøv nu at holde dig til fakta, og ikke det modsatte...
Jeg bruger ikke NO, og måske er det vigtigt ?
Hvad har NO med sagen at gøre...? Hvis du tjekker de link der refereres til, er der på ingen måde nævnt noget som helst omkring NO. I tråden her, og nabotråden, nævnes NO ej heller, og desuden laver NO slet ikke hifi-sikringer...!! Hold dig nu til fakta, det ville være klædeligt.... Måske er disse audiofile sikringer dét der skal til, for at NO lyder godt ?
NO " lyder ikke godt " , men neutralt, sammenlignet med udbuddet på kabel-markedet . Men som nævnt tidligere er det stadig hifi-sikringer vi taler om.....
|
|
|
Inden vi ryger op i det røde felt, må jeg med undren konstatere, at man skråsikkert kan udtale sig om tweaks man end ikke har erfaring med, og det frembringer lidet respekt hos undertegnede. Uagtet dette "fænomen", må vi konstatere at der er en gruppe der kan høre forskel, positiv som negativ, og en gruppe der ikke kan.(resten tæller ikke). Forklaringerne til denne "spredning ", forklares bla. af G&S andet sted i tråden, hvor han med vanlig grundighed opregner årsags-sammenhænge.. |
|
|
Du fjerner hele tiden fokus fra dine egne evner til at lytte, ved at henvise til, at jeg 'kun' har fysikkens love som argument. Dette kaldes misdirection, og er en teknik som lommetyve benytter sig af. I en af netkabeltrådene var Nordost bragt på banen, og det nævntes at jeg ikke havde hørt dem, og derfor ikke kunne vurdere om de var de mange penge værd. Min parallel til denne tråd burde være endog meget tydelig at forstå, da det er netop de samme mennesker, med superhørelse, der både hører forskel på netkabler og sikringer.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
Bassøe skrev:
Defor har jeg ikke i sinde, at købe disse "audiofile" sikringer, kan godt være andre kan lide at blive taget ved næsen og samtidig bedrage sig selv i en sådan grad, at de TROR de kan høre forskelle. Men er personligt ikke meget for selvbedrag så må nok melde pas.  |
|
|
Der er ellers chance for at afprøve dem uden forudgående køb. I nabo-tråden http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43177&P N=1&TPN=4 har Juspur åbenbart sendt sikringerne på rundtur i Danmark, du kunne jo spørge Juspur om du må komme med på listen. |
|
|
Hvis en større mængde mennesker vitterligt kan høre forskel, er der kun den forklaring, at de audiofile sikringer, tillader mere strøm at løbe igennem. Gør de det, beskytter de ikke elektronikken godt nok imod afbrænding, og det vil være risikabelt at have dem i, over en længere periode, uden konstant opsyn, og en brandslukker i nærheden. Skulle disse producenter være fupmagere, vil det være nærliggende at tro, at en 1A sikring måske tåler 1,2A i stedet. Ikke helt sundt, hvis der er fejl på udstyret. Tåler de i stedet mindre strøm end de bør, så understøtter det Juspurs lytning, og må give ham noget af en fjer i hatten, som han kan være stolt af. Sidste del af testen, må være at se hvor meget strøm de tåler, før de brænder over. Hvis Juspur altså vil undvære den store 'værdi' af sikringerne.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skamløs cut n paste :
Fint, Spencer, det er altid godt med nogle praktiske eksempler!
Og lad os så lige se på, hvad sikringens modstand egentlig betyder: Der sidder en 6A sikring (den er iøvrigt allerede betænkeligt stor til en 20W forsyning). Hvad er mon modstanden i sådan en? Ja, en finsikring afbryder ved ca. 0,5W, så ved 6A må dens modstand være 0,5/(6x6) = 0,014ohm.
Men nu sidder den jo i primærsiden, så vi skal lige transformere den over til sekundæren. På diagrammet står der tilsyneladende både 15 og 25V på sekundærviklingerne, men da output er +-18V, må vi gå ud fra, at den rigtige værdi er 2X15V.
