Emne: Kan man høre en sikring??? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
|
Øhh Glemte lige.
Endnu en tråd der ender i ingenting.
Tillykke drenge.      
|
|
|
Hmm...du har, så vidt jeg kan bedømme, selv en stor andel i grunden til dine lykønskninger...
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
| Problemet er bare, at de altid er imponerede over nye produkter. Der er laannngt i mellem dårlige produkter, hvis man skulle tro HF og flere af deres kollegaer. Man kunne sælge dem lunkent vand som værende en ny type læskedrik, og så ville de alligevel synes det var utrolig dejligt forfriskende, især fordi det ikke var for koldt, og fordi smagen var god, og ikke for dominerende. De har ALTID noget positivt at sige, og det er absolut ikke noget værd! |
|
|
Jeg synes at huske at have hørt, og mener også at Janils har sagt det (modsig mig endelig hvis det ikke er korrekt), at produkterne inden en skrevet anmeldelse lige får en korttidstest der afgør om det i det hele taget har relevans. Hermed får man vel automatisk siet skidtet fra?
High Fidelity skal ikke ses som en resultatliste, ej heller som et blad der skal dække alle produkter. Jeg nyder at læse bladet fordi jeg ved at det er underholdning; det skal holde mig nogenlunde ajour om hvad der rører sig, have reklamer fra de forhandlere der findes herhjemme (så jeg ved at de er der), og ellers give mig et indtryk af de ting de har haft i hænderne.
Vi siger allesammen at man er nødt til selv at lytte, at man ikke kan tage andres vurdering for gode varer, idet vi hører/lytter forskelligt. Hvorfor skulle vi så klandre f.eks. High Fidelity for at de ikke kommer med en resultatliste, en karakter, eller en godt/snot vurdering?
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Egentlig synes jeg godt man kunne forlange, at de lavede en så objektiv vurdering som muligt. Det er jo netop det, som "lægfolk" har begrenset mulighed for. Andre medier synes udmærket i stand til at lave sådanne undersøgelser og sammenligninger (indrømmet, i varierende kvalitet, men de forsøger i det mindste).
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
mhansen skrev:
|
Øhh Glemte lige.
Tillykke drenge.      
|
|
|
Hmm...du har, så vidt jeg kan bedømme, selv en stor andel i grunden til dine lykønskninger...
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Et godt bevis på at hifi er relativt er netop at INGEN! tråde nogensinde føre til noget eller rettere nogen konklution... andet end man MÅSKE!? kan blive enige om at være uenige.. eller også fare man i "totterne" på hinanden og tråden lukkes... 
Hvorfor opnås aldrig enighed og et stor fælles rygklapperi??
Jo fordi opfattelserne er så forskellige / divergerende og herved subjektive.
Der er ingen bevisbar, videnskablig målbar sandhed for hvad og hvornår noget er rigtigt og troværdigt og derfor hifi.
Reproduktion af IRL lyd er en illusion der skal forsøges at gøres troværdig trods nærmest umulige odds, og bliver derfor kun et spørgsmål om personlig opfattelse af hvornår dette er opnået, og dette er subjektivt.
Hifi / høj troværdighed er subjektivt.
I rest my case!!! 
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
mhansen skrev:
|
Øhh Glemte lige.
Tillykke drenge.      
|
|
|
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Uden at virke provokerende, men hvilke indlæg hentyder du til.
Jeg prøver at få en saglig debat i gang. Intet andet.
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
Nilau skrev:
mhansen skrev:
|
Øhh Glemte lige.
Tillykke drenge.      
|
|
|
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Et godt bevis på at hifi er relativt er netop at INGEN! tråde nogensinde føre til noget eller rettere nogen konklution... andet end man MÅSKE!? kan blive enige om at være uenige.. eller også fare man i "totterne" på hinanden og tråden lukkes... 
Der er ingen bevisbar, videnskablig målbar sandhed for hvad og hvornår noget er rigtigt og troværdigt og derfor hifi.
Reproduktion af IRL lyd er en illusion der skal forsøges at gøres troværdig trods nærmest umulige odds, og bliver derfor kun et spørgsmål om personlig opfattelse af hvornår dette er opnået, og dette er subjektivt.
I rest my case!!! 
mvh.
|
|
|
Javel så. Jeg kan ikke lige se hvad det her har med mine indlæg at gøre. Jeg prøver ikke at overbevise nogen om noget som helst. Hvis jeg har, så vil jeg da gerne vide hvorhenne jeg har jeg har gjort det.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
miju skrev:
Nilau skrev:
mhansen skrev:
|
Øhh Glemte lige.
Tillykke drenge.      
|
|
|
Mvh.