Altså er transformerens omsætningsforhold 230/30=7,7. For at finde den transformerede modstand skal vi dele primærværdien med omsætningsforholdet i anden, altså 0,014/(7,7X7,7) = 0,0002 ohm. Denne modstand er, hvad sikringen betyder på sekundæren, og den optræder effektivt i serie med de to 1 ohms modstande, der sidder bagefter. Dog sidder der et sæt ladelytter imellem, så vi skal gange med lede/spærre forholdet på dioderne, lad os sige 20. Vi får så 0,0002X20/2 = 0,0024 (der er nogle decimaler med, som jeg ikke har gidet skrive ovenfor). Og så har vi overhovedet ikke medregnet den indre modstand i transformeren!
Med andre ord: Sikringens indflydelse på udgangsspændingen er HØJST 2,4 promille. Da netspændingen i stikkontakten kan variere med op til +-10%, så tror jeg altså ikke det har hørbar indflydelse på lyden med de par promille
Jeg forstår simpelthen ikke, at man efter, at have læst ovenstående indlæg postet på side 9 i denne tråd STADIGVÆK vil blive ved med, at påstå man kan høre forskel. Det er ubegribeligt og giver ingen mening overhovedet. Det er selvbedrag, ren og skær uvidenhed eller modvilje mod, at acceptere tingene som de nu engang er.
Jeg må indrømme, at jeg efter hånden er lidt rystet over folks manglende evne til, at forstå selv de nemmeste ting. Men enten så forstår folk det ikke eller så gør de men vil ikke indrømme det fordi de så må sluge en kamel eller to og blive til grin.

|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
| Ja det har jeg set, men som sagt så har jeg ingen trang til, at afprøve noget som man på forhånd godt kan udelukke som en faktor i sit anlæg.
Men kom med en ordentlig teknisk forklaring på hvorfor der skulle være forskel så vil jeg med glæde afprøve dem. |
|
|
Det var bare et forslag, jeg ville blot oplyse dig om muligheden for at prøve det på egne ører.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
| Ja det har jeg set, men som sagt så har jeg ingen trang til, at afprøve noget som man på forhånd godt kan udelukke som en faktor i sit anlæg.
Men kom med en ordentlig teknisk forklaring på hvorfor der skulle være forskel så vil jeg med glæde afprøve dem. |
|
|
Det var såmænd blot et forslag om at prøve på egne ører, og så bagefter kunne fortælle at nu har man altså afprøvet det.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forbandede server-fejl!!
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, serveren er lidt underlig lige pt, når jeg har postet et indlæg får jeg en blank side.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
|
|
|
|
|
Dine konklusioner er som vanligt infantilt bredpenslede og urigtige, og dermed uden betydning. Som Blown påpeger er der kun at stort hyl fra din side, UAGTET, at du end ikke drister dig til at afprøve ting, inden du deltager på tråden. Tillige tillader du dig , i hvert andet indlæg, at nedgøre andres erfaringer, "erfaringer" som du end ikke har undersøgt... Det burde ikke være nødvendigt, og da slet ikke hvis du vil fremstå blot en smule seriøs.
|
|
|
Jeg tillægger skam miju's erfaringer stor vægt, og mere seriøsitet, end din personlige erfaring, der ikke er baseret på blindtest, og altså hørelsen som eneste redskab.
Din egen-erfaring glimrer ved sit fravær, og hvis dine generelle kendskaber svarer til din indstilling omkring netkabler: " jeg tager gerne en blindtest på at netkabler ikke virker" ( dit citat ), så fortæller det jo alt....
Du kan undslå dig blindtests, og kontrol af dine evner, fra nu af til evigheden. En afprøvning fra mig, som resulterede i, at jeg ingen forskel ville kunne høre, vil fra dig blot afvises med at mit anlæg ikke er godt nok, og kablerne heller ikke.
Du ved da ikke en pind om hvilke reaktioner du vil få fra mig i dette tilfælde. Prøv nu at holde dig til fakta, og ikke det modsatte...
Hvad har NO med sagen at gøre...? Hvis du tjekker de link der refereres til, er der på ingen måde nævnt noget som helst omkring NO. I tråden her, og nabotråden, nævnes NO ej heller, og desuden laver NO slet ikke hifi-sikringer...!! Hold dig nu til fakta, det ville være klædeligt.... Måske er disse audiofile sikringer dét der skal til, for at NO lyder godt ?