Niels L.
|
|
|
I rest my case!!! 
mvh.
|
|
|
Javel så. Jeg kan ikke lige se hvad det her har med mine indlæg at gøre. Jeg prøver ikke at overbevise nogen om noget som helst. Hvis jeg har, så vil jeg da gerne vide hvorhenne jeg har jeg har gjort det.
|
|
|
Rolig NU! hvad jeg skriver ER IKKE noget personligt angreb!...
Intet personligt! men generelle betragtninger...
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
mhansen skrev:
miju skrev:
Nilau skrev:
mhansen skrev:
|
Øhh Glemte lige.
Tillykke drenge.      
|
|
|
Mvh.
Niels L.
|
|
|
I rest my case!!! 
mvh.
|
|
|
|
|
|
Rolig NU! hvad jeg skriver ER IKKE noget personligt angreb!...
Intet personligt! men generelle betragtninger...
mvh.
|
|
|
OK Godt ord igen
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
Bradford skrev:
| Hæ hæ. Jeg tror på nisser, men desværre ikke på at alle tests er objektive, eller at man får hustlet anmelderen med at enten få produktet billigt, eller helst gratis. Posselt har i den grad ret i sin påstand. Jeg vil ikke udleverer nogen jeg kender på boardet her, men branchen er pilråden......man "greaser" hinanden i hoved og røv. Det gælder heldigvis ikke alle, men det er sku ikke uset. Nogle gange tror jeg folk bor i Andeby og har aldrig se den virkelig verden. Det sjove er at dem som greaser mest professionelt er ret ansete, også her på boardet. Man kan tage mit ord for det, eller leve videre i Andeby. |
|
|
Joh, men... Sålænge det kun er en påstand uden bevisførelse kan jeg jo heller ikke gøre andet end at betvivle denne, lige så vel som sikringens eventuelle effekt betvivles uden passende bevisførelse. At du kan bekræfte Posselt's udtalelse er uden bevisførelse jo kun en testimonial. 
Kan du bevise det i en blindtest hvis vi sætter to forhandlere eller producenter op ved siden af hinanden? 
|
|
|
Hej..
Det er ok, jeg kan sagtens leve med at det forbliver en testimonial. Jeg har ikke sagt at jeg fremlagde beviser. Der er mennesker som er involveret og jeg kaster ikke en bombe efter nogen for at retfærdiggøre min argumentation. Jeg siger at der tjeneydelser som skifter hænder, goodwill optjenes, man hjælper hinanden. Man sælger billigt og forventer at det giver er fremadrettet afkast. Alene det jeg har arbejdet i branchen burde sandsynliggøre jeg ikke forsøger at optjene streetcredit, men har reelt set en bagside i branchen. Du kan tro på det eller lad være, jeg tuder mig ikke i søvn hvis du ikke føler dig overbevist.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 23 August 2006 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradford skrev:
Kim Petersen skrev:
Kan du bevise det i en blindtest hvis vi sætter to forhandlere eller producenter op ved siden af hinanden?  |
|
|
Du kan tro på det eller lad være, jeg tuder mig ikke i søvn hvis du ikke føler dig overbevist. |
|
|
Lige præcis... Kan man så ikke også acceptere at når nogen påstår at kunne høre forskel på et eller andet så skal vedkommende ikke aftvinges en blindtest for at måtte aflevere og stå ved sin holdning?
Disclaimer: Det er ikke møntet på dig specielt, men på os alle sammen.
|
| Til top |
|
| |
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 05:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmegetsentaften og daw-daw i herreværelset, Den lydmæssige forskel på sikringer er tilsyneladende umiddelbart for abstrakt for nogle, gnæk-gnæk  Hvis der f.eks. kan måles differentierede frekvensafhængige forskelle i impedans på hhv. en 10A og en 16A sikring, så vil der jvf. fysikkens love*) også være forskel på den strøm, der leveres til strømforsyningen i et givet apparat. Dermed lydpåvirkningen. SÅ svært kan det sq da heller ikke være  Det var vistnok Gorm herindefra, der engang svarede bekræftende på, at impedansen i sikringer falder eksponentielt med værdien i Ampere. At man så reelt er i stand til at høre dette, vil nok kræve at visse tager hovedet helt ud af måsen og selv efterprøver. Det er da egentlig osse et lidt underligt sted at placere hovedet, ikk'?  Nuvel, når først hovedet igen er ude i den friske luft, så gør det såmænd ikke spor ondt længere, skulle jeg hilse og sige  Således lykkeligt befriet fra diverse mave-orms-tentakler og andet mellemfornøjeligt uwæsen, skulle det nu være muligt i praksis at anvende det hidtil mest følsomme måleinstrument, nemlig det menneskelige øre. Og måske oven i købet en lettere til mellemsvær åbenbaring dermed er i hus?  Nåhjah, måske det lige bør nævnes, at såvel strøm som magnetisme endnu langt fra er fuldt beskrevet. Så argumentet med at skulle være i stand til at måle alting, for at det har en valid funktion eller værdi, holder dermed ikke vand. Men sådan noget må man jo ikke sige højt, så det lader jeg helt være med  Dernæst er der også lige det med, at hvad er det, der måles på? Det hjælper jo ikke meget at måle på appelsiner, såfremt det relevante område i stedet er hestepærer  Sådan noget må man heller ikke sige højt, så det lader jeg også helt være med  Den ideelle verden, som hovedparten af kritikerne af dette fænomen ligger for dagen, må være et produkt af misforstået autoritetstro. Glem denne. Den er klæg, udynamisk og uendelig langsom, og eksisterer kun på papiret og i lærebøgerne - ikke i det virkelige liv. *) Hvad der i daglig tale kaldes for "videnskab" er netop "videnskab", idet mere end 80 pct. af videnskaben den dag i dag bygger på antagelser og ikke på fakta. Da mange af disse antagelser i en ideel, statisk verden har vist sig at finde praktisk værdi, har man valgt at transformere antagelser til værende det samme som fakta. Imidlertid er fysikkens love aldrig blevet omskrevet hurtigere, end de bliver det i dag. Årsagen er et markant øget, forskningsmæssigt fokus på variabler, fremfor det efterhånden noget aldrende fokus på konstanter.Og hvad betyder dette så på almindeligt dansk? Jowda, det betyder såmænd, at hvis man udelukkende holder sig til/ligger under for lærebøgerne og ikke dyrker den selvstændige, kreative tanke, så ligger man også under for "trained monkey syndromet" - ser intet, hører intet, lærer intet. Og sådan bør det også være, ikk'? Jeg mener, det skulle jo nødigt blive alt for seriøst, tidssvarende eller videnskabeligt, ikk'?  Til en begyndelse kunne visse EMF/EMI/EMC-kursister måske spørge sig selv om, hvad magnetisk (og dermed mekanisk!) resonnans, ladede partikler, a-fields og den slags har med audio at gøre - det kunne meget vel være, at der her virkelig er noget at tage fat på - og måske endda eksisterende viden kunne supplere disse insignifikante og helt urelevante faktorer  Med god-lytter-når-du-selv-prøver-hilsen G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 07:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig falder impedansen i en sikring, i takk med at man går fra 10A til 16A. Det er klart. Meennn.. Sikringen er så uendelig lille en del af den samlede netimpedans, så den køber jeg ikke. Tænk på¨hvor mange kilometer kabel, diverse sikringer og stikovergange der er fra kilden (elværket) og så til forstærkeren. Så er det idioti at tro, at man kan høre forskel på et par milliohm fra eller til. Der ville være større forskel i netimpedansen, ved at sætte udstyret ind i et andet rum, eller måske over til naboen.
Jeg tror folk snyder sig selv lidt... De tror at strømmen fra stikkontakten er perfekt 230 volt AC, og at alt efter stikkontakten derfor er meget vigtigt. Men sådan er det ikke. Stikkontakten er ikke perfekt. Der er kilometervis af kabel før stikkontakten, og et er hverken OFC, Audio Grade eller lign.
I øvrigt er jeg ret sikekr på, at kobebrtråd er et meget dårligt valg til sikringstråd. Kobber leder ret godt, så derfor bliver man nødt til at lae tråden forholdsvis tnd, for at den kan brænde over ved mærkestrømmen. Og så mener jeg ikke (ret mig hvis jeg tager fejl), at kobber ændrer modstanden voldsomt meget ved stigende temperatur. Det er jo netop en af ideerne ved sikringstråd, idet man så kan have en meget lav modstand under mærkestrømmen, som så stiger pludseligt over mærkestrømmen, hvilket får den til at brænde over. Med kobber tror jeg man må leve med en større modstand, for at den overhovedet kan fungere som sikring. Og en højere modstand er vel lige hvad vi IKKE ønsker.
Men igen... tror man at modstanden er blevet mindre, så kan man også overbevise sig selv om, at det har gavnet lyden, også selvom den faktisk er steget. Og dukker der så bevis op for, at modstanden faktisk er større end en normal sikring, kan man altid forsvare sig med "der er mere mellem himmel og jord". __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Den lydmæssige forskel på sikringer er tilsyneladende umiddelbart for abstrakt for nogle, gnæk-gnæk  |
|
|
Jah, i hvertfald når vi taler om sikringer i strømforsyningen.
Citér:
| Hvis der f.eks. kan måles differentierede frekvensafhængige forskelle i impedans på hhv. en 10A og en 16A sikring, |
|
|
Det er det man kalder technobabble. Det er når man bruger en masse fine teknisk lydende ord for at lyde autoritær. Mht frekevensafhængig impedans, så er sikringer så fysisk små, at der overhovedet ikke er noget at komme efter, før du når væsentlig over 100MHz, så det kan du roligt glemme.