NO " lyder ikke godt " , men neutralt, sammenlignet med udbuddet på kabel-markedet . Men som nævnt tidligere er det stadig hifi-sikringer vi taler om.....
|
|
|
Inden vi ryger op i det røde felt, må jeg med undren konstatere, at man skråsikkert kan udtale sig om tweaks man end ikke har erfaring med, og det frembringer lidet respekt hos undertegnede. Uagtet dette "fænomen", må vi konstatere at der er en gruppe der kan høre forskel, positiv som negativ, og en gruppe der ikke kan.(resten tæller ikke). Forklaringerne til denne "spredning ", forklares bla. af G&S andet sted i tråden, hvor han med vanlig grundighed opregner årsags-sammenhænge..
|
|
|
Du fjerner hele tiden fokus fra dine egne evner til at lytte, ved at henvise til, at jeg 'kun' har fysikkens love som argument.
Vrøvl. Der henvises konstant til din mangel på erfaring, og din tilhørende skråsikre udtalelser på denne tomme baggrund.. mageløst!
Dette kaldes misdirection, og er en teknik som lommetyve benytter sig af.
Igen ser du dig nødsaget til at inddrage obskønne sammenligninger, istedet for at holde dig til trådens indhold. Afsporing kalder man det vist, men din teknik er vel et nødvendigt onde grundet din manglende indsigt og erfaring.
I en af netkabeltrådene var Nordost bragt på banen, og det nævntes at jeg ikke havde hørt dem, og derfor ikke kunne vurdere om de var de mange penge værd.
Min parallel til denne tråd burde være endog meget tydelig at forstå, da det er netop de samme mennesker, med superhørelse, der både hører forskel på netkabler og sikringer.
Hvis du har et problem med medlemmers superhørelse, er der ingen der tvinger dig til at kommentere dette på forum. Hvis du ikke formår at høre netkablers indflydelse, jammen så fred med det...Desuden holder det med "fællesgrupperingen" overhovedet ikke vand. Du konkluderer efter forgodtbefindende, hvilket indtil videre er faldet mindre heldigt ud.
|
|
|
Din afsluttende kommentar, første afsnit, forrige indlæg lyder: og altså hørelsen som eneste redskab....
Egentlig siger denne bemærkning alt. Måske det forklarer udtalelser grundet i manglende egenerfaringer. Egentlig utroligt at en person som i den grad, kvantitativt , er på banen mener at andet end hørelsen er afgørende.
Nuvel, tak for dansen
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
|
|
At du regner andres mening for ubetydelig, har du vist nævnt et par gange. |
|
|
|
|
|
Din egen-erfaring glimrer ved sit fravær, og hvis dine generelle kendskaber svarer til din indstilling omkring netkabler: " jeg tager gerne en blindtest på at netkabler ikke virker" ( dit citat ), så fortæller det jo alt....Du kan undslå dig blindtests, og kontrol af dine evner, fra nu af til evigheden.En afprøvning fra mig, som resulterede i, at jeg ingen forskel ville kunne høre, vil fra dig blot afvises med at mit anlæg ikke er godt nok, og kablerne heller ikke.
Du ved da ikke en pind om hvilke reaktioner du vil få fra mig i dette tilfælde. Prøv nu at holde dig til fakta, og ikke det modsatte... Jeg bruger ikke NO, og måske er det vigtigt ?
Hvad har NO med sagen at gøre...? Hvis du tjekker de link der refereres til, er der på ingen måde nævnt noget som helst omkring NO. I tråden her, og nabotråden, nævnes NO ej heller, og desuden laver NO slet ikke hifi-sikringer...!! Hold dig nu til fakta, det ville være klædeligt....Måske er disse audiofile sikringer dét der skal til, for at NO lyder godt ?
NO " lyder ikke godt " , men neutralt, sammenlignet med udbuddet på kabel-markedet . Men som nævnt tidligere er det stadig hifi-sikringer vi taler om..... |
|
|
Inden vi ryger op i det røde felt, må jeg med undren konstatere, at man skråsikkert kan udtale sig om tweaks man end ikke har erfaring med, og det frembringer lidet respekt hos undertegnede. Uagtet dette "fænomen", må vi konstatere at der er en gruppe der kan høre forskel, positiv som negativ, og en gruppe der ikke kan.(resten tæller ikke). Forklaringerne til denne "spredning ", forklares bla. af G&S andet sted i tråden, hvor han med vanlig grundighed opregner årsags-sammenhænge..
|
|
|
Du fjerner hele tiden fokus fra <SPAN style="TEXT-DECORATION: underline">dine</SPAN> egne evner til at lytte, ved at henvise til, at <SPAN style="FONT-STYLE: italic">jeg</SPAN> 'kun' har fysikkens love som argument.