Derimod er der da sikkert en forskel på deres ohmske modstand.
Citér:
så vil der jvf. fysikkens love*) også være forskel på den strøm, der leveres til strømforsyningen i et givet apparat. Dermed lydpåvirkningen. SÅ svært kan det sq da heller ikke være  |
|
|
Joh, det er faktisk lidt svært. Den strøm, der leveres til strømforsyningen skulle nemlig nødigt have nogen indflydelse på, hvordan apparatet fungerer, når blot der er nok af den.
Citér:
| Det var vistnok Gorm herindefra, der engang svarede bekræftende på, at impedansen i sikringer falder eksponentielt med værdien i Ampere. |
|
|
Jah, det skal såmænd nok passe, bortset fra, at det ikke er impedansen, det er modstanden. Hvad impedansen gør, er straks lidt sværere at sige, men det er som nævnt også ligemeget.
Citér:
| Nåhjah, måske det lige bør nævnes, at såvel strøm som magnetisme endnu langt fra er fuldt beskrevet. |
|
|
Nu kommer det lidt an på, hvad du mener med langt. Derfra hvor du, efter eget udsagn, har hovedet, kan det måske godt se lagt ud, men vi er dog i den heldige situation, at de benævnte fænomener indenfore endog meget vide rammer opfører sig præcist som beskrevet.
Citér:
Det hjælper jo ikke meget at måle på appelsiner, såfremt det relevante område i stedet er hestepærer  |
|
|
Se der udtaler du dig jo med en vis autoritet, du som taler om frekvensafhængig impedans af en finsikring .... ved 50Hz .
Citér:
| Jowda, det betyder såmænd, at hvis man udelukkende holder sig til/ligger under for lærebøgerne og ikke dyrker den selvstændige, kreative tanke, så ligger man også under for "trained monkey syndromet" - ser intet, hører intet, lærer intet. |
|
|
Johda, man skal have et åbent sind. Det ska' bare ikke være så åbent, at hjernen falder ud.
Citér:
| Til en begyndelse kunne visse EMF/EMI/EMC-kursister måske spørge sig selv om, hvad magnetisk (og dermed mekanisk!) resonnans, ladede partikler, a-fields og den slags har med audio at gøre |
|
|
Ja, det kunne da være interessant at høre. Har du nogen bud? (Eller er det bare nogle flere smarte ord, du lige så i en bog?)
......
Se, G&S, det var det jeg sagde, i et af mine første indlæg i dette forum: Jeg kan ikke fortælle dig hvad du kan høre og ikke høre. Men når vi kommer ind på det tekniske, så kan jeg fortælle dig et par ting. Om du vil bruge dem til noget, er helt din egen sag, men lad være at tale om, hvem der gemmer hovedet et vist sted, sålænge det er dig, der nægter at overveje de tekniske konsekvenser af dine oplevelser.
Mvh, Hans
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
et tip til dem der gider : skift sikringen til en større = mindre modstand - kan i høre det,er min påstand at den gamle sikring er for lille!!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 24 August 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nok være lidt påpasselig med at skifte sikringer ud til en større! Det kan jo være elektronikken brænder af istedet for sikringen, hvis uheldet er ude... __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
Jeg ville nok være lidt påpasselig med at skifte sikringer ud til en større! Det kan jo være elektronikken brænder af istedet for sikringen, hvis uheldet er ude...
|
|
|
Precis min tanke!.. 
Og jeg vil tro at garantien ryger sig en tur i såfall..?
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
Jeg ville nok være lidt påpasselig med at skifte sikringer ud til en større! Det kan jo være elektronikken brænder af istedet for sikringen, hvis uheldet er ude...
|
|
|
Jah, det er jo så en helt anden side af sagen. Der er jo nok en grund til, at der sidder en sikring, og at den har den størrelse, den har.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man er nervøs for at modstanden i en sikring, skal forhøje udgangsimpedansen på forstærkeren, bør man måske lige skæve lidt til en gammel konstruktion:   Det er strømforsyningen i Hiragas 20 watter, som har en udgangsimpedans på omkring 1 Ohm, og har en blød lyd. Hvis man efter at have monteret en audiofil sikring, oplever en blødere klang, kan det måske skyldes at modstanden i sikringen er højere end normalt, og hæver forstærkerens udgangsimpedans. Dette er dog så små forskelle, at det virker meget usandsynligt, at det skulle have hørbar effekt. Hiragas 20 watter kan iøvrigt godt spille musik, trods den høje udgangsimpedans. Om man så bryder sig om klangen, er en anden sag.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|