Vrøvl. Der henvises konstant til din mangel på erfaring, og din tilhørende skråsikre udtalelser på denne tomme baggrund.. mageløst!Dette kaldes misdirection, og er en teknik som lommetyve benytter sig af.
Igen ser du dig nødsaget til at inddrage obskønne sammenligninger, istedet for at holde dig til trådens indhold. Afsporing kalder man det vist, men din teknik er vel et nødvendigt onde grundet din manglende indsigt og erfaring.I en af netkabeltrådene var Nordost bragt på banen, og det nævntes at jeg ikke havde hørt dem, og derfor ikke kunne vurdere om de var de mange penge værd.Min parallel til denne tråd burde være endog meget tydelig at forstå, da det er netop de samme mennesker, med superhørelse, der både hører forskel på netkabler og sikringer.
Hvis du har et problem med medlemmers superhørelse, er der ingen der tvinger dig til at kommentere dette på forum. Hvis du ikke formår at høre netkablers indflydelse, jammen så fred med det...Desuden holder det med "fællesgrupperingen" overhovedet ikke vand. Du konkluderer efter forgodtbefindende, hvilket indtil videre er faldet mindre heldigt ud. |
|
|
Din afsluttende kommentar, første afsnit, forrige indlæg lyder: og altså hørelsen som enesteredskab....
Egentlig siger denne bemærkning alt. Måske det forklarer udtalelser grundet i manglende egenerfaringer. Egentlig utroligt at en person som i den grad, kvantitativt , er på banen mener at andet end hørelsen er afgørende.
Nuvel, tak for dansen
|
|
|
Prøv at læse lidt videnskabsteori, så vil du forstå hvorfor Spencer har ret i den citerede udtalelse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
Spencer skrev:
gl.jas skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Du fjerner hele tiden fokus fra dine egne evner til at lytte, ved at henvise til, at jeg 'kun' har fysikkens love som argument.
Vrøvl. Der henvises konstant til din mangel på erfaring, og din tilhørende skråsikre udtalelser på denne tomme baggrund.. mageløst!
Dette kaldes misdirection, og er en teknik som lommetyve benytter sig af.
Igen ser du dig nødsaget til at inddrage obskønne sammenligninger, istedet for at holde dig til trådens indhold. Afsporing kalder man det vist, men din teknik er vel et nødvendigt onde grundet din manglende indsigt og erfaring.
I en af netkabeltrådene var Nordost bragt på banen, og det nævntes at jeg ikke havde hørt dem, og derfor ikke kunne vurdere om de var de mange penge værd.
Min parallel til denne tråd burde være endog meget tydelig at forstå, da det er netop de samme mennesker, med superhørelse, der både hører forskel på netkabler og sikringer.
Hvis du har et problem med medlemmers superhørelse, er der ingen der tvinger dig til at kommentere dette på forum. Hvis du ikke formår at høre netkablers indflydelse, jammen så fred med det...Desuden holder det med "fællesgrupperingen" overhovedet ikke vand. Du konkluderer efter forgodtbefindende, hvilket indtil videre er faldet mindre heldigt ud.
|
|
|
Din afsluttende kommentar, første afsnit, forrige indlæg lyder: og altså hørelsen som eneste redskab....
Nuvel, tak for dansen
|
|
|
Det undrer dig at jeg mener at andet end hørelsen kan have indflydelse, når man ved hvad der lyttes på ? Du erkender ikke at forventninger kan skabe en effekt, men det er et fænomen som lægevidenskaben anerkender, og bliver nødt til at teste for, når der introduceres ny medicin. Din tro er stærk, men altså ikke stærk nok, til at du tør testes på den. Mange anmeldere ville miste deres job, hvis de skulle bevise deres evner. I alle andre jobtyper kræves en form for dokumentation for, at man kan det man siger man kan. Lige med undtagelse af den alternative helbredelse, der blot stiller krav til at man ikke gør folk mere syge end de er i forvejen.
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt mht tweaks og teori kontra praksis...
- Jeg kan godt følge argumentet om, at hvis man ikke kan måle det, så er der ingen effekt.
- Problemet er bare at hørelsen som begreb endnu er en ret udefineret størrelse - hvad er det der gør, at noget lyder "godt" og andet mindre godt - og at to personer kan have forskellige meninger om, hvad der er godt og modsat??
En ret frekvensgang er ikke nok til at definere vellyd - så hvad der skal måles på er ganske interessant. En ting er kendte fysiske begreber - men jeg tror faktisk at forskellen på vellyd og ej ligger mellem ørerne på den enkelte lytter.
Om det er hormoner, neurale baner eller ubevidst gemte lyde fra barndommen, der afgør om en lyd er vellyd eller ej, skal være usagt.
Og jeg tror faktisk at det er "det mellem ørerne", der gør at man er nødt til at lytte til et tweak eller øvrig lydkomponent for at afgøre om det giver "vellyd". I modsat fald burde vi jo alle blot kigge på et datablad for en højttaler: "Ret frekvensgang og i fase? Okay, den køber jeg" - men sådan tror jeg de færreste agerer i virkeligheden.
Ordet tweak er egentligt skidt - burde vi iøvrigt ikke blot tale om indkøbte dimser, der forhåbentligt øger lydkvaliteten (hvadenten det er cd-drev, cykelslanger eller finsinkringer)?
Hvem køber forstærkere, cdspillere, højttalere uden forudgående lyt - op med hænderne...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 31 August 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
Hvem køber forstærkere, cdspillere, højttalere uden forudgående lyt - op med hænderne... |
|
|
<ICON_HANDS_UP>
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 04 September 2006 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
|
Generelt mht tweaks og teori kontra praksis...
- Jeg kan godt følge argumentet om, at hvis man ikke kan måle det, så er der ingen effekt.
- Problemet er bare at hørelsen som begreb endnu er en ret udefineret størrelse - hvad er det der gør, at noget lyder "godt" og andet mindre godt - og at to personer kan have forskellige meninger om, hvad der er godt og modsat?? |
|
|
Enig, men her taler vi om to forskellige ting. Du kan ikke måle, om et udstyr lyder godt (derimod vil man ofte være i stand til at måle, et det lyder skidt ). Jeg har selv engang haft en hjemmebygget forstærker, som alle, jeg selv inklusive, syntes lød godt, men dens målte data var faktisk ikke særligt imponerende.
Men, en helt anden diskussion er den om at måle forskel; dvs, om der er forskel på målingerne før og efter installationen af en tweak. Hvis der ikke er nogen forskel, så mener jeg man har god grund til at formode, at den pågældende tweak ikke har nogen virking. Hvis denne formodning så kan bekræftes gennem en teoretisk analyse, ja så.....
Citér:
| Ordet tweak er egentligt skidt - burde vi iøvrigt ikke blot tale om indkøbte dimser, der forhåbentligt øger lydkvaliteten (hvadenten det er cd-drev, cykelslanger eller finsinkringer)? |
|
|
Så er "tweak" da noget mere håndterligt. Hvis man vil fordanske det, kan man jo sige "trim", men der helt fine ved "tweak" er, at ordet ikke har noget kvalitativt indhold, dvs det giver ingen indikation af om det virker eller ej.
Citér:
Hvem køber forstærkere, cdspillere, højttalere uden forudgående lyt - op med hænderne... |
|
|
Forstærkere, måske. CD spillere, ja, fordi forskellene på dem efter min mening er noget nær imaginær i vore dage. Højttalere, nej, ikke hvis jeg køber dem for at få bedre lyd. .. Og de skal prøves derhjemme.
Hans
|
| Til top |
|
| |
Ebbe44 Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 04 September 2006 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke læst samtlige indlæg i tråden igennem, så jeg ved ikke om nogle har nævnt noget lignende.
Men ud fra emnets overskrift "kan man høre en sikring", kan jeg med stor overbevisning svare JA.
Jeg har hørt adskillige.... Alle gi'r de et lille"smæk", som tydeligt høres 
mvh Ebbe
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